Små høyttalere med waf som rocker? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Er ikke helt med på denne jeg: "En sub gir heller ikke trykk"?
    Gir ikke et bass element like mye tykk om det sitter i en sub som i en ht?
    Eller mener du trøkk i midbass osv?
    Nei, det er ikke subben som gir trøkk. Det er som du sier bassen i frekvensområdet over subben. Subben gir tyngde og bunn, men ikke trøkk.
    Spør en som mikser på konserter, han vet hva jeg snakker om.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Westen
    Har du budsjettet til det er det lite som slår Bang & Olufsen Beolab 3.

Detta va jo et flott pop anlegg.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Detta va jo et flott pop anlegg.
    Det som er kult med de er at de har innebygget forsterker på 250 watt òg.
    Kassevolumet er ca. 1,5 liter, så de tar ikke store plassen

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert
    Nei, det er ikke subben som gir trøkk. Det er som du sier bassen i frekvensområdet over subben. Subben gir tyngde og bunn, men ikke trøkk.
    Spør en som mikser på konserter, han vet hva jeg snakker om.
    Da er jeg med! Har jobbet med PA anlegg selv, så vet hvordan disse er tunet. Og til påstanden din: Riktig, slik bass får man ikke med små elementer=)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RB serien rocker (og trykker) overraskende bra til "små" stativhøyttalere å være. Men WAF? Næææh, hvis WAF = designhøyttalere er de veldig langt unna. Men om wifen er mest opptatt av at de ikke skal være store og ruvende så kan de bli godtatt - med frontene på vel og merke!

Og til diskusjonen rundt trykk og elementstørrelse; det hjelper LITT med lengre slaglengde også! Det hjelper ikke med en "highend" 8" med 3mm slaglengde og en ert til magnetmotor for å si det slik.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Og til diskusjonen rundt trykk og elementstørrelse; det hjelper LITT med lengre slaglengde også! Det hjelper ikke med en "highend" 8" med 3mm slaglengde og en ert til magnetmotor for å si det slik.
    Slaglengde er helt klart positivt med hensyn på å dytte på mest mulig luft :-)
    En 6,5" med bra slaglengde kan gi overaskende bra bass, men da koster det også en del!

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener, du VILLE bli provosert av det, for du vet det stemmer!

Du må gjerne argumentere til du blir blå, men trøkk handler om å flytte luft! Og så enkelt er det! Om du har en stor høytaler eller flere små blir jo ett fett, men det trodde jeg du skjønte...
    Noe vett må jeg jo tillegge folka her inne!
    Bare så vi forstår hverandre her. Så det du med andre ord sier ref ditt tidligere innlegg er at det kun er 8" elementer og større som kan trøkke og flytte luft??

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine SVS'er trykker faktisk overraskende bra på f.eks. Infected Mushroom med sine 6" elementer. Det hjelper sikkert litt at det er 4x6" på hver høyttaler og at de får 375 ekte watt hver, men jeg ble seriøst overrasket over trykket på de. Det dype er de ikke så interessert i å være med på, men det tar sub'ene seg av.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vetteman
    Bare så vi forstår hverandre her. Så det du med andre ord sier ref ditt tidligere innlegg er at det kun er 8" elementer og større som kan trøkke og flytte luft??
    Ingen regel uten unntak! :-)
    Men de unntakene er det få av...og de finnes ikke i "normale" prisklasser. Generellt sett så klarer få 6,5" å lage noe spesielt med trøkk! De spiller bra ja, bevares, men det er ikke trøkk. Det skal en god 8" til for å lage bra trøkk og. Men som en annen sier, antall elementer teller jo også! Og det har med det å flytte luft!

De fysiske lover er vanskelig å bryte...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du mener, du VILLE bli provosert av det, for du vet det stemmer!

Du må gjerne argumentere til du blir blå, men trøkk handler om å flytte luft! Og så enkelt er det! Om du har en stor høytaler eller flere små blir jo ett fett, men det trodde jeg du skjønte...
    Noe vett må jeg jo tillegge folka her inne!
    ?? Trodde at en ht med 2-3*6,5", ville klare å flytte greie mengder med luft. Det er jo tross alt ganske stor membra areal vi snakker om på disse summert.
    Er hverfall veldig fornøyd med vienna ht mine. Det er ikke mere enn 2*6,5" spidercone i disse. Og er veldig sikker på at jeg IKKE ville ha samme trykk hjemme som på en konsert. Vill ha en helt annen type (lydtrykk).

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Mine SVS'er trykker faktisk overraskende bra på f.eks. Infected Mushroom med sine 6" elementer. Det hjelper sikkert litt at det er 4x6" på hver høyttaler og at de får 375 ekte watt hver, men jeg ble seriøst overrasket over trykket på de. Det dype er de ikke så interessert i å være med på, men det tar sub'ene seg av.
    Og det kan jeg tro på, fordi 4 stk 6" gir et brukbart flate areal til å flytte på luft! I tillegg er de kjappe, om de er riktig laget selvsagt... :wink:

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenneth andersen
    ?? Trodde at en ht med 2-3*6,5", ville klare å flytte greie mengder med luft. Det er jo tross alt ganske stor membra areal vi snakker om på disse summert.
    Er hverfall veldig fornøyd med vienna ht mine. Det er ikke mere enn 2*6,5" spidercone i disse. Og er veldig sikker på at jeg IKKE ville ha samme trykk hjemme som på en konsert. Vill ha en helt annen type (lydtrykk).
    Hmmm, er det ikke det jeg skriver da?
    At flere elementer også gir mere trykk!
    Men en enkelt 5" - 6" gir sjelden nok trøkk!

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen regel uten unntak! :-)
    Men de unntakene er det få av...og de finnes ikke i "normale" prisklasser. Generellt sett så klarer få 6,5" å lage noe spesielt med trøkk! De spiller bra ja, bevares, men det er ikke trøkk. Det skal en god 8" til for å lage bra trøkk og. Men som en annen sier, antall elementer teller jo også! Og det har med det å flytte luft!

De fysiske lover er vanskelig å bryte...
    Selvfølgelig teller antall elementer. Hvor går grensen for bra trøkk?? Hvor mange db?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig teller antall elementer. Hvor går grensen for bra trøkk?? Hvor mange db?
    Nytter ikke å diskutere TRØKK med en dj:-)... Det har jeg prøvd før opp til flere ganger:-)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det kan jeg tro på, fordi 4 stk 6" gir et brukbart flate areal til å flytte på luft! I tillegg er de kjappe, om de er riktig laget selvsagt... :wink:
    De har selvfølgelig ikke fylden som Dali 850'ene jeg hadde med 2x8", men de overraket meg stort da jeg dro på Montoya. Men naboene klager ikke med mindre jeg bruker sub'ene i tillegg.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trøkk...

Tja, det er vel noe som ikke lar seg definere og måle så lett.

Men vi kan vel være enige om at trøkk har noe med noe fysisk å gjøre? At man merker musikken fysisk?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, det er vel noe som ikke lar seg definere og måle så lett.

Men vi kan vel være enige om at trøkk har noe med noe fysisk å gjøre? At man merker musikken fysisk?
    Og dette kan selvfølgelig måles. Når det føles som en hest sparker deg i brystkassa, er det da trykk?

I min er verden er det definitivt det, og poenget mitt er at dette kan man få til like godt med 6.5" elementer som 8" elementer eller større for den saks skyld.

Det som er trykk i din verden trenger ikke være trykk i min verden, og derfor synes jeg ikke du skal være så bastant å si at 6.5" elementer ikke kan lage trykk, og konkludere det som en sannhet. Det kan være det for deg, jeg vet imidlertid at det er mange som sitter med en helt annen oppfatning:wink:

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette kan selvfølgelig måles. Når det føles som en hest sparker deg i brystkassa, er det da trykk?

I min er verden er det definitivt det, og poenget mitt er at dette kan man få til like godt med 6.5" elementer som 8" elementer eller større for den saks skyld.

Det som er trykk i din verden trenger ikke være trykk i min verden, og derfor synes jeg ikke du skal være så bastant å si at 6.5" elementer ikke kan lage trykk, og konkludere det som en sannhet. Det kan være det for deg, jeg vet imidlertid at det er mange som sitter med en helt annen oppfatning:wink:
    Nå må du slutte å tulle!
    Det blir som å si at det ikke betyr noe om du har 200 eller 100 hk i en bil!

1 og jeg presiserer 1 element av små størrelser KAN IKKE GI TRØKK! Nå diskuterer du for å diskutere. Du kan ikke bryte de fysiske lover selv om du aldri så mye vil!

Lyd er en sannhet med MANGE modifikasjoner, antall watt er det til en viss grad også, men trøkk er og blir noe som har med hvor mye luft man flytter! Og små elementer flytter ikke luft! Jada, det finnes sikker noen ytterst få unntak der gode elementer med lang slaglengde og MASSE krefter i forsterkeren kan gi trøkk. Men for oss vanlig dødlige, som ikke har råd til er Burmester anlegg til 2mill, så gjelder de fysiske lover så til de grader!

Begynner å lure på hvem verden du lever i? Bakvendtland?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du slutte å tulle!
    Det blir som å si at det ikke betyr noe om du har 200 eller 100 hk i en bil!

1 og jeg presiserer 1 element av små størrelser KAN IKKE GI TRØKK! Nå diskuterer du for å diskutere. Du kan ikke bryte de fysiske lover selv om du aldri så mye vil!

Lyd er en sannhet med MANGE modifikasjoner, antall watt er det til en viss grad også, men trøkk er og blir noe som har med hvor mye luft man flytter! Og små elementer flytter ikke luft! Jada, det finnes sikker noen ytterst få unntak der gode elementer med lang slaglengde og MASSE krefter i forsterkeren kan gi trøkk. Men for oss vanlig dødlige, som ikke har råd til er Burmester anlegg til 2mill, så gjelder de fysiske lover så til de grader!

Begynner å lure på hvem verden du lever i? Bakvendtland?
    Du verden. Hadde du skrevet 1 element av liten størrelse i det første bastante innlegget ditt, så hadde vi ikke diskutert i det hele tatt.

Her er hva du skrev:

Små høytalere rocker ikke! Så enkelt er det!

Dette er kanskje noe du synes, men ikke en vedtatt sannhet for det!

Det kan ikke små elementer

(Altså flertall).

Poenget mitt er at jeg sitter med den oppfatning at små elementer kan trykke som bare det. 1 helt alene derimot sliter nok litt.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du verden. Hadde du skrevet 1 element av liten størrelse i det første bastante innlegget ditt, så hadde vi ikke diskutert i det hele tatt.
    Ha ha, tror deg ikke helt nå. Jeg har poengtert opptil flere ganger at flere elementer kan gi mere trøkk! Det er jo selvsagt, fordi mere luft blir flyttet!

Tror du var interessert i en liten debatt jeg... :roll:
    Men det løste seg jo innen sømmlige former da!

Det er mye ved hifi'en som kan debatteres, men enkelte fysiske lover er udiskutable! :wink:

Så til trådstarter, små og lekre høytalere vil etter all sansynelighet IKKE gi det trøkket du vil ha, når du spiller rock og heavy! Med mindre det er mange av de!! :-D

Se gjerne testen vi har gjort av Orb VS Gallo. Der kom det klart frem.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •