pris på anlegg - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av p3pmx
    heisann.
    vurderer å bytte ut høytalerne mine, men aner ikke pris.

kunne noen hjulpet meg å prise dem?

Center : Proson C52 RR

Front : Proson H7C10 SAH

Bak : Dali 104 VINYL (har også Proson JWS Sat 900)(bruke de heller?)

Sub : Proson Blackbird Sub 10

har også en Receiver : NAD T744 forsterker, som kan selges med.

men klarer NAD T744 å drive Cerwin-Vega! AL-1000 MKl ??? de frister litt.
    HEI Jeg har Cerwin vega al 1000 og nad 352 for forsterker.Cerwin vega 1,5 kw2.spiller meget bra kan anbefale deg di høytalerene.du kan jo kjøpe effektforsterkeren cerwin vega 1,5 kw er jo noen på brukt markedet.denne pakken fungerer bra sammen.:-D :-D

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Disse høyttalerne spiller 95 db ved 1 w...

Du kunne spilt høyt med en 10 w rørforsterker
    Så hvorfor annbefaler vi ikke mannen 2 par Cerwin Vega 1515 til hans 744 forsterker? De har jo trossalt en følsomhet på 103db og hvis han seriekobler de 2 parrene får han en belastning på 8ohm. Mer lettdrevent enn det blir det jo omtrent ikke.

Ikke for å være frekk, men håper du snart skjønner hvor lite logikk det er i det du skriver.. Det gjelder forøvrig Mjusiker'n også.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg kjørte mine al1000 på en nad c370 og det var langt ifra optimalt kan man si. blei litt bedre når jeg kjøpte en c270 og kjørte en brokobla forsterker på hver høytaler. men fortsatt trygla de etter mer krefter. med en zachry xp1200 på 2x600wrms i 4ohm blei det som å ha helt andre høytalere. har aldrig testa med min t744 på al1000 men testa den på clsc12 og det var ikke i nærheten til å spille bra

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av p3pmx
    heisann.
    vurderer å bytte ut høytalerne mine, men aner ikke pris.

kunne noen hjulpet meg å prise dem?
    Ser du har fått mange svar på spørsmålet vedr. T744 og AL1000, så derfor tar jeg litt fatt på "hovedoppgaven" :-D

Nå har ikke jeg sjekket hva disse høyttalerene koster ny, for jeg har ikke tenkt å komme med en konkret pris, bare noen tips angående prisvurdering.

Ta utgangspunkt i halv pris av dagens markedspris, eller halv pris av sist registrerte markedspris hvis det er utgåtte modeller.
    Se så på alderen, er de innenfor garantisonen kan du legge på noe. (Da er det selvfølgelig viktig at du har kvittering å vifte med )
    Er de eldre kan du gjerne trekke fra litt til.
    Kvittering har en viss verdi hvis varen er under 5 år gammel, siden neste eier da har mulighet for å reklamere.
    Se på tilstanden, er varene eksepsjonelt godt ivaretatt og ikke har synlige merker eller skrammer, kan du legge på litt.
    Er de slitte og har litt riper her og der, må du gjerne trekke fra litt på verdien.
    Og hvis de har defekter som f.eks. en sprengt diskant e.l må du trekke fra betraktelig mye.

Eksempler.
    De er strøkene, du har kvittering, og det er noe igjen på garantien = 2/3 av nypris.
    De er feilfrie, relativt pene og se på, utgått garanti men har tatt vare på kvittering = 1/2 av nypris.
    De drar litt på årene men de virker normalt, finnishen er ikke helt som den en gang var, og du har mistet kvittering = 1/3 av nypris.
    De har defekter = 1/5 av nypris eller mindre, skaden tatt i betraktning.

Håper dette var til litt hjelp :-D

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med høy følsomhet betyr bare at de vil kunne spille høyere enn en høyttaler med lav følsomhet på en valgt forsterker.

Du vil helt sikkert kunne spille høyt med en liten forsterker, men det betyr ikke at du vil kunne spille med god kontroll og utnytte høyttalerene for det de faktisk er gode for.
    Med en større forsterker vil du få bedre kontroll og bedre dynamikk, noe som betyr bedre lyd.
    Du vil også kunne spille høyere, og samtidig minske sjansen for klipping og dertil sprengte elementer.

Hvis du ikke vil risikere å ødelegge det ene eller det andre, er det viktig at komponentene matcher hverandre rent fysisk.
    (Det er bedre med "for stor forsterker" enn for store høyttalere)
    Om komponentene matcher hverandre lydmessig er en annen sak.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på denne NAD 218THX - FINN Torget

Ellers ligger det en Crown PA forsterker på AVtorget som ifølge selger er temmelig kraftig. Har ingen erfaring med de selv dog. http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=57140&cat=13

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Ta en titt på denne NAD 218THX - FINN Torget
    kobler jeg denne til min 744 eller kvitter jeg meg med 744 da.
    så vidt jeg kan huske er det slik at min 744 har en kontakt bak slik at jeg kan koble til en evnt effekt forsterker. (dette du mener)

Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis 744 har tilkoblinger som heter "pre out" kan du fremdeles bruke den som forforsterker.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Så hvorfor annbefaler vi ikke mannen 2 par Cerwin Vega 1515 til hans 744 forsterker? De har jo trossalt en følsomhet på 103db og hvis han seriekobler de 2 parrene får han en belastning på 8ohm. Mer lettdrevent enn det blir det jo omtrent ikke.

Ikke for å være frekk, men håper du snart skjønner hvor lite logikk det er i det du skriver.. Det gjelder forøvrig Mjusiker'n også.
    For noen gjelder det å starte et sted! I min verden er hakkeordenen slik:

- Høyttalere
    - Forsterker
    - Signalkilde
    - Kabler

Hvis kabler i det hele tatt bør være på lista. Jeg sier ikke at forsterker ikke spiller noen rolle, men at riktige høyttalere er viktigere enn forsterker. Og at du fint kan leve med en svak forsterker i en kort eller lang periode så lenge man er forsiktig slik at en ikke stresser forsterkeren for mye. Skjønner man at en ikke klarer å la fingrene være unna volumknotten så får en heller spe på med en annen forsterker/effektforsterker når han får råd.

Hvis du har sett mitt oppsett, så ser du fort at jeg lever etter mitt eget prinsipp. Jeg har Usher CP6391 som jeg har satt på en ti år gammel 5*100 watt Rotel effektforsterker som jeg gav 3k for, og det er en del år siden.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har brukt DC1515 og AL1000 en del. Begge KAN spille høyt med lite kraft, men det er risikofyllt. Ikke låter det bra (det vil det uansett aldri gjøre), ei heller kontrollert.

CV forsterkerne er i mine ører overspeccet ræl. En 500w Crown (4ohm) spiller vifta av en 1.5KW. Ikke er den dyrere heller. Ca 3000,- på Epay.

Når det gjelder 218THX. Hopp bukk over denne og ha tolmodighet til det dukker opp en 208THX.

Dersom noen sitter og tror at en reciever (uansett merke og modell) kan får frem tordenbrølet en AL1000 kan levere, må de tro om igjen.

-Tim

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan sikkert spille med en 10watts rørforsterker.. Men da hadde vi havna prismessig en plass som ikke ville ha rettferdiggjort det kjøpet...
    Og vært en bunnsolid konstruksjon som er hyperstabil langt under 1ohm og over 16ohm. Selv om det står om en følsomhet på 95db/w så er det en kjennsgjerning at de fleste forsterkere kneler (inkl. ht som bunner) ved basspåslag under 40hz. Få lånt deg en forsterker med (analoge) VU-meter i front og bit merke hvor mye krefter det skal til for bass.. sammenliknet med feks. mellomtone og diskant.

Har AL1000 mulighet for Bi-amp?

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de 2 første generasjonene av al1000 har ikke mulighet for biamp. men al1002 har det

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Generelt mye tullprat rundt watt i denne tråden, selv fra garvede forumdeltakere.

Det er da ikke watten som holder kontroll på elementene, men strømforsyningen som ligger bak. Cerwin Vega trenger sikkert mye watt OG stor strømforsyning. Alle vet at tulle watt ikke hjelper noenting.

En kan fint spille grisehøyt med få watt når høyttalerene har høy følsomhet, men strømforsyningen må selvsagt være solid. Spør samtlige som bruker rør og horn.

Har Doxa Modell 73, de driver med sine 70W Swans F2.2F enkelt til 110db og dette er ikke høyttalere som er spesielt følsomme. Strømforsyningen er på 1500VA.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ivaols
    Var det ikke det jeg sa?
    ...uansett så tror jeg ikke det er rørlyd han er på jakt etter

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som tolker innleggene i hytt og gevær her.

Min intensjon er å være motvekt til de som sier at man ikke KAN kjøpe en høyttaler man har lyst på fordi man har en svak forsterker. Jeg sier man fint kan gjøre det, men at man bør være forsiktig med å skru opp. Jeg sier ikke at det er ideelt, og jeg har ikke sagt noe om at stor strømforsyning ikke har noe å si (min Rotel kneler 16A automatsikring når den slås på, ergo står den på hele tiden for å slippe peak-en når den slås på).

Jeg står fortsatt for det jeg sa, skal man prioritere, prioriter de høyttalerne du ønsker. Neste steg er god forsterker. Ganske mye lenger ned på listen er signalkilde og kvaliteten på kablene nesten ikke med på listen i det hele tatt.

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1