Cerwin-Vega!-model for meg? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 72
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser det ligger ut, men problemet er avstanden. Lenger sør enn Trondheim går ikke, og ikke lenger nord enn Mosjøen. Kan jo bli kjørt i mot også da.

Og en ting til, hvor mange skikkelige watt gir Eltaxen omtrent? Fant ut at strømforbruket til forsterkeren er på 320w, så da burde den vel levere 2x100w.

Denne: Komplett.no - Eltax AVR-800 Receiver, Sølv, DTS-ES,

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenT
    Ser det ligger ut, men problemet er avstanden. Lenger sør enn Trondheim går ikke, og ikke lenger nord enn Mosjøen. Kan jo bli kjørt i mot også da.

Og en ting til, hvor mange skikkelige watt gir Eltaxen omtrent? Fant ut at strømforbruket til forsterkeren er på 320w, så da burde den vel levere 2x100w.

Denne: Komplett.no - Eltax AVR-800 Receiver, Sølv, DTS-ES,
    Man kan gjøre en grov regning på det men blir ikke 100% nøyaktig. Siden dette er en A/B forsterker har den en effektivitets grad på ca 60% +/-. Da må må man trekke 40% fra 320watt og man sitter igjen 192watt. Dette skal så fordeles utover 5 kanaler om man kjører den i surround. Da sitter man igjen med 38.5watt pr kanal. Eller 96watt pr kanal i stereo.

Men dette kommer litt ann på på om 320watt er snitt forbruk eller max forbruk.

Så kommer spørsmålet om hva slags kondensator banker denne forsterkeren har. Jeg vil tippe rundt 10-15.000uF noe som ikke er veldig mye men vanlig i forsterkere av denne typen.

I stereo kan den drive det minste CV har greit nok. Det vil si VE-8, DC-10, VS-10, V-10F osv men den er ikke annbefalt til noe større. Grunnen til det er at forsterkeren ikke klarer å levere nok effekt når man drar på litt samtidig som den mister kontrollen over elementene pga lav "damping factor", noe som betyr døden for elementer.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når minimumseffekt på høyttalerne er oppgitt som 100 watt burde det jo egentlig holde? De kan jo ikke oppgi en effekt som ikke er sterk nok til at høyttalerne tåler det?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men når minimumseffekt på høyttalerne er oppgitt som 100 watt burde det jo egentlig holde? De kan jo ikke oppgi en effekt som ikke er sterk nok til at høyttalerne tåler det?
    Nå er det stor forskjell på watt. 100watt fra din forsterker eller 100watt fra en 40000,- Mcintosh forsterker skjønner nok du også at ikke er det samme.

Jeg hadde noen pc høyttalere for lenge siden som var på 150watt pr. Den trakk 15watt fra strømnettet og elementene hadde en annbefalt effekt på 3watt pr.

De kunne skrive at de klarte 150watt fordi de koblet den til en lynavleder under en storm. Så målte de effekten når lynet slo ned. Runnet det litt av og vips så hadde de 150watt. Noe alla det samme som samsung gjør når de måler den dynamiske kontrasten på noen av tv'ene sine.

CV annbefaler fra 100watt men da må det være 100 skikkelige watt og ikke noe som kommer ut av en billig kina forsterker.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Nå er det stor forskjell på watt. 100watt fra din forsterker eller 100watt fra en 40000,- Mcintosh forsterker skjønner nok du også at ikke er det samme.

Jeg hadde noen pc høyttalere for lenge siden som var på 150watt pr. Den trakk 15watt fra strømnettet og elementene hadde en annbefalt effekt på 3watt pr.

De kunne skrive at de klarte 150watt fordi de koblet den til en lynavleder under en storm. Så målte de effekten når lynet slo ned. Runnet det litt av og vips så hadde de 150watt. Noe alla det samme som samsung gjør når de måler den dynamiske kontrasten på noen av tv'ene sine.

CV annbefaler fra 100watt men da må det være 100 skikkelige watt og ikke noe som kommer ut av en billig kina forsterker.
    For å si det enkelt: Det er ikke retningslinjer for hvordan man skal måle watt. Det vil selvfølgelig si at Denon, Yamaha, NAD, Pioneer, Onkyo, Rotel, McIntosh, XTZ osv osv osv osv. ikke har noe av det samme når det gjelder effekt.

100 Rotel watt f.eks spiller fletta av 200-300 Yamaha/Onkyo watt.

Jeg hadde en gammel Yamaha RX-V 365 elns som jeg prøvde på CLS 12, det ble ikke noe bevegelse i elementet der gitt.. Ble en ganske skarp og tynn topp (veldig lite midd) og når jeg skrudde på daua forsterkern ut..

Så enten kan du høre på oss, eller drite deg ut.. Gå for noen MINDRE CV høyttalere, eller så kan du regne med at du må kjøpe en ny forsterker ASAP (eller ødelegge / ikke utnytte ditt nye høyttalerkjøp)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da driter jeg i 15", men vil ikke lengre ned enn 12". De skal garanter inn på større rom gjennom tiden. Kan jo ta en 12" som CV har anbefalt 80 watt på, da burde forsterkeren min kunne holde litt mer kontroll på elementene, så kan jeg heller lete etter billige forsterkere med preout og ha muligheten til sluttrinn/PA forsterker.

Så bak på forsterkeren min, det er out-kanaler på noen kanaler bak på forsterkeren. Men er dette preout? Står jo preout for subwoofer også, så ble usikker.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Muligens line-out og det fungerer ikke på samme måte.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei, da får jeg bare holde utkikk etter noe utstyr da.. Er forresten phonokabelutganger på utkanalene.

Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg stemmer for DC-12 Har de selv og er strålende fornøyd!
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg finner, så..

Alle 12" utenom CLS og CLSC blir anbefalt 100 watt, CLS og CLSC har anbefalt 80 watt. Spiller de dårligere på noen måte?

Fant det her: http://avforum.no/forum/guider-audio...rvalg-etc.html

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CLSC spiller dårligere enn CLS.. Har selv hatt CLS215, og et par VF-10. VF-10 er det største dritet jeg noen gang har hatt i mitt eie. Da var JVC sine "ekslusive" høyttalere på samme størrelse 3 ganger bedre.

Den beste høyttaleren fra CV med 12" er DC12 og AL750. Knall høyttalere.. Men skal du ha 12" fra CV, så må du ha noe annet med mer effekt enn den kinaputten du har

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DC-12 er nok det beste alternativet for deg da AL serien krever ganske mye mer krutt for å spille skikkelig.

Men f.eks AL-750 vil tilgjengjeld være en mye bedre høyttaler om man har effekten til å drive de.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jo skifte forsterker, men er student, så jeg tar en ting av gangen.

Kan jo prøve å finne DC-12 da. Men de krever også 100 watt da, så det blir vel det samme som med 15" som jeg fant da..

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal jo skifte forsterker, men er student, så jeg tar en ting av gangen.

Kan jo prøve å finne DC-12 da. Men de krever også 100 watt da, så det blir vel det samme som med 15" som jeg fant da..
    Nei det gjør ikke det. En 12" er fremdeles mindre enn en 15" og vil være lettere å holde kontroll over. Men en 12" er fremdeles et stort element og du bør ikke forvente mye kontroll med forsterkeren du har pr dags dato.

Derimot vil du oppleve en ganske annen lydopplevelse når du får en skikkelig forsterker koblet til de. En 12" vil ofte også gi bedre bass, bedre lyd og i tillegg kunne spille høyere enn en tilsvarende 15" modell i et mindre rom. Og de fleste norske hus har rom som regnes som mindre for disse type høyttalere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er sant da. Trenger jo ikke å spille så fryktelig høyt med forsterkeren jeg har nå heller.

Ser også at VS-12 mangler på tabellen på linken. Tror det var det som har stått i stua gjennom hele min barndom. Har alltid likt lyden av dem, og har sett noen misunnelige blikk mot dem. Noe å si på disse?

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er sant da. Trenger jo ikke å spille så fryktelig høyt med forsterkeren jeg har nå heller.

Ser også at VS-12 mangler på tabellen på linken. Tror det var det som har stått i stua gjennom hele min barndom. Har alltid likt lyden av dem, og har sett noen misunnelige blikk mot dem. Noe å si på disse?

Kjøp heller mindre modeller enn 12" for du kommer uansett til å bli fristet til å dra opp på volumet for å sjekke åssen det låter.

Eller så kan du vente med å kjøpe etter at du har fått tak i en forsterker som er kraftig nokk.

Cv er billig, men dyrt å drive bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12-erne som stod på før overlevde da svakere forsterkere med litt pådrag nå og da.

Snakket forresten med pappa om forsterkeren i dag, han sier det er preout der, der det står to metallbøyler over som tydeligvis fører lydsignaler. Blir jo ikke lyd uten. Det er sånne RCA/Phono-utganger. Kan det stemme?

Active Mikaelft sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    384
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du er glad i film så blir de 12"'ene gode å ha
    ---
    Onkyo & Cerwin-Vega hjemmekino
    http://avforum.no/myhometheater/mikaelft

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, synes det er en fantastisk opplevelse med CV! Har ikke noe å si på dem ved min bruk ihvertfall.

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eltaxen din kommer nok til å kverke både diskant + mellomtonene dine relativt kjapt. Jeg kjøpte før jul noen VE12 som jeg optimistisk tok med hjem for å koble på en lusen Pioneer med oppgitt eff 6x100w. Vel, SURE!. Kvass å trasig diskant/mellomtone å dåsen bass. Ble til at jeg handla meg NAD surround reciever bare en ukes tid etter ,med mulighet for effektforsterker på alle kanalene. Dog skal det nevnes at lyden ble merkbart bedre men likevel ikke "topp" ,så for min del blir det nok utbygning med effektforsterkere etterhvert.

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •