Hjelp til valg av fronthøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til valg av fronthøyttalere

Jeg skal hjelpe min far med å finne fronthøyttalere og receiver til stuen hans.
    Han har bygd inn tven og inn i en slags hylleseksjon og lagd hull til 2 høyttalere. Men fant i ettertid ut at de høyttalerene han hadde var for dype og stakk for mye ut av veggen.
    Disse høyttalerne har dimensjonen: 255 x 900 x 330 mm (Bredde x Høyde x Dybde)

Så vi trenger noen høyttalere som har samme Bredde og Høyde (evt. litt mindre) også 40-50 mm mindre dybde.

Jeg har veldig fersk når det gjelder Hifi og hjemmekino så takker veldig for hjelp !

Trenger også receiver, men det kan vi ta etterpå hvis vi finner høyttalere som passer

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant disse høyttalerne nå: DALI Concept 6 Høyttalere - Høyttaler - Gulvhøyttaler | Hi-Fi Klubben

Disse passer veldig bra i forhold til dimensjonen, er disse høyttalerne bra ? Tenker også noe rundt denne prisen

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Vil anbefale å ta en lytterunde på hifi-klubben, soundgarden osv. Det er veldig vanskelig å si hvilken høyttaler som er "best" da det varierer veldig fra person til person. Hadde også vært kjekt å vite hvordan forsterker han skal bruke, da visse merker kan passe bedre enn andre til nettopp den forsterkeren han har.

Den høyttaleren du har linket til er jo en populær høyttaler det, men personlig så syntes jeg Dali Lektor 6 var endel hakk bedre og var verdt den høyere prisen (7300 tror jeg). Var med en venn å hørte på blandt annet disse to for noen måneder siden.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Lektor 6 er et klokt valg, men åssen forsterker skal din far dra disse med?

Veldig gode høytalere og gir mer trøkk enn Concept 6.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja Dali lektor 6 såg veldig bra ut. Han har heller ikke forsterker, så tenkte først å finne høyttalere som passet også finne en receiver som kunne være en match, da vi står litt friere i valget der

Hvordan ville en onkyo 607 eller H/K avr 255 være sammen med concept 6 eller Lektor 6 ? Er Lektor 6 mye tyngre å drive enn concept? Han har ikke tenkt å bruke så veldig mye penger på anlegg akkurat nå så får prøve å finne noe som han får mye lyd for pengene.

Bakhøyttalere og Sub skal han kjøpe etter vært..

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Endresen2
    Ja Dali lektor 6 såg veldig bra ut. Han har heller ikke forsterker, så tenkte først å finne høyttalere som passet også finne en receiver som kunne være en match, da vi står litt friere i valget der

Hvordan ville en onkyo 607 eller H/K avr 255 være sammen med concept 6 eller Lektor 6 ? Er Lektor 6 mye tyngre å drive enn concept? Han har ikke tenkt å bruke så veldig mye penger på anlegg akkurat nå så får prøve å finne noe som han får mye lyd for pengene.

Aldri hørt Dali på Onkyo og HK så jeg kan ikke svare på den, det beste er å få dem i hus og prøve selv med tanke på hvordan de spiller i ens hjem. Greit å ha noe som kan fylle rommet med lyd, ellers kan du kanskje spane brukten for der kommer det noe snacks rett som det er.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Endresen2

Har selv kun hørt Nad på Dali og det syntes jeg var en bra match. Tror det viktigste er å velge noe som ikke er altfor lyst i diskanten. Lektor 6 skal forresten være omtrent like lett å drive som Consept 6 etter hva jeg kan forstå.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får ta turen til Stavanger, da det er nærmeste Hifi klubben butikk. Er det noen andre høyttalere som ikke er så store som kan være aktuelle? Evt. Kef, JBL, Klipsch, da disse merkene er å få tak i her i Haugesund. Enten på soundgarden, lefdal eller elkjøp

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv hatt Dali Concept 6 sammen med NAD (C372).

Syntes dette spillte utrolig fint og reint. Men vet ikke hvordan det er med Lektor da jeg ikke har hørt de..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hvor stor troverdighet det har det jeg sier, da jeg er heelt ny i HiFI verden, men er vant til å holde på med lyd da jeg er ivrig lydredigerer til tider (dataspill/simulasjon).

Jeg har tatt meg en skikkelig lyttetest på de tre forskjellige høytalerne i Dalis mest prisgunstige segment:

Dali Concept 6
    Dali Lektor 6
    Dali Ikon 6

Hva kan man si om disse tre høytalerne?

Dali Concept 6 har en "lys" diskant (noe jeg selv foretrekker, men det er ikke veldig relevant her egentlig). Høy oppløsning på lyden. Det er lett å skille instrumenter fra hverandre. Har en tight og fin moderat bass med sine 6.5 " basselementer. Mellomtonen er også klar og definert uten å bli ullen og grumsete. Det er vel noe de fleste mindre påkostede høyttalere sliter med. Concept 6 er en liten og lett høyttaler som kan gi utrolig mye glede og god lyd, kanskje spesielt sammen med en brukbar sub.

Dali Lektor 6 har en mørkere klang enn Concept 6. Mitt første inntrykk var at høytalerne hadde mer mellomtone, og mye mer mellomtone. Med litt mer lytting så likte jeg lyden bedre og bedre. Dali Lektor har langt kraftigere bass men fortsatt ikke så mye at det kiler i magen eller at du virkelig får den komplette følelsen av å være på en liten intimkonsert, men likevel så mye at dette virkelig gir godlyd uten at behovet for en sub melder seg med en gang. Jeg vil tro man klarer seg fint alene med Lektor 6 uten sub, men jeg savner litt diskant her.

Dali Ikon 6 har akkurat det jeg savnet hos Lektor 6. De har den høyoppløselige diskanten igjen, kombinert med Lektor 6 sin kraftigere og mer presise bassgjengivelse. Ikon 6 blir for meg som en kombinasjon mellom Lektor 6 og Concept 6. Kanskje mer lik i lyden som Concept 6 med kraftigere bass og ikke uventet kraftigere lyd totalt. Jeg har tro på at man kan klare seg helt fint med Ikon 6 uten sub i det hele tatt og ha et komplett og fint lydbilde. Grunnen til at jeg vurderer Concept 6 og sub er at man har langt mer justeringsmuligheter på en dedikert sub enn høyttalere med gode bassegenskaper, slik at frontsettet ene og alene trenger å konsentrere om mellomtone og diskant.

Når det skrives kraftigere lyd i Lektor må det ikke vurderes slik at jeg klart ville valgt Ikon og Lektor over Concept men at en liten forskjell er der. Jeg ville (og vurderer å) kjøpe Concept 6 til min nye receiver og komplementere med en aktiv sub av høyere kvalitet med et 10" element. Diskuterte denne løsningen med en selger på Hifiklubben som mente at det ville gi veldig mye god lyd og et stort og fint inntrykk for en overkommelig pris. Conncept 6 koster 5500 kr i skrivende stund og en brukbar 10" fra XTZ ca 2500 kr.

Det ble spillt jazzlåter av Diana Krall under testen, kablene var standrad 4 mm høytalerkabler som HifiKlubben selger fra rull, forsterker var en Nad C165BEE forsterker til ca 4000 kr.

Jeg vil gå for Concept 6 eller Ikon 6 da klar diskant er viktig for meg. Lektor 6 har for mørk klang, men de er ikke grumsete, bare hører ikke diskanten like godt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan blir lyden når han skal "bygge inn" høyttalerne sånn? Jeg hadde ikke gjort det ihvertfall. Ser for meg at det bare MÅ blir noe kluss.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har skjønt at mye av lyden kommer ut bak høyttaleren og rundt og ikke bare i front. Tror lyden kan bli tørrere og tammere enn om det er åpent rundt de. På DALI står det en del om høyttalerplassering. Sikkert på de andre produsentene sine også.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at lyden blir mer boomy.

Newcomer CookieMonzta sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvordan blir lyden når han skal "bygge inn" høyttalerne sånn? Jeg hadde ikke gjort det ihvertfall. Ser for meg at det bare MÅ blir noe kluss.
    Dette stusset jeg litt på også. Ser hvertfall flere ulemper enn fordeler for å si det slik med en "innebygd" høyttaler som ikke er laget til formålet.

Her må det brainstorming til ifra trådstarter og hans far.

Det finnes flere løsninger på "In-wall"-løsninger der ute,kanskje se på det også?

Caines24: Flott gjennomgang av de nevnte Dali-høyttalerne.

mvh
    CookieMonzta

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en slik plasering ville jeg vurdert høytalere med bassport forran, for å minske problemer med boomy-bass som nevnt over.
    Kansje Ikon 5 er mer riktig for den plaseringen. Knøtt små med port i front.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for veldig fin gjennomgang av dali høyttalerne caines24. Ikon 6 høyttalerne blir litt for store, så de vil ikke passe uansett. Men concept 6 og grei XTZ sub tror jeg ikke hadde vært dumt. Vi skal ta en tur til stavanger på hifiklubben på nyåret å høre de forskjellige

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å bygge om nisjene og tilpasse de til in-wall høyttalere og sub'er? Det tror jeg blir bedre enn å bruke konvensjonelle høyttalere slik det er tenkt her.

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har da flere butikker her i området enn Soundgarden og Elkjedene

Ta enn tur å titt på Budal Radio Audiofoni - Høykvalitets HiFi produkter du kan også ta kontakt med AUDIOFIL

Støter di som nevner å finne høyttalere med portene i front . Foreldrene mine har noen stativhøyttalre i stua på ei hylle over tven , å de låter ikke spesielt bra når de står så nær bak vegg .

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •