Valg av SUB til musikk (jazz, rock/pop) og film - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 26 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei, har ingen planer om å bytte ut Audiovectorene

SBS-01 høytalerne måtte jeg solgt eller gitt bort. Evt. kan jeg bruke et par av de til å lage et midlertidig 7.1 oppsett?

Hvor vanskelig er det å kalibrere en sub til å treffe balansepunktet mellom film og musikk?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å finne balanse punktet på bra bass og altfor mye bass kommer mye ann på rommets evne til å gjengi bass. Men! Det du kan gjøre er å få satt opp suben så den trøkker slik du vil på film. Så kan du sette på musikk med mye bass og justere db økningen enten opp eller ned i forhold til hvordan du liker det. I de fleste tilfeller justerer man ned antall db på musikk og opp på film.

Jeg har yamaha rxv1800 og på film så står min på +2 db og på musikk har jeg funnet ut at alt mellom -3 og -5 db er bra i mitt rom. Men det må du som sagt finne ut av når du setter deg ned for å spille film og musikk. Da er det bare å justere dette når du skal spille musikk eller film. Alt kommer ann på typen musikk og innspillinger.

Dette gjør du som sagt bar en gang så har du referansetall du følger.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ved fare for å si noe feil tar jeg forbehold,men dette er min erfaring.
    Focal SW 900 slår nedover og det gjør også f.eks Rel.Mener å ha lest at basser som slår nedover er lettere å plassere enn basser som slår framover.
    Har hatt følgende subber som jeg husker nå :
    2 stk 12" B&W,husker ikke type.6 k per stk.
    B&W 12 " med 801 Matrix bassen.Kostet 10 k
    Sunfire True Subwoofer.kostet 15k
    Klipsch KSP 300 og KSP 400,12" og 15" .aktive høyttalere til 25 og 40 k.
    Audio Pro Subzero,15" high end til 15 k
    B&W ASW 1000,15" (lånt av kamerat)
    2 stk Paradigm 12" (lånt av kamerat,wow som de trykker)
    Focal SW 900
    SVS PB 12 PLUS
    Velodyne SPL 1000 R (lånt 1 døgn av butikk)
    XTZ 12 "

Vil også opplyse om at B&W 10" til 10.000 koster 7.500 i 2 av fargene på tilbud nå.Heter vel ASW 610XP.

Som du ser har jeg testet og hatt mange subber og har også brukt samtlige til film.Jeg så også at XTZ ble anbefalt.Den anbefaler ikke jeg til musikk,men flott,billig sub til film og spill.MEN mange her på forumet er så flinke med kalibrering at 2x10" XTZ til 6000 bør jo også sjekkes ut kanskje?
    Tar vi direkte sammenligning med f.eks Focalen og SVS-en så kan jeg ikke få sagt nok hvor forskjellige de er.Dette er nok kanskje et kalibreringsproblem,men Focalen spilte nokså likt i de 3 romma jeg testa den.
    SVS-en gir deg hakeslepp på enkelte sanger og du sitter bare og gliser når dypbassen skjelver i hele rommet..det klarer ikke Focalen,men tar man utgangspunkt i daglig bruk og allround musikk så er Focalen en virkelig klassesub som spiller ekstremt tight,går dypt nok og er midt i blinken til din musikksmak.Man hører ikke når den står på,men hører når man slår den av hvis du skjønner.Hifihuset har også de inne brukt.Velodyne-en kunne jeg også tenkt meg å teste mer.Svært lett å få til å få fyldig god bass og har forskjellige lyttemoduser (EQ) til forskjellig musikk.De 2 er i særklasse i forhold til de andre nevnte subbene.Begge spiller også mer enn høyt nok.Ikke la deg lure av at det kun er en 10" i Velodyne-en.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=
    Vil også opplyse om at B&W 10" til 10.000 koster 7.500 i 2 av fargene på tilbud nå.Heter vel ASW 610XP.

[/QUOTE]

Flott pris sjekk, da er den enda mer aktuell som en combosubb (musikk/film).

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lipslide
    Nei, har ingen planer om å bytte ut Audiovectorene

SBS-01 høytalerne måtte jeg solgt eller gitt bort. Evt. kan jeg bruke et par av de til å lage et midlertidig 7.1 oppsett?

Hvor vanskelig er det å kalibrere en sub til å treffe balansepunktet mellom film og musikk?
    B&W 610/XP har 3 eq-presetts som er musikk/musikk-film/film. Det de gjør er å gi det scala fra thight stramm bass ned til ca. 27hz og enda dypere ved ren film (ca. 25hz).
    Du må fysisk bort og stille den bryteren på subben (mener det ikke er fjernkontroll på XP).

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Retter prisen på B&W 610 fra 7500 til 7000.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •