Stort lydbilde til 30k?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Stort lydbilde til 30k?

Håper noen her på forumet kan gi meg noen tips om høyttalervalg. Jeg mangler høyttalere (mine Final 0.3 elektostat/hybrid er ikke lenger verd å reparere - deler selges meget rimelig 8)). Jeg har satt av 30k til å få bedre lyd. Enten alt på høyttalere (brukte/demo), eller noe på høyttalere og resten på oppgradering av hardware, som består av følgende litt odde, men samlet ganske velfungerede utstyr;

Densen DM30, EC 4 1/2, Densen beat 400, DacMagic, eee-box med tv som monitor, Flatline kabler. (Har for ordens skyld lånt en chapter audio forsterker og Yamaha SACD spiller samt andre kabler for å ha litt forskjellig utstyr å teste med).

Rommet er vanskelig; det er kvadratisk 4x4 meter, 3,5 under taket, vegger på 3 sider - åpning på den 4. Det synes å 'sluke' mellomtone, og trenger demping mot refleksjon fra sideveggen. Det forsterker bassen rundt 40hz

Jeg liker stort og luftig lydbilde når jeg lytter til musikk. Det er ikke så viktig med trøkk - som gammel rockemusiker vet jeg at høyttalerne uansett ikke klarer å gjengi det trøkket som er på scenen. Derimot er jeg glad i å høre på akustisk musikk, kammerjazz, storband, klassisk. Flygelet i stuen er referansen på klaverlyd (Blüthner 1928 modell, for de som vet hvordan det låter).

Min ungdoms favoritter var Dahlquist DQ 10. Final 0.3 som jeg har levd med en stund hadde også det store lydbildet. De var imidlertid plasseringsfiendtlige og sårbare for det meste.

Jeg har fått låne forskjellige høyttalere fra HiFi-huset i Asker, alle med klare sterke sider - men ikke med det ønskede resultat;

Monitor Audio GS20 - flott all round høyttaler til prisen. Men mangler det store lydbildet, og hadde noe slunken bass. De var bedre egnet til Steely Dan en Prince

Dynaudio 4.3 fungerte ikke med min hardware, men låt greit med Chapter. Imidlertid heller ikke her det store og luftige lydbildet.

Monitor Audio PL100 - fungerte ikke i rommet i det hele tatt.

Focal JM-Lab Electra 1027 BE: En veldig fin all round høyttaler, men manglet magien. Ingen ting låt dårlig. Men de ga ikke den direkte high-end følelsen jeg drømmer om. De krevde ganske aktiv dempning i rommet for å fungere.

Audio Physic Virgo III: Disse ga et enormt lydbilde. Men det var ingen bass - 40Hz tonen var knapt hørbar fra en testplate. De forandret karakter avhengig av plassering. Plassert i henhold til anbefaling fra leverandør kunne man bokstavelig høre hvor i rommet de enkelte musikerne var. Man kunne faktisk høre at hi-haten var 30 cm fra skarptrommen. En utrolig opplevelse. Som man blir ganske sliten av etter hvert. Sannsynligvis kunne nitid arbeid med plassering samt en subwoofer tilsammen gi et spennende lydbilde. Men jeg tror jeg ville bli sliten etter en stund. Jeg er det i alle fall nå - uten sub.

Hørte på Audio Physic Scorpio II hos Oslo HiFI center. Det låt mindre spesielt enn virgoene. Men de guttene lar deg jo ikke låne med noe hjem...

Så da kommer spørsmålet: Hva fins det av høyttalere der ute som kunne gi meg det jeg søker? Jeg har tenkt i retning dipoler, men vet lite om både hva som fins, hvor man kan høre dem og hvem som tilbyr hjemlån. Med et så spesielt rom er det uaktuelt å kjøpe 'i blinde'. Jeg har også tenkt i retning elektrostater, men er litt skeptisk både til hvor vanskelig de er å plasser, hvor sårbare de er, og hvor mye ekstra jeg må legge i hardware for å få det til. Erfaringene med Final var ikke så positive.

Så da spør jeg på forumet: Noen gode tips?

Eller bør jeg bare finne meg noen rimelige saker og bruke pengene på en sydentur og en kasse vin?

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil virkelig anbefale deg å ta en titt på Vienna Acoustics BEETHOVEN Concert Grand eller BEETHOVEN Baby Grand. Det er virkelig høytalere som er ulv i fåreklær. Ordene som står i kavalkaden til Lyd&Bilde sier det meste....

Stort lydbilde til 30k?-1-jpg

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vienna acoustics får en stemme fra meg også!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF
    Jeg vil virkelig anbefale deg å ta en titt på Vienna Acoustics BEETHOVEN Concert Grand eller BEETHOVEN Baby Grand.
    Takk for tipset.
    Vet du hvem som forhandler dem og om de lar deg låne høyttaleren med hjem?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan jo dårligt anbefale noe annet enn Martin Logan, jeg har hatt elektrostater i 20 år og kjøper aldrig dynamiske igjen....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Jeg kan jo dårligt anbefale noe annet enn Martin Logan, jeg har hatt elektrostater i 20 år og kjøper aldrig dynamiske igjen....
    Noen spørsmål: Har du hatt mye reparasjoner på dem - hvordan er holdbarheten - eller bytter du jevnlig?
    Får du med deg nok dypbass til at kontrabassen og orgelet låter som det skal?
    Hvor sårbare er de for kraftig - og dyr - forsterker?
    Og hvilke bør jeg se etter som kunne fungere med min DM30 - om de fins?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En av grunnene til at du ikke har fått det store lydbilde med de nevnte høyttalerne du tester, er at man ofte trenger å dempe/drepe spesielt siderefleksjonene (med f.eks rockwool akustikkplater) for å få det med den type høyttalere. Med så kort avstand til sideveggene i rommet ditt er du helt avhengig av det med vanlige kassehøyttalere som ikke har kontrollert spredning.

Jeg synes du helt klart bør kjøpe dipoler som kan stå tett på sidevegger eller elektrostater. Det passer med både plasseringen din og det du etterspør lydmessig. Dipoler trenger dog god avstand til bakveggen (1.5m) og de er uansett over budsjettet ditt, men mulig det kan gå bedre med hybrid elektrostat (Martin Logan) hvis bassen sitter i lukket kasse.
    Se om du kan få lånt med deg hjem et par av de nyeste Martin Logan under 30k.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare fått lyttet til noen mindre Vienna Acoustics selv, men de burde da være verd å forsøke på hjemmlån. Stereofil gutta er hyggelige og serviceminded.
    Ellers kan du jo høre med Jørn Rune i Midgard Audio, han hjelper ofte med mer enn bare å låne høytalere.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Martin Logan Purity koster akkurat 30k. Sjekk linkene:
    MartinLogan | Purity
    Test av Martin Logan Purity Gulvhøyttaler - Tester - Lyd og Bilde
    TonArt • Martin Logan Purity

Selges sikkert i Oslo også.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Active Soundispower sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    380
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    der er noen martin logan vantage på brukten, anbefales

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine Aeon I spiller til 25 hz selvom de er spesifisert til ca. 40. God bass avhenger ellers av plaseringen, og din forsterker....men bass fra fuldtone elektrostater er den bedste i verden synes jeg, men veldig uvant om man er vant med dynamisk boom-boom. Elektrostater må bruke rommet som kasse, og plasering er absolutt vitalt om man skal få den rette mengde bass. Mine Audiostatic ES100 DCI spilte med rett volum til 25 hz og da faldt de som en sten. Ellers, kombinert med en REL Stadium sbwoofer f.eks. under 25 hz til å lade rommet, da får man en utenomjordisk opplevelse...også på solosang opptatt i en kirke....
    Jeg føler vel egentlig du savner den dynamiske bass...

Jeg bor i en eldre leilighet så jeg trenger ikke mye bass, men jeg kan ikke leve uten den realisme og oppløsning der gjør at når Nils Lofgren spiller da havner haken min på gulvet.
    Ingen reparasjoner, men jeg hadde med meg et sett Audiostatic ES100 fra karibien som jeg skiftet paneler på dernede, fikk da DCI paneler til ca. kr. 2500,- (fraktet til karibien).
    Jeg støvsuger mine paneler hver uke med støvsugeren på maks. og med slangen rett mot panelene, null problem.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil gjerne anbefale noen høyttalere jeg hadde tidligere, Gradient Revolution som selges hos Pm Audio

Disse får du tak i til under 30 000 brukt.

Lydbildet er gigantisk og høyttaleren er mye mindre følsom for rommets påvirkning enn en vanlig kassehøyttaler. Holografi, gjennomsiktighet, naturlig lyd fri for kasseresonanser osv osv, de spiller musikk! Jeg hadde fremdeles hatt disse høyttalerene hadde det ikke vært for at de trykker litt for lite etter min smak (se link til min hjemmekino under for å få ett inntrykk av min smak ).

Hvordan de er til din elektronikk vet jeg ikke.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til musikkstilen din så gir jeg en stemme også til Vienna. Kan anbefale deg å se på Mozart Grand også, som er lillebroren til de nevnt lenger opp i tråden. Den er litt lettere å plassere og koster deg litt mindre, så har du penger til elektronikk og kabler.
    Stereofil er nevnt, i tillegg så kan du ta kontakt med X3MHC her på forumet for litt gode priser og utlån. Hjemmesiden er vel: x3mhc.no

Newcomer Tuxflux sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    223
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ivaols
    Vil gjerne anbefale noen høyttalere jeg hadde tidligere, Gradient Revolution som selges hos Pm Audio

Disse får du tak i til under 30 000 brukt.

Lydbildet er gigantisk og høyttaleren er mye mindre følsom for rommets påvirkning enn en vanlig kassehøyttaler. Holografi, gjennomsiktighet, naturlig lyd fri for kasseresonanser osv osv, de spiller musikk! Jeg hadde fremdeles hatt disse høyttalerene hadde det ikke vært for at de trykker litt for lite etter min smak (se link til min hjemmekino under for å få ett inntrykk av min smak ).

Hvordan de er til din elektronikk vet jeg ikke.
    Devilej her på forumet har også hatt disse i en lengre periode og har sikkert et ord eller 100 angående disse.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PLutselig har Vienna fått en verdig status her på forumet... hmm..

Uansett, B&W CM9 har også et veldig stort lydbilde, samme har Dali MEntor 6.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv sett litt på Jamo R907. Omtalt i siste Fidelity. Er du ute etter stort lydbilde? Kanskje et par dipole Jamo R907 er de rette for deg... Prisen i Norge er 60.000 kroner. I Sverige 35.000 svenske kroner. Bare et tips.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for mange gode tips

Godt å se at det er flere med samme lydsmak som meg. Skal i alle fall høre på Vienna, Martin Logan og Jamo de nærmeste dagene.

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Vienna acoustics får en stemme fra meg også!
    +1
    Men så er jeg jo fullstendig inhabil
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    PLutselig har Vienna fått en verdig status her på forumet... hmm..
    Rart med det, gi det 6 mnd så er vi tilbake til det gamle. En eksklusiv, liten klubb som humrer i skjegget over hva alle andre går glipp av

Og jeg sparer for harde livet til skjegg.
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink

Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Har selv sett litt på Jamo R907. Omtalt i siste Fidelity. Er du ute etter stort lydbilde? Kanskje et par dipole Jamo R907 er de rette for deg... Prisen i Norge er 60.000 kroner. I Sverige 35.000 svenske kroner. Bare et tips.

"Obs! Pris per styck. Finns i svart & röd."
    når noe er for godt til å være sant er det ofte det

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •