kjøpe nytt surroundanlegg

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

kjøpe nytt surroundanlegg

Hei!

Jeg har per dagsdato følgende utstyr: onkyo tx-sr 606, og 2 store proson høytalere av ukjent årgang og en SVS PB10 NSD sub.

Jeg har lyst til å kjøpe meg surround anlegg (5.1)

Spørsmålet er da, hvilke høytalere passer til min onkyo 606? Eller burde jeg kanskje bytte forsterker også?

Slik det er nå så vurderer jeg å selge subben å kjøpe en som er litt mindre men som fortsatt slår en del (kanskje XTZ 99 W12.16?)

Anlegget blir brukt til både film og musikk.

All hjelp og innspill mottas med takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og velkommen til AvForum.

Det er i alle fall greit å ha center fra samme merke, da kan vel denne vurderes: Proson Stratego (v.2) Center 6 Dark Cherry Proson | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Hadde vært flott om du skrev hvor mye du vil bruke, da er det enklere å hjelpe deg.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei. Ikke kjøp en billig senterhøyttaler.
    det spiller ingen rolle om fronthøyttalerne dine heter Proson.
    Senterhøyttaleren skal gjenngi det viktigste på filmene. Dialogen skal virke naturtro og være naturlig.
    Jeg ville heller brukt pengene på en skikkelig senterhøyttaler og ikke byttet subben i første omgang.
    Hvis du etterhvert har lyst på litt mer raffinerte fronthøyttalere så har du allerede en god senter hvis du prioriterer dette.
    Kjøper du Proson senteren så er veien kort til oppgradering når du blir bitt av basillen... ;-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke ha nedgradert sub'en, men det er meg da. Du kommer til å miste mye i forbindelse med film hvis du går ned til XTZ.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for tilbakemelding!

Slik det er nå lurer jeg på å kvitte meg med de proson høytalerne å kjøpe helt nytt surroundanlegg. Men siden forsterkeren ikke har preout så må jeg ha ett anlegg som er relativt lett drevent. Viss ikke nå jeg vel gå til innkjøp av ny forsterker også...

Så om noen har tips om høytalerpakker som kan passe, så hadde det vært til hjelp. Budsjettet er vel fra billigst mulig, men øvre grense på kanskje 20.000;p

klart jeg ikke vil kvitte meg med subben, den spiller jo så sykt at! Men har igrunn ikke plass til den ;o

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mer info

de høytalerpakkene jeg har sett på til nå er

Yamaha NS-9900/NS-P9900 høyttalerpakke
    Komplett.no - Yamaha NS-9900/NS-P9900 høyttalerpakke

Dynavoice M-65 EX 5.0 Black Oak / Piano Finish
    Dynavoice M-65 EX 5.0 Black Oak / Piano Finish 5 Kanaler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

XTZ 99.36 XL Surroundsystem
    XTZ 99.36 XL Surroundsystem Stereo/Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

XTZ 99/93 Surroundsystem
    XTZ 99/93 Surroundsystem Stereo/Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

SVS PC12-NSD & Klipsch RF-52 5.1 Combo
    SVS PC12-NSD & Klipsch RF-52 5.1 Combo PC12-NSD | RF-52 | RS-52 | RC-52 - SVS/Klipsch - L-Sound AS

men som sagt, trenger innspill og hjelp

Er det nok futt i forsterkeren min til å drive disse uten problem? og hvilket sett ville bli det som passet best?

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls

Like greit å få med subbene i den XTZ pakken, siden prisen er den samme med og uten subber

Og den SVS pakken er litt i dyreste laget og ikke den looken jeg kunne tenkt meg

men takk for innspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mellemset

Dynavoice M-65 EX 5.0 Black Oak / Piano Finish
    Dynavoice M-65 EX 5.0 Black Oak / Piano Finish 5 Kanaler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

SVS PC12-NSD & Klipsch RF-52 5.1 Combo
    SVS PC12-NSD & Klipsch RF-52 5.1 Combo PC12-NSD | RF-52 | RS-52 | RC-52 - SVS/Klipsch - L-Sound AS

Blir det denne pakken tror jeg jeg dropper subben og bruker den jeg har, eventuelt kjøpe med subb og selge den jeg har.

XTZ surroundpakke
    XTZ 99.36 XL Surroundsystem Stereo/Surroundpakker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Er det nok futt i forsterkeren min til å drive disse uten problem? og hvilket sett ville bli det som passet best?

Noen som har erfaringer med noen av disse pakkene?
    Hvordan disse vil oppføre seg sammens med min Onkyo 606?
    Anbefalninger?

ørjan

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har ingen erfaring med de høyttalerpakkene men kjenner Onkyo 606 som en meget god surroundforsterker, men den har begrenset med krefter.

Denne passer nok best til stativhøyttalere eller små/mellomstore gulvhøyttalere som ikke er alt for tunge å drive.

Hva med å kombinere den elles glitrende sub`en din med SVS SBS-01 5.0 Surround?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frha
    Hei, jeg har ingen erfaring med de høyttalerpakkene men kjenner Onkyo 606 som en meget god surroundforsterker, men den har begrenset med krefter.

Denne passer nok best til stativhøyttalere eller små/mellomstore gulvhøyttalere som ikke er alt for tunge å drive.

Hva med å kombinere den elles glitrende sub`en din med SVS SBS-01 5.0 Surround?
    så ikke dom ut den pakken i grunn, men er ikke de litt tungdrevent for min onkyo?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ikke tenkt så fryktelig mye på hva som passer Onkyo 606, da det er ganske stor sannsynlighet for at den blir byttet ut når du får smaken på hjemmekino..... Du kommer til å savne mer effekt/pre-out, HD-lyd, HDMI utganger, etc....
    Poenget mitt er at det finnes utrolig mange høyttaler-produsenter der ute som gir bedre lyd enn de du foreslår, men det er min mening. Hva slags lyd liker du?
    Anbefaler deg KEF IQ9, eller KEF IQ7 hvis budsjettet sprekker..... Dette er godlyd med trøkk.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Like greit å få med subbene i den XTZ pakken, siden prisen er den samme med og uten subber

Og den SVS pakken er litt i dyreste laget og ikke den looken jeg kunne tenkt meg

men takk for innspill!
    Prisen er ikke den samme, pakken jeg linket til har bra mye bedre høytalere, selv om de ser likedan ut:-P

Men valgene er mange, du blir ikke missfornøyd med noen av dem, bra surroundsystem alle sammen.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så ikke dom ut den pakken i grunn, men er ikke de litt tungdrevent for min onkyo?
    Onkyo 606 er en mellomklassemodell og tilhører ikke budsjettalternativene. Litt krefter er det i denne og jeg tror det fungerer fint. Du har tross alt en god sub som tar seg av bass, deler f. eks. ved 80hz. Da belaster du ikke forsterkeren så hardt lengre.

Det finnes en egen tråd på forumet om disse høyttalerne, muligens du finner litt mer informasjon der: http://avforum.no/forum/hoyttalere/3...s-01-trad.html

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SBS'ene er ikke tyngre å dra enn de fleste høyttalere i samme klasse. Jeg brukte de sammen med en Yamaha RX-V663 som er rimelig svak når det kommer til effekt, men det spilte allikevel kjempebra og høyt nok for meg. Når du deler ifra på 80hz så er det egentlig ikke så veldig mye strøm som skal til før det blir rimelig høyt. Største problemet er nok hvis du skal spille høy musikk da kan lyden bli anstrengt når du passerer grensen til forsterkeren. På film så hadde jeg aldri problemer med at det ikke ble høyt nok. SBS'ene er utrolig imponerende på film og jeg synes at de fungerte veldig bra på musikk også.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar, men tror jeg legger det litt på is. blitt jeg mer lysten på å kjøpe helt nytt, med ny og større reciever og fullt surround.
    så på systemet ditt GUrba og fikk litt lysten på fullt SVS system
    hvordan spiller disse? fin lyd?

tror det får vente til over nytt år før jeg handler

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar, men tror jeg legger det litt på is. blitt jeg mer lysten på å kjøpe helt nytt, med ny og større reciever og fullt surround.
    så på systemet ditt GUrba og fikk litt lysten på fullt SVS system
    hvordan spiller disse? fin lyd?

tror det får vente til over nytt år før jeg handler
    Jeg synes det spiller veldig bra på musikk og sykt rått på film. STS'ene passer til all mulig musikk som jeg spiller ihvertfall, fra vokalbasert til metal. Stemmer er veldig klare og fine så lenge kilden er bra. Jeg bruker PC som kilde og dessverre så er endel at musikken av middels kvalitet noe som merkes som skarphet på høyt volum. Har Diana Krall på flac som er av bra kvalitet og da presterer STS'ene 116dB på vokal uten at det blir anstrengende. Det finnes nok utstyr som spiller høyere, men for meg så spiller det høyt nok og vel så det. Med 90dB og 6ohm så er nok STS'ene litt for tunge for skikkelig volum med de minste receiverne så det kan nok lønne seg å legge i litt der for å få nok kraft, eventuelt separat effekt som jeg har.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg synes det spiller veldig bra på musikk og sykt rått på film. STS'ene passer til all mulig musikk som jeg spiller ihvertfall, fra vokalbasert til metal. Stemmer er veldig klare og fine så lenge kilden er bra. Jeg bruker PC som kilde og dessverre så er endel at musikken av middels kvalitet noe som merkes som skarphet på høyt volum. Har Diana Krall på flac som er av bra kvalitet og da presterer STS'ene 116dB på vokal uten at det blir anstrengende. Det finnes nok utstyr som spiller høyere, men for meg så spiller det høyt nok og vel så det. Med 90dB og 6ohm så er nok STS'ene litt for tunge for skikkelig volum med de minste receiverne så det kan nok lønne seg å legge i litt der for å få nok kraft, eventuelt separat effekt som jeg har.

Bruker du spotify? eventuelt hvordan musikken låter derifra?
    Høres i grunn ut som det jeg trenger

Ble drømmende her i går, satt å så på forsterkere etc, så om jeg skal kjøpe ny forsterker så tror jeg at jeg kanskje går for Yamaha RX-V2065

Yamaha RX-V2065 7x130W 7.1 HD A/V receiver - Yamaha - L-Sound AS

og siden jeg sikkert kommer til å handle alt fra lsound er det sikkert mulig å få snakket seg til litt rabatter?

Så om det fortsatt ikke blir nok futt, så blir det effektforsterker eller forforsterker... hva er egentlig best her? ikke mitt fagfelt for å si det slik

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker ikke Spotify, bare MP3/Flac.

SVS gir utrolig mye for pengene. Du har sikkert fått med deg tilhengerskaren sub'ene har fått bl.a. her på forumet.

Lsound gir rabatt ved kjøp av komplett utstyr ja. Hvis det blir så du kjøper dette så prøv deg litt fram med å slå av og på EQ på Yamaha'en etter YPAO. Jeg synes EQ'en på 663'en min ødelegger litt lydbildet. Det blir for mørkt og smalt, men ved å slå av EQ så åpnet det seg opp og ble mye bedre. Det er mulig at problemet ligger i at jeg har BOSE sidehøyttalere for YPAO prøver å gjøre lyden lik fra alle høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke testet heller?

Jeg kjøpte subben pga alle gode ordene her på forumet, ikke angret et sekund. Er bare at den er litt stor

Tror jeg skal ta å ringe til lsound over nyåret, eller kanskje før... får se hvor tålmodig jeg er...

det skal jeg gjøre, takk for rådet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •