Høyre vs venstre høyttaler, hvilken skal hvor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Høyre vs venstre høyttaler, hvilken skal hvor?

Noen høyttalerkonstruksjoner har diskantelementet plassert "off-center". (Et eksempel på dette er ProAc Response 2.5)

Hva er egentlig grunnen til dette, og hvilken høyttaler "høyre" og hvilken er "venstre"? Alle gangene jeg har sett (og hørt) høyttalere med en slik konstruksjon har de vært plassert slik at diskantelementet "peker" inn mot lytteposisjon, og aldri tenkt noe mer over dette. Ergo har jeg tatt det for god fisk at slik skal/må det være.

Da jeg var på besøk hos en tidligere kollega for litt siden, så jeg at han hadde plassert høyttalerne slik at diskantelementet var plassert lengst ut fra lytteposisjon. Jeg påsto selvsagt at dette var feil, med den konsekvensen at jeg ble svar skyldig på spørsmålet: "hvorfor det?".

Har noen en forklaring på dette? Er det kun estetikk? Jeg har forsøkt å google litt, uten hell (jeg vet knapt hva jeg skal søke på - Har denne konstruksjonen et navn, slik som f.eks. D'Appolito?). Jeg hadde håpet å finne et vitenskapelig underlag, men finner som sagt null og nix.. Håper derfor noen her har en forklaring på dette! :-D

Hilsen
    Jan-Roger
    (ny på forumet)

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin vega lager bare høyre høyttalere eller venstre høyttalere i par.
    er nok bare utseendemessig

her er eksempler:
    Cerwin-Vega! Modellarkiv.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du nevner ProAc, så er jeg av de heldige som har brukermanualer til mine - og der står det at ProAc-høyttalere skal plasseres slik at diskantelementene står nærmest midten. Jeg vet ikke hvorfor det er slik med ProAc - de er vel laget slik - og det er nå slik det står skrevet. Jeg er usikker på om dette er en generell regel som gjelder for alle høyttalere. Hvis det hadde vært det, ville det vært veldig naturlig at høyttalerprodusentene satte et lite merke på høyttalerne sine - "left Speaker"/"right speaker" eller noe slikt. Eller at de i det minste gjorde dette helt klart i brukermanualene sine.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har med spredningsmønsteret å gjøre. Plasseres diskanten ut mot kanten av kabinettet får det mer spredning på den siden enn på den andre. Dersom man plasserer en slik høyttaler slik at diskanten er ytterst vil man muligens oppleve mer refleksjoner fra sidevegg.

Resultatet med diskantene ytterst kan bli et mer diffust lydbilde og et smalere sweet spot. Men det kan jo være rom der en slik plassering fungerer bedre for alt jeg vet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stereophile: ProAc Response 2.5 loudspeaker

"As with the 2s, the 2.5's tweeter is offset toward the center of the soundstage to reduce the effects of sidewall reflections. "

Antar dette betyr at diskantene skal være nærmest hverandre

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •