Tåler "min" receiver disse høytalerne?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Tåler "min" receiver disse høytalerne?

Jeg har ikke kjøpt noe receiver eller høytalere enda, men jeg vurderer å kjøpe

RX-V765BL

Jeg har vurdert tre forskjellige høytalere og lurer på 2 ting:
    1.Vil receiveren takle dem.
    2. Hvem bør jeg velge.

Jeg skal bruke dem til litt musikk spilling, en del film og ps3 spilling.
    Er åpen for flere forslag til høytalere til rundt 4000kr (stativhøytalere).

KEF IQ30 - Elkjøp - KEF bokhyllehøyttalere

B&W 686 - B&W DM686 Høyttalere - Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben

B&W 685 - B&W DM685 Høyttalere - Høyttaler - Stativhøyttaler | Hi-Fi Klubben

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den vil takle høyttalerne fint, til et viss volum.
    Husk at bokhyllehøyttalere er vanligvis tyngre å drive, og krever mer, enn gulvstående høyttalere.

Kef er noe mer lettdrevne enn B&W.
    Den yamahaen har Pre-out, som du kan bruke til å koble til effektforsterker, om du vil ha mer krutt

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svaret på det første spørsmålet er ganske enkelt. Nemmelig ja. En reciver av dette kaliberet vil kunne enkelt drive alle type små høytaler i den prisklassen du har satt opp.

Hvilke av dem du skal velge er jo litt vanskeligere. Her må du rett og slett lytte. De representerer jo begge kvalitetsmerker fre england. Og har jo da til en viss grad ganske lik lydfilosofi, men du vil alikevell finne dem ganske forskjellige. En tur til elkjøp og en tur til klubben, med musikk du har med. Vil nokk fortelle deg hva du trenger å hvite.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler deg å ta en titt på dette anlegget fra Lsound

SVS & Yamaha Compact 5.0 System Black

Pris: 7486,-

Utrolig mye anlegg for pengene. Kompletterer du med en sub så har du en uslåelig kombinasjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har planer om å dra å lytte til på IQ30 i morgen og har lyttet til b&w 685. Selv om jeg føler slikt er vanskelig.
    Føler egentlig at 5000kr er litt over budsjett, men det er jo en invistering.
    Jeg har fått følelsen av at dette er ganske gode høytalere, men er det andre høytalere som jeg bør vurdere eller er en av dem et ok valg for mitt bruk?

Så en litt eldre test fra lydogbilde at MA RS1 fikk veldig bra score for 4000kr, men de er jo ikke mulig å skaffe lenger i Norge.

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Omformuler!

Du burde heller spørre, tåler høytalerene denne forsterkeren?

For du ødelegger ikke forsterkeren, men heller høytalerene med for små forsterkere. Du kan ALDRI ha for store forsterkere!

Det går en myte om at høytaleren skal være det dyreste i anlegget. Det er helt feil!

Verdi kjeden bør være som dette: CD/DAC - Kabler - Forsterker - Høytalere
    Og da mener jeg at man bør bruke mest penger på kilden.
    Lyden i et anlegg blir ALDRI bedre enn det kilden klarer å gi!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også... dyrest må ikke være best. Samt anlegget må kombineres med utstyr som passer hverandre bra!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert
    Du burde heller spørre, tåler høytalerene denne forsterkeren?

For du ødelegger ikke forsterkeren, men heller høytalerene med for små forsterkere. Du kan ALDRI ha for store forsterkere!

Det går en myte om at høytaleren skal være det dyreste i anlegget. Det er helt feil!

Og da mener jeg at man bør bruke mest penger på kilden.
    Lyden i et anlegg blir ALDRI bedre enn det kilden klarer å gi!
    For å ha sagt det; jeg er ingen fan av å sette tommelfingerregler på hvordan pengene skal prioriteres når det gjelder innkjøp av 'anlegg'.
    Men dette er noe vas.

Kombinasjonen forsterker og høyttaler er 'hjertet' i ethvert oppsett, og desidert det viktigste/har størst innvirkning på resultatet. Jeg ville heller ha nevnt akustikken/rommet i samme setning som høyttaler og forsterkeri. Så evt kilde/konverterer og kosmetikk mtp kabling.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sikkert sant det dere sier. Men jeg vet ikke om det jeg har sett for meg er en ok løsning? Evt andre høytalere. For vet jo at dyrere forsterker ofte er bedre, men har et budsjett jeg ønsker holde også.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NoFFy
    Det er sikkert sant det dere sier. Men jeg vet ikke om det jeg har sett for meg er en ok løsning? Evt andre høytalere. For vet jo at dyrere forsterker ofte er bedre, men har et budsjett jeg ønsker holde også.
    Det koker vel ned til hva som er ok nok? vi har alle forskjellige preferanser og krav, er jo det som er så himla moro med dette!

En gjenganger av høyttalere i denne prisklassen på avforumet er XTZ 93 WMT Pyramide . De har også gjort det bra på tester, og er (på papiret) mer lettdrevne enn BWene du linka til.

Kanskje ta den lyttetesten av KEF-høyttalerne på elkjøp?

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Om du har mulighet til å kjøpe det SVS oppettet som ble foreslått så kan jeg si at du ikke trenger å lure lengre. Med en SVS sub så kommer det til å knekke alle konkurerende hjemmekino pakker opp til 20-25K.

dette får du for halvparten av de pengene. Om du ikke har råd/mulighet ville jeg spart litt lengre.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Andre forslag?

XTZ 93 WMT. Meget bra høyttaler til uslåelig pris

XTZ 93 WMT Pyramide XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten
    evt samme høyttaler uten pyramide form
    XTZ 93 WMT XTZ High End | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Jeg har selv slike (sistnevnte) som bakhøyttalere og meget godt fornøyde med de.

De ikke direkte lettdrevne, men betydelig mer lettdrevne enn B&W i alle fall.

Du finner nok også denne testen interessant
    Test av XTZ 93 WMT Høyttalere - Tester - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 93 virker absolutt som fine høytalere, kan de sammenlignes med høytalere til dobbel pris som b&w 685 og kef iq30?

Samme gjelder egentlig den pakka fra Lsound. Det er jo høytalere for ca 2k per stk. Men den er kanskje avhengi av en sub? Problemet med det er at jeg ikke er sikker på om jeg har plass til et fult 5.1 anlegg nå, men virker jo som et godt kjøp.

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er forresten en brukeromtale av 93 WMT. Karen har/hadde også SVS SBS-01 som han sammelignet de med.

XTZ 93wmt review - AVForums.com

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    For å ha sagt det; jeg er ingen fan av å sette tommelfingerregler på hvordan pengene skal prioriteres når det gjelder innkjøp av 'anlegg'.
    Men dette er noe vas.
    Du må gjerne være uenig, det er lov. Men å kalle det vas....DET er vas! Og en forferdlig uting! Hvorfor debattere som om alle andre skulle være åndsvake amøber som overhodet ikke har peil og at du er den eneste med fasit svaret?

Ingenting blir bedre enn utgangspunktet! Du kan sette på så store og dyre forsterkere og høytalere som du bare vil, det vil aldri låte bedre enn hva avspiller klarer å gi! Men du har rett i at rommet spiller en stor rolle! Alt må avpasses rommet og anlegget må "passe" sammen. Det hjelper ikke med CD-spiller til 30.000 og resten av anlegget til 5.000!

Prøv deg frem, reis rundt og hør, kjøp også brukt! Men ikke gi f... i signalet kilden!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal nå i første omgang kun kjøpe receiver og høytalere ( utgangspunkt 2 stativhøytalere). Skal kjøpe dette i første omgang for så utvide ved et senere tidspunkt.

Så lurer forsatt på spm jeg stilte før i dag kl 11.31. Ettersom det ikke er så lett å dra og høre på XTZ høytalerne.

Active Alinoe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    406
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert
    Du mener at man bør legge mer penger i kabler enn i forsterker/høyttalere???

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alinoe
    Du mener at man bør legge mer penger i kabler enn i forsterker/høyttalere???
    Selvsagt ikke!
    Men i verdikjeden er kabel viktig, men ikke livsviktig!
    Hmmm, når jeg tenker meg litt om, så var det nok litt dumt å sette kabler inn på den plassen. Kabler er etter min oppfattning noe man kan tune et anlegg med. Kabler legger sjelden til noe, men man kan tune et lyst spillende anlegg eller et anlegg med svulstig bass. Så kabler burde nok komme sist i rekken. Grunnen til at jeg satte de der, var at de ofte blir glemt! Men her er det mye bra å få ta i brukt!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lurer forsatt på spm jeg stilte før i dag kl 11.31. Ettersom det ikke er så lett å dra og høre på XTZ høytalerne.
    Jeg har ikke hørt XTZ, men hørt og lest mye positivt om de. Så du kan ikke gjøre så mye feil, vil jeg tro. Spørsmålet er jo bare om de passer resten av anlegget og rommet. Men det får du uansett ikke sjekket før du får testet de.

Ikke det beste rådet du har fått, men... :-D

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

En ting til...

Om det er hovedsaklig musikk du skal lytte på, hold deg unna DVD spillere og mange høytalere! Mye gir ikke bedre lyd, heller motsatt :-)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •