Spredning av lyden fra en høyttaler

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spredning av lyden fra en høyttaler

Det er vel slik at en diskant spres mindre enn lyden fra mellomtone-elementene. Har sett litt på B&W høyttaler type VM1. I spesifikasjonene står det:

Dispersion description: Within 2dB of response on reference axis
    Horizontal: over 40 deg. arc
    Vertical: over 10 deg. arc
    Nå er denne høyttaleren laget for å kunne monteres både vertikalt og horisontalt.

Så spørsmålet blir da: hvordan forholder de 10 og 40 gradene seg til de ulike monteringsalternativene?

Er figur A, eller figur B rett?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må regne med at 40 grader spredning er på tvers av kabinettet. Detts skyldes oppbygning av delefilter, plassering av elementer og dimmensjoner på frontplate. Det som også vil spille en rolle er størrelsen på diskant og mellomtoneelementene. Den høyttaleren du refererer til er trolig ikke en MTM-konstruksjon og har antakelig et relativt enkelt filter etter spredningskarrakteristikken å dømme.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Snickers-is. Så da er mest sannsynlig figur B riktig? Elementene i høyttaleren er 1" diskant og 5" mellomtone/bass.

Vurderer VM1 som 4 høyttalere bak i et 7.1 anlegg, så det kjekkeste hadde jo vært om figur A var riktig da jeg kunne tenke meg å montere de 4 alle horisontalt.. :lol:

Sendte like godt et direkte spørsmål til B&W support, så får vi se...

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan nok garantere deg at fig B er riktig ja.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svar fra B&W support i dag:

The lower dispersion figure refers to the plane through both drive units. In other words it applies when the speaker is in the more usual vertical orientation.

You should bear in mind, though, that the figure is limited only by the crossover region when both drivers are operating at a similar output level to one another. Away from the crossover region, the dispersion is similar in both directions.

Best regards
    Senior Product Manager
    B&W Loudspeakers Ltd.
    Så da er figur A mest riktig i det spesielle tilfellet ("..by the crossover region when both drivers are operating at a similar output level ..").

Det med "..Away from the crossover region, the dispersion is similar in both directions.." skjønte jeg ikke. Betyr det 10 eller 40 grader i "alle retninger"?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Svar fra B&W support i dag:
    The lower dispersion figure refers to the plane through both drive units. In other words it applies when the speaker is in the more usual vertical orientation.
    Så da er figur A mest riktig i det spesielle tilfellet ("..by the crossover region when both drivers are operating at a similar output level ..").
    Tvert imot. fig. B stemmer. Det vil altså si at i planet som går gjennom senter av begge enhetene, så gjelder det laveste spredningstallet. fig. A er feil.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanskelig for meg å forstå dette, så jeg må forklare hva jeg mener.

Det å definere et plan som går gjennom 2 elementer i en rektangulær form må vel nødvendigvis bli et plan som løper parallelt med høyttalerkonstruksjonen og går gjennom begge elementene?

Med andre ord figur A. Hva er det jeg i så fall har misforstått?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er fig B som er rett. Det fremkommer også av svaret fra BW.

Tenk deg et plan gjennom elementene slik du har tegnet. Dersom høyttaleren står vertikalt vil planet stå vertikalt. Dersom du da befinner deg i planet, altså rett fremfor høyttaleren og beveger deg opp og ned så beveger du deg i det området der den sprer omkring 10 grader. Det stemmer også med det jeg sa, og det han sa i forhold til delefilter og elementenes innbyrdes plassering.

Newcomer mephisto sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har plassert 10-graders-vinkelen perpendikulært (90 grader) på planet - det er det som er misforståelsen.
    Figur B viser 10-graders-vinkelen 'i planet', dvs. at begge vinkel-ben skal ligge på det planet du tegnet. Tenk deg at planet er et papirark, og du tegner vinkelen på dette arket.
    B er korrekt.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gir meg. Takker. Det må jo bety at spredningen i horisontalplanet når høyttaleren er montert vertikalt er hele 40 grader. Er ikke det mye?

Har tradisjonelle gulvstående høyttalere som mye spredning?

Utifra boka skal man jo vinkle høyttalerne mot lytteposisjon for å få det "ultimate" sweet spot.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har garantert ikke så bra spredning ved de aller øverste frekvensene. Det er ikke vist til måling, men rett og slett bare oppgitt noe etter eget vel befinnende. Det er typisk produsenter å gjørs slik. Imidlertid er det høyst relevant for frekvensene rundt delefrekvensen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •