Høyttalerne mine blir stadig vekk ødelagte!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalerne mine blir stadig vekk ødelagte!

Hei. Nå gir jeg nesten opp med mine Dali Concept 8. De er ca. 6 år gamle og har blitt drevet av tre forskjellige forsterkere (Marantz SR5500, Nad 319 og nå en Denon avr-3805). Først sluttet mellomtonen på den ene høyttaleren min å fungere, byttet den og alt var i orden. En del måneder senere tok andre mellomtonen kvelden. En stund etter der gikk diskanten på samme høyttaleren (dette var fordi jeg spilte en meget lys sinustone til ca. 0db på marantzen, men om høyttaleren er ment for å tåle dette vet jeg ikke). For ikke så alt for lenge siden, mens den ble drevet av Naden gikk delefilteret på den ene høyttaleren. Dette skjedde på en fest under ganske høyt volum, men ikke så høyt at noe vrengte seg. Høyttaleren kunne nå ikke spille like høyt, uansett hvilken forsterker jeg brukte gikk den i protect på et visst volum. Da jeg skrudde den opp og så på filteret så jeg at det var brent og dårlig kontakt på en komponent. Delefilteret ble byttet og alt virket tipp topp med ny denon receiver. Tok høyttalerene mine med til en kamerats fest, midt under festen gikk receiveren i protect. Etter litt rask promille-feilsøking skjønte jeg at det var den ene høyttaleren som forårsaket det. Etter videre feilsøking hjemme fant jeg ut at det nå er akkurat samme problem igjen med delefilteret, bare at det nå er andre høyttaleren!

Nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre, jeg gjør noe alvorlig feil. Høyttalerne spiller sjeldent høyt (de står i kjelleren under mor og hun tillater ikke så alt for høyt volum) og hvis det spilles høyt så spilles det aldri så høyt at lyden anstrengt ut. Det har kun blitt spilt av mp3 på høyt volum, før gjennom en phono til minijack kabel, men det siste året har jeg nesten konsekvent spilt gjennom et USB lydkort, optisk ut til receiveren.

Er det virkelig min feil, at en høyttaler rett og slett ikke kan spilles så høyt? Er det bruk av mp3 som gjør det? Hva gjør jeg feil?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har høytalerne blitt herjet og festet med i 6 år så kan det jo tenkes at de er nærme slutten av sin levetid:P

Ut fra bruksområdet du beskriver så kan det tenkes at du har hadd litt for lite kraft på forsterkersiden.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et mandagsprodukt, høyttalerne skal tåle å bli spilt høyt på. Bassere og slikt sprenges ofte pga for lite effekt, mens diskanten gjerne ryker ved for hard belastning over lang tid (smelter). Feil i delefilter høres ut som dårlig kvalitet på komponenter.

Hadde kjøpt meg en ny høyttaler for å være helt ærlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har ikke blitt herjet med. De gangene de har blitt litt herjet med har vært kanskje 6-8 ganger hvor jeg har flyttet dem til en fest, men volumet har som sagt aldri vært så høyt at det skjærer i ørene.

Kan en for svak forsterker gradvis skade høyttaleren? Nå har jeg jo en denon 3805 som absolutt skal være kraftig nok, men det var når de ble drevet av denne at delefilteret gikk sist. Naden var jo også voldsomt kraftig.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som et mandagsprodukt, høyttalerne skal tåle å bli spilt høyt på. Bassere og slikt sprenges ofte pga for lite effekt, mens diskanten gjerne ryker ved for hard belastning over lang tid (smelter). Feil i delefilter høres ut som dårlig kvalitet på komponenter.

Hadde kjøpt meg en ny høyttaler for å være helt ærlig.
    Hardt for å tro at Dali fra hifiklubben er av dårlig kvalitet? Er dette noe som er kjent ved dali?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hardt å tro? Concept er vell Dali's billigeste serie og Hi-Fi klubben har solgt mye dritt opp igjennom. Har selv hatt en del trøbbel, delefilter i en av mine Dali høyttalere. Mener ikke at Dali er noe dritt, eller Concept for den saks skyld, men det er helt klart en lavere kvalitet på disse en de øvrige høyttalerne. Samtidig finnes det mandags produkter i alle prisklasser.
    Dette blir litt synsing fra min side, det er selvfølgelig mulig å sprenge enhver høyttaler. Men så lenge man spiller innenfor forsterkerens og høyttalerens max områder skal det gå veldig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så jeg kan slå fast ganske sikkert at dette er problemet? Jeg er ganske fornøyd med høyttalerne mine så det er litt ergelig hvis det er noe annet som er årsaken.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres generelt ut som om du kjører med for små forsterkere, i grunn. Så lenge du har litt forvrengning vil elementer (spesielt mellomtone og diskant) og delefilter få mye mer belastning enn de er beregnet for. Det faktum at det er toppen som ryker og ikke bassene tyder på for liten forsterker. C8 er ikke en liten høyttaler. Den er lettdreven, men strøm trenger den like fullt.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du beskriver at du ikke spiller så høyt at det skjærer i ørene, så kan man spille temmelig høyt før den grensen.

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke om dette er tilfellet her, men en kammerat av meg hadde problemer med at mellomtone og diskant gikk til stadighet på sinde CV Classic 15.
    Der var det for lite forsterker som var problemet.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom på en ide her, teit at jeg ikke har tenkt på det før :S Alt i den kjelleren høyttalerne står i ruster. Verktøy, skruer og spikre er dekket av rust, jeg må også kappe av endene på høyttalerkablene stadig vekk fordi den blir rusten. Men spørsmålet er jo da om det er noe på et kretskort (delefilteret) som kan ruste?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hørtes ikke ut som en sunn kjeller... :?
    Kan vel tenkes at det kan ha noe med saken å gjøre.

Er vel litt sent å reklamere på produktet og etter 6 år.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker høytalerne på party må du regne med at de får kortere levetid.

Med alko innabords høres lyden helt topp ut selv om det i virkeligheten skurrer helt for jævlig.

Noen sinne prøvd å komme edru på en fest som er på topp. :-)
    Man blir helt dårlig.

Har kverka noen høytalere selv på denne måten.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Relativt sikker på at er for lite effekt, litt for mye fest og for høyt volum. Har hatt Concept 8 og vet av egen erfaring at recivere i den klassen du snakker om - ikke på langt nær har nok effekt til å drive Concept 8 på slike volum som du beskriver.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plecto
    Jeg kom på en ide her, teit at jeg ikke har tenkt på det før :S Alt i den kjelleren høyttalerne står i ruster. Verktøy, skruer og spikre er dekket av rust, jeg må også kappe av endene på høyttalerkablene stadig vekk fordi den blir rusten. Men spørsmålet er jo da om det er noe på et kretskort (delefilteret) som kan ruste?
    Da må jeg bare spørre om det er veldig fuktig i kjelleren? Eller kan det være noe annet. Vi hadde nemlig en kanne med saltsyre stående i uthuset der vi bodde tidligere (broderen hadde brukt det til å rense noe murerverktøy). Korken var ikke skrudd skikkelig igjen. Resultatet var at sykler og spader og alt i det uthuset var dekket av rust eller et hvitt belegg på alumuiumen etter en vintersesong. Syklene var bare å kaste dessverre, de var som nevnt dekket av rust.

De fleste har kanskje ikke saltsyre stående lagret i kjelleren, men hvis ting ruster så ille så kan det vel ikke være spesielt sunt inneklima der.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er en kjeller under mark så kan det bli bra med salt og det kan bli bra lav PH på fuktigheten i luften. Kommer litt an på byggestandard og terenget rundt.

Intermediate reimers sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,382
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har sett ett par dali 109 bli missbrukt på fest etter fest med midgard oberon 6.1 så dårlig kvalitet kan dali ivertfall ikke være :P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du bruker høytalerne på party må du regne med at de får kortere levetid.

Med alko innabords høres lyden helt topp ut selv om det i virkeligheten skurrer helt for jævlig.

Noen sinne prøvd å komme edru på en fest som er på topp.
    Man blir helt dårlig.

Har kverka noen høytalere selv på denne måten.
    Nei. Jeg har tatt promilla til betrakning når jeg har justert volumet. Visste hvilket nivå diskanten begynte å bli tynn og skjærende på så volumet har alltid vært låst en del db under dette på fest.

Selv om jeg har tatt anlegget med på fest 7-8 ganger så vet jo ikke høyttalerne dette. De har jo bare spilt musikk i ett i 6-7 timer, kan jo ikke akkurat sammenlignes med høyttalerne på et diskotek?

Relativt sikker på at er for lite effekt, litt for mye fest og for høyt volum. Har hatt Concept 8 og vet av egen erfaring at recivere i den klassen du snakker om - ikke på langt nær har nok effekt til å drive Concept 8 på slike volum som du beskriver.
    Greit nok at Marantzen var for svak, men Nad 319 er jo et beist, skal jo virkelig være nok av krefter i en sånn? Og denon 3805 som jeg har nå er jo en receiver som kostet 13-14000 for en del år siden, den er i alle fall stor og tung :P

Da må jeg bare spørre om det er veldig fuktig i kjelleren? Eller kan det være noe annet. Vi hadde nemlig en kanne med saltsyre stående i uthuset der vi bodde tidligere (broderen hadde brukt det til å rense noe murerverktøy). Korken var ikke skrudd skikkelig igjen. Resultatet var at sykler og spader og alt i det uthuset var dekket av rust eller et hvitt belegg på alumuiumen etter en vintersesong. Syklene var bare å kaste dessverre, de var som nevnt dekket av rust.

De fleste har kanskje ikke saltsyre stående lagret i kjelleren, men hvis ting ruster så ille så kan det vel ikke være spesielt sunt inneklima der.
    Jeg vet ikke hva slags klima det er der nede, men det er ikke godt :P Det er gammel kjeller med murgulv og vegger, sikkert ikke usannsynlig med mugg og sopp der nede heller. I rommet hvor høyttalerne står i har jeg kun lagt et teppe på gulvet og malt vegger og gulv.

Men hvis det ikke er noe i en høyttaler som kan ruste så er det vel likegyldig? Det er vel jern som helst ruster, er det ikke?

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er da masse i en høyttaler som kan korrodere. F.eks., når kobberet i ledningene blir grønt, så er det korrosjon. Likeens alt metallet i koblinger & kretskort & komponenter & loddepunkter i delefilteret, samt på selve høyttalerelementet.

Hvis miljøet er så ille som det kan høres ut som, så kan jo dette også gå utover membraner av papir, gummioppheng, osv.

Sier ikke at det nødvendigvis er dette som feller dine høyttalere, men gunstig er det nok uansett ikke. Høres ikke ut som noe gunstig rom å oppholde seg i heller....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    557
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, rommet blir brukt til film, vors og et og annet lan :P Det er litt kaldt og guffent dere nede til å bruke det som konstant oppholdsrom.

Men jeg takker for hjelp Har kommet litt på vei. Så de årsakene vi har kommet fram til er:
    For svak forsterker
    Fuktig miljø
    At høyttalerne rett og slett har blitt spilt for høyt
    At det er en produksjonsfeil på høyttalerne.
    Eller mer sannsynlig en liten kombinasjon.

Hvordan skal jeg eliminere noen av disse? Hvis noen kan bekrefte at Denonen min ikke er for svak til høyttalerne så er jo den grei, da bør jeg jo aldri få noe problemer igjen. Men da må jeg jo også spørre igjen om en svak forsterker kan gradvis svekke høyttalerne slik at en komponent kan gå poof selv når den blir drevet av en kraftig forsterker?

Hvis miljøet i kjelleren er for dårlig, må jeg jo nærmest avslutte min hifi hobby Jeg har ingen andre steder å plassere et hjemmekino.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •