Hvor ville dere plassert bakhøytalere i denne kåken?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor ville dere plassert bakhøytalere i denne kåken?

Er litt usikker på om hvordan jeg skal gjøre med bakhøytalere i denne kåken her, og er åpen for forslag.

Kåken skal boest i litt selv ett par år, og så skal jeg leie den ut etterpå. Er ett anneks som hører til huset mitt.

Her er tegningene av grunnflata:

Har noen B&W 602 stativhøytalere nå, men har ikke stativ til dem for øyblikket.

Spørsmålene er som føler hva vil folk gjort her , for smartest mulig løsning?

1. Henge dem i tak? Blir vel stygge merker til når jeg skal leie ut senere?

2. Henge dem på vegger? Vil vel bli litt for bredt lydbilde i forhold til front?

3. Ha dem på stativ bak sofaen`?

4. Ha dem i enn bod, og kjøpe noen midlertidige mindre satelitter til å ha bak? (skal ha større kino i hovedhuset mitt)

Forslag om plassering mottas med takk

Og hva ville folk gjort anngående rør i vegger for kabler? Skal jeg kjøre på med det? Eller gi **** siden det er midlertidig for noen år?

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva om du rett og slett snur på det slik at du setter front og bak høyttalere ved langvegg?
    Hva er målene på rommet?

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der du ser vinduet skal d3t vere balkongdør dobbel

Er vel 3;70 over

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På veggen bak sofaen....

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På stativ bak sofaen.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk et bra forslag som jeg vurder nå da, innebygd i taket høytaler, ser b&w har noen varianter? Noen som har erfaringer med dette?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde samme problem og jeg løste det ved å sette bakhøyttalerne på to subwoofere bak sofaen.

Dette krever dog litt spesielle høyttalere og jeg bruker Mirage Omnisat V2 som sprer lyden 360 grader, slik at lydbildet blir mere diffust. Subwooferne spiller med elementet inn i sofaen, slik at dette fungerer som en buttkicker med meget bra resultat.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor er de ulike avstander/mål pr i dag
    (+ skjermstørelse/lerret)

Ser vel problemer med det meste men med noem mål er det lettere å anbefale

problem er feks
    Surround høytalere i et 5.1 oppsett (surround er ikke høytalere som skal stå bak men mere sidehøytaler)
    din nære avstand sofa til vegg
    om refleksjonshøytalere er et valg (feks mirage) så må de faktisk ha mulighet til refleksjoner
    (ut fra høytalerprodusentens anbefaling av avstander , vegg , tak osv for utnyttelse av hvordan høytaleren er laget og ment for fremføring , uten refleksjonsmuligheten blir ikke en refleksjonshøytaler mere en en sterkt redusert høytaler med litt direkte lyd og forsvinnende lite refleksjon)
    (ofte er en refleksjonshøytaler 30% direkte og 70% refleksjoner å det sier seg selv at blir minimalt reflektert er vitsen med refleksjonshøytaler borte)

Er ikke altid så enkelt å få bra lyd og slik den er ment når stue også skal være kino.
    Noen har den perfekte stue , andre må møblere om / kjøpe tilpassede høytalere , fester osv

Hvor viktig er lyd er vel det man må ta utgangspunkt i

er det ikke så nøye kan man jo plassere det helt villt og fritt uten anbefalinger fra de som har laget surroundlyden eller høytalerprodusenter.

er det litt nøye og man ønsker den beste lyden og riktig fremføring må man ofte lage noen hull osv men er jo mange fine ting å få kjøpt til å fixe med

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Over hele linja skal altså bredden skal det være 3,80, og pc bord er ca 1 meter Så da er resten egentlig satt av til tv benk, høytaler osv.

Tenkte å kjøpe enn samsung 46 LED.

Har B&W 603S3 som fronter.

Vurdere litt B&W innebygde takhøytalere , kunne det vert enn ide?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Kef har noen HT som ville være ypperlig til deg. For innfelling i tak. KEF Ci3-80QT Ci Series

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil de ikke være greiest med B&W siden frontene er det? At det matcher tenker jeg?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn som du har tegnet det så er det vel bare sandfylte stativer som er det mest enkle.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Sånn som du har tegnet det så er det vel bare sandfylte stativer som er det mest enkle.
    At de står bak sofaen? Eller på siden?

Hva tror du om å montere opp i taket da? Har ikke platet taket enda, så er fult mulig å lage det til.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå tror jeg ikke lydsignaturen er så veldig ulik på kef og b&w. Har selv brukt vienna i front, med dali som bak ht. Disse har IKKE samme signatur. La ikke spesielt merke til dette. Det tror jeg ikke du vill heller, hvis ikke du skal kjøre femkanals stereo/musik. Synes disse er meget bra og har den kule effekten at di kommer ut da mann sender signaler til di. Eller ligger di flatt med taket.
    Ta en titt på di hverfall.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    Nå tror jeg ikke lydsignaturen er så veldig ulik på kef og b&w. Har selv brukt vienna i front, med dali som bak ht. Disse har IKKE samme signatur. La ikke spesielt merke til dette. Det tror jeg ikke du vill heller, hvis ikke du skal kjøre femkanals stereo/musik. Synes disse er meget bra og har den kule effekten at di kommer ut da mann sender signaler til di. Eller ligger di flatt med taket.
    Ta en titt på di hverfall.
    Så litt kult ut da

De tilter seg ned når lyd sendes? Ellers ligger de flate i taket?

Hva får dem strøm fra da? må man gjemme enn trafo eller noe i taket da?

Noen som selger disse i norge\er forhandler?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    At de står bak sofaen? Eller på siden?

Hva tror du om å montere opp i taket da? Har ikke platet taket enda, så er fult mulig å lage det til.

Det er da mulig med 5.1 eller 6.1/7.1 ... hva har du tengt på av de valgene ?

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir 5.1 , er bare midlertidig, så lager 7.1 i hovedhuset mitt med dediktert kinorom.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt og se på...

DTS | Consumer Electronics | Speaker Layout and Configuration

Dolby - Dolby Home Theater Speaker Guide - Speaker Placement and Setup Guide for Home Theater Surround Sound

THX Home Theater Speaker Setup

Sette surround på ca 100-110 grader

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Over hele linja skal altså bredden skal det være 3,80, og pc bord er ca 1 meter
    Du har egentlig et flott rom til flott lyd men et j**** pc bord som gjør det vanskeligere.
    (sofa burde litt mere ut fra vegg)

harman/kardon tips til DD/DTS oppsett er bra utgangspunkt.
    Disse lager faktisk lyden å kan vel så sikkert kunne anbefale oppsett for hvordan man best utnytter den.
    THX kan ha noe for seg men er et oppsett for diffuse lydgjennkjenning og basseres på refleksjonshøytalere
    (sier jo litt da man plasserer bakhøytalere klin intill hverandre i et 7.1 oppsett)

At Dolby har trukket surround side høytalere en tanke bakover
    (sett i forhold til eldre oppsett og anbefalinger til 5.1 )
    ser jeg som bra og har selv testet det ut flere ganger.
    Kommer absolutt til en bedre presentasjon i et 5.1 oppsett ved lyd som er i 7.1 på BD disk.
    Da vil surround back right + left bli bakt inn i lyden til surround side left + right
    (hadde man hatt 5.1 høytalere for mye rett ut til siden som er vanlig i 5.1 før ville innbakt bakhøytaler lyd kommet også på siden av deg men ved at sidehøytalere blir trukket litt bakover vil man også lydoppfatte bak lyden på en mere riktig måte)

Best er selvsagt om man får opp et 7.1 høytaler oppsett men blir det vanskelig så ha det i planene til kino bygging

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar. Tar 7,1 I bakhodet til kinorommet.

Det står da egentlig om å benytte eksisterende 602 stativhøytalere bak, eller bygge inn I tak,.hva mener du er mest fornuftig ?

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Du har egentlig et flott rom til flott lyd men et j**** pc bord som gjør det vanskeligere.
    (sofa burde litt mere ut fra vegg)

harman/kardon tips til DD/DTS oppsett er bra utgangspunkt.
    Disse lager faktisk lyden å kan vel så sikkert kunne anbefale oppsett for hvordan man best utnytter den.
    THX kan ha noe for seg men er et oppsett for diffuse lydgjennkjenning og basseres på refleksjonshøytalere
    (sier jo litt da man plasserer bakhøytalere klin intill hverandre i et 7.1 oppsett)

At Dolby har trukket surround side høytalere en tanke bakover
    (sett i forhold til eldre oppsett og anbefalinger til 5.1 )
    ser jeg som bra og har selv testet det ut flere ganger.
    Kommer absolutt til en bedre presentasjon i et 5.1 oppsett ved lyd som er i 7.1 på BD disk.
    Da vil surround back right + left bli bakt inn i lyden til surround side left + right
    (hadde man hatt 5.1 høytalere for mye rett ut til siden som er vanlig i 5.1 før ville innbakt bakhøytaler lyd kommet også på siden av deg men ved at sidehøytalere blir trukket litt bakover vil man også lydoppfatte bak lyden på en mere riktig måte)

Best er selvsagt om man får opp et 7.1 høytaler oppsett men blir det vanskelig så ha det i planene til kino bygging

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •