Tåler "min" receiver disse høytalerne? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 34 av 34
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Nei skal bruke dem hovedsak til film,tv,spilling og litt musikk.
    Derfor jeg lurer litt på hva slags høytalere jeg bør kjøpe, eller iallefall undersøke nærmere.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..sry for å vandre litt OT, men

@desillusjonert

jeg leste første innlegget ditt som;
    bruk mest penger på cd-spiller
    litt mindre, men fortsatt endel på kabler
    forsterker bruker du mindre penger på enn på kabler
    og høyttalere er minst viktig i systemet, så det bruker du minst penger på
    ..og det er jo forsatt vas

men så ser jeg at du har korrigert deg selv senere, og nå er vi igrunnen enige.

Men i verdikjeden er kabel viktig, men ikke livsviktig!
    Hmmm, når jeg tenker meg litt om, så var det nok litt dumt å sette kabler inn på den plassen. Kabler er etter min oppfattning noe man kan tune et anlegg med. Kabler legger sjelden til noe, men man kan tune et lyst spillende anlegg eller et anlegg med svulstig bass. Så kabler burde nok komme sist i rekken. Grunnen til at jeg satte de der, var at de ofte blir glemt! Men her er det mye bra å få ta i brukt!
    Ingenting blir bedre enn utgangspunktet! Du kan sette på så store og dyre forsterkere og høytalere som du bare vil, det vil aldri låte bedre enn hva avspiller klarer å gi! Men du har rett i at rommet spiller en stor rolle! Alt må avpasses rommet og anlegget må "passe" sammen. Det hjelper ikke med CD-spiller til 30.000 og resten av anlegget til 5.000!

Prøv deg frem, reis rundt og hør, kjøp også brukt! Men ikke gi f... i signalet kilden!
    forresten, trodde debatter var til for å kalle andre åndssvake amøber? :-P

EDIT: minus det om kabler og tuning av anlegg. jeg tilhører de amøbene som er usikker på om det er sitt eget syn på utstyret sitt eller selve utstyret man 'tuner'.

Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NoFFy
    Nei skal bruke dem hovedsak til film,tv,spilling og litt musikk.
    Derfor jeg lurer litt på hva slags høytalere jeg bør kjøpe, eller iallefall undersøke nærmere.
    Hva skal man si da?
    Jeg tror ikke noen kan gi deg gode råd her! Bestem deg for en forsterker og benytt muligheten til å låne med deg høytalere hjem. Nå du har funnet den du liker, så er det mye lettere å hjelpe deg her inne. Da vet vi mere om hva slags lyd filosofi du liker og litt om hva som burde passe rommet ditt. For alle rom virker inn forskjellig på høytalere.

Noen eksempler: jeg hadde en 3-veis, litt dyrere fransk høytaler. Denne låt ok hos meg, men da jeg tok den md til en kompis, så låt den helt vidunderlig der! Eneste forskjellen er rommet.

Jeg hadde et par gode stativ høytalere i pris klassen rundt 8.000 kroner. Så tok jeg en sjanse og kjøpte noen prototyper av høytalere. Jeg ante ikke hvordan dette ville bli, men det viste seg at disse låt helt fantastisk i forhold. Og det til en brøkdel av prisen.

Vær og klar over at A-B testing ofte ikke fører mye godt med seg. Ting må lyttes på!

Fordeler med stativ høytalere er ofte at de forsvinner lettere i lydbildet, men bassen må ofte supleres med sub.

Gulvstående lager større lyd, men kan være vanskeligere å plassere i et rom.

2.veis kontra 3-veis: Det er rett og slett enklere å få en 2-veis til å spille bra i de lavere prisklassene. 3-veis koster mere og mere jobb med for å få til å spille.

Det er utrolig mange meninger om dette og noen mener de hører forskjell på det andre ikke hører. Dette har med lytte trening å gjøre, erfaring og ikke minst med å matche anlegget. Eksempelvis vil man sjelden høre forskjell på kabler på et mindre godt anlegg! Det eneste som teller for deg, er hva DU hører!

Lån med deg eller reis rundt til de som har anlegg som kan ligne noe du vil ha. Jeg vil tippe mange setter pris på et besøk!

EDIT: det er mye bra brukt, her er et eksempel:
    Til Salgs Lite Brukt VSX-AX4AVI + SUB 12" - FINN Torget
    Jeg har hatt en lignende og den låter helt ok og har masse kraft. Men om det er det rette for deg, det må du se på selv

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang finn.no annonsen så har jeg ikke plass til sub.
    SKjønner absolutt jeg må reise rundt å høre på forskjellige høytalere og slikt, noe som jeg også har gjort. Men det er forsatt greit å høre hva "erfarne" brukere har å si om dem høytalerne jeg vurderer av kvalitet osv noe jeg ikke vet veldig mye om. Hva som gir mye for pengene og slikt. Har følelsen av at de fleste butikker prøver å selge sine produkter. Nå har jeg jo fått utvalget til rundt 2-3 høytalere som jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge.
    Og ja brukte høytalere er absolutt en mulighet, men har ikke funnet noen av dem aktuelle til en fin pris.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ang finn.no annonsen så har jeg ikke plass til sub.
    SKjønner absolutt jeg må reise rundt å høre på forskjellige høytalere og slikt, noe som jeg også har gjort. Men det er forsatt greit å høre hva "erfarne" brukere har å si om dem høytalerne jeg vurderer av kvalitet osv noe jeg ikke vet veldig mye om. Hva som gir mye for pengene og slikt. Har følelsen av at de fleste butikker prøver å selge sine produkter. Nå har jeg jo fått utvalget til rundt 2-3 høytalere som jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge.
    Og ja brukte høytalere er absolutt en mulighet, men har ikke funnet noen av dem aktuelle til en fin pris.
    Fortell om hva du har hørt på, positive og negative erfaringer med de og hva du tror du vil ende opp med. Da er det litt lettere å hjelpe, tror jeg...
    Hva er max prisen?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt på IQ30 og b&w685. Og likte begge de, men problemet er vel at jeg ikke vet hva bra lyd er og hva jeg skal forvente. Så en plass må man jo bare starte.
    Begge dem koster ca 5000kr og det føler jeg egentlig er absolutt maks pris, tenkte egentlig litt mindre. Men så ble jeg anbefalt xtz 93 her også men dem har jeg ikke hørt.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt på IQ30 og b&w685. Og likte begge de, men problemet er vel at jeg ikke vet hva bra lyd er og hva jeg skal forvente. Så en plass må man jo bare starte.
    Begge dem koster ca 5000kr og det føler jeg egentlig er absolutt maks pris, tenkte egentlig litt mindre. Men så ble jeg anbefalt xtz 93 her også men dem har jeg ikke hørt.
    Er ikke det to litt forskjelige høytalere? Sånn generellt sett?
    Mener at 685 er litt varmere i lyden, men at IQ30 kanskje er mere detaljert. Har sett noe om at IQ30 er tungdreven, det kan ha noe å si forforsterkervalget.

Det som er positivt med de to du nevner er at de har bass porten foran. Da vil de kunne plasseres mere inntil bakvegg og tar ikke så stor plass.

Igjen, jeg sverger til brukt, men det er jo selvsagt å ta en liten risk. På den andre siden så taper du heller ikke mye på å selge de videre, om det ikke var det rette valget.

Om du skal se mest film, så ville jeg muligens gått for gulvstående?
    Eksempelvis: Yamaha NS F700 til ekstremt god pris! - FINN Torget
    Eller
    Klipsch Synergy F2 - FINN Torget

Men du har sikkert plass hensyn å ta også!

Har du lest tester på de tre du nevner?
    Les deg opp på tester og finn fellesnevneren! 1 test er som regel ikke bra nok, men om flere tester sier noenlinde det samme, så burde det være et bra utgangspunkt.

Om du er ute etter litt både og lyd, hva med Carlsson? Mye bra å få tak i der og det låter stort! Men er kanskje ikke noe å begynne med... "Ukjente" merker kan være et godt valg, men som sagt, da tar du enda større sjanser :-)

EDIT: nå skal jeg slutte å forvirre deg :-) Men mitt råd er, bestem deg for forsterker og handle høytalere utifra det! Men igjen, ikke glem at det aldri blir bedre enn kilden! Og kabler teller...
    Hvor holder du til?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja leter etter tester og leser de jeg kommer over, men dem sier mer om høytalerne generelt og ikke om dem passer mer eller mindre til mitt bruk.
    Du sier 685 er litt varmere i lyden, men at IQ30 kanskje er mere detaljert. Det stemmer sikkert det. Jeg vet forsatt ikke hvem som er best til TV,film,ps3 og litt musikk. Lurer jo også på om de er såpass mye bedre enn xtz 93 som det prisen indikerer at dem er. For dem ble jo testvinner i sin prisklasse, men ikke sammenlignet med såpass mye dyrere høytalere.
    Gulvstående høytalere har jeg ikke plass til nei, men brukte stativhøytalere er aktuelt

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gulvstående høytalere har jeg ikke plass til nei, men brukte stativhøytalere er aktuelt
    Du vrker såpass usikker på dette, så jeg ville kjøpt brukt. Da taper du ikke all verden på å bytte!

Siden du ikke får plass til sub, ikke kjøp en for liten høytaler. Minimum 6,5" bass element. Ellers tror jeg film kan bli kjedelig.

Bruk litt tid på å sjekke ut på bruktmarkedet, og ikke bare se på de nyeste annonsene! Sjekk ut de eldre både her inne, på Finn, på audiophile.no og på Hifisentralen.no.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch RB-81 til 5400kr ville jeg har sjekka ut. Den er uendelig mye mer lettdrevet enn B&W 685 og er oppgitt til å spille dypere. Og med 8" bass vil jeg tro at den trykker mer også og siden du ikke skal ha sub så er det verdifullt.

Stativhøyttalere på stativ tar ikke mindre plass på gulvet enn gulvhøyttalere...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg følger med på bruktmarkedet jagg.

Gurba: Vet klipsch er mye mer lettdrevne, men jeg synes ikke klipsch ser veldig pene ut + at hørt at dem ikke har så veldig bra byggkvalitet.

Og skal ikke ha høytalerne på stativ men stå ved tven.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch kan låte utrolig bra, men det kan også bli helt feil! Den du nevner fikk vel strengt tatt litt dårlig kritikk i et norsk magasin.

Forsterker valget er essensielt når man skal ha Klipsch.

Så tenkt deg godt om....

Hva med noe sånt?
    2 bass elementer gir mere bass, så disse kan kanskje passe ved siden av TV'en?
    Kjenner de ikke elelrs, så sjekk opp:
    Ascend CMT-340 SE MINI-TOWER MONITOR

PS: leste litt om de nå og de får skryt hos de som skal bygge seg opp et surround anlegg. Kanskje dette er et sted å begynne?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS SCS-01(M) kunne du ha sjekket ut.

-scs01m_black_ng_above_popup-jpg

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Klipsch RB-81 til 5400kr ville jeg har sjekka ut.

Stativhøyttalere på stativ tar ikke mindre plass på gulvet enn gulvhøyttalere...
    Tar tilbake det med RB-81. Det var ikke den jeg trodde det var. Tror dette er en god høytaler!

Hmmm, bokhylle høytalere på stativ tar mindre plass, uansett hvordan man velger å se det. De ruver mindre i landskapet og er lettere å få til å spille.

Men såvidt jeg skjønner på noffy, så skal han ha de på samme bordet som TV. Da må man gå for bokhylle høytalere.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •