Kjøp av Stativhøyttalere + stereoforsterker for totalt 10-15000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøp av Stativhøyttalere + stereoforsterker for totalt 10-15000

Skal kjøpe Stativhøyttalere + stereoforsterker for totalt 10-15 000,- Går vel an å strekke seg lenger, men skal helst ha Stativhøytaler, stativ, ok kabler og frakt for 15000,- Det er uaktuelt å gå noe lenger enn 25 000,- så forslag over dette er unyttig.

Bruksområdet er hovedsaklig musikk (Goa- og Psy-Trance).
    Er igrunnen ikke noe fan av overdreven bass, men greit om det spiller ned til 40Hz. Jeg spiller sjelden eller aldri høyt, kun lyttenivå. Skal nyte musikk, ikke skade hørselen. Fint om det er et detaljert lydbilde fra topp til bunn med grei separasjon for det er mange lag i den musikken jeg hører. Kjedelig om det blir grøtete lyd. Rommet er bortimot 30 kvadrat.

Så langt har jeg sett på dette:
    XTZ 99.25 Piano 6490,-
    XTZ 99 Floorstand 990,-
    CAMBRIDGE 740A (2x100w 8ohm 6798,-

Kunne forsåvidt tenkt meg en Naim Nait Xs, men jeg fant ikke noe forhandler.
    Den koster ca 14000,- men det er vel mulig å realisere siden totalprisen ikke overstiger 25000,- Har hørt at man med fordel kan bruke dyr elektronikk sammen med XTZ-99.25.

Kabler har jeg ikke peiling på, men finnes det noe greit til 100-150 kr per meter?

Jeg har også sett på dette, men det virker for meg som et dårligere kjøp:
    B&W DM685 5295,-
    Cambridge Azur 650A (2x75w 8ohm) 3998,-

Ser det finnes rimeligere løsninger, men jeg er ikke noen btuk og kast person så jeg kjøper helst noe jeg kan være fornøyd med i mange år:
    XTZ 93 WMT 2490,-
    Proson RV-2050 1790,-

Synes forsterkeren har et pent design, men blir litt skeptisk til lydegenskapene når den er så rimelig.

Jeg kan nevne at jeg har et par YAMAHA NS-30X fra en onkel av meg. Er disse verd å kjøpe en forsterker til? Det er en 3-veis statvhøyttaler med 8" bass. De er 23 år gamle. Har kun hørt de på en dårlig og underdimensjonert forsterker.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, tar du sjangsen på å kjøpe brukt? Det er mye snaskens å finne brukt, og sjangsen for å bli svindlet er minimal. Sentralen og AVtorget er noe tryggere en finn.no kan du si:P

Naim Nait XS

Der er en forsterker, Naim Nait XS. Absolutt enig med deg i den. Sammen med nesten uansett høytaler du har ramset opp så blir det bra, men jeg har en finger på de XTZ høytalerne i 6000-8000kr klassen=)

Edit:

Link til norsk Naim importør Kontrapunkt HiFi :: Produkter lyd

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir sjelden feil med B&W høyttalere. Imponerer alltid.

Cambridge forsterkeren bør du høre før du kjøper. Har eid Cambridge i flere oppsett og lyden kan være spiss og skarp. Fungerer det, får du hi-fi til pølsepris, fungerer det ikke kan det bli slitsomt.

Et alternativ er bruktmarkedet som nevnt, i din prisklasse får du high end utstyr. F. eks. Naim som er linket til over.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mill

Så langt har jeg sett på dette:
    XTZ 99.25 Piano 6490,-
    XTZ 99 Floorstand 990,-
    CAMBRIDGE 740A (2x100w 8ohm 6798,-
    99.25 er det ikke noe å si på, men skulle jeg hatt en stereoforsterker i den prisklassen sammen med disse høyttalerene ville jeg absolutt vurdert XTZs egen
    XTZ Class A100 D3, Sølv/sort XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Test av denne i bladet Hjemmekino
    http://www.xtz.se/pdf/test_classa100d3_hjemmekino.pdf

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for innspill.

Er enig i det med å høre Cambridge-forsterkerene. HiFi-klubben er 2-3 timer unna i kjøreavstand så det går vel an å avtale en demo av DM 685 og DM 683 og div forsterkere.

Til jeg så XTZ 99.25 Piano hadde jeg egentlig tenkt å gå for DM685 + en forsterker til 4-5000. Siden 99.25 går dypere i bassen tror jeg at jeg ville blitt mer fornøyd med de. Er også fint at man får tilpasset stativ for en rimelig penge på 99.25. Får jo også ok subwoofere fra XTZ dersom det senere blir aktuelt å utvide bassen.

Må si jeg har veldig lyst på Naim Nait XS og jeg lurte på om det lureste vil være å kjøpe XTZ 99.25 + stand + Proson RV-2050 nå over nyttår og så realisere Naimen en gang i løpet av 2010. Proson RV-2050 koster kun 1790,- og det er vel ikke noe galt i å ha en reserveforsterker/soveromsforsterker senere dersom den primære må på verksted.

Tar jeg mye feil hvis jeg tenker at det er på HiFi utstyr som på PC-utstyr at jeg får 90% av ytelsen for 25 000 og så må jeg på 2-3x prisen for de siste 10%. Føler at fallhøyden og faren for å bli skuffet er mye større dersom jeg kjøper til over 25000,- Jo mer man forventer desto vanskeligere blir det innfri i praksis.

Selv om jeg ser en del film er igrunnen surround ikke så viktig for meg. 2-kanals stereo er det viktigste. Tenker at det senere går an å kjøpe til en 99.25 til center og et par små satelitter som kan stå på stativ, dersom jeg får lyst på flere lydkanaler. Grunnen til at jeg nevner dette er at det er uoversiktlig for meg hvilke steroforsterkere som støtter å bli brukt til frontkanalene i et surroundoppsett. Er det da slik at stereoforsterkeren må ha en effektforsterkerinngang som kan få signal fra pre-out på surroundreceiveren? Prøver å tenke litt langsiktige løsninger da jeg håper å kunne ha dette oppsettet i 5-10 år.

Newcomer frha sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    148
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg hadde droppet proson og heller kjøpt Dm685 og en god forsterker. Jmf. her: Årets beste høyttalere - VG Nett

Om musikk er viktigst og film er noe man ser et par ganger i mnd. hadde jeg satset på stereo. Heller film i god stereo en dårlig surround.

Hugs at dyrt utstyr krever mye for å låte optimalt. Plassering av høyttalere, rommet, demping, kilder (cd, dvd, pc m.m.), kabler osv...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,877
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Vienna acoustic Haydn grand + Marantz PM-7003

-Tim

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var bare meningen å ha Prosonen et par måneder for i det heletatt få lyd mens jeg venter på naim eller noe annet godt. Jeg har nettopp brukt >30k på PC-oppgradering og SSD oppsett i RAID så en forsterker til 15-30k lar seg ikke matrialisere sånn umiddelbart, men i løpet av 2010 vil det ikke være noe problem. Sånn jeg ser det så kunne det faktsk være aktuelt å kjøpe supernaim for å få integrert D/A konverter, men da trenger jeg et halvår til å legge opp penger og da trenger jeg noe enkel forsterker i mellomtiden.

Jeg har gode studiomonitorer, men dersom jeg har laget musikk på formiddagen er det alt for skarp lyd til at jeg greier mer av de utover dagen.

Høyttalere må jeg velge nokså snart da jeg blir utmattet av studiomonitorene etter noen få timer, endelig forsterker kan komme i løpet av neste år.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har gode erfaringer med Marantz.
    Mulig lyden er flott på Vienna acoustic Haydn grand, men designen blir totalkrasj.

Takk for tips om Dynaudio. Har gode erfaringer med Dynaudio, dog i form av studimonitorer. Har vært i et studio som hadde det. Antar det er samme firma da basselementet ser likt ut som på studiomonitorene. Tror da jeg ville gått ned ett hakk til DM 2/8 da frekvensene jeg er ute etter kan gjengis på 8" eller 6,5" i riktig avstemt kabinett.

Det viktigste er å finne et oppsett med høyttalere + stativ til maks 12 000,- kabler og forsterker kan jeg kjøpe senere da jeg i verste fall får lånt meg en forsterker av en bekjent mens jeg legger opp litt penger.

Hvis jeg ikke hadde bodd så usentralt så hadde det vært mye enklere å få demonstrert høyttalere. Det lille var av dedikerte HiFi-avdelinger er for lengst utkonkurert av Elkjøp/Expert og lagt ned.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du nevner jo 40hz i første innlegget...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    99.25 er det ikke noe å si på, men skulle jeg hatt en stereoforsterker i den prisklassen sammen med disse høyttalerene ville jeg absolutt vurdert XTZs egen
    XTZ Class A100 D3, Sølv/sort XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Test av denne i bladet Hjemmekino
    http://www.xtz.se/pdf/test_classa100d3_hjemmekino.pdf
    Støtter denne!
    Kjekt at den også har digitale innganger,som gjør det noe enklere å koble til f.eks en paraboltuner (eller andre kilder) med veldig bra resultat!
    Egen sub utg. har den også!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg koble den XTZ-forsterkeren digitalt til PCen og unngå støykilder?

Antar det er bedre å kjøre ukomprimerte lydfiler digitalt fra PCen enn å begynne å eksperimentere med CD-spillere til 10000+

99.25 + Stativ + XTZ Class A100 D3, Sort vil sette meg tilbake 13000. Da har jeg 1000-1500 igjen til høyttalerkabler.

Gurba: My bad. Er så vant med at 8" er avstemt til 40 Hz. Så nå i ettertid at 2/8 var angitt til 50Hz. Tror jeg kan få problemer med å plassere 10" her. Hvis det stemmer at XTZ 99.25 kan spille fra 37Hz slik jeg har fått opplyst, tror jeg at det den passer bedre for meg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan jeg koble den XTZ-forsterkeren digitalt til PCen og unngå støykilder?

Antar det er bedre å kjøre ukomprimerte lydfiler digitalt fra PCen enn å begynne å eksperimentere med CD-spillere til 10000+

99.25 + Stativ + XTZ Class A100 D3, Sort vil sette meg tilbake 13000. Da har jeg 1000-1500 igjen til høyttalerkabler.

Gurba: My bad. Er så vant med at 8" er avstemt til 40 Hz. Så nå i ettertid at 2/8 var angitt til 50Hz. Tror jeg kan få problemer med å plassere 10" her. Hvis det stemmer at XTZ 99.25 kan spille fra 37Hz slik jeg har fått opplyst, tror jeg at det den passer bedre for meg.
    Det kan du hvis du har optisk utg. på pc'n ja!
    Eller f.eks en Sqeezebox duet - det er jo en genial løsning etter min smak,og med digital tilkobling spiller det veldig bra! CD-spillere til 10000,- er avlegs etter mitt syn
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er dette det beste forslaget så langt og kostnaden er også hyggerlig.

Hva bør man velge av kabler?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da er dette det beste forslaget så langt og kostnaden er også hyggerlig.

Hva bør man velge av kabler?
    Hvis du skal handle hos surround.no,så har de nok de kabler du trenger der!
    Skal du bestille på nett,eller handle fysisk i butikk? I så fall kan du vel prøve å få med kabler på kjøpet!
    Hvis ikke så kanskje disse? XTZ Pearl White 2 x 2,1mm2 Høyttalerkabel Høyttalerkabler | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Ikke svi av tusenlapper på kabler hvertfall,men kjøp noen med bra tverrsnitt,hvertfall 2,5 kvadrat!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det ikke er vits å bruke overdrevent mye på kabler, men vil ha noe med litt grei skjerming. Er mye støykilder her med 3 PCer og kablet nettverk.

Er det slik man bør ha doble sett kabler? Virker som det er doble utganger på forsterker og doble inn på høyttaler.

Blir nok å handle på nett, men skal vente til nyåret iallefall siden det går ekstra med penger i Desember.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner det ikke er vits å bruke overdrevent mye på kabler, men vil ha noe med litt grei skjerming. Er mye støykilder her med 3 PCer og kablet nettverk.

Er det slik man bør ha doble sett kabler? Virker som det er doble utganger på forsterker og doble inn på høyttaler.

Blir nok å handle på nett, men skal vente til nyåret iallefall siden det går ekstra med penger i Desember.
    Doble kabler har svært lite for seg så lenge du har kun en forsterker,og kabler med bra tverrsnitt!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da finner jeg meg et ferdig sett til 400-1000 kr.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,663
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da finner jeg meg et ferdig sett til 400-1000 kr.
    Ja det duger nok i massevis

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •