Kabel mellom sub og receiver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kabel mellom sub og receiver

Hei!

Jeg lurer på hvordan jeg skal få koblet min xtz subwoofer til min småpinglete receiver. Suben har en hvit (in) og rød (out), mens receiver har en slags coaxial input som heter "subwoofer".

Er ute etter en billig og grei løsning (ala rca-kabel). Er ingen entusiast som svir av en formue på kabler.

Tusen takk for evt. hjelp!

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trio
    Hei!

Jeg lurer på hvordan jeg skal få koblet min xtz subwoofer til min småpinglete receiver. Suben har en hvit (in) og rød (out), mens receiver har en slags coaxial input som heter "subwoofer".

Er ute etter en billig og grei løsning (ala rca-kabel). Er ingen entusiast som svir av en formue på kabler.

Tusen takk for evt. hjelp!
    Hei hå.

Subwooferen har vel en rød og en hvit inn?
    Du benytter subwooferkabel(egentlig vanlig rca) fra subwoofer utgangen. Ofte har disse en y splitter på enden som skal i subwooferens hvite og røde inngang. Evt, kun i en av dem, som ikke har så mye og si(tror du mister noen db, men får mer dynamikk).

Disse kablene har de på stort sett alle hifi sjapper.

Lykke til med fin sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk!

Jeg har både en hvit og en rød utgang på suben. Disse skal altså inn i receiverens "subwoofer" utgang (som ser ut som en coax utgang) ?

Tror jeg må ha dette inn med teskje. Kan jeg bruke en kabel med rød,hvit,gul på begge sider (evt. en med bare rød/hvit)? Da må jeg vel ta i bruk noe annet enn receiverens "ferdiglagde" sub out kontakt?

Etter det jeg har lest er det mange som bruker subkabler fra biltema osv. Jeg må altså vite hva jeg skal se etter.

Beklager men er litt kabelkaos her.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trio
    Takk!

Jeg har både en hvit og en rød utgang på suben. Disse skal altså inn i receiverens "subwoofer" utgang (som ser ut som en coax utgang) ?

Tror jeg må ha dette inn med teskje. Kan jeg bruke en kabel med rød,hvit,gul på begge sider (evt. en med bare rød/hvit)? Da må jeg vel ta i bruk noe annet enn receiverens "ferdiglagde" sub out kontakt?

Etter det jeg har lest er det mange som bruker subkabler fra biltema osv. Jeg må altså vite hva jeg skal se etter.

Beklager men er litt kabelkaos her.
    Nei, du skal koble inn i subwooferens inngang. Det burde væe en rød og en hvit der også.

Du må ha en subwoofer kabel som har en rca i den ene enden(inn i sub), og to i andre enden(Inn i subens to innganger).

Evt en kabel som kun har en plugg på hver ende, som da skal inn i subwoofer på receiveren og en av innganene på subben.

Biltema kabler funker nok helt fint. Du kan evt bruke kun den ene på (hvit,gul,rød) kabelen din. Hvit inn i receiveren, og hvit inn i en av sub utgangene. Da blir rød å gul ikke brukt i de hele tatt.

Det optimale er nok en dedikert sub kabel.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gap opp - teskje er på vei:

Altså: Signalet går UT fra receiveren - ergo er den kontakten som det står subwoofer, eller sub, på en UTGANG. Der har du plass til bare én kabel - en såkalt subwooferkabel. En slik kabel får du kjøpt i enhver forretning som selger tilbehør til TV, hifi, hjemmekino og slikt.

Strengt tatt trenger du ikke en subwooferkabel - i hvert fall ikke hvis du er i beit - da kan du ta en hvilken som helst signalkabel - f.eks. halvdelen av et slikt rødt-hvitt sett du har. Velg f.eks. rødt - og koble rødt til receiverens subUTGANG og rødt til en av de rød-hvite INNGANGENE på suben. Det er altså INNGANG i denne enden - ettersom signalet skal INN på suben. Strengt tatt spiller det ingen rolle om du velger rød eller hvit INNGANG på suben - men for nattesøvnenes skyld, kan du koble rød kabelplugg i rød inngang. Det ser bedre ut, men låter helt likt.

Er du i kjøpehumør kan du kjøpe deg en Y-splitt, slik at du får kontakt med begge subINNGANGENE når du kobler til. Men det er normalt ikke nødvendig. Blir signalet litt svakere med én tilkobling, justerer du det bare opp til riktig nivå - enten automatisk via romkorreksjonen, eller manuelt.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •