Valg av sub.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21

Tråd: Valg av sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Valg av sub.

Har kjøpt Swans Diva 6.2 i front, tenker å supplere med en eller to subber. Er det like greit å gå for SVS med det samme? eller kan Swans sub 60 gjøre en god jobb.....hadde jo vært fint med subber i samme fine finish som frontene da

Newcomer HiFiHenrik sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    168
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS er jo veldig bra subber til prisen! XTZ er også et bra alternativ!

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hmmmm..

Massevis av alternativer her.. Brukes det primært på film eller musikk?

Det jeg gjorde var å ta en skikkelig lytterunde på forskjellige hifi butikker. Og hos et par bekjente hifi entusiaster..

Om mulig så må du låne med deg hjem å teste i ditt lytterom..

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener det er håpløst å høre på sub i butikk, den MÅ prøves hjemme (og kalibreres ) Det er alt for mye som spiller inn på ytelse fra rom til rom.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at subben primært kommer til å bli brukt til kino, men det hadde ikke gjort noe om den hadde så bra ytelser/kontroll at den kan brukes til musikk også. Problemet med å få låne med seg hjem og prøve er at Ålesund ikke har så mange hi-fi butikker å by på. Ser at lsound har 45 dagers bytterett på SVS da.
    Jeg er på jakt etter sub som spiller kontrollert (ikke rumlebass).Må nødvendigvis ikke spille sååååå dypt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig må sub'en spille sååååå dypt. Men det betyr ikke at den har rumlebass og ikke spiller kontrollert.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Utoverlyd
    Jeg er på jakt etter sub som spiller kontrollert (ikke rumlebass).Må nødvendigvis ikke spille sååååå dypt.
    Da ville iallefall jeg valgt noe annet enn svs. Den eneste grunnen til å velge svs er jo dyp bass. Svs spiller ekstremt dypt og etter min mening blir det masse rumlebass. Jeg liker bedre enn sub som virkelig sparker godt rundt 30-60 hz. Nå har jeg kun prøvd svspb10 her hjemme og det er vel netopp dyp rumlebass som er stikkordet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært nevnt mange ganger av like mange personer, men jeg tar den en gang til: Hvis SVS'en din bare rumler så er den ikke kalibrert skikkelig.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok engang så får man slengt i trynet at man ikke har kalibrert suben bare fordi man ikke liker svs. Dere svs entusiaster er bare helt utrolig

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Musikksub som ikke skal spille like dypt som det frontene kan ?

MJ Acoustics er da og anbefale eventuelt JM Lab kansje.

Active armaniak sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Musikksub som ikke skal spille like dypt som det frontene kan ?

MJ Acoustics er da og anbefale eventuelt JM Lab kansje.
    MJ er fantastiske på musikk. Meget kjappe å musikalske! Så ser de ikke så værst ut heller...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dimacruz
    Nok engang så får man slengt i trynet at man ikke har kalibrert suben bare fordi man ikke liker svs. Dere svs entusiaster er bare helt utrolig
    Vi er utrolige ja. SVS er for de utvalgte.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullt lovlig å ikke å like SVS. Er masse andre bra SUB'er også på markedet. Men hvis man ikke liker SVS fordi man føler de bare buldrer så har man ikke fått integrert å kalibrert SUB'en ordentlig, så da blir det liksom litt rart å klage på produktet hvis du skjønner.

Det beste er selvsagt å få lånt med seg litt forskjellige ting hjem, kalibrere hver enkelt av de til beste evne å så teste de opp mot hverandre. Finner man fort ut hva man selv liker
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Intermediate c-v sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Vi er utrolige ja. SVS er for de utvalgte.

det finnes faktisk andre gode subwoofere på markedet, og svs er kanon subwoofere, jeg har selv hatt PC13ultra i noen år, og var knallfornøyd!
    men den har som alt annet gode, og mindre gode egenskaper, DYPbass er den virkelige gulroten med SVS, men det finnes faktisk andre subwoofere som er oppfattes som noe hurtigere, mer kontant og med mer punch -som kan oppfattes som "mindre romlete" om du skjønner hva jeg mener...

Det er og blir en smakssak hva man liker, Dypbass er viktig og gøy - ettersom man mister mye på film hvis man har sub som gir seg på 20-25hz, men til gjengjeld kan andre subwoofere faktisk gi merkbart mer i området 30-40hz - 80 enn hva SVS klarer - noe må fokuset på dypbass gå på bekostning av..

selv kommer jeg nok til å kjøpe svs igjen - ingen tvil om det - men jeg har også nå merket viktigheten og "morroheten" med å ha (klipsch RT12d) en subwoofer som er utrolig kjapp,dynamisk og med en hurtighet som ikke SVS helt matcher, samt det utrolig harde frasparket som man virkeli kjenner på kroppen over 40hz, noe jeg faktisk ikke har opplevd på denne måten før, med SVS...

jeg har faktisk begynt på tenke på å teste en SVS, tune den dypt, og deretter beholde RT12d slik den står nå, for ikke å miste det jeg nå har fått.. - det kunne kanskje blitt enten meget bra resultat, eller fiasko..

og man trenger faktisk ikke svs får å komme ned mot 15hz noen nevner her, selv har jeg god respons ned til 16hz i mitt rom, med RT12d, og deretter ruller det rimelig godt av, skal dog sies at med Ultra hadde jeg samme respons, men da ned mot13-14hz.. ikke all verden forskjell , men noe man klart merker at man mister i ettertid..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler alle som ikke liker SVS PB10-NSD pga rumlebass om å lese sidene 74 og 75 i Hjemmekino 9/2009. Særlig siste kolonnen før oppsummeringen.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg anbefaler alle som ikke liker SVS PB10-NSD pga rumlebass om å lese sidene 74 og 75 i Hjemmekino 9/2009. Særlig siste kolonnen før oppsummeringen.

vet ikke om du tar alt veldig bokstavelig - men uansett, jeg har ALDRI oppfattet SVS som "romlete" med etter å ha hatt RT12d, kan man si at den KUNNE blitt oppfattet som litt mer "romlete" enn denne, hvis man hadde gått omvendt vei enn jeg...

nå er det viktig at dette ikke blir tatt ut av kontekst, ettersom jeg digger 13ultra...

det er mer mellom himmel og jord enn SVS, MEN SVS er meget gode i det de er laget for, de er konkurranse dykti på de aller fleste områder de er ment å spille i, samt at de utkonkurrere de fleste på pris i forhold til ytelse, i mange tilfeller er det nesten utklassing når pris blir vurdert..

nå er jo lyd subjektivt, og hva hjemmekino mente, betyr ikke at alle mener det samme, i tilfelle skulle vel jeg også like Yamaha receivere, bedre enn Onkyo - noe jeg ikke gjør.. det betyr likevel ikke at Yamaha er dårlig, eller at hjemmekino vurdere helt håpløst, det betyr vel egentlig bare at de som testet mente akkurat det at yamaha var best i deres ører..

nå trenger vel egentlig ikke heller folk å ta seg nær av at andre ikke liker SVS like godt som de selv gjør, hadde alle likt det samme, så hadde strengt tatt oppsettene til folk her inne blitt meget kjedelig... :P

JEG derimot, skal ha SVS igjen når jeg har muligheter til det, skulle gjerne hatt 2 Ultra, og 2 RT12d i samme oppsett, så får vi se ka tiden bringer:P

God jul alle sammen :-)

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    svs kan få så mange 6ere på terningen de bare vil, jeg er ikke imponert likevel.
    Jeg har kun testet pb10 og den infrir ikke.
    Jeg har fulgt hellnobs kalibrerings quide her på forumet og lekt meg med en peq slik at jeg får flat frekvens kurve fra 20-80hz. Jeg inrømmer så gjerne at mine kalibreringskunskaper stopper der. Jeg har oppnådd en mer eller mindre flat kurve men liker likevel ikke det jeg hører. Da vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Når jeg så kobler opp en cerwin vega sub og kalibrerer den på samme måte, så sparker det godt i magen og det virker som den har enormt mye mer å gi en svs fra 30-80hz.

Derfor er min konklusjon at svs ikke funker i rommet mitt, eller at jeg ikke liker lyden svs lager.

Når det gjelder rumlebass så er jo også det subjektivt. Det noen mener er rumlebass kan andre syns høres fantastisk bra ut. Kanskje jeg syns alt under 25hz oppfattes som rumlebass? Ikke vet jeg, eneste jeg vet er at jeg ikke liker pb10.

Når trådstarter spesifikt sier at han vil ha en sub som ikke lager rumlebass og at den ikke trenger gå sååååå dypt, ja da mener jeg at han bør se på andre modeller enn svs.

Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,788
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS har helt klart sine egenskaper under 30 hz, og gjerne også under 20hz, ingen tvil.. det er bedre subwoofere på markedet opp mot 80hz ja..

MEN, å sammenligne, eller til og med hevde at CV subwoofer er "bedre" enn SVS, er jo litt rart egentlig.. lydkvalitet, lydtrykk, og mer eller mindre alt, vil jo SVS vinne over CV?

ja, alt er subjektivt, og folk er forskjellig.. men selv de som elsker seat, vet vel innerst inne at mercedes er et par skritt opp på skalaen.. men om man liker mercedes er fremdeles en smakssak..:P

svs kan få så mange 6ere på terningen de bare vil, jeg er ikke imponert likevel.
    Jeg har kun testet pb10 og den infrir ikke.
    Jeg har fulgt hellnobs kalibrerings quide her på forumet og lekt meg med en peq slik at jeg får flat frekvens kurve fra 20-80hz. Jeg inrømmer så gjerne at mine kalibreringskunskaper stopper der. Jeg har oppnådd en mer eller mindre flat kurve men liker likevel ikke det jeg hører. Da vet jeg faktisk ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Når jeg så kobler opp en cerwin vega sub og kalibrerer den på samme måte, så sparker det godt i magen og det virker som den har enormt mye mer å gi en svs fra 30-80hz.

Derfor er min konklusjon at svs ikke funker i rommet mitt, eller at jeg ikke liker lyden svs lager.

Når det gjelder rumlebass så er jo også det subjektivt. Det noen mener er rumlebass kan andre syns høres fantastisk bra ut. Kanskje jeg syns alt under 25hz oppfattes som rumlebass? Ikke vet jeg, eneste jeg vet er at jeg ikke liker pb10.

Når trådstarter spesifikt sier at han vil ha en sub som ikke lager rumlebass og at den ikke trenger gå sååååå dypt, ja da mener jeg at han bør se på andre modeller enn svs.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere må ikke ta meg for alvorlig. Selvfølgelig finnes det andre sub'er enn SVS. Det er ikke sikkert at jeg stiller så strenge krav som dere andre. Jeg har tross alt et budsjett-anlegg med de begrensningene det innebærer.

Active lunnarn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    329
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har virkelig fått opp øynene for eD spesielt det 13 tommer subbene de har:wink:

http://midgardaudio.no/homeaudio/ele...d%20tilbud.pdf

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •