Lydbildet fra høyttalerne

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lydbildet fra høyttalerne

Jeg lurer på en ting. Hvordan skal lydbildet være fra et par gode høyttalere? (musikk i stereo). Tenker på "holografien", eller hva det heter. Skal man være i stand til å tydelig høre hvor trommene ligger, hvor vokalen er osv.? Skal vokalen ligge midt i lydbildet, eller treffe deg "rett i fleisen"?
    Håper dere med peiling kan svare på dette.

Hilsen Jørn N.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De kommer jo egentlig ann på innspillingen. Er vokalen lagt noe ut til siden for eksempel, bør det jo høres slik ut når du lytter til musikken. Er vokalen i midten da, er jo noe galt..

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis alt treffer deg i fleisen er det jo mono..

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    149
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg egentlig mener er vel om det skal være tredimensjonalitet i lydbildet. Jeg leste nylig en artikkel, der ble det sagt om et par høyttalere at: "gitaristen skrider frem på gulvet, og tar en gitarsolo framfor meg."
    Eller noe i den duren. Men dette har vel mye å gjøre med spilleren man spiller musikken med også? Jeg har en Sony dvd spiller, til ca. 1.700 kroner. Tenker at hvis jeg hadde hatt en dvd spiller til rundt 6-7.000 kr., så ville lydbildet blitt et annet? Eller kanskje enda dyrere.
    Men har lagt merke til at hvis jeg lukker øynene, så blir tredimensjonaliteten større. Kan jo nevne at jeg har et Gale oppsett, med 3040 i front. Er forsåvidt fornøyd med dem. Skal prøve i kveld, å kjøre musikken analogt fra dvd spilleren til receivern, for å høre om lyden blir annerledes. Har et par kvalitets analog kabler liggende.

Hilsen Jørn N.

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det med gitaristen har jo noe med detalgjert og realistisk gjengivelse av musikk......

Active Atano sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstod aldri helt hva folk mente når de snakket om dette. Fram til jeg fikk tak i et par kvalitetshøytalere. Det at du ikke har sjans til å plassere høytalerne når du spiller (hvis du f.eks slår av lyset), og at vokalen kommer fra en senter-posisjon er normalt et bra kvalitetstegn. Dette varierer dog selvfølgelig på inspilling til inspilling. Hvis du vil leke med dette (noe som er vanvittig morsomt) så kjøp deg en Behringer equalizer. Der kan du justere stereoperspektivet, og "width" på lydbildet.

Det at gitaristen kommer ut på gulvet og tar en svingom er vel litt drøyt, men når du hører det på et virkelig bra anlegg kan du faktisk skjønne hva mannen prater om. Det krever litt av produksjonen på plata at du skal få den store opplevelsen da. Hvis du kjøper f.eks Stereolab's siste plate har du en helt syk måte å bruke stereo signalet på. Den er forøvrig spilt inn i dual mono for ekstra "piff" :wink:

Intermediate fhl sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,869
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringen av høyttalerene har også mye å si for lydbildet. Min erfaring er at god avstand til bakvegg(helst også sidevegg) gir et mye "luftigere" lydbilde enn om høyttalerene klines inn i et hjørne. Det å bruke litt tid på plasseringen kan gi store forbedringer.

Frode

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •