Cerwin-Vega!-model for meg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cerwin-Vega!-model for meg?

Hei, begynte for et par dager siden å se etter høyttalere. Fant et par Cerwin-Vega VS-120 til 1400,-(!), men de var selvfølgelig solgt. Så nå når det ikke er noen spesielle i sikte vil jeg gjerne ha noen forslag om andre modeller fra CV som er bedre enn andre osv. Må være minimum 12", og være i en prisklasse som brukt rundt 2000,-.

Jeg liker trøkk, som det er i CV, så mulighet for litt ekstra dype frekvenser er bra. Høyttalerne vil bli brukt til mye forskjellig musikk, fra dunk-dunk, Rammstein (og andre lignende band og sjangere) til annen lett musikk. Kan vel si det kort og godt, festmusikk for enhver smak, i tillegg til film.

Så også et par CV V-12F til 2000,- her på forumet. Er det bra i forhold til andre som kan fås i samme prisklasse, hvor mange watt osv? Noen sa at mellomtonehøyttalerne på den var lette å sprenge, en sa i mot, og de ble kalt for "glemt". Har sett så mange ulike meninger i diskusjoner som kun har gjort meg mer usikker på hva jeg bør lete etter.

Har tilgang til Eltax AVR-800 forsterker, så blir nok den som får drive høyttalerene. Det holder vel til et lite rom på hybelen som ligger ved siden av lensmannen.

Kanskje får jeg også tak i noe å ha bak for litt surroundlyd.

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bør ikke ha noe større enn 12" på den forsterkeren...

FINN Torget

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, forsterkeren har blitt brukt til to 12" før i tillegg til 2 stk 2x6,5" og senter fram og bak. Det spilte bra. Datt ned et par vinflasker under en film. Har sett på finn, er to stk ikke innspilte VE12 der til 2900,-. Men tenkte ikke å bruke mer enn nødvendig. Og gjør meg ikke noe om de er ferdig innspilt for lenge siden, om det er gjort dårlig vises det nok, og hvis ikke er det jo ganske lang levetid på CV.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenT
    Ok, forsterkeren har blitt brukt til to 12" før i tillegg til 2 stk 2x6,5" og senter fram og bak. Det spilte bra. Datt ned et par vinflasker under en film. Har sett på finn, er to stk ikke innspilte VE12 der til 2900,-. Men tenkte ikke å bruke mer enn nødvendig. Og gjør meg ikke noe om de er ferdig innspilt for lenge siden, om det er gjort dårlig vises det nok, og hvis ikke er det jo ganske lang levetid på CV.
    vel, Cerwin Vega låter piss på dårlig forsterker. Da ender du bare opp med en jævlig vond diskant og nærmest ingenting bass. Snakker her ut av erfaring.. Kjørte en 5x100 watt elns. Yamaha RX-V forsterker, og dette funka ikke i det hele tatt. Prøvde samme høyttalerne på min H/K avr255, mye bedre.. Da rista rommet som bare det..

Jeg tror det blir relativt vanskelig og få tak i noen CW som ser ca. bra ut for rundt 2000,- men leter du lenge nok så finner du nok noe.. Det er bedre å betale 1000 kr mer for noe som varer, enn 1000 mindre for noe som dør etter du har spillt en film eller kveld.

EDIT: ang høyttalere, så kan du jo velge mellom VE-serien, CLS-serien eller den nye XLS-serien.. CLS spiller høyere enn VE og har en klarere diskant (som også tåler veldig mye mer enn VE). Utenom det er de relativt like..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren er på 6X150w da, og den har gjort det bra før. Tror ikke det burde være et problem.

Disse til 2000,- her på forumet skulle da være helt strøkne, står det ihvertfall.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja en kan finne gamle strøkne cv til 500kr og.. folk vet ikke alltid hva de "gir" bort

DC12 VS12 AT80 RE30 er veldi lettdreven 90talls cv

men finn.no er full av cv til 2-3000kr

eks.. Cerwin Vega Cls 12, meget bra trøkk - FINN Torget
    Cerwin-Vega VS12 og Paradigm Sb-110 Sub - FINN Torget

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp ivertfall ikke ett par vf12. vf serien er kjent for å ha svake mellomtoner. de tåler ingenting i forhold til resten av høytaleren. og den eltax forsterkeren tviler jeg sterkt på att klarer å dra ett par cerwin bra

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følger med på finn og her på forumet. Og jeg vet at Eltaxen er ok for 2x12", mange bedre, men det funker. Det var den som ble brukt i stuen hjemme, ganske stor, og rev ned vinflaskene. Rommet det skal stå på er under 20 m2 også, så må jo ikke nødvendigvis ha full utnyttelse akkurat der.

VF-serien er vel V-12F det da? Isåfall ser jeg om det ikke dukker opp noe annet, VE eller VS f.eks.

Er det mange watt RMS på de forskjellige 12"-erne?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke bekymre deg for hvor mange watt høyttalerne er på for effekten i receiveren er ikke for høy. Det er så godt som alltid for liten effekt som ødelegger en CV-høyttaler.

6x150watt får du nok ikke ut av den selv om det står det på papiret. Det er nesten ingen som oppgir effekten sannferdig. Men som du sier så vil det nok bli lyd. Pass bare på at du ikke skrur opp så høyt at du får forvrenging fra forsterkeren. Da sier diskantene takk for seg veldig fort.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke noen bekymringer, ville bare vite det. Finner det sikkert etter litt googling da.

Vet det ikke er "ekte" watt. Vet ikke så mye om stereoanlegg og forskjellige koblingsmuligheter, så må nesten spørre om det er mulig å koble sammen de fire inn -og uttakene for fronthøyttalere for å oppnå større effekt fra forsterkeren?

Blir også sikkert en ny (brukt) forsterker senere i tiden, NAD kanskje, om jeg finner noe som passer lommeboken. Dette en gang jeg skal ha dem på større rom, eller om jeg får litt større inntekter.

Kan komme med bilde av baksiden av forsterkeren hvis noen vil.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Watt og tommestørrelse er ikke alltid det viktigste, det er mye viktigere at høyttalerene passer til rommet.

CERWIN-VEGA VE-8F Høyttalere - Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben
    Har desse på 17kvm2, spiller som ei kule:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har tenkt å ha 12", for høyttalerne kommer nok til å stå på flere forskjellige plasser gjennom årene. Mulig fra mellom 15-40 m2, kanskje enda større, da blir det isåfall lån av forsterker(e). Også liker jeg trøkk, må ikke være pen og nøyaktig lyd for min del.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    flott det ... e... no slikt so ongdommen lika....:-)

(mente bare at i enkelte rom kan det bli mer trykk med f.eks 8" enn med 12" )

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja, men får sette det slik at det blir best mulig, rommet er jo rektangulært. Det gir flere muligheter.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var ikke noen bekymringer, ville bare vite det. Finner det sikkert etter litt googling da.

Vet det ikke er "ekte" watt. Vet ikke så mye om stereoanlegg og forskjellige koblingsmuligheter, så må nesten spørre om det er mulig å koble sammen de fire inn -og uttakene for fronthøyttalere for å oppnå større effekt fra forsterkeren?

Blir også sikkert en ny (brukt) forsterker senere i tiden, NAD kanskje, om jeg finner noe som passer lommeboken. Dette en gang jeg skal ha dem på større rom, eller om jeg får litt større inntekter.

Kan komme med bilde av baksiden av forsterkeren hvis noen vil.
    Nå har jeg ikke selv hørt VE-serien, men jeg vil nok anbefale deg og heller gå "litt over budsjettet" og kjøpe deg CLS da du får mye mer trøkk på denne uansett.. For å spille høyt, gjelder det ikke at bare basselmentet skal overleve Er en fordel med litt topp og mid og.. VE-serien er jo ikke akkurat kjent for å være god på det da om man drar på en del.. CLS er jo beregnet som PA-høyttalere..

Om ampen din har pre-out kan du jo vurdere en billig PA-forsterker fremfor en NAD receiver (altså prismessig sett fra din side).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert strekke meg litt lengre om jeg finner noe som er verdt mer. Og jeg vil sikkert oppgradere anlegget etter hvert som tiden går. Hvilken type det blir er avhengig av hva jeg finner for salg i mitt område, men jeg får unngå VF-serien da, om den er en av de svakeste.

Har VS 120 også svak mellomtone- og diskanthøyttalere? Og om jeg bare finner disse modellene kan jeg sikkert få tak i mellomtone og diskant fra CLS.

Eneste pre-out som er nevnt bakpå forsterkeren er for subwoofer.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vs 12 har bra mellomtone... men jeg liker bedre mellomtonen i dc 12..

hele dc12 er bedre syns jeg.. større kasse gir mørkere bass å større mellomtone som er fra pearless.

av de nye cv seriene så er det cls som er vinneren å cls å ve har samme bruktpris nivå

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, får vel bli litt ekstra åpen for CLS, DC og kanskje VS da. Eller eventuelt en annen type som har mellomtone og kanskje diskant fra CLS, DC eller VS.

Har forresten en gammel forsterker fra Sony med 160w, kan det være effektive watt, eller oppgir også Sony mer enn det er? Det er en Sony STR-D515. Uansett, den tror jeg blir satt der Eltaxen står nå.

Er mellomtonen svak på alle utenom CLS, DC og VS, eller er det også andre serier som fungerer bra? Og CLS-serien, leste noen steder der folk sier gamleversjonene av CV har mye bedre kvalitet enn 2002-mod og nyere. Noen som har noe å si på det?

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, får vel bli litt ekstra åpen for CLS, DC og kanskje VS da. Eller eventuelt en annen type som har mellomtone og kanskje diskant fra CLS, DC eller VS.

Har forresten en gammel forsterker fra Sony med 160w, kan det være effektive watt, eller oppgir også Sony mer enn det er? Det er en Sony STR-D515. Uansett, den tror jeg blir satt der Eltaxen står nå.

Er mellomtonen svak på alle utenom CLS, DC og VS, eller er det også andre serier som fungerer bra? Og CLS-serien, leste noen steder der folk sier gamleversjonene av CV har mye bedre kvalitet enn 2002-mod og nyere. Noen som har noe å si på det?
    Er skjeldent noen andre enn NAD og H/K som oppgir reel effekt.. Er usikker på Sony og Denon osv. men regner med at de billigste modellene bare oppgir crap..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men ordentlig forsterker får bli neste ting jeg kjøper meg det da.

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •