Beste forsterker, høytalere og avspillingsutstyr...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Beste forsterker, høytalere og avspillingsutstyr...

Hvorfor spør alltid folk etter det?

Det som er det beste for en, trenger ikke å være det beste for den andre?

Alt avhenger av hva et produkt blir satt på, det vil si matching og av ikke minst rommet! Og til en viss grad musikk smak!

Slike innlegg med den slags spørsmål ender bare opp med at alle sier hvor fortreffelig deres utstyr er og anbefaler derfor det se selv sitter med. Uten å ta hensyn til noe av det ovenstående.

Så jeg bare spør, hva er poenget med disse spørsmålene?

Og hva er egentlig "det beste"? Hvem er egentlig verdens beste gitarist? Hvem lager verdens beste høytalere? Alt avhenger av bruken og av øret som hører!

Burde AVforum lage en egen kategori for disse spørsmålene???

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert
    Hvorfor spør alltid folk etter det?
    Så jeg bare spør, hva er poenget med disse spørsmålene?
    Man er gjerne litt "fanboy" og vil ikke minst forsvare alle 1000-lappene man her brent av på det ene eller andre av HiFi-utstyr. Det er enkel menneskelig psykologi; man trenger en bekreftelse på at ens valg er bra og få litt anerkjennelse av andre som har gjort det samme, og noen vil rakke ned litt på dem som velger anderledes.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jokke2k3
    Man er gjerne litt "fanboy" og vil ikke minst forsvare alle 1000-lappene man her brent av på det ene eller andre av HiFi-utstyr. Det er enkel menneskelig psykologi; man trenger en bekreftelse på at ens valg er bra og få litt anerkjennelse av andre som har gjort det samme, og noen vil rakke ned litt på dem som velger anderledes.
    Veldig sant!
    Og derfor blir disse trådene lite verdt.
    Og rådene som kommer enda mindre verdt!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Et lite tillegg:

Man må gjerne forsvare sine valg, men da utifra kriteriene til den som spør!
    Det er vanskelig å foreslå noe man ikke har hørt, så man ender ofte opp med det man har eller har hørt. Bare husk på å BEGRUNNE valget! :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, artig! Må si det er en del tråder som spør om akkurat "hva er det som er best for meg og mine tusenlapper" :P Kanskje man heller skulle blitt flinkere med å utdype sånn ca hva man ser etter og ikke bare "sleng meg det beste dere har for hånda" :roll:

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må gjerne forsvare sine valg, men da utifra kriteriene til den som spør!
    Det er vanskelig å foreslå noe man ikke har hørt, så man ender ofte opp med det man har eller har hørt. Bare husk på å BEGRUNNE valget! :wink:
    Jeg synes jo brukerne her på forumet stort sett er flinke til nettopp det, men ingen regel uten unntak.

Blir jo feil å anbefale noe man ikke har erfaring med selv. Man sliter ihvertfall med å begrunne hvorfor.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bump

Merkelig at det ikke er flere som kommentere dette? :roll:

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det beste er vel at anlegget passer til rommet det skal brukes i.

Active maximan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    327
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De fleste som spør slikt er nok ikke engang sikker på hva de er ute etter.
    Folk er ute etter hva som gir mest for pengene og som de fleste kan like.
    Det er mest entusiastene som ønsker å sitte å lytte og prøve nytt utstyr ofte, "vanlige" folk vil få det rett første gangen og så leve med det
    Personlig skulle jeg gjerne ha hentet inn nye komponenter mye oftere, men økonomien tilsier noe annet.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av maximan
    De fleste som spør slikt er nok ikke engang sikker på hva de er ute etter.
    Folk er ute etter hva som gir mest for pengene og som de fleste kan like.
    Det er mest entusiastene som ønsker å sitte å lytte og prøve nytt utstyr ofte, "vanlige" folk vil få det rett første gangen og så leve med det
    Personlig skulle jeg gjerne ha hentet inn nye komponenter mye oftere, men økonomien tilsier noe annet.
    Tror du er inne på noe her. De som spør slikt har nok ikke helt for seg hva de egentlig er ute etter og hva de liker. Og de som svarer sier egentlig bare noe om hva de selv ville gjort, uten å ta hensyn til eventuelle krav fra den som spør.

Jeg skjønner ikke poenget med å spørre egentlig...

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er et forum av denne typen godt for. Jo det er her for å underholde de som har lyd og bilde som hobby. Underholdnignen går ut på å skrive og prate om lyd og bilde. De fleste er da opptatt av å få et best mulig resultat, selv om veldig stor andel av de som er her, faktisk er mere interesert av veien frem (selv om mange ikke tørr å innrømme det til seg selv eller andre).

Altså forumet er til for diskusjon og underholdning. Dersom folk ønsker å snakke med andre om hva som er best, så er dette deres (vår) form for underholdning. Om man skal prøve å gjøre om dette forumet til en superseriøs og objektiv sak om lyd og bilde. Vel så har dere ikke noe forum lenger.

De mest duste svarene jeg hører (leser) til folk som ber om råd er: "lytt selv, det er eneste måten å finne det ut på". Det er klart det er et godt råd. Men hadde den som spurte vært interesert i å få dette rådet hadde han jo ikke spurt. Da kunne hele forumet bare vært en eneste setning. "lytt selv og finn ut hva du liker, alle andres meninger er uinteresante så dermed er dette forum uinteresant.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    Hva er et forum av denne typen godt for. Jo det er her for å underholde de som har lyd og bilde som hobby. Underholdnignen går ut på å skrive og prate om lyd og bilde. De fleste er da opptatt av å få et best mulig resultat, selv om veldig stor andel av de som er her, faktisk er mere interesert av veien frem (selv om mange ikke tørr å innrømme det til seg selv eller andre).

Altså forumet er til for diskusjon og underholdning. Dersom folk ønsker å snakke med andre om hva som er best, så er dette deres (vår) form for underholdning. Om man skal prøve å gjøre om dette forumet til en superseriøs og objektiv sak om lyd og bilde. Vel så har dere ikke noe forum lenger.

De mest duste svarene jeg hører (leser) til folk som ber om råd er: "lytt selv, det er eneste måten å finne det ut på". Det er klart det er et godt råd. Men hadde den som spurte vært interesert i å få dette rådet hadde han jo ikke spurt. Da kunne hele forumet bare vært en eneste setning. "lytt selv og finn ut hva du liker, alle andres meninger er uinteresante så dermed er dette forum uinteresant.
    godt svar, har tenkt noe av det samme selv :-)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det har vel lite å gjøre med at man ikke skal gi råd eller kan spørre om råd!
    Nå må du faktisk LESE det som står skrevet!

Det er måten spørsmålene blir spurt på og det er måten de blir besvart på! Sprøsmål som, hvilket anlegg jeg skal velge blir ofte besvart med anlegget til den som svarer. Og det uten at den andre har sagt noe om hva han har hørt, hva han skal spille på det, hvor mye han skal bruke, hva slags rom det skal stå i...osv!

Vi må gjøre nybegynnerene klar over dette og ikke svare på slike innlegg uten å spørre mere og uten å fortelle om fall gruvene!

Dersom du haddet spurt om hva slags bil skal jeg kjøpe og noen svarer Skoda, hadde du gjort det? Nei, det er ganske mange kriterier som må opplyses om først!

Det blir ikke "superseriøst" når man faktisk prøver å hjelpe!
    Lytt selv er et godt råd!
    Du må ut å lytte og prøve FØR du spør! Hvordan kan noen hjelpe deg om du selv ikke vet hva du vil ha?
    Når du har lyttet og prøvd, da har du preferanser og først da kan andre hjelpe deg.

Og du, innenfor hifi er veien nødvendig. De færreste av oss er født med evnen til å vite hva man vil ha av lyd... :???:

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vel lite å gjøre med at man ikke skal gi råd eller kan spørre om råd!
    Nå må du faktisk LESE det som står skrevet!

Det er måten spørsmålene blir spurt på og det er måten de blir besvart på! Sprøsmål som, hvilket anlegg jeg skal velge blir ofte besvart med anlegget til den som svarer. Og det uten at den andre har sagt noe om hva han har hørt, hva han skal spille på det, hvor mye han skal bruke, hva slags rom det skal stå i...osv!

Vi må gjøre nybegynnerene klar over dette og ikke svare på slike innlegg uten å spørre mere og uten å fortelle om fall gruvene!

Dersom du haddet spurt om hva slags bil skal jeg kjøpe og noen svarer Skoda, hadde du gjort det? Nei, det er ganske mange kriterier som må opplyses om førdt!

Det blir ikke "superseriøst" når man faktisk prøver å hjelpe!
    Lytt selv er et godt råd!
    Du må ut å lytte og prøve FØR du spør! Hvordan kan noen hjelpe deg om du selv ikke vet hva du vil ha?
    Når du har lyttet og prøvd, da har du preferanser og først da kan andre hjelpe deg.

Og du, innenfor hifi er veien nødvendig. De færreste av oss er født med evnen til å vite hva man vil ha av lyd... :???:

Hm... Hva er galt med Skoda???, jo billigere bil jo mere til lyd

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thewulff
    Hm... Hva er galt med Skoda???, jo billigere bil jo mere til lyd
    Ha ha, den var bra!
    Men neida, det er ikke noe galt med Skoda!
    Det er gode biler det!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,668
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det er greit å spørre og gi råd, men ofte er det hvordan det blir gjort som jeg synes er feil.

Det er like mange meniger som det er produkter. "Lytt selv" er uten tvil det beste rådet, men når du første tar deg tid til å gi råd så bør man bevisst gjøre nybegynnere om at han må finne ut av hva han er ute etter. Å guide nybegynner om matching, signatur, pris, hva skal utsyret brukes til osv er bra, det å komme med direkte produktanbefalinger kan være litt "farlig". Det kan jo hende at "han" ender opp med å kjøpe din anbefaling og blir totalt misfornøyd, vi hører jo stadig om disse tilfellen her, da er jo disse rådene null verdt.

Jeg hører jo enkelte her "reklamerer" for produkter som dem selv har som verdens beste, eller at deres produkter slår andres produkter ned i støvlene. Det blir jo helt hypotetisk og for mange er det direkte feil, det er lett for en nybegynner å la seg lure av dette når enkelte reklamerer så hardt. Det er som viktig å få frem er når nybegynner spør er at dem bør gjøre en liten innsats selv og reise en runde rundt og høre litt forskjellig. Da får han satt ting i perspektiv, for ofte vet dem ikke hva dem vil ha når dem spør.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    Det er som viktig å få frem er når nybegynner spør er at dem bør gjøre en liten innsats selv og reise en runde rundt og høre litt forskjellig. Da får han satt ting i perspektiv, for ofte vet dem ikke hva dem vil ha når dem spør.
    Word!

Newcomer OddB sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg misforstår problemstillingen her, men jeg velger å tro at de som spør om råd har en viss formening om hva de er ute etter. Og at de har en viss oppfatning av det vil si f.eks. med "varm" og "kald" lydsignatur, og videre hvordan ulike komponenter matcher hverandre mtp dette.

Det er selvfølgelig mye annet som avgjør hvordan lyden blir i ett spesielt rom, men de komboene som folk er enige om at ikke passer sammen vil vel ikke plutselig bli kjempebra i stua mi?

Vil helst ikke virke gnålete om dette her, men grunnen til at jeg skriver er at jeg bor 20 mil unna nærmeste hifi-butikk. Det er derfor ikke bare-bare å ta seg en tur å lytte til ulike ting når man måtte føle for det. Dessuten vil det uansett ikke låte likt i butikken som i stua mi (lytte selv var jo ett av tipsene her).

Til slutt kan jeg jo si at jeg kunne tatt flere turer til både Lillehammer og Ålesund den tiden jeg har brukt her inne siste halvåret

Intermediate zeezar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,442
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når uerfarne spør etter beste, meste og det maksimale er det selvfølgelig også for å unngå å bli lurt - også av forhold og forhandlere som vi på forumet ikke har noe med. Samtidig ligger det nok en del uuttalt og skjult uforstand, men også fornuftig vitebegjær i spørsmålene.

Dernest spør noen for å oppnå snarveier til erfaringer som bruk og bytte av komponenter har belønna (forums)brukerne med. Denne er jo umulig å overføre som erfaring ettersom de fleste vel er enige om at lyd og audioopplevelser best erfares subjektivt.

Ellers holder UOBs tanker om bruk av forumet og dets hensikter i post # 11 lenge for meg. Det står nødvendigvis ikke i motsetning til trådstarterens fordringsfulle? syn i innlegg # 13 (jfr. nicket `Desillusjonert`). Jeg tror at hvis forumet kunne tale, ville det ha sagt omtrent det UOB sier i posten.

Håper jeg ikke tilkjennes julegavenekt av den grunn, til tross for aktiv og bevisst bruk av naïvt modus i herved framsatt ønske om god pepperkakebakst.

zeezar juliussen, ikke julenissen

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

+1

Mulig rommet har mest å si når man skal anbefale noen et lydanlegg. De som blir spurt derimot har ikke alle vært i stuen til den som spør, å hørt alt av anlegg der og samtidig blitt lånt musikk smaken til spørsmåls stiller.

Når man spør om gode høyttalere, vil man gjerne høre hva folk syntes om alternativer i sine egne rom. Det gir en god pekepinn på hva som faktisk er bra.

Selvfølgelig vil også folk ofte anbefale produkter de selv har valgt. Dette er ikke alltid forde de vil forsvare pengebruk osv., men også siden det var dette de plukket ut som BEST når de skulle kjøpe anlegg selv.

Når du skal kjøpe anlegg er det fint å få inn alternativer fra flere hold, hvor de som anbefaler produkter kan argumentere med hverandre, og dernest gi deg en pekepinn på bruker erfaringer med visse produkter.

Jeg syntes heller ikke dette forumet, glemmer musikk preferanser osv. hos den som spør. Er spørsmålet f.eks. Hva er best til 10000, blir det ofte fort spurt om til hvilken musikk, hvordan rom osv.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •