Høyttalere til Yamaha RX-V750RDS?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høyttalere til Yamaha RX-V750RDS?

*Eg er ganske ny når det gjelder Hifi, spesielt innen forsterker og høyttalerer så ikkje kom med ord for viderekommende :roll: Anyway, eg prøver meg*

Eg har lest litt på forumet og ser at RX-V750DS er eit bra valg, i forhold til pris.

Eg starter med kjøp av receiver og gulvhøyttalere og utvider til 7.1 etter som lønn kommer inn på konto

Men kva gulvhøyttalerer passer bra til 750'en? Etter det eg forstår så skulle desse passe bra til min receiver:
    - Jbl Northridge E-100, 3-veis, 2x10"bass, 4"mid,19mm Titanium dome
    - DALI Blue 8008 Høyttalere

Gjerne kom med forslag til andre Gulvhøyttalere, men helst ikkje over 10.000,-

Eg ser helst at høyttalerene ikkje er alt for bass prega av seg, ikkje at bass er bad, men *som eg har forstått det* vil kvaliteten/klarheiten bli dårlegare.? eller er det eg som har misforstått?

Eg ser at JBL'ene har 2x10"bass --> Er detta eit par "gutteromshøyttalere"? med MASSE TRØKK OG BASS og lite kvalitet på lyden?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Høyttalere til Yamaha RX-V750RDS?

Velkommen til forumet, jha85!
    Sitat Opprinnelig postet av jha85
    Eg ser helst at høyttalerene ikkje er alt for bass prega av seg, ikkje at bass er bad, men *som eg har forstått det* vil kvaliteten/klarheiten bli dårlegare.? eller er det eg som har misforstått?
    Tjah. Det som er viktig å merke seg er at Yamaha nok ikke regnes blant de mest strømsterke forsterkermerkene. I praksis betyr det at man ikke bør velge høyttalere med for stort totalt membranareal. Dette fordi det kreves strøm for å kontrollere slike store membraner for en presis og god bass.
    Men det betyr ikke at du ikke kan ha bass. Det er mange høyttalere der ute som går relativt dypt i bassen uten å få ukontrollert buldring med strømsvake forsterkere. Du kan gjerne se etter høyttalere med få elementer eller små elementer. Cerwin Vega er eksempler på høyttalere du nok ikke vil ha. Selv om de kan spille høyt på små forsterkere på grunn av høy følsomhet, så har de gjerne store membraner. som krever kraft for å spille presist.

Så lenge du ikke krever superhøy maksimal lydstyrke, så kan du få både dyp og kontrollert bass.

Her er noen høyttalere jeg tror kan passe:
    Audio Pro Image 44 - Lekre, slanke høyttalere i pianolakk. Ny slank modell som akkurat har kommet i markedet.
    Audio Pro Evidence E.5 - Enkel modell uten supertrykk, men går ganske dypt.
    Audio Builders Norway - BEL - Er du tålmodig, så bygger du selv. Sjekk ut tråden for hva vi tenker å bygge utover høsten.
    Dali Blue 3003 - Dalis Blue-serie ryktes å være på vei ut, men 3003 regnes for å være en god starthøyttaler som er lett å kontrollere. Eventuelt er 5005 også et bra valg.
    Dali Suite 1.7 - Dalis Suite-serie er noe så sjeldent som en budsjett-serie for de med audiofil legning. Personlig tror jeg denne passer bra til de aller fleste forsterkere. Den spiller ikke høyest i verden, men er svært så detaljert og nøytral.

PS. Listen er ikke på langt nær komplett. Den lister bare eksempler som jeg har plukket etter eget hode uten å skjele til pris en gang. Poenget mitt har vært å vise noen høyttalere som kan gå dypt i bassen uten at det blir buldrete og grumsete av den grunn. Tror begge høyttalerne du lister kan bli litt tunge å drive med de store membranene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så JBL Jbl Northridge E-90, 3-veis, 2x8"bass er og utelukket pga 19mm Titanium dome? Visst eg forstod deg riktig :wink:

Då blir det nok Dali høyttalere på meg. Eg har jo lyst på høyttalere med litt trøkk, men då må eg vel legga meir ut på receiveren?

Eg likte ikkje heilt Dali Suite 1.7, 2.8 eller Audio Pro'ane!

Kva med 6006 eller 8008 --> som er nemnt?

Når du seier at receiveren min er strømsvak, snakker me om amper?

Kor mange A er det på 750? finner det ikkje ops:

Ps. Forumet er ganske bra 8/10!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jha85
    Så JBL Jbl Northridge E-90, 3-veis, 2x8"bass er og utelukket pga 19mm Titanium dome? Visst eg forstod deg riktig :wink:

Då blir det nok Dali høyttalere på meg. Eg har jo lyst på høyttalere med litt trøkk, men då må eg vel legga meir ut på receiveren?

Eg likte ikkje heilt Dali Suite 1.7, 2.8 eller Audio Pro'ane!

Kva med 6006 eller 8008 --> som er nemnt?

Når du seier at receiveren min er strømsvak, snakker me om amper?

Kor mange A er det på 750? finner det ikkje ops:
    For å ta det siste først: Strømstyrken oppgis ikke. Men den kan leses mellom linjene som hvor lav impedans forsterkeren takler i høyttaleren, størrelse på transformatoren, mengden av kondensatorer i strømforsyningsdelen etc... Yamaha scorer tradisjonelt ikke veldig høyt her, men jeg skal ta forbehold om 750, som jeg ikke har hørt.

JBL er ikke utelukket pga. titanium domene, men på grunn av de to store bassene. Det er godt mulig at du vil kunne leve med JBLene, men du skrev jo at du ikke ville ha basspregede høyttalere, og det var mitt utgangspunkt.

Når du sier at du ikke liker Audio Pro eller Dalis Suite-serie, hva er det basert på? Utseende, spesifikasjoner eller har du hørt dem? For hvis det er basert på utseende, så kan jeg ikke hjelpe, dessverre. Jeg synes alle de nevnte er stilige. Mulig 6006 kan drives av Yamahaen, mens 8008 er "over the top" for de fleste forsterkere. Den trenger på samme måte som JBL krefter for å kontrollere bassene.

Jeg tror Yamaha RX-V750 er en god recevier for deg. Men vil du ha trøkk, foreslår jeg at du legger pengene i en god allround-subwoofer (f.eks. System Audio hadde en god test i et av de senere DVD&hjemmekino, husker ikke modellen). Da kan du satse på mer detaljering og nøytralitet i høyttalerne ellers, og få en lydsignatur som matcher både tung techno, dynamisk filmlyd og koselig klassisk.

Vil anbefale at du titter på denne tråden også: Høyttalere til Yamaha RXV1400. Høyttalerne som listes for RX-V1400 kan kanskje brukes til RX-V750 også. Eventuelt modellen under i samme serie.

Lykke til!

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger du på et laken så får du jo Dali evidence 470, og som roffe sier ( sa han ikke det :?: :wink: ) Yamaha passer nok til de fleste høyttalere..

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar....

Då muleg at eg går for Dali Blue 6006 da, men Evidence 470 ser jo bra ut og har fått ein del ros.

Og ja, eg skal ha subwoofer til mitt kommende hjemmekinoanlegg Derfor er det viktig at fronthøyttalerene ikkje går for dypt når subwooferen skal ta seg av den delen.

Kva betyr 2veis, 2 1/2veis eller 3 veis? slik som eg forstår det så er det måten høyttalerelementene jobber sammen..?

Det er ikkje så lett og velge receicer ELLER høyttalere :? kjipt og kjøpa noken som ikkje passer til meg eller receiveren. Det snakk om ein del penger som skal brukast på hobby

Active
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    389
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg er noen ekspert:

en 3 veis høyttaler er en høyttaler med bass, mellomtone og diskant
    2 veis er med bass og diskant (selv om det kan være 2 bass elementer)
    1 veis er bare bass/diskant

Dette tas med et tonn salt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •