Hjelp til å velge surroundhøytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til å velge surroundhøytalere

Går med tanker om å bytte ut høytalerene mine, og kjøpe inn noke som er litt større. I dag har eg System Audio SA1530 front, SA510AV senter, SA505 på stativ bak og SE 175 subwoofer. Desse drives av Pioneer LX-70.
    Første tanken var å bytte dei ut med B&W DM683, DM686 og HTM62 men etter å ha lest eindel dårlige innlegg om desse så virker ikkje det så lurt. Drømmehøytalerene er CM7, CM1 og CMC, men dei er ganske dyre, så da må dei handles inn over lang tid..
    Alternativ 2 er å kjøpe SA1750 front og SA710AV senter, som er på tilbud hos soundgarden, og beholde bakhøytalerene og suben. Dette blir i tilfelle klart billigast, men blir det bra nok?
    Alternativ 3 er KEF sin IQ serie, som eg kan få ganske bra priser på gjennom jobben, men etter det eg har lest i det siste så ligger ikkje dei i toppsjiktet i sin prisklasse?
    Alternativ 4 er kanskje eit heilt annet oppsett etter tips fra dåke?

Pr. i dag så står anlegget i stua sammen med pioneer 507 plasma, men eg holder på å bygge kjellerstue. Da skal heile anlegget flyttes ned der. Dette rommet blir 3x4meter.
    Anlegget blir brukt til å sjå fotball, spilling og film fra PS3, men kommer også til å bli brukt eindel til musikk i dei fleste sjangere. Da hovedsaklig roligere musikk som singer/songwrighter, men også rock og metal.

Her eg bur så finnest det ingen som selger stereo utenom expert og elkjøp, men eg har kort veg til Haugesund der dei ivertfall har soundgarden. Kan også reise til bergen for å teste.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har tips om kva som passer sammen med Pioneer?
    Skal til Haugesund på fredag, så da tenkte eg å ta turen innom Soundgarden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver meg ein gang til eg. Er det ingen som har tips her?

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det uvanlig lite svar.
    Kef sin IQ serie har jeg hørt, og den spiller meget pent. Klar og fyldig lyd, ble meget imponert. Eneste er at de IQ30/IQ10 synes jeg ikke fungerte så bra som bak-høyttalere. Det har med at de er veldig direkte, og dermed ikke får produsert et stort surroundbilde som man gjerne ønsker av bakhøyttalere.
    Går jo ann og kjøpe IQ-60 og IQ-90 og feks kjøpe et par bak-høyttalere med god spredning. Feks Mirage OS-3, de sprer lyden utrolig bra, og fungerer ypperlig som bakhøyttalere.

Ellers er det jo så mye å velge mellom...

Lykke til

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var i Haugesund å sjekka ut 1750 i dag. Forsåvidt ein veldig bra høytaler, men det mangla litt i bassen. Sjekka også Mantra 60. Den virka meget bra, men var også ørlite tam i bassen. Men den var laaangt bedre enn 1750. Fekk bare prøvt dei ute i butikken, så det er ikkje rett å dømme dei etter dette. Så no er 1750 strøket av ønskelista, og Mantra er påveg inn.

Trur eg må ta meg ein tur på HIFI-klubben og sjekke ut DM683 og CM7 før eg bestemmer meg, men mantra 60 og 720 senter er veldig aktuell.

Er litt meir skeptisk til KEF, da eg ikkje får sjekket dei ut før eg evt. må bestille dei. Det samme gjelder forsåvidt Klipsch.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KEF gir nok ikke det trøkket som du ser etter.
    Du skulle fått hørt på Klipsch. Kanskje noen på Avforum som bor i nærheten som du kunne hørt på klipsch hos?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri hørrt klipsch, men etter det eg har lest så er dei vell meir for rock og film, og dårlige på roligare musikk?

Har hatt B&W DM603 før, og var ganske fornøyd med dei, så eg trur det heller mot B&W igjen. Men må ta ein lytterunde først selfølgelig. I første omgang så kommer eg nok til å kjøpe front og senter, så kommer bakhøyttalerene seinere.
    Sitter med noken B&W-alternativ, og lurer på kva dåke meiner om desse?
    cm7 og cmc, så kommer enten cm1 eller dm686 som bakhøyttalere etterkvart. Eller cm5 og cmc sammen med asw610 sub. Det siste alternativet er DM683, htm61 og dm686 bak. Kva av desse trur dåke vil passe bra i ei lita stue?

Alt.3 blir klart billigast, mens alt.1 blir ca.4000kr dyrere. Alt.2 blir så 2000kr dyrere enn alt.1. Kva vil gi mest valutta for pengene?

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes SA er ganske tilbakelente høyttalere, så et tips er å prøve noen som er litt mer fremadlente for å avgjøre om du skal fortsette med SA eller gå i en ny retning. Om du er på lytterunde kan dette være et innspill til selgerne.

Kan ikke uttale meg om B&W høyttalerne, men tror de er mer framadlente enn SA.

Newcomer catsby sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi hadde 7.1 med CDM 7, CDM C, CDM 1 og ASW 1000 og var egentlig storfornøyde. Vi kjøpte så 4*Emotiva ERD1 bare for å teste og jeg må innrømme at dipole bakhøyttalere gjør seg bedre. I tillegg tar ERD1 og mange andre dipole høyttalere mye mindre plass, da de er ment til å henges på vegg. Noen mangel på lydkvalitet hadde de heller ikke. CDM 1 står nå som PC-høyttalere

Må si meg ekstremt enig med valget ditt å bruke B&W i front, men anbefaler å teste dipole på siden og bak.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Vi hadde 7.1 med CDM 7, CDM C, CDM 1 og ASW 1000 og var egentlig storfornøyde. Vi kjøpte så 4*Emotiva ERD1 bare for å teste og jeg må innrømme at dipole bakhøyttalere gjør seg bedre. I tillegg tar ERD1 og mange andre dipole høyttalere mye mindre plass, da de er ment til å henges på vegg. Noen mangel på lydkvalitet hadde de heller ikke. CDM 1 står nå som PC-høyttalere

Må si meg ekstremt enig med valget ditt å bruke B&W i front, men anbefaler å teste dipole på siden og bak.
    Ser B&W har ein bakhøyttaler som heter DS3 som hører til DM serien. Får ta å teste denne når eg skal til Bergen om ca. 14 dager. Går nok for 5.1, men rekner med at dei er lika gode forda?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke hørt DS3 siden de aldri blei vurdert. Er skeptisk den den smale frekvensgangen oppgitt (85-10k Hz). Leste også*et eller annet sted at det store og det lille elementet er avslått når de er satt til dipol. I tillegg koster de 8k for to, mot Emotivas $500 for fire.

Regna med at Emotivaene lett kunne selges hvis de ikke falt i smak, så det var mindre risiko å prøve de først

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av catsby
    Har ikke hørt DS3 siden de aldri blei vurdert. Er skeptisk den den smale frekvensgangen oppgitt (85-10k Hz). Leste også*et eller annet sted at det store og det lille elementet er avslått når de er satt til dipol. I tillegg koster de 8k for to, mot Emotivas $500 for fire.

Regna med at Emotivaene lett kunne selges hvis de ikke falt i smak, så det var mindre risiko å prøve de først
    Takker for tipset. Skal sjekke det ut når det blir aktuelt å kjøpe bakhøyttalere. Går for front og senter først
    Men kva trur dåke blir best med tanke på gulvståande høyttalere eller stativhøyttalere med ein sub?

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det film som er fokus ville jeg gått for sub. Min mening er at CDM 7 og CM 7 også trenger sub når man ser film. Er det pengene det står på ville jeg gått for enten stativ+senter+sub eller gulvstående+senter og så spart opp til sub. Kommer ikke unna subwooferen uansett

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    No går det mot at eg beholder 520AV som senter og 505 som bakhøyttalere, mens suben og 1530 blir solgt. Da hadde det kanskje lønnet seg å gå for System Audio Mantra 60 som fronthøyttalere? Hørrte litt på dei før jul, men eg skal tilbake å hørra på dei igjen snart. Problemet er at eg ikkje kommer meg til bergen i nermeste fremtid, så eg får ikkje sjekket ut cm7. Men ifølge hjemmekino så skulle mantra vær hakket bedre enn cm7 til det meste.
    Bør eg gå for mantra visst eg blir fornøyd ved neste lytting, eller bør eg smørre meg med toldmofighet til eg har fått testet fleire?
    Monitor Audio RX-serien frister også, men den får eg aldri testet...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir trykket med 4" element? Selv om det er mange så er ihvertfall jeg skeptisk. Jeg har 4x6" i hver front og jeg ville ikke hatt de mindre. Det er jo ting som foregår over 80hz også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvordan blir trykket med 4" element? Selv om det er mange så er ihvertfall jeg skeptisk. Jeg har 4x6" i hver front og jeg ville ikke hatt de mindre. Det er jo ting som foregår over 80hz også.
    Dei fekk ivertfall veldig mykje skryt av hjemmekino. Gjekk absolutt dypt nok på musikk uten sub sto det. Er ikkje alltid størrelsen som teller

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sjekka ut System Audio Mantra 60 i dag, men blei litt skuffet over bassen. Trur kanskje det var ein kombinasjon av for liten forsterker (Pioneer LX-52) og at dei sto for langt fra veggen, men er litt usikker. Spillte litt forskjellig musikk, og det var meget bra, men eg savna litt trøkk i bassen. Så prøvte eg med John Mayer på bluray, men da sammen med SE200 sub. Da blei det rett og slett fantastisk!
    Tenkte å selge suben min, men visst eg går til innkjøp av mantra, så må eg kanskje beholde den..

Finnest det høyttalere i 15.000kr klassen, som gir meir trøkk, men fortsatt har fin lyd? Hørre mykje på akustisk, men også eindel på rock.

Newcomer Knudder sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Spillte litt forskjellig musikk, og det var meget bra, men eg savna litt trøkk i bassen.
    Hvor mange timer har de Mantra'ene som du hørte på bak seg i manesjen? Jeg har hatt mine i 2-2 1/2mnd nå og det tok ganske lang tid før de begynte å løsne. De var rett og slett ganske plump å høre på i starten, men nå begynner de som sagt å få en bedre klang i hele lydspekteret, og spesielt bassen har begynt å gå dypere. Den gir ikke skikkelig punch siden det er begrenset hvor mye luft den klarer å flytte, men svært kontant og "riktig" bass for min leilighet. Jeg hører mye på rock og metal og Mantra 60 gjør seg langt ifra bort med slik musikk, men de briljerer enda mer med mellomtonen på annen type musikk og jeg setter stor pris på hvor balanserte og uanstrengte Mantra 60 er.

Jeg har forøvrig toppet sandkammeret helt opp med sand etter råd fra de på Soundgarden, som har vært i kontakt med designeren. Jeg blir bare mer og mer fornøyd med kjøpet. Jeg kan spille høyt hvis jeg vil uten at det blir slitsomt å høre på, og høyttalerne henger virkelig godt med. Jeg har kun et rent stereooppsett med en Denon PMA 915, så jeg ser frem til å oppgradere på forsterkerfronten i løpet av året og vil da vurdere en liten sub til bruk når jeg skal se film.

Mvh,
    Knudder

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •