Alternativer til B&W 803 N

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Alternativer til B&W 803 N

Hei,jeg VURDERER å bytte ut mine B&W 803 N.Problemet er at jeg aldri tar steget og legger de ut for salg da jeg er fornøyd med mange ting og de ser jo sykt pene ut (rosewood) som også spiller en rolle.
    Av utstyr bruker jeg for tiden Denon blu-ray 2500 som drivverk,Onkyo 905 som forforsterker og Meridian 557 (2x200w i 8 ohm) som effektforsterker+Meridian 558.2 (5x200w på rep).Kabler er stort sett fra Van The Hul og Tara Labs.
    Nå er ikke så flink med beskrivelse som mange av dere,men akustikken i rommet er litt hissig,men vil ikke "rasere" stua med dempeplater osv.Så lyden er svært detaljert,åpen og bassen er svært stram.Men jeg får lyttetretthet etter en stund og kunne gjerne byttet bort litt av detaljene mot varmere lyd siden jeg ikke er så interresert i om det brukes 2 eller 3 gitarer i musikken hvis du/dere skjønner.Av musikktype går det mye i Dire Straits,Mark Knophler,Eric Clapton,Bruce Springsteen,Alan Taylor og ellers alt mellom himmel og jord.
    Vil sub hjelpe på lydkarakteren eller har dere andre forslag til høyttalere?
    Disse har en verdi på 18-20.000 og kan strekke meg til 25.000.Ikke Klipsch.Gjerne brukt siden det gir mye for pengene.
    Takknemlig for svar :-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar jeg veldig feil hvis jeg sier at Onkyo er litt lys? Kanskje noe bedre på prosessorfronten hadde vært noe? Rotel påståes å ha musikalske prosessorer uten at jeg har hørt de selv. De er visstnok forsiktige i klangen også. Hvis det er musikk det er snakk om så kanskje en DAC hadde vært noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Tar jeg veldig feil hvis jeg sier at Onkyo er litt lys? Kanskje noe bedre på prosessorfronten hadde vært noe? Rotel påståes å ha musikalske prosessorer uten at jeg har hørt de selv. De er visstnok forsiktige i klangen også. Hvis det er musikk det er snakk om så kanskje en DAC hadde vært noe.
    Jeg kjører kun med HDMI.Vil en DAC hjelpe da?Har den HDMI inn og ut?
    Hadde Yamaha prossesor før Onkyo-en og Yamahaen var mørk og kjedelig i forhold.Siden jeg har lagt hjemmekino på hylla for en stund er det litt overkill med den store Onkyoen som forforsterker,men får jo ingenting igjen for den og Denonen :-(

Newcomer Sikelikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Spør du meg så er jeg er jeg ikke enig i at Onkyo er lys. Tvert i mot egentlig. En mørkere klang som ikke er like "hissig" som f. eks Pioneer.

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sven1978
    Hei,jeg VURDERER å bytte ut mine B&W 803 N.Problemet er at jeg aldri tar steget og legger de ut for salg da jeg er fornøyd med mange ting og de ser jo sykt pene ut (rosewood) som også spiller en rolle.
    Kanskje disse, selv om det er alt for billig;-)
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/57420/cat/12
    Hmm, kanskje jeg skal kjøpe dem selv:-)

Når det gjelder avsnittet jeg har sitert, er det akkurat det samme "problemet" hos meg. Jeg lurer hele tiden på om noe annet passer meg bedre, men pga. det jeg liker med dem får jeg aldri lagt dem ut.

Jeg synes å huske at du bor her, så hvis du vil høre Vienna, er jo det mulig å få til i et hektisk tidsskjema. Jeg tror de passer veldig godt til din musikk. Kanskje vi bare skal bytte;-)

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, du har flotte høyttalere som er nøytrale i klangen, jeg tror ikke du vil bli kvitt dette ved å bytte høyttaler - problemet ditt her er sannsynligvis rommet ditt. Kan du forklare litt hvordan det er møblert (møbler, bilder, gardiner, størrelse, type vegger) så kanskje vi kan komme på noe lurt som kan hjelpe deg litt på vei uten at rommet ditt blir seende ut som et lydstudio.

Har du testet å rett og slett dempe diskanten med 1dB eller så på forsterkeren din? Prøv det en stund og se om det hjelper litt?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Kanskje disse, selv om det er alt for billig;-)
    http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/57420/cat/12
    Hmm, kanskje jeg skal kjøpe dem selv:-)

Når det gjelder avsnittet jeg har sitert, er det akkurat det samme "problemet" hos meg. Jeg lurer hele tiden på om noe annet passer meg bedre, men pga. det jeg liker med dem får jeg aldri lagt dem ut.

Jeg synes å huske at du bor her, så hvis du vil høre Vienna, er jo det mulig å få til i et hektisk tidsskjema. Jeg tror de passer veldig godt til din musikk. Kanskje vi bare skal bytte;-)
    Tar gjerne en demo en dag og du kan få demo hos meg også..bor i Arendal ja :-)
    Mozart er litt for små og de er i feil farge,men det er faktisk Vienna jeg vurderer.Beethoven Grand eller Concert Grand..HVIS jeg bytter.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hei, du har flotte høyttalere som er nøytrale i klangen, jeg tror ikke du vil bli kvitt dette ved å bytte høyttaler - problemet ditt her er sannsynligvis rommet ditt. Kan du forklare litt hvordan det er møblert (møbler, bilder, gardiner, størrelse, type vegger) så kanskje vi kan komme på noe lurt som kan hjelpe deg litt på vei uten at rommet ditt blir seende ut som et lydstudio.

Har du testet å rett og slett dempe diskanten med 1dB eller så på forsterkeren din? Prøv det en stund og se om det hjelper litt?
    Først skal jeg være ærlig med meg selv og dere å si at jeg alltid har vært en bortskjemt drittunge som alltid har spilt høyt.Fra jeg var 14 spilte jeg det Cerwin Vega 1515 maktet i 12 kvm daglig og i senere tid har jeg hatt store,høytspillende gulvstående fra Snell,Klipsch og Focal,så jeg reagerer nok fortere på skarp diskant enn den vanlige mann i gata etter mange år med høy musikk.
    Stua er nå todelt med lavt under taket.Ca 3,5 m x 7 m.Sitter i en sweetspot midt i stua midt mellom høyttalerene.4 vinduer med hekla gardiner,så får ikke mye hjelp av de.Svært,tykt teppe mellom sweetspot og høyttalerene som hjelper en god del.
    Har Pure Audio,men har testet meg fram på eq og også dempet diskanten og det hjelper jo en del.
    Problemet med at jeg aldri legger de ut er at de spiller jo himmelsk på en del musikk og de ser jo sykt pene ut.
    Ble du noe klokere på problemet mitt?

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stua er nå todelt med lavt under taket.Ca 3,5 m x 7 m.Sitter i en sweetspot midt i stua midt mellom høyttalerene.4 vinduer med hekla gardiner,så får ikke mye hjelp av de.Svært,tykt teppe mellom sweetspot og høyttalerene som hjelper en god del.
    Har Pure Audio,men har testet meg fram på eq og også dempet diskanten og det hjelper jo en del.
    Problemet med at jeg aldri legger de ut er at de spiller jo himmelsk på en del musikk og de ser jo sykt pene ut.
    Ble du noe klokere på problemet mitt?
    Er det mulig å få dispensasjon til å bytte ut gardinene da? Hva med veggene, bilder og slikt? Hvis du klapper i rommet, er det mye gjenklang?

Ingen (hvis det er det så er det ikke noe å bry seg om) som skuler stygt på deg fordi du bruker eq eller tonekontroll til å faktisk dempe diskanten litt hvis det er slik at du har i overkant mye refleksjoner i rommet ditt. Så hvis du synes det hjelper synes jeg ikke du skal sitte og lide med forsterkeren på "pure direct" bare fordi det liksom "gir best lyd".
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det mulig å få dispensasjon til å bytte ut gardinene da? Hva med veggene, bilder og slikt? Hvis du klapper i rommet, er det mye gjenklang?

Ingen (hvis det er det så er det ikke noe å bry seg om) som skuler stygt på deg fordi du bruker eq eller tonekontroll til å faktisk dempe diskanten litt hvis det er slik at du har i overkant mye refleksjoner i rommet ditt. Så hvis du synes det hjelper synes jeg ikke du skal sitte og lide med forsterkeren på "pure direct" bare fordi det liksom "gir best lyd".
    Jeg bor alene og skal bo der bare til Juni,men jeg skal faktisk gå til innkjøp av gardiner når jeg kommer hjem fra juleferie til Mandag.Blir gøy å teste det.
    "Måtte" jo prøve å dempe diskanten etter en stakkar var på demo og nesten satt i knestående av lidelse etter ett par sanger med hardrock.Vil ikke påstå 803 N er noen hardrock-høyttalere hvertfall.Men sikkert litt delte meninger der også,for en annen gliste fra øre til øre etter han bl.a fant ut at det var 2 gitarer i favorittplata og "kunne plassere bandet på scenen".Han var vandt med Dali Concept 8.For min del synes jeg det blir for detaljert og masete på sånn musikk.Mangler man stram bass anbefaler jeg hvertfall Meridian 557 på B&W.
    Ganske mye gjenklang når jeg klapper ja.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bor alene og skal bo der bare til Juni,men jeg skal faktisk gå til innkjøp av gardiner når jeg kommer hjem fra juleferie til Mandag.Blir gøy å teste det.
    "Måtte" jo prøve å dempe diskanten etter en stakkar var på demo og nesten satt i knestående av lidelse etter ett par sanger med hardrock.Vil ikke påstå 803 N er noen hardrock-høyttalere hvertfall.Men sikkert litt delte meninger der også,for en annen gliste fra øre til øre etter han bl.a fant ut at det var 2 gitarer i favorittplata og "kunne plassere bandet på scenen".Han var vandt med Dali Concept 8.For min del synes jeg det blir for detaljert og masete på sånn musikk.Mangler man stram bass anbefaler jeg hvertfall Meridian 557 på B&W.
    Ganske mye gjenklang når jeg klapper ja.
    Høres ut som om du har problemer med rommet ja.

800-serie plassert i velfungerende rom er helt fantastisk til rock etter min mening. Her går det masse i rock og det er ikke slitsomt eller skrikende i det hele tatt, snarere tvert i mot. Selv rock fra 80-tallet og tidlig 90tallet låter saftig og fint uten for skarp diskant.

Jeg har vel og merke et hyggelig rom hva gjelder akustikk, har dempet toppen med 0.5dB/oktav fra 2khz og oppover og kjører med en house curve i bånn (økende kurve nedover fra +0dB ved 80hz opp til ca 6-7dB ved 30hz).

Det må jo nevnes at noen plater / produsenter er helt håpløse da. Spiller du Slipknot eller noe på full guffe så høres skjærende ut uansett hva slags anlegg du spiller det på.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som om du har problemer med rommet ja.

800-serie plassert i velfungerende rom er helt fantastisk til rock etter min mening. Her går det masse i rock og det er ikke slitsomt eller skrikende i det hele tatt, snarere tvert i mot. Selv rock fra 80-tallet og tidlig 90tallet låter saftig og fint uten for skarp diskant.

Jeg har vel og merke et hyggelig rom hva gjelder akustikk, har dempet toppen med 0.5dB/oktav fra 2khz og oppover og kjører med en house curve i bånn (økende kurve nedover fra +0dB ved 80hz opp til ca 6-7dB ved 30hz).

Det må jo nevnes at noen plater / produsenter er helt håpløse da. Spiller du Slipknot eller noe på full guffe så høres skjærende ut uansett hva slags anlegg du spiller det på.
    Hva da med power handlinga når du øker bassen så mye med Pioneer-en?Skulle tro at du sugde ut all kraft av den.Hadde ikke turt det selv hjemme.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva da med power handlinga når du øker bassen så mye med Pioneer-en?Skulle tro at du sugde ut all kraft av den.Hadde ikke turt det selv hjemme.
    Jeg har deling mellom høyttalere og sub ved 100hz, det er med andre ord subwooferen som tar seg av dette - og den er aktiv og belaster dermed ikke pioneeren. Tvert i mot får forsterker samt basselementer i høyttalerne bedre arbeidsbetingelser iom at de slipper unna de dypeste frekvensene.
    --
    Thorbjørn

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •