Om Velodyne MicroVee og to-kanals oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer azerty sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Om Velodyne MicroVee og to-kanals oppsett

Vurderer en liten og musikalsk subwoofer til min "semi high-end" studentstereo.

Har Velodyne MicroVee i tankene, men denne er ganske kostbar og jeg har kun sett den én gang på brukten. Hvordan er Velodyne Impact-Mini? Er det noen som har erfaringer med den?

Dette skal pares med Primare A20 og Dynaudio Focus 110. Signalkilde er PC og Beresford Caiman (signalkilde er vel det samme for subwooferen?).

Har aldri brukt subwoofer selv, men har opplevd hva det gjør med lydbildet. Min far fikk skikkelig dreisen på sitt stereoanlegg når han fikk inn en Velodyne SPL-1200 i bunn. Av denne grunn anser jeg Velodyne som et godt alternativ til "musikkwoofer".

Hvordan vil integreringen av en subwoofer fungere med en tradisjonell to-kanals forsterker?

Kommer nok til å avvente et eventuelt kjøp til jeg får litt større plass, men dersom det dukker opp noe interessant på brukten vil jeg ha muligheten til å slå til.

Så. Liten, musikalsk subwoofer som ikke tar mye plass og gir ekstra trøkk i bunn til mine Focus 110. Fortrinnsvis til musikk, men også film (Jeg har ingen planer om å skaffe meg hjemmekino før den dagen jeg har et dedikert rom og penger til overs).

Jeg er av den oppfatning at en sub til musikk ikke trenger å gå så dypt, men heller ha rask respons og at et lite element er å foretrekke fremfor et stort et. Riktig?

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av azerty
    Vurderer en liten og musikalsk subwoofer til min "semi high-end" studentstereo.

Har Velodyne MicroVee i tankene, men denne er ganske kostbar og jeg har kun sett den én gang på brukten. Hvordan er Velodyne Impact-Mini? Er det noen som har erfaringer med den?

Dette skal pares med Primare A20 og Dynaudio Focus 110. Signalkilde er PC og Beresford Caiman (signalkilde er vel det samme for subwooferen?).

Har aldri brukt subwoofer selv, men har opplevd hva det gjør med lydbildet. Min far fikk skikkelig dreisen på sitt stereoanlegg når han fikk inn en Velodyne SPL-1200 i bunn. Av denne grunn anser jeg Velodyne som et godt alternativ til "musikkwoofer".

Hvordan vil integreringen av en subwoofer fungere med en tradisjonell to-kanals forsterker?

Kommer nok til å avvente et eventuelt kjøp til jeg får litt større plass, men dersom det dukker opp noe interessant på brukten vil jeg ha muligheten til å slå til.

Så. Liten, musikalsk subwoofer som ikke tar mye plass og gir ekstra trøkk i bunn til mine Focus 110. Fortrinnsvis til musikk, men også film (Jeg har ingen planer om å skaffe meg hjemmekino før den dagen jeg har et dedikert rom og penger til overs).

Jeg er av den oppfatning at en sub til musikk ikke trenger å gå så dypt, men heller ha rask respons og at et lite element er å foretrekke fremfor et stort et. Riktig?
    Ser ikke noe problem med å få til noe sånt siden 110 runder av relativt brått og at microvee har god respons oppover.

Eneste er at du må eksperimentere med plassering. Sjelden at man får den bassresponsen man gjerne vil ha med en gang.

Newcomer azerty sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.

En ting jeg kom til å tenke på når det gjelder subwoofer. For noen år siden på HifiKlubben i Kristiansand var det innom en lydtekniker for å sette opp et nytt demonstrasjonsanlegg mens jeg var der. Kom i prat med han og snakket litt om de nye surroundreceiverne fra Denon. Han hadde satt opp et surroundanlegg, men jeg hørte på det i stereo. Både med og uten subwoofer.

Da jeg kommenterte at jeg synes lyden ble veldig mye bedre med subwoofer enn uten forklarte han det med at receiveren hadde innebygget delefilter som sendte alle signaler under 80Hz til subwoofer og resten til høyttalerene. Fordelen var at høyttalerene kun spilte de frekvensområder de hadde kapasitet til, mens subwooferen gjorde resten.

Noe slikt er ikke mulig med en standard integrert forsterker.

Når jeg ser bak på noen subwoofere så kan det se ut som om det er både signalinngang og -utgang. Ser for meg at det å sende signalet fra signalkilde inn i subwoofer, bruke delefilter i denne for så å videre sende signalet videre til forsterker og ut i høyttalerene.

Er noe slikt mulig?

Er det like greit å koble til en subwoofer direkte i forsterkeren og "fikle" med innstillingene?

Er det helt dust å vurdere en ny surroundreceiver som kraftverk i et stereooppsett?

Finnes det gode stereoforsterkere med innebygget delefilter?

Ble mange spørsmål nå. Er veldig fornøyd med Primare og Dynaudio til nå, men synes jeg mangler litt i bunn.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS har delefilter i pre-ut'ene, men de er ikke akkurat små. Men det betyr ihvertfall at det finnes.

Hvis du vurderer å bytte forsterker så har HK990 egne sub-ut og romkorrigering. Rikelig med pulver er det også uten at jeg har hørt den.

Newcomer DC-15 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Velodyne MicroVee. Synes den fungerer utmerket til musikk siden den er ekstremt rask og kontant(musikalsk). Bruker den sammen med et par b&w stativhøytalere og det er en god kombinasjon.
    Minuset er at den ikke går så dypt, så om den er bra for deg synes jeg avhenger litt av musikken du hører på.
    I mine ører funker den greit til film også, men de dypeste buldringene går man jo glipp av.

Kanskje det var jeg som kjøpte den microvee`en du såg som låg til salgs? på finn.no for noen uker siden

Ser forresten at det ligger en velodyne spl-800r til salgs på finn.no
    Den er hakket større, kan spille høyere, og ikke minst går den 10hz dypere.
    Bare et tips

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •