B&W 683 vs dali ikon 6 : flere valg... - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 69
    Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ta med godt med plater du liker osv, og sett deg skikkelig til rette :-) Jeg har jo B&W, som du sikkert skjønte med en gang du så nicket mitt Jeg syntes faktisk 604S3 er bedre enn 683 av en eller anna merkelig grunn.. 683 er faktisk enda mer laydback enn 604S3. Smak å behag vil jeg si, men 604 trykker mer :-) Dali er også en fantastisk høyttaler om du mater den med litt "snill" elektronikk. Da blir den fort mye mindre slitsom også :-)

Lykke til på jakten! :-D

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    I morgen bærer det ivei til den store byen med høyttalersjappen....

Jeg heller pr nu mer mot å hente hjem 683 i stede for den bestilte ikon 6...
    Skal jeg spørre om en ny lyttetest i lydrommet...?
    Sisste innspill hvis du ikke allerede har dratt. Ta med Ikon 6, det er den som du må lytte litt til for å bli "kjent" med.

Min bror kjøpte Ikon 6 for 3-4 år siden. Det gikk ikke lenge før han kjøpte senter vokal 2 og bakhøytalerne W2. Han har en stue på 40kvm som er litt rektangulær, og tvstuen er da i ene enden med tv'n på langsiden.

Det låter fantastisk bra må jeg si. Han forere de med NADt775 AvReceiver (2x130w i stereo) og NAD 535 DVD/CD VanHulen signal go høytalerkabler. Diskanten er ikke slitsom, men veldig oppløst og detaljert. Opplever dn ikke som slitsom på NAD heller, som mange mener er en dårlig kombo.
    Han har prøvekjørt med B&W 610 subb, men den var rett og slett ikke nødvendig, jeg var der og lyttet selv og er enig.

Ikon 6 måtte vokse på meg, førsteinntrykk var skeptisk, syns den var lys og litt vell på i diskanten. Men nå når han har fått litt mer watt (gikk fra 90 til 130 NADwatt i stereo (T754 til T775)) så låter det flott syns jeg. I surround er det kjempe tøfft, oeg er en testvinner der osgå med vokal2 og w2.

Men jeg registrerer at det er dype forelskelser hos de som digger ikon 6, de er rett og slett så fornøyd at de ikke gidder å søke videre etter golydn. Dette skjedde med min bror som er godt over snittet interesert i hifi, han er nesten ikke tillsnakkendes på temat lenger "du, jeg er fornøyd jeg, kan vi snakke om noe annet, skal vi ta en tur på ski eller noe?" NEi vi skal snakke høytalere for fan, skjerp deg!
    Det er det som kan skje hvis du kjøper ikon 6 :grin:

Jeg tror uansett du kommer hjem med mye god lyd. Spennend å høre hvordan det låter på din forsterker. Keep us posted

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kan trygt anbefale ikon 6!
    jeg skal selv snart på innkjøp av ikon 7 vel og merke. men jeg liker dali lyden veldig godt så gå for de absolutt!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    jeg kan trygt anbefale ikon 6!
    jeg skal selv snart på innkjøp av ikon 7 vel og merke. men jeg liker dali lyden veldig godt så gå for de absolutt!
    Ikon 7 er jo kjedelig i forhold til 6'ern . Men det er jo smak og behag . 6'ern og 8'ern er morsomme..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva mener du med kjedelig? du kan spille mye høyere med 7'eren. det er derfor jeg går for disse. har du prøvd begge hjemme? det har jeg.
    der ikon 6 stopper fortsetter 7.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ka`e bli te ???

Verri i byn å henta "Brittan" ???

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Chris.Conix
    hva mener du med kjedelig? du kan spille mye høyere med 7'eren. det er derfor jeg går for disse. har du prøvd begge hjemme? det har jeg.
    der ikon 6 stopper fortsetter 7.
    Syns 7'ern ble for mye mellomtone / diskant jeg... og kjedeligere nedover.. men det er min oppfattning av de da .. bra er dem begge .

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neida... det har ikke kommet noen B&W`er og få lyttet til denne helgen eller nei :-/

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nøyaktig samme diskant og mellomtone som i 6'eren. spør på klubben neste gang du hører de om hvor lenge de har spilt.. hybriddiskanten trenger så mye som 200 timer før den spiller optimalt. Bånddiskanter er ikke akkurat noe som låter bra ut av pakken og er nok derfor mange er litt misfornøyd med lyden i ikon serien. de trenger tid på seg så låter de kanon!

Intermediate Scorpioen84 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vekker tråden til live igjen

Nå er pengene endelig klare, gi **** i reparasjoner på bil, nye vinterdekk, sommerdekk og oppussing hjemme, nå SKAL jeg ha nye høyttalere!!!! :twisted:

Men så er det det umulige valget igjen da....
    I Trondheim finnes det følgende alternetiver i prisområdet 10-16.000kr som kan være aktuelt...

BW 683 : forgjengeren var min første høyttalerforelskelse, fortsatt ikke oppfylt
    BW CM7 : renere, penere lyd en 683, men må da også kjøpe ny subb...
    Audio Pro Blue Diamond V.3 : mye skryt, ikke hørt den
    ML Source : min andre høyttalerforelskelse (Vista) salg 16.000kr

Noen som har noen ord å komme med...?ops:
    Skal drives med Hypex High-Grade 2x400w...
    Jeg liker å spille HØYT med klokke-ren lyd...
    Regner med jeg må ofre endel volum om jeg går for Source..?
    | KK DXD-12012 | KK Quattro | Sherbourne PA160 | Onkyo 818 | TW700 |

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å der gikk bilen til hellvette igjen... :roll:

ser ut til at jeg bare kjøper bw683 i denne omgang, så får jeg ta det videre derfra om et år eller to...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om en kjæm sæ te byn me zukin da

Litt plasseringsjobbing me 683 så bli de vel bra me 200w å bassport forran så kan dæm plasseres nærmer væggen.

Men mulig da romet e litt fer lite te å bli nå high-end lyd

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scorpioen84
    Å der gikk bilen til hellvette igjen... :roll:

ser ut til at jeg bare kjøper bw683 i denne omgang, så får jeg ta det videre derfra om et år eller to...
    Dali Ikon6 frista ikke?!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør sjekke ut Dali Ikon 6 mk2, ligger i den prisklassen du så på. Jeg ser at noen refererer til at Ikon 7 og 8 har mer giv en ikon 6. Nå har jeg Ikon 6 mk2, spilte den på hytta mi med en Nad 375, satte volumet rett opp, og la til litt bass. Hele hytteområdet, selv 30 - 40 meter unna slet med basslyden, og den høye musikken, så jeg tror ikke du trenger noe større jeg. Jeg ville ikke gått til innkjøp av B&W før jeg hadde hørt på de nye Daliene som kommer ut nå i de fleste Hifiklubben butikker, altså mk2 versjonene. Kan også legge til at jeg selv kjøpte mine for en måned siden, og har ikke angret ett sekund, men for sikkerhets skyld ville jeg sjekket om System Audio falt i smak hos Soundgarden. PSB og Klippsch er også noe du burde sjekke.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er forsterkeren ferdig bygd, alle deler sitter vertfall fast, så får det briste & bære til Trondheim om 8timer...

Blir en runde på hi-fi og kanskje soundgarden, for System Audio ser interessant ut...

Klipch kommer ikke inn i dette huset, allergisk mot diskanten deres... :-?

Får se, om det endelig blir noe i morgen...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det gjort en Trondheimstur... og et valg ble gjort... Dali og B&W testet

Er dog ikke imponert over hifi klubbens merker, men små å nette høytalere er det...

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette gav resultater ja...

Brukt følgende :
    NAD CD
    NAD For-forsterker
    Egenbygd Effekt 2x400w/4ohm og 210w/8ohm
    wanderhul kabler...

Dali Ikon 7 mk2 = alt for slitsom i toppen ved greit lydnivå
    B&W 683 = for grov lyd
    B&W CM-7 = for lys i klangen, å ble helt hjelpesløs når det kom litt avansert metall-musikk

2,5timer senere ble det til

B&W CM-9 = Har alt, krystallklar lyd, passelig/riktig lydbilde i mine ører, like god på all type musikk...

Meget overasket over den store forskjellen mellom CM-7 og CM-9, nesten som to helt forskjellige høyttalermerker...
    Også overasket over hvor stor forskjell det var mellom forskjellige musikktyper på samme høyttaler, om en type musikk hørtes supert ut, kan en annen type musikk høres helt forferdelig ut... CM-9 klarte imidlertid å høres like god ut på alle typer jeg puttet i cd-spillern...

ble også
    QED Revelation ht.kabel ferdig med bananer
    og
    QED Performance Audio 2 signalkabler 0,5m

Busjett-sprekk og rumpe-sprekk like lett å få til begge to...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9 er en vannvittig god høyttaler ja .

Merkelig, virker ut som at Ikon7mk2 har samme "svakhet" som mk1... fordi mine mk2, der savner jeg litt av drivet i toppen kontra mk1 faktisk... men låter hærlig uansett ..

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Daliene var greie i bassen, men de var det også stopp. Kjedelig og veldig tilbakelent mellomtone og en diskant som skriker være en klipsch når en skrur opp lyden.

CM7 virket greie, men jævla små og håpløse og kunne dra på med.
    God diskant og mellomtone, men bassen måtte jobbe hardt for henge med.

683 virka ok, men er vist kresen på forsterker. Diskant var grei, men mellomtone og bass ble litt greøtete, mulig en større forsterkerkunne hjelpe

CM9 Den klart beste. Forsøkte på slutten og plassere de bedre (lite og håpløst demo rom) satt og spilte langvegg mot langvegg.
    Når en fikk de nærmere bakvegg ble det litt bedre bass i de, samt flytta unna andre de andre som ble lyttet på.
    Syns kabinettet er litt for lite for og kunne nyte fullfrekvens stereo tiper de når knappe 35hz før de dropper av.
    Men xtz har jo billig og greie suber...

Pianogloss sorte, små og søte så til og med madammen må vel syns de er pene.

Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,585
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror jeg hørte en sa til en kunde at Dali hadde oppdatert bassene... så jeg vil tro den ferdigplata med bånd og dome er akkurat den samme som mk1... Men ta dette med en stor klype salt...

som ikon 7 mk2 sto mens jeg lyttet så hørtes ikke bassen så veldig fin ut heller, litt "boomy".. men vet ikke hvor innspilte de var om mk2 nettopp har kommet..
    Tenke for meg selv at de hørtes litt vanskelig ut å plassere godt å få til å spille med rommet også... Så nei, ikon 7 mk2 var en kjempehøyttaler på lave volum, men når jeg dro på kom min akillieshæl mot dali til syne igjen, jeg liker ikke diskanten overhode... :? Følte ikke at byggekvalitet/vekt forsvarte de 14.000kr de koster... Nå er jeg negativ hører jeg, ikon 7 mk2 er en kjempegod høyttaler, å de som liker ekstra jag og mas i toppen så er den nok super.! Smak og behag

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •