Høytalere og tempraturer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytalere og tempraturer?

Søkte litt uten å finne noe serlig om det, men tenkte over en ting når jeg skulle hente noen høytalere som har stått til lagring.
    Det var både noen høytalere og en subb som hadde stått i et rom med omtrent - 20, opphenget på subben var naturligvis svært stivt og jeg lurer vel egentlig på om man kan bruke elementet når det er såppas nedkjølt.

Jeg vet godt hvordan det kan være med plastikk og gummi sån ellers, og lurer litt på hvor kaldt det kan være før man helst ikke burde bruke en vanling høytaler.

Subben det dreier seg om er av typen Dayton, som selges på PB her på forumet og høytalerene er i dette tilfellet noen rimlige fra Patos samt noen B&W innbygningshøytalere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville ventet et par dager kanskje, for fra -20 til rom tempratur eller i disse kalde dager enda varmere.. Så er faren for kondens være ødeleggende.
    I verste fall kanskje kortslutning i delefilteret og i elektronikken i subben.

La den stå der den skal være et par dager, kanskje lengre?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke lyst til å hijacke tråden din, men hvordan er det med å ha høyttalere i romtemperatur på dagtid, og kanskje ned til -10 om natten?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å ja... tråden ligger vel i feil kategori da det antydes Bilstereo her...

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaha?

Så dere har bilen stående inne et par dager i romtemperatur før dere spiller musikk i den også?

For det gidder nemlig ikke jeg (også er jeg redd kjerringa hadde blitt drittsur)

I bilstereosammenheng er det både målbar og hørbar forskjell på lyden fra subene i -20 kontra +20gr C. Men de 2 stk 10" MDS Audiophile Reference alu-subene jeg har i bilen er snart 10 år gamle og still going strong!

Og jeg kan forsikre dere om at de har blitt brukt i kaldere klima enn -20 hver eneste vinter. :-D

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Jaha?

Så dere har bilen stående inne et par dager i romtemperatur før dere spiller musikk i den også?

For det gidder nemlig ikke jeg (også er jeg redd kjerringa hadde blitt drittsur)

I bilstereosammenheng er det både målbar og hørbar forskjell på lyden fra subene i -20 kontra +20gr C. Men de 2 stk 10" MDS Audiophile Reference alu-subene jeg har i bilen er snart 10 år gamle og still going strong!

Og jeg kan forsikre dere om at de har blitt brukt i kaldere klima enn -20 hver eneste vinter. :-D
    Ingen fare med å "hijacke" tråden, jeg er bare litt nyfiken på detta og så har jeg jo brukt de samme elementene i en bil til en kompis uten å ha tenkt på akkuratt det:S.

Som det blir nevnt her er det kanskje elektronikken jeg burde være reddest for, men alikevel stusser jeg på hvordan elementet takler det.
    Kompisen har ikke nevnt noen problemer med det til meg, snarere tvert imot han har aldri vert noe annet enn storfornøyd med det jeg hjalp han med å skaffe og bygge.

Noen som kanskje vet om det er store forskjelder på hvilke tempraturer som forskjellige elementer kan brukes i? kanskje noen som har lest eller fått høre noen bruks tempratur, er jo en del ting som kan brukes *eks fra -4 til +20c.
    Noen som har funnet noe slikt på noe av utstyret sitt?

Kan man risikere å kjøpe subber for DIY og få hard plast som "knekker" når det faller mot -30 (som det som regel gjør her minst en helg i året).

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste elementer i dag er laget av kunststoff som nok tåler dette ganske godt. Det jeg hadde vært mest skeptisk til er kondens og elektronikk. Elektronikk bygget for bil er nok potensielt mer motstandsdyktig mot dette.

Gummioppheng rundt elementene kan vel også bli sprø av denne type behandling vil jeg tro.

Ville hvertfall gitt de noen timer i romtemperatur før jeg dro på noe særlig
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    De fleste elementer i dag er laget av kunststoff som nok tåler dette ganske godt. Det jeg hadde vært mest skeptisk til er kondens og elektronikk. Elektronikk bygget for bil er nok potensielt mer motstandsdyktig mot dette.

Gummioppheng rundt elementene kan vel også bli sprø av denne type behandling vil jeg tro.

Ville hvertfall gitt de noen timer i romtemperatur før jeg dro på noe særlig
    Ja jeg er vel egentlig for å være på den sikre siden, men selve elementene blir jo i dag laget mye forskjellig, kevlar, pappir, alu, tre, plastik osv osv, opphenget er vel mindre variert sånnsett.

Har en yamaha reciever som også er nedkjølt på denne måten, får ta inn den til "tining" en stund før jeg skal bruke den da tenker jeg.

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Ja jeg er vel egentlig for å være på den sikre siden, men selve elementene blir jo i dag laget mye forskjellig, kevlar, pappir, alu, tre, plastik osv osv, opphenget er vel mindre variert sånnsett.

Har en yamaha reciever som også er nedkjølt på denne måten, får ta inn den til "tining" en stund før jeg skal bruke den da tenker jeg.
    papp er vel ikke såå vanlig lenger, elementer av tre har jeg aldri hørt om
    --
    Thorbjørn

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda - det finnes:

Test av JVC Woodcone Høyttalere - Tester - Lyd og Bilde

Dog ikke hverdagskost....
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Papp eller en variant av papir er veldig vanlig i rimlige saker, er det ikke det Bose bruker også? Men det er ikke poenget, virker ikke som om noen som har vert innom tråden har noen ide om hva slags drifts temp som produsentene annbefaler for selve høytalerene, eller?

Da får jeg enten plage en produsent eller teste selv

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme prinsippet som med mine gitarer og forsterkere, romtemperatur så går det bra. Men ikke sett dem inn på badet (der det er så varmt å deilig), da kan det gå litt fort og tre/finer kan sprekke.

Elementene har ikke godt av dette (min erfaring), det verste eksempel jeg har er en Infinity senter som morknet helt i gummin (man satte fingeren igjennom hvis man tok på den. Men der er det helt sikkert forskellige gummisorter og store forskjeller. Lydmessig så vil det låte bedre når det er varmt, helt klart.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde egentlig forventet at jeg ertet på meg noen jeg nå :-D

Det er jo bare å bruke sunn fornuft, så skjønner man at man bør la både elektronikk og høyttalere få temperert seg før bruk, og som nevnt over; det er ikke tvil om at lyden blir bedre ihvertfall.

Men fra min tid i bilstereoverden synes jeg bestandig dette var et veldig "morsomt" tema. Når mange finregnet på volum og BR i subkassene, ned til sånn ca 1/100 mm nivå, som jo er totalt bortkastet sett opp mot de variasjoner man får pga temperatur og luftfuktighet i bilen.

Måler man TS-parametre og sammenligner i -20 og +20gr C skjønner man fort at det tross alt er litt slingringsmonn ute å går :-D

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man regner på det, vil man sikkert finne ut at det går ganske kjapt for en kald høyttaler å nærme seg romtemperatur. Ikke snakk om flere dager - heller en halvtimes tid eller så før man kan gyve løs. Det er tross alt små masser og energimengder det er snakk om. Varmekapasiteten er ikke allverden - ikke sammenlignbart med hva som kreves for å varme opp kaldt vann o.l. Den største faren er kondens. Kalde greier rett inn fra vinterkulden = kondens. Straks eventuell kondens er borte, er det bare å spille i vei.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •