Stort lydbilde til 30k? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ja så sannelig. Er svenskene iferd med å ta en danske?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sailor
    "Obs! Pris per styck. Finns i svart & röd."
    når noe er for godt til å være sant er det ofte det
    Takk skal du ha - Jamo ut av rekka gikk. Og om en skal tro testen på Stereophile ville den vel vært en for stor utfordring for rommet mitt, uansett hva herr Hvadsett måtte si.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er uenig i tipsene om Vienna, B&W og liknende kassehøyttalere. Jeg tror du vil få for mye romproblemer slik du har opplevd med de du har hatt på hjemlån. Disse høyttalere sprer mye i mellomtonen og diskanten alle veier som skaper mye refleksjoner. Det er veldig uheldig hvis høyttalerne må stå tett på vegger i et mindre rom. I tillegg er de rundtstrålende i bassen og det skaper masse bassproblemer med peaker og diper. Det er helt essensielt å tenke høyttalere i forhold til rommet ditt. Du bør etter min mening ha høyttalere som ikke sprer mye horisontalt. Og bassen bør være i lukket kasse eller dipol. Alternativt sub med DSP (romkorreksjon).
    Mulig Gradient som er nevnt kan være en god løsning, men sjekk på forhånd om de sprer mye horisontalt.

Jeg holder en knapp på Martin Logan i denne prisklassen. Hadde du beveget deg oppover i pris, ville jeg ha anbefalt deg og lytte til Tangens prototype dipol. De virker utrolig spennende og lyttere som har vært innom snakker om kanskje den beste lydopplevelsen de noen gang har hatt uavhengig av pris. De vil koste 60k med elektronikk. Vil likne på Jamoen.
    Akustikkseminar 24. oktober!

Edit: Glem de Tangen høyttalerne. De blir for store for dette rommet. De må nemlig stå minst 1.5m utifra veggen. Lån med deg hjem noe før kjøp er the golden rule.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dipol ?

har ikke undersøkt noe om dette , men det ser ut som norkse Forsman fremdeles finnes

Forsman AS - Referanser

kan jo være spennende

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sailor
    har ikke undersøkt noe om dette , men det ser ut som norkse Forsman fremdeles finnes

Forsman AS - Referanser

kan jo være spennende
    Var en i Bergen her som hadde et par Forsman han lenge prøvde å selge. Har lyttet til de, og de låt meget bra.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Var en i Bergen her som hadde et par Forsman han lenge prøvde å selge. Har lyttet til de, og de låt meget bra.
    Nok et godt tips. Både Forsman og Etera fra Are Mo / Fredriksen har romstert i hodet mitt. Men et spørsmål: Er ikke dipolhøytalere veldig følsomme for rommet de står i? Jeg har et typisk 'vanskelig' rom

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dipoler er mindre følsomme for rommet enn kassehøyttalere. Bassen er ikke rundstålende som kassehøyttalere, men spiller rett frem og rett bak. P.g.a. at de spiller rett bak, trenger de en del avstand til bakvegg. Vanligvis minst 1 m, men helst en god del mer.
    De har også et spredningmønster i mellomtone og diskant som er ofte er kontrollert, men dette kan variere fra merket til merket.

Så siden du nettopp har et vanskelig rom, er dipol en glimrende løsning for deg. Elektrostater kan også gå fint. Fulltoneelektrostater har dipol bass og sprer svært lite horisontalt som gjør at man ikke får uheldige refleksjoner fra sideveggene. Med hybrid elektrostat som de rimeligere Martin Logan, så er basskassen litt avgjørende om det vil fungere i rommet ditt eller ikke. Du må nesten prøve ut.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •