jbl tl260, eller hoste opp ekstra og swans f2.2f

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

jbl tl260, eller hoste opp ekstra og swans f2.2f

Hei, flyttet i større leilighet, og vært flink med ny sofa, skap, tv og whatnot, så føler at jeg fortjener litt større fronter, kanskje også med medfølgende ny center og sub? hvem vet.

har fra før monitor audio silver 8i koblet på pioneer ax10is, og er fornøyd med lyden, men vil ha litt mere umph. ideelt sett vil jeg slippe å bruke sub så mye, da det jo fort skaper misnøye blandt naboer og kanskje heller ha mere trøkk i frontene, i min teori sprer det seg mindre nedover enn en dedikert sub? rett meg gjerne her.

stua er 8x4.5 meter, mens "hjemmekino/tv/stereo" enden er da 2.4meter på 8meter langvegg siden det står en peis der. dvs lytteposisjon er ca på 4-4.5 meter litt avhengig av hvordan jeg sitter, i perfekt triangel fra høytalere

tenkte forøvrig bruke pioneer receivern min videre, ax10is er jo ikke direkte feig på effekt, og har jo mulighet for biamp.

anlegget brukes primært til tvlyd, surround til film/serier, samt musikk((hard)rock, god gammel hiphop og jazz) i helger, det blir mye spotify(premium) og lignende lydkilder, så å skryte på meg å være en superklasse lydfreak er nok å ta i, men jeg setter pris på "kvalitet" da jeg ikke nødvendigvis har så mye tid å kose meg liker jeg at ting er ordentlig når jeg først gjør det.

forhåpentligvis blir det lytting til swans nærmeste dagene. både lyd/prismessig vil disse være litt forskjellige klasser, men budsjettet er jo litt flytende iaf så begge deler går, men vil jeg føle at de er tilsvarende råere? er jo 2.5X pris samt at de fysisk er endel større enn jbl sine som ikke er ideelt. slik jeg forstår er dog swans mindre sensitive for å bli plassert tett inntil vegg og det er jo en bra ting.

også tittet på Anthony Gallo Ref 3.1 sine rett og slett p.g.a. designet som jeg liker. så hører til med historien at ting helst bør se litt OK ut da man jo ikke alltid vil være evig ungkar, og ikke vil ha ting kastet ut etter noen mnd..

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde TL260 et par år, og var veldig fornøyd. Jeg har nå F2.2F og er enda mer fornøyd, men kan ikke helt svare på om jeg er hele 2.5x mer fornøyd.

Min anbefaling er å la dine ører og lommebok avgjøre, og ikke la synspunkter fra folk som har andre rom, annen elektronikk, annen hørsel og annen økonomi påvirke deg for mye :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg hadde TL260 et par år, og var veldig fornøyd. Jeg har nå F2.2F og er enda mer fornøyd, men kan ikke helt svare på om jeg er hele 2.5x mer fornøyd.

Min anbefaling er å la dine ører og lommebok avgjøre, og ikke la synspunkter fra folk som har andre rom, annen elektronikk, annen hørsel og annen økonomi påvirke deg for mye :-)
    hmm liten verden, satt og søkte rundt, leste akkuratt endel i tråden din, og tittet på din setup.

hva er tankene dine rundt tl 260 og avstand til vegg? jeg må kort fortalt ha de relativt nærme.

får hørt på swans hos Dag i løpet av uken, men kjenner ingen med tl260, de er jo dog "nesten" så billig at jeg kunne kjøpt 1 par og montert hos han bare for å få en lyttesammenligning mot swans i samme rom, og prøvd de hjemme etterpå. flytte på swans er dog ingen enkel jobb og noe jeg nødig vil spørre om. (bor forøvrig i 4 etage uten heis)

prøvde se på bilder, men er tl260 porta eller lukket? swans er vel helt lukket?

beskriv gjerne litt raskt rundt det du føler for/i mot rent personlig.

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lommeboka di bør da være stor nok til at du handler deg det du vil, Jay.

:twisted:

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tl260 har 1 port bak, selv har jeg den 1m+ fra bakvegg, men rommet mitt har skrå vegg bak så har ikke eksperimentert noe særlig med avstand.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jay
    hva er tankene dine rundt tl 260 og avstand til vegg? jeg må kort fortalt ha de relativt nærme.
    Mine har alltid stått 1-1,5m fra vegg uten problemer, så jeg har ikke og har ikke hatt noen tanker om dette. Jeg vet de blåser en god del luft ut bak, men vet ikke hva det spesifikt vil bety i ditt rom.

flytte på swans er dog ingen enkel jobb og noe jeg nødig vil spørre om. (bor forøvrig i 4 etage uten heis)
    F2.2F er firedelt, og de største eskene til F2.2F veier 26kg, så de er faktisk lettere å bære rundt enn JBLene på 45kg. Dog må du ta noen ekstra turer :-)

1 port på TL260, to på hver F2.2F (en i hver bassmodul). Det følger med skumpropper til F2.2F, jeg har dem i for øyeblikket, fordi de gir nesten for mye bass (sier han som har 3 SVSer...). Har ikke fått eksperimentert nok med proppene, så jeg kan ikke si helt hva jeg foretrekker.

beskriv gjerne litt raskt rundt det du føler for/i mot rent personlig.
    F2.2F har "mer", og kanskje noe mer presis bass, og kanskje noe mer detaljert bass enn TL260. Det ene høyt plasserte basselementet i F2.2F gir en helt annen bassgjengivelse enn TL260 greide å gi - mer kroppslig, mer punch.

Jeg opplever mellomtonen og stemmegjengivelse fra F2.2F som bedre. Det er vanskelig å si hvorfor, fordi det var aldri noe galt eller unaturlig med TL260, men likevel er F2.2F "bedre" :-)

På diskantsiden var TL260 utrolig hard og skarp til å begynne med (i mitt rom). Etter demping av rommet og innspilling av høyttalerne (og kanskje tilvenning) var ikke dette noe problem lenger. Muligens er F2.2F noe mindre detaljert på diskantsiden enn TL260 (som tross alt har to diskanter, hvorav 1 er en superdiskant, og begge er membraner og ikke bånddiskant som i F2.2F), men det er i så fall ikke noe sterkt savn fra min side.

Byggekvalitetsmessig vil jeg si høyttalerne er like. Designmessig likte jeg TL260 veldig godt, men F2.2F er en skulptur som jeg liker enda bedre. Dog er den ca 20cm høyere, noe som ikke passer inn over alt. "Må-ha" faktoren til F2.2F har vært høy etter at jeg så dem for første gang, og etter at jeg hadde hatt Swans F2.3C en stund, og på den måten fikk et godt inntrykk av hva Swans leverer.

Hvis jeg måtte velge på ny etter mitt bekjentskap med begge, ville jeg valgt F2.2F. Den koster 20.000 mer enn dagens pris på TL260, noe som gjør at de stiller i to forskjellige prisklasser. Jeg kjøpte mine TL260 til 25k i 2007, men jeg er (eller var...) såpass heldig at jeg hadde muligheten til å betale "mellomlegget" da jeg byttet til Swans tidligere i år.

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Swans er også bassrefleks (port bak).

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En annen ting: TL260 er 8Ohm, 93dB følsomhet, mens F2.2F er 4Ohm, 88dB følsomhet. Skal du spille høyt med høyttalerne fullfrekvent (dvs. som LARGE, slik jeg gjør for tiden på musikk), krever Swans mer av forsterkeren enn JBL.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    En annen ting: TL260 er 8Ohm, 93dB følsomhet, mens F2.2F er 4Ohm, 88dB følsomhet. Skal du spille høyt med høyttalerne fullfrekvent (dvs. som LARGE, slik jeg gjør for tiden på musikk), krever Swans mer av forsterkeren enn JBL.
    men skulle jo tro min ax10i-s holdt? er jo 36kg klump med power, måtte jo ordne treg 16A da den ellers ville kverke alt ved oppstart. er jo litt lysten på noe nytt her også, men lx90 er jo ikke gratis desverre, og har ikke bruk for hdmi biten på receivern da skjermen har 4stk.

ref spec
    http://www.pioneer.eu/files/brochure...HE_AX10_EN.pdf

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg uttalte meg på generell basis angående forsterker, da det sikkert er flere som leser denne tråden. Jeg aner ikke noe om Pioneeren din.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ligger vel et par slike Swans her på brukten vel, kanskje de kunne vært noe?
    Selger sier de er i meget bra stand, å nesten ikke brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmm testlytting hos Dag, litt telefoner og vips. dog synd at jeg ikke har sjangs å teste trolig før lørdag

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    208
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var selv å snuste litt på de på brukten. Men hadde vel ikke forhåpninger om at de skulle ligge der til jeg kom hjem. Som er ganske lenge til.
    Fulgte nysskjerrig med på denne tråden da jeg har tl260 selv.
    Hadde håpet det skulle komme noen flere sammeligninger mellom de enn det gjorde.

Men man får vel bare gratulere.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    28
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    de brukte er knall, og bra priset, men feil farge kontra stilen jeg vil ha, skjermen osv nesten litt trist å ha pianosort på så rått håndarbeide egentlig og er ikke sikker på om jeg gjorde riktig valg fargemessig.

forøvrig, HENGER er must. 1 høyttaler i q7, + 1stk veldig snill roger i soundwave så kom de frem. Innpakningen er helt rå, tror du kan sende disse med posten uten å få drept de.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •