Klipsch RB 61 vs RB 81

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Klipsch RB 61 vs RB 81

Jeg ser det er 2000,- i forskjell på disse hoytalerene. Jeg lurer på om det er stor forskjell på disse og om det er verdt de 2000,- ekstra? De skal brukes i ett mindre kinoannlegg.
    Hva mener dere?

Mvh Ketil

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    om det er som fordeligene på disse var før. Så er vel RB-61 en modell ifra RF-82 familien, mens RB-8x er ifra toppsjiktet RF-63/83. Så forskjellen burde være stor. Men til kinobruk er de sikkert noala det samme...

EDIT: Er veldig usikker på om RF81 i det hele tatt er en "toppmodell" lengre... Slik det var forrige gang, så inneholdt toppmodellen hort og basselement ifra de i øverste prisklassene iallefall....

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    om det er som fordeligene på disse var før. Så er vel RB-61 en modell ifra RF-82 familien, mens RB-8x er ifra toppsjiktet RF-63/83. Så forskjellen burde være stor. Men til kinobruk er de sikkert noala det samme...

EDIT: Er veldig usikker på om RF81 i det hele tatt er en "toppmodell" lengre... Slik det var forrige gang, så inneholdt toppmodellen hort og basselement ifra de i øverste prisklassene iallefall....
    Slik det har vert beskrevet i lang tid så er det vel bare 63 og 83 som er "vesentlig" forskjellige med andre driverer og bedre kostruksjon.
    RB 81 og 61 samt 52, 62 og 82 har det meste til felles med unntak av størrelsen.

Ville nok ganske sikkert gått for RB-61 i dette tilfellet og heller spedd på med en grei subb da du uansett må ha det i et kino system.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AjSelj
    Slik det har vert beskrevet i lang tid så er det vel bare 63 og 83 som er "vesentlig" forskjellige med andre driverer og bedre kostruksjon.
    RB 81 og 61 samt 52, 62 og 82 har det meste til felles med unntak av størrelsen.

Ville nok ganske sikkert gått for RB-61 i dette tilfellet og heller spedd på med en grei subb da du uansett må ha det i et kino system.

Takk for litt innputs der.
    Jeg glemte å si att jeg har 2 stk 8" subber til å ta seg av det nederste så det er mellomtonen og diskant som teller.
    Ser at RB-61 faktisk er oppgitt til å gå dypere også men som sagt, det er ikke noe jeg vektlegger.

Når det gjelder at den tilhører den dyrere serien så hadde jeg ikke tenkt på det. Skal se igjemon sidene til klipsch om de skriver noe om type elementer.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    61 og 81 er av samme serie.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at de er oppgitt med helt like elementtyper.
    Kvaliteten på kasse og delefilter er vel det samme og tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    61 og 81 er av samme serie.
    Ja reference-serien, men de er fler underserier i reference-serien, det snakkes om.

Kan jo legge til at RB-81 er en fysisk høyere høytaler, har et større basselement og krever mer watt, ergo den spiller høyrer og vil gi mer bass i lyden. Og vil gi bedre lyd som nevnt her også.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rb-81 har meget høy følsomhet, tåler mye effekt og spiller med et utrolig trykk og er uvanlig stor til stativhøyttaler å være. :-D

Den stiller krav til både senter og sub(er), men følger man opp der også vil det kunne levere mer enn mange systemer med gulvstående saker rund baut.

Rb-61 oppfattes i praksis som en langt mindre høyttaler, lettere å plassere og høyere WAF (med fronten på!) :-D

Ingen av dem har den store diskantdriveren eller "high output" versjonen av bass/mellomtone elementet som finnes i Rf 63, Rf 83 og Rc 64.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roberth
    Ja reference-serien, men de er fler underserier i reference-serien, det snakkes om.

Kan jo legge til at RB-81 er en fysisk høyere høytaler, har et større basselement og krever mer watt, ergo den spiller høyrer og vil gi mer bass i lyden. Og vil gi bedre lyd som nevnt her også.
    RF serien har bare to serier, enten rf 63-83 eller rc 64, resten er i "den andre" serien.

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roberth

Trenger vel ikke nødvendigvis flere watt.. Men gjerne en strømsterk forsterker.
    RB-75 som er forgjengeren, blir av mange regna som en klassiker, og gjerne brukt i kostbare røroppsett! Her ble den kobla opp med 8-15 "300B" watt!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    RF serien har bare to serier, enten rf 63-83 eller rc 64, resten er i "den andre" serien.
    Kan ikke si at jeg forsto så mye av det....
    Men Reference består av flere serier. RF = Reference Floor (gulvstående), RB = Reference Bookshelf (stativ), RC = Reference Center(senter), RS = Reference Surround og RW = Reference Woofer(subwoofer).

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som nevnt i mitt forrige innlegg; 63,83 & 64 har en større diskantdriver (1,25") og en "high output" versjon av bassmellomtonene.

For de som tror at det automatisk betyr en mye bedre "oppgradert" høyttaler, bør ta en lyttetest og sammenligne de direkte.

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Kan ikke si at jeg forsto så mye av det....
    Men Reference består av flere serier. RF = Reference Floor (gulvstående), RB = Reference Bookshelf (stativ), RC = Reference Center(senter), RS = Reference Surround og RW = Reference Woofer(subwoofer).
    Serien heter vel reference, om det er bokhylle, gulvstående eller center har vel ikke noe med hvilken serie de er i -men modell

Nok om det, Norcad har forklart poenget.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg forstår det sånn at hvis jeg kjøper RB-61 og RC-62 og RS-42 ville dette bli nesten like bra som med RB-81 sammen med en onkyo 905 og 2 subber?

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Jeg forstår det sånn at hvis jeg kjøper RB-61 og RC-62 og RS-42 ville dette bli nesten like bra som med RB-81 sammen med en onkyo 905 og 2 subber?
    Jeg sier ikke at 8"s variantene er dårlige, men jeg har hørt RF-83 (senest i dag) RF-82 og RB-81 og tilsvarende modeller med 6"s elementer og jeg hadde gått for RB-61 i dette tilfellet. Så lenge man uansett skal bruke subb så er det ingenting å miste ved å gå ned i størrelse og pris her.

Den RF høytaleren som var mest imponerende var faktisk RF-52
    Gulvstående modell med 2x5,25" om jeg ikke tar feil, den koster forrøvrig også 5995,-

TonArt • Klipsch RF-52

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier ikke at 8"s variantene er dårlige, men jeg har hørt RF-83 (senest i dag) RF-82 og RB-81 og tilsvarende modeller med 6"s elementer og jeg hadde gått for RB-61 i dette tilfellet. Så lenge man uansett skal bruke subb så er det ingenting å miste ved å gå ned i størrelse og pris her.

Gulvstående modell med 2x5,25" om jeg ikke tar feil, den koster forrøvrig også 5995,-

TonArt • Klipsch RF-52
    Tar sjansen på å spørre hvor du var å hørte på rf52 jeg. kan virke som den du hørte var i nærheten av ferdig innspilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

TonArt • Klipsch RF-52

Jeg hørte på de i butikken jeg og gikk for RB-61. Er ikke helt fornøyd med mysikklyden ennå men får se etterhvert.....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ketped
    Jeg hørte på de i butikken jeg og gikk for RB-61. Er ikke helt fornøyd med mysikklyden ennå men får se etterhvert.....
    Skal nok ikke se bortifra at de endrer seg en del etterhvert, jeg ville satt dem inntil hverandre og spillt dem i motfase (bytte + og - på en) med litt guffe på. Vet at noen bruker infected låter til dennslags.
    Det er en raskere måte å spille dem inn på og om de får stå slik en dag eller to er nok mye gjort.

Det er klart at innspilling gjør ikke mirakler med lyden, så du bør jo være sån noenlunde fornøyd sån det er nå, ellers ville jeg returnert og vurdert noe annet.

Sitat Opprinnelig postet av magb
    Tar sjansen på å spørre hvor du var å hørte på rf52 jeg. kan virke som den du hørte var i nærheten av ferdig innspilt.
    Stemmer nok at de hadde spillt noen timer ja, men husker ikke sikkert om de hadde hatt alle de annbefalte 500 timene eller ikke.
    Uansett låt de bra og det var et sett som stereofil i oslo hadde hatt en stund, jeg tror de står der ennå da jeg ikke kan skjønne hvorfor de ville solgt et innspillt demopar.
    Har hørt dem ved et par tre annledninger, var egentlig ikke det jeg var der for så jeg tenkte desverre ikke så mye over hva de ble brukt på de forskjellige gangene. Mener det var en Yamaha reciever en gang, Marantz integrert sak og en gang med noe dyrere eletronikk.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de trenger ofte lang innspilningstid. Var sånn at jeg kjøpte ett utstillingspar av RB-3 pga. omtale. Og det hele låt skikkelig ræva! Mismatch med forsterker, dårlig rom og en smule uinnspilt. Kom seg sterkt etterhvert, og har dem enda etter 6,5år

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja jeg har spilt på de i hele dag og syns det har blitt bedre. Det jeg savner er litt mer punch i bassen/mellombassen.
    Jeg hadde først RF62 men det ble for mye bass og resonanser. Sikkert pga at de kom for nærme veggen.
    Nå har jeg gått for RB-61 og sub og dette fungerer mye bedre.
    Bare for å si det så er RB-61 verdt pengene sine og litt mer.

Hmmm RB-52 hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Skal sjekke litt ut her så kanskje jeg får prøve de og.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •