XTZ W12.16 eller SVS SB-12 Plus? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 45
    Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En annen ting kan nok være at mange kjører en kanskje litt overdreven økende kurve nedover mot bunnen. Når man har "alt for mye" db ekstra i bunnen i forhold til ved f.eks 80hz er det ikke rart det høres ut som SUB'en ikke har noe "dunkebass" Har sett flere brukere her inne som har klaget på at de føler SVS'en dere ikke har nok "dunkebass" i forhold til dypbass, å når man da ser grafen deres så ser man at de har kurve som minner om Mount Everest nedover mot 10Hz. Kanskje ikke så rart det er mer dypbass enn "dunkebass" da

Smaken er selvsagt som baken, men man kan ikke klage på noe man har fremprovosert selv. Har selv aldri vært så fornøyd med lyden som etter jeg fikk AS-EQ1 i hus å jeg har fått en tilnærmet flat kurve
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunter2
    Vil du da si at ved film er XTZ like god ?
    Nei på ingen måte, ser nå at jeg skrev det på litt feil måte.
    Xtz er en utrolig god sub til prisen, men det er langt igjen til sb12

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå erjeg på litt tynn is her, men jeg ser ofte at folk sier at SVS har overdreven dypbass i forhold til f.eks. XTZ. Kan det være slik at mange rom gir en peak i de dypeste frekvensene som ligger under XTZ's evner, men som SVS lett spiller?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Har lagt merke til at det har blitt like populært å kritisere SVS for å ha rumlete bass som det har blitt å anbefale de for at de er bra. Lurer på om de to kan deles inn i følgende grupper:

- De som ikke fikk til/ikke prøvde å kalibrere sub'en.
    - De som har fått til å kalibrere sub'en.

Jeg skal innrømme at jeg i starten var skaptisk til nytten av å bruke tid på annet enn å sette utstyret der jeg ville ha det og så slå det på. Etterhvert har jeg, med godt hjelp fra mange kloke hoder her inne, funnet ut at hvis ikke utstyret blir kalibrert så kan man like gjerne handle blikkboksanlegg på Rema. Problemet er vel at enkelte ikke tror på viktigheten av dette, eller så har de ikke lykkes med å få det til og da er det mye lettere å skylde på utstyret enn på egne ferdigheter, eller kanskje mangel på sådane.
    ja det er sikkert meg og mine venner som ikke er proffe nok det er jeg enig i men at mann må være proff for å spille av film synes jeg blir litt feil,når det gjelder svs spesielt så burde lsound skrive NB! husk og legge til 3-4000.- til calibrering... hehe

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eddie
    ja det er sikkert meg og mine venner som ikke er proffe nok det er jeg enig i men at mann må være proff for å spille av film synes jeg blir litt feil,når det gjelder svs spesielt så burde lsound skrive NB! husk og legge til 3-4000.- til calibrering... hehe
    En db måler koster ikke mange hundre lappene Dessuten må ALLE sub'er kalibreres, så det er ikke noe SVS fenomen.

At du føler det er overdreven bass er jo kjipt. At du ikke liker det er selvsagt helt greit, men som jeg sa, ikke gi SUB'en skylden for at du ikke liker lydsporet til filmen. Da må du heller finne deg en SUB som er litt mer pinglete nedover i frekvens. Er jo drøssevis på markedet, så det er masse bra å velge imellom
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kane
    En db måler koster ikke mange hundre lappene Dessuten må ALLE sub'er kalibreres, så det er ikke noe SVS fenomen.

At du føler det er overdreven bass er jo kjipt. At du ikke liker det er selvsagt helt greit, men som jeg sa, ikke gi SUB'en skylden for at du ikke liker lydsporet til filmen. Da må du heller finne deg en SUB som er litt mer pinglete nedover i frekvens. Er jo drøssevis på markedet, så det er masse bra å velge imellom
    har selv oppgradert fra svs til xtz og etterhvert så blir det videre oppgradering til klipsch men som sagt så har vi forskjellig smak,uten det ingen diskusjon å det ville hvert trist...

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har selv oppgradert fra svs til xtz og etterhvert så blir det videre oppgradering til klipsch men som sagt så har vi forskjellig smak,uten det ingen diskusjon å det ville hvert trist...
    Jepp heldigivs

Har dårlig erfaringer med Klipsch suber fra en 4 - 5 år tilbake. Da var de rett å slett alt for pinglete for min smak. Men hadde vært morro å testet ett par RT-12d nå å sett hvordan de funket. Hadde nok ikke klart å følge SVS'ene mine med tanke på volum, men så er det ikke så ofte de må jobbe for fullt heller

Intermediate gpt33 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    1,905
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lagt merke til at det har blitt like populært å kritisere SVS for å ha rumlete bass som det har blitt å anbefale de for at de er bra. Lurer på om de to kan deles inn i følgende grupper:

- De som ikke fikk til/ikke prøvde å kalibrere sub'en.
    - De som har fått til å kalibrere sub'en.

Jeg skal innrømme at jeg i starten var skaptisk til nytten av å bruke tid på annet enn å sette utstyret der jeg ville ha det og så slå det på. Etterhvert har jeg, med godt hjelp fra mange kloke hoder her inne, funnet ut at hvis ikke utstyret blir kalibrert så kan man like gjerne handle blikkboksanlegg på Rema. Problemet er vel at enkelte ikke tror på viktigheten av dette, eller så har de ikke lykkes med å få det til og da er det mye lettere å skylde på utstyret enn på egne ferdigheter, eller kanskje mangel på sådane.

Her er Gurba inne nå noe veldig vesentlig,som ikke bare gjelder Svs suber.
    ALLE suber må kalibreres,det med "fase" er kjempe viktig for om en sub blir oppfattet som bra eller ikke.
    Jeg solgte min Sb-12 til en kompis(som ikke hadde tro på at dette med kalibrering osv har så mye å si)
    Han hentet suben,koblet den opp selv og testet.
    Ringte meg og kunne fortelle at suben spilte dårlig osv,ikke slik han
    hadde fått den demonstrert hos meg.
    Jeg dro bort og etter en times tid med db måler,vinkling og plassering av både sub og front ht spilte det mye bedre.
    Kompisen min fikk helt haka slepp over at dette kan ha så mye å si.
    Det var vel den kveld han bel "omvendt" og havnet på HiFi "kjøret"

Titt gjerne innom min stuekino tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...er-filter.html
    -Bladelius Idun - Bladelius S250 x 2 -Xindak Dac5 - Audio Physic Scorpio 25 -

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke proff. Jeg kjøpte mitt første surroundanlegg i vår. Veldig fornøyd, men fant ut at noe manglet og kjøpte en dB-måler til 750kr eller hva det var og det var et veldig løft.

Poenget mitt er vel egentlig som følger. Når man begir seg inn på AV-verdenens lunefulle veier så må man forholdsvis tidlig avgjøre om man skal kjøre ting halveis og satse på å treffe sånn ca, eller om man skal dedikere litt tid og penger på å få så mye som mulig ut av investeringen. Velger man første løsning så er nok ikke SVS rette alternativet siden de går så dypt med så mye kraft at det krøller seg hvis de er satt opp half-assed. Da er det bedre med er kompromiss som XTZ som ikke er så brutal i dybden og dermed heller ikke tuller seg like fort bort. Men en half-assed satt opp XTZ låter fortsatt dårligere enn en skikkelig oppsatt XTZ. Man må bare bestemme seg på forhånd for om anlegget skal settes på plass og så klaske i en film, eller om det skal settes opp for å yte best mulig. Skal det bare klaskes opp og tut-og-kjør så kan man like gjerne kjøpe et Samsung kompaktanlegg for du får ikke valuta for pengene uansett for selv en XTZ hvis den ikke får den behandlingen den fortjener. Jeg anbefaler deg å prøve. Du har mye igjen for liten investering.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke proff. Jeg kjøpte mitt første surroundanlegg i vår. Veldig fornøyd, men fant ut at noe manglet og kjøpte en dB-måler til 750kr eller hva det var og det var et veldig løft.

Poenget mitt er vel egentlig som følger. Når man begir seg inn på AV-verdenens lunefulle veier så må man forholdsvis tidlig avgjøre om man skal kjøre ting halveis og satse på å treffe sånn ca, eller om man skal dedikere litt tid og penger på å få så mye som mulig ut av investeringen. Velger man første løsning så er nok ikke SVS rette alternativet siden de går så dypt med så mye kraft at det krøller seg hvis de er satt opp half-assed. Da er det bedre med er kompromiss som XTZ som ikke er så brutal i dybden og dermed heller ikke tuller seg like fort bort. Men en half-assed satt opp XTZ låter fortsatt dårligere enn en skikkelig oppsatt XTZ. Man må bare bestemme seg på forhånd for om anlegget skal settes på plass og så klaske i en film, eller om det skal settes opp for å yte best mulig. Skal det bare klaskes opp og tut-og-kjør så kan man like gjerne kjøpe et Samsung kompaktanlegg for du får ikke valuta for pengene uansett for selv en XTZ hvis den ikke får den behandlingen den fortjener. Jeg anbefaler deg å prøve. Du har mye igjen for liten investering.
    helt enig! vi har testet med cailbreringen som er innebygd i nye onkyo receivere samt marantz og vi har prøvd med db måler men ikke kommet i mål med svs men hvis jeg kjøper 2 stk svs som henger følge 100% med mine la scala etter at en her inne har calibrert de så ok da går jeg for svs!!!

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

helt enig! vi har testet med calibreringen som er innebygd i nye onkyo receivere samt marantz og vi har prøvd med db måler men ikke kommet i mål med svs men hvis jeg kjøper 2 stk svs som henger følge 100% med mine la scala etter at en her inne har calibrert de så ok da går jeg for svs!!!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må jo finne noe som spiller sammen med resten og hvis SVS'ene er for kraftige for de små La Scala'ene dine så kanskje XTZ er bedre.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må jo finne noe som spiller sammen med resten og hvis SVS'ene er for kraftige for de små La Scala'ene dine så kanskje XTZ er bedre.
    Tror nok heller løsningen ligger i å finne noen heftige lukkede SUB'er å kjøre sammen med La Scala'ene. Spørs om ikke en av de "nye" lukkede SVS'ene som kommer neste år kunne funket knall sammen med de

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Har dere noe formening om hva sub som passer til Triangle Altea EX?

Og hvordan stiller en inn/kalibrerer anlegget etterpå, skjønte eg måtte ha db-måler ivertfall.

Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående kalibrering bør du ta en titt her

http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Støtter denne. En bedre kalibreringsguide har ikke jeg funnet i alle fall..

Intermediate Lovemusikk sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Sted
    Knarvik rett nordom Bergen
    Poster
    3,300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nja.. har kun stereo å vurderer 1 sub..

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lovemusikk
    Nja.. har kun stereo å vurderer 1 sub..
    Spiller ingen rolle. Kalibrering bør gjøres uansett om du har èn eller fire suber.

Intermediate B&W'Eier sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,323
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vanvittig godt forklart, og selv jeg som jeg ikke har peil på hjemmekino, så forsto jeg litt mer nå :-D

Leker med tanken på hjemmekino selv, og da er det greit å vite at en finner sånn info en plass

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W'Eier
    Vanvittig godt forklart, og selv jeg som jeg ikke har peil på hjemmekino, så forsto jeg litt mer nå :-D

Leker med tanken på hjemmekino selv, og da er det greit å vite at en finner sånn info en plass

Ja Hellnoob skal ha heder og ære for den der. Har fulgt den selv noen ganger nå, og dette virker!

Er man helt grønn vil jeg anbefale å kikke gjennom disse artiklene først

Bass Management Basics – Settings Made Simple — Reviews and News from Audioholics
    Subwoofer Connection Guide For A Multi Subwoofer System — Reviews and News from Audioholics

(ikke som en erstatning, men som et fundament til Hellnoobguiden, og subwoofere i hjemmekino generellt)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •