trenger hjelp til valg av høytalere/sub!:)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 37
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

trenger hjelp til valg av høytalere/sub!:)

jeg trenger virkelig hjelp av dere experter der ute med å velge høytalere/sub til meg! jeg vet ikke hva jeg skal velge, men har lyst på cerwin vega! ve15, cerwin vegas nye subber (18") at 100, dc 15 osv.. noen som har noen forslag til meg uten at det skal bli så veldig dyrt?;-) tenkte å bruke ca 8-10 tusen kr

håper på svar, kom med alle ideer

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, liker du lyden i CV syntes jeg du skal kjøpe deg de. Men jeg anbefaler deg å ta deg en runde å høre litt forskjellige først. Jeg personlig finner ikke CV lyden imponerende, men det er ikke viktig, det er du som skal blir fornøyd.

Du nevner et budsjett på ca 10k. Men bare den 18" koster 11.000 og frontene rundt 5. Så jeg er litt forvirret.

Noen spm:
    Hva er det maksimale beløpet du kan bruke?
    Skal du ha 2 høyttalere og sub for stereobruk eller har du planer om surround?
    Hva slags forsterker har du tenkt til å bruke?
    Hvor stort er rommet ditt?

Svarer du på dette blir det langt lettere å hjelpe deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, skjønner:P mener at jeg enten har lyst på bare den subben, eller noen fronter enter eller. er til stereobruk. maximalt beløp er jeg ikke helt sikker på enda, får se etter komfen rommet er på 4,5 x 3,5 meter. er ute etter høy lyd og bass som kjennes! forsterker er jeg litt usikker på enda, har en yamaha på 5 x105 watt nå

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal bruke en receiver til å drive høyttalerne så lønner det seg å IKKE kjøpe CV av de største ihvertfall. Receiver-effekten er litt oppskrytt og egner seg best til ikke fullt så store høyttalere. Du kan jo sjekke ut Klipsch RF-82.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal sikkert skaffe meg en nad 372 eller en billi effekt etterhvert men den cerwin vega subben da? hørt den er syk! frister den ja

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bmwen
    skal sikkert skaffe meg en nad 372 eller en billi effekt etterhvert men den cerwin vega subben da? hørt den er syk! frister den ja
    Jeg har vært og prøvehørt CLS12 og CLS15 sub'ene og ble ikke særlig overrasket... Du må ha en forsterker for å kunne utnytte disse sammen med høyttalerne du kjører for å få noe som helst effekt, da det IKKE eksisterer noen VOLUMKNAPP bakpå sub'ene.. Jeg fikk mer kraft av en eldre 12 CV enn hva jeg ville fått med en CLS12 sub

Jeg ville heller anbefalt deg og legge 5-6000 i en H/K forsterker eller kjøpe en dyrere forsterker, og billigere høyttalere.. Så oppgradere med sub etterhvert Jeg kjørte en eldre yamaha rx-v som sto skulle pumpe ut 5x 120 watt.. Den slo ut på -20 dB med CV Fikk ikke volum i det hele tatt... Så prøvde jeg de "gamle CV'ene" (CLS 12) med H/K og da ristet det på veggene og skar i øyrene som bare det! CV er mer eller mindre PA-høyttalere..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur ikke du skjønte kass sub. Mente den mye serien HFA18. Den har jeg hørt spiller villt! Kunna trengt en en ny amp ja

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur ikke du skjønte kass sub. Mente den mye serien HFA18. Den har jeg hørt spiller villt! Kunna trengt en en ny amp ja
    Jeg har bare hørt HFA21. Den spiller sykt, selv på lave volumer. HFA18 har nok mye av de samme egenskapene, bare mindre watt/kraft. Hvis du skal ha dunk dunk musikk så er nok 18" bra ja. Tror det var en som solgte en 21" for 10 laken da.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    961
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg trenger virkelig hjelp av dere experter der ute med å velge høytalere/sub til meg! jeg vet ikke hva jeg skal velge, men har lyst på cerwin vega! ve15, cerwin vegas nye subber (18") at 100, dc 15 osv.. noen som har noen forslag til meg uten at det skal bli så veldig dyrt?;-) tenkte å bruke ca 8-10 tusen kr

håper på svar, kom med alle ideer
    Hvis du skal beholde høyttalerene en stund ville jeg ikke gått for CV,du vokser av deg den type lyd . Gå heller for noen klipsch type RF 82 eller noen brukte RF 63,de kan du få for rundt 12 000,-
    8)ve

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har veldig lyst på den subben om noen selger den brukt etterhvert klipsch spiller vel ikke samme mengde trykk som cerwin vega! vel? er vel mer fin lyd det.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okey, da tror jeg du skal vente til etter konfirmasjonen så du vet hvor mye du vil bruke.

Mitt tips er CV sin nye XLS serie med enten singel 12" eller dobbel 8" og en Emotiva XPA-2. Emotiva har masse krefter og spiller i mine ører betraktelig bedre enn alt fra nad, utenom master series kanskje. Det kommer til å spille veldig høyt og samtid med ok lyd.

Klipsch som andre blir nevnt her kan spille kanskje enda høyere og med syk punch, men de er tunet med korrekt en CV's høyttalere så enkelte vil kanskje ønske seg enda mer dypbass. Mitt tips er brukte Klipsch RF-5/7, disse kan du få billigere enn de nyere seriene og trykker svært bra.

Så sparer du til så dyr sub du får råd til. De nye CV subbene er nok et godt valg til festmusikk. Hold deg unna de mindre subbene deres. Blir det for dyrt kan du kjøpe deg et par XTZ subber eventuelt.

Du har et veldig lite rom og bør være forsiktig med å ha for store høyttalere. Bedre å ha subber som du kan plassere der de låter best.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har veldig lyst på den subben om noen selger den brukt etterhvert klipsch spiller vel ikke samme mengde trykk som cerwin vega! vel? er vel mer fin lyd det.
    Jeg opplever mer trøkk med ett par Klipsch F1 (som er 1x 6,5"), altså mer "In your face"-risting (ikke dunk dunk), enn med CLS 12.. De klarer og sette mer luft i bevegelse og hele rommet for den saks skyld, men det går ut over øyrene på diskant nivået.. For å få det "behagelig" med CV må du nesten EQ-e ned massse på treble og opp på bassen ;p

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Jeg opplever mer trøkk med ett par Klipsch F1 (som er 1x 6,5"), altså mer "In your face"-risting (ikke dunk dunk), enn med CLS 12.. De klarer og sette mer luft i bevegelse og hele rommet for den saks skyld, men det går ut over øyrene på diskant nivået.. For å få det "behagelig" med CV må du nesten EQ-e ned massse på treble og opp på bassen ;p
    6,5" er ofte mye mer egna for mindre rom enn hva 12" er, så er nok det du opplever. Har selv AL1000, spiller ikke veldig bra før den står i et rom på 30-40kvadrat.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredrik c:

har sett på cv sin nye dobbel 8" 8) men jeg er så usikker enda, om hva jeg vil ha. en dag vil jeg ha b&w som spiller sykt fint, anna dag vil jeg ha noe som spiller høyt med bass som river i kroppen. har heldighvis et par dali bruker dagli Dantax p2500.. spiller greit men vil ha cv ja, kanskje xtz sub evt? går ikke under 12" vil ha den dypbassen vett:twisted: har du noen tips om noen gode 12"? som trykker!

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kjøp deg en moped

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Truls
    kjøp deg en moped
    -1

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neimen seriøst, du hopper mellom alt mulig. Skal du ha trykk i musikk så få deg en kraftig effektforsterker, det ligger en crown på brukten nå, så kjøper du deg de høytalerne som flytter mest luft for pengene. Være det MGR sine dobble 15" dingser eller de al1000 som ligger på brukten.

Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bmwen, skjønner deg godt jeg. Hadde selv CLS215, pa subber mixepult osv for noen få år siden. Som sagt liker du CV lyden og drømmer om det så skal du kjøpe deg det. Men rådet mitt blir som nevnt over å satse på singel 12" eller 2x8" + subber. De krever mindre forsterkere.
    Hvis du vil ha bra og billig bør du kjøpe brukt. CV bytter hender ofte!
    CV kan faktisk låte helt ok om man gir de like gode arbeidsbetingelser som dyre høyttalere. De fleste spiller MP3 filer gjennom en miksepult/lydkort og rett i en PA forsterker av typen Alto. Da låter det ikke spessielt pent.

Men som sagt, gir du fullstendig F i lydkvaliteten så kan du kjøpe deg de et par 15" og en veldig billig PA forsterker og to brukte subber. Burde gå å få til for rundt 10.000 det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skjønner jeg forandrer ofte:P men da går jeg for noen 15" og en effektforsterker da ve15 elns. finner vel en billig effekt etterhvert legger inn en tråd når jeg trenger hjelp til det takk for hjelpen folk8)

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I et så lite rom kan det kansje vere bedre med stativhøyttaler og evt. sub