Frekvensrespons i ny leilighet

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Frekvensrespons i ny leilighet

Hei!
    Tenkte å kjøre en ny frekvensresponstest med Radioshack etter vi flyttet fra Spydeberg til Oslo.
    Tidligere bodde jeg i en kjellerleilighet i solid betong (ca 12m2 lytterom), nå bor jeg i andre etasje i et trehus med da tre i gulv og vegger.
    Har lagt ved to bilder som viser forskjellene i leilighetene.

Som dere ser av venstre del i bilde er bass bra tilstede helt nede på 20-22 hz. Dette er bare fronter. Har ikke sub.

Av høyre del i bilde ser dere noe jeg ikke trodde var mulig. Det er altså en voldsom romforsterkning her på tross av ca 30m2 stue. Det har nok mest med byggemateriale i dette gamle huset, men det hørtes virkelig ut som en voldsom sub var koblet til..

Målingene ble gjort med referanse 80db ved 50hz. Har målt manuelt og ikke via software/pc.

Noen andre som har opplevd lignende? Da jeg målte på 36hz så blåste den ut over skalaen når Radioshack stod på 90db-området. Kunne da ikke fortsette hehe.

Dette viser vel bare hvor viktig rommet er for lytteopplevelsen. Selv merker jeg ikke mye til dette i daglig lytting, men det må nok litt mer undersøking til for å forvisse meg om at det holder seg på et minimum. Eventuelt finne ut når disse effektene begynner å slå inn..

Vedlegg 58958

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lurer
    Hei!
    Tenkte å kjøre en ny frekvensresponstest med Radioshack etter vi flyttet fra Spydeberg til Oslo.
    Tidligere bodde jeg i en kjellerleilighet i solid betong (ca 12m2 lytterom), nå bor jeg i andre etasje i et trehus med da tre i gulv og vegger.
    Har lagt ved to bilder som viser forskjellene i leilighetene.

Som dere ser av venstre del i bilde er bass bra tilstede helt nede på 20-22 hz. Dette er bare fronter. Har ikke sub.

Av høyre del i bilde ser dere noe jeg ikke trodde var mulig. Det er altså en voldsom romforsterkning her på tross av ca 30m2 stue. Det har nok mest med byggemateriale i dette gamle huset, men det hørtes virkelig ut som en voldsom sub var koblet til..

Målingene ble gjort med referanse 80db ved 50hz. Har målt manuelt og ikke via software/pc.

Noen andre som har opplevd lignende? Da jeg målte på 36hz så blåste den ut over skalaen når Radioshack stod på 90db-området. Kunne da ikke fortsette hehe.

Dette viser vel bare hvor viktig rommet er for lytteopplevelsen. Selv merker jeg ikke mye til dette i daglig lytting, men det må nok litt mer undersøking til for å forvisse meg om at det holder seg på et minimum. Eventuelt finne ut når disse effektene begynner å slå inn..

Vedlegg 58958
    Ser jo litt rart ut at du har en så bred peak. Jeg vil tippe at faktum er at du har en dip ved 50hz som gjør at når du har skrudd volumet til 80dB ved 50hz blir det veldig høyt i resten av frekvensspekteret. Prøv å mål opp 80dB ved f.eks 100hz i stedenfor 50hz og mål deg nedover og se hvordan frekvensområdet ser ut da.

100db ved 12-14hz virker jo voldsomt, hva slags høyttalere er dette? Sitter du på lik avstand som i den gamle leiligheten?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helt samme avstand nei.
    Har mye større rom her så sitter på ca 260cm avstand, i en likebeint trekant. I gamle leiligheten er va der ca 170-180cm.

Grunnen til at jeg ville måle på nytt var fordi jeg hadde en dipp rundt 71hz og 125 hz på ca 20db i gamle leiligheten.
    Ville da se om jeg fortsatt hadde det, eller hvordan det så ut.

Tror kanskje jeg må skaffe meg noen solide tykke skifer eller marmorplater jeg kan sette høyttalerne på så de ikke står på tregulvet.
    Har ikke spikes eller lignende til dem, bare noen robuste harde gummimatter.

Høyttalerne er Rauna (Opus3) Crescendo. Transmisjonslinjer med en 8" bass/mellomtone i hver høyttaler (pluss diskant da). Ikke noe voldsomme membraner altså

Får uansett prøve meg på nytt med målingene når jeg er alene i huset. Synes det var veldig rare resultater det lille jeg testet

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreslår at du måler referansenivå på en mye høyere frekvens hvor du sannsynligvis ikke har rompåvirkninger. Juster forsterkeren til du får 75dB eller 80dB ved 1000hz (1khz) og mål så frekvensresponsen i bassen med forsterkeren stilt på det volumet.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp skal prøve det. Hjemmekontor og eget foretak gir meg mye frihet på dagtid så skal se i løpet av uken

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du må sette nytt batteri i din Radio Schack?
    Ellers, den høyre måling er da mye dårligere enn den venstre synes jeg, se på sammenlikning 31,5 og 20 hz f.eks......
    Som Hybris siger, sett referensenivået på 75 db ved 1000 hz, og mål da igjen....

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •