110% kinolyd, hva trenger man da?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 112
    Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

110% kinolyd, hva trenger man da?

Blir aldri klok på dette spørsmålet, og jeg finner ikke noe godt svar her heller.

De aller fleste her inne kombinerer gjerne kinolyd med OK stereolyd eller omvendt.
    Jeg har ikke kommet over noen som sier at de kun har anlegget for kinolyd, og bare det(vet det er mange med dedikert kinoanlegg og egen hifi her, men de sier ofte"det funker jo greit i stereo også, gjør en ok jobb der"). Er sikkert et par stykker dog.

Spørsmålet og diskusjonen blir da: Hva kjøper man for å dedikere 110% av anlegget til kino og ingenting annet?
    Kjøper man en haug med CW og gir gass, eller Klipsch eller JBL. Hva mener dere?

Og hva forer man det med? Bruker man en hvilken som helst sak, det være seg fra Yamaha, Onkyo, Denon, Pioneer, HK eller hva?

Og hva gir signalet? BD spiller, HTPC eller noe annet?

Hva er egentlig kriteriene for å dedikere 110% til kino?

Må man kjøpe THX godkjente høyttalere, egen proseessor kun til film?

Alle recievere i dag blir jo diskutert med det element at den fungerer bra, ok eller helt topp til HIFI også, men hva er kriteriene i en 110% kino reciever?

Ble mye spørsmål, men jeg skulle like å vite hva som er malen for en 110% kino.

Ok, det har dukket opp et par kriterier allerede her, skal prøve å samle hva man må ha i en 110% rendyrket kino.

1. Dynamikk, masse dynamikk.

2. Trykk i bunn.

3. Stooort bilde.

4. Hornbaserte løsninger pga trykk i diskant bl.annet.

5. Det kan se ut som at PA utstyr kanskje er veien å gå.

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første som faller meg inn er størrelse på elementer og horn..

Dynamikk, dynamikk, dynamikk.8)

Active Gelbear sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    465
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det første jeg tenker på er dynamikk i massevis. Klipsch for min del.
    Det må også trøkke bra i bunn. Her hadde jeg klipsch, men venter nå på eD.

Stort bilde, og akustisk lerret. For meg ble det en veldig stor oppgradering. Man blir trukket skikkelig langt inn i filmen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Denonbuster
    Det første jeg tenker på er dynamikk i massevis. Klipsch for min del.
    Det må også trøkke bra i bunn. Her hadde jeg klipsch, men venter nå på eD.

Stort bilde, og akustisk lerret. For meg ble det en veldig stor oppgradering. Man blir trukket skikkelig langt inn i filmen.
    Hva er akustisk lerret? Lerret med høyttalere bak, ala Phatbull?

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Phatbull sin kino er vel den som har den råeste kinolyden her inne vil jeg tro.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det nevnes mye her inne at Klipsch og Svs er selve definisjonen på kinolyd, og jeg må si meg så hjertens enig!

Selv bruker jeg anlegget 80% til spilling, 15% film og 5% musikk, og jeg har enda ikke hørt noen høyttalere som passer bedre til mitt bruk enn de jeg har nå

Intermediate Denonbuster sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2,513
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hva er akustisk lerret? Lerret med høyttalere bak, ala Phatbull?
    Jepp. Det er en helt annen følelse sammenlignet med vanlig lerret.

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gelbear
    Jeg ville satt to streker under det svaret. Skulle jeg bygd meg en kino i huset her hjemme, ville det blitt noe ala det oppsettet han har, men ikke sikkert like så godt utrustet på sub siden. Skal jeg bygge meg en kino, er det for å se film - ikke lytte til musikk. Det kan man gjøre andre steder i huset.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med elektronikk? I mitt hode er ikke Hegel som Phatbull bl.annet har 110% dedikert til kino. I mitt hode bruker mange Hegel til stereo også.
    Dette er overhodet ingen kritikk av Hegel, husk det.

Hva med slike kw monster som bla CW har, er ikke dette egnet?

Husk, vi tenker 110% kino her.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å ringe til nærmeste kino og snakke med en lydteknikker der o.l ?
    Så får du nok det meste av info

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hva med slike kw monster som bla CW har, er ikke dette egnet?

Husk, vi tenker 110% kino her.
    Nå lager vel ikke CV noe kvalitetsforsterkere akkurat, er vel heller mange som sverger til Crown PA forsterkere i kinosammenheng. Også pga DSP, pc-styring og delefilter muligheter innebygd...

Apropro så snakket jeg med maskinisten på den lokale kinoen her en gang, da hadde jeg CV høyttalere og Nad surroundforsterker, og han mente den gangen da at jeg hadde bedre anlegg en kinoen deres. Tro hva han hadde sagt idag??

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ikke budsjett en helt avgjørende del av dette? Blir budsjettet høyt nok vil jeg mene man skal kikke i samme retning både for kinofront og stereooppsett (høyttalere + forsterker, korreksjon, sub osv).

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Hva med å ringe til nærmeste kino og snakke med en lydteknikker der o.l ?
    Så får du nok det meste av info
    Det har jeg gjort, og ble møtt med kald skulder og en uvitende tekniker.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har maskinrom og en annen type prosessorer, samt et veldig mye større rom å fylle med lyd og ikke minst utrolig mange flere tilskuere sittende på alle tenkelige plasser i rommet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinolyd er jo som oftest ikke spesielt bra. Mye trøkk og mye nivå i mellombassen, men verken åpen eller detaljert lydbildet. God surroundlyd får man heller ikke på kino. Du bør sikte høyere enn det. :-)

Viktigste foruten gode høyttalere er akustikken. Til film kan man gjerne dempe ganske kraftig. Etterklangstiden må ned og mye absorpsjon i bassen er essensielt. Diffusjon er også fint til både film og musikk.

Så spiller selvfølgelig plassering av høyttalerne en stor rolle for skikkelig surround opplevelse. Da er det bare å kopiere malen til Dolby Digital.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Et ikke budsjett en helt avgjørende del av dette? Blir budsjettet høyt nok vil jeg mene man skal kikke i samme retning både for kinofront og stereooppsett (høyttalere + forsterker, korreksjon, sub osv).

Ikke nødvendigvis. Hvis man er litt kjent på forumet her, så vet man at mange har høyttalere til titusenvis(sikkert hundretusenvis også) av kroner. Ikke dermed sagt at de er 110% til dedikert kinobruk, de er ofte begge deler. Eller så har design mye å si, ikke nødvendigvis bare lyden.

Jeg tror ikke kinoene rundt i verden tenker så mye på utseende eller på kvalitet i stereo når de velger høyttalere. Og hvis vi ser for oss samme problemstilling, hva gjør man da?

Samme med elektronikk. Hva bruker man hvis man tenker kun kino? Trenger ikke alle hundrevis av funksjoner det er i dagens recievere, man skal ha kun kino, punktum. Trenger man da en Z11(som kanskje er dagens referanse)?

Klart budsjett har noe å si her. Men hvis man tar utgangspunkt i Klipsch da, som mange bruker. Fins det noe annet i samme prisklasse som er 110% påtenkt kino og ingenting annet?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kinolyd er jo som oftest ikke spesielt bra. Mye trøkk og mye nivå i mellombassen, men verken åpen eller detaljert lydbildet.
    Der er jeg litt uenig, for mye av det gode med dypbass å null trykk i midbassen låter bare rart. Her er det viktig å ha en god balansegang... Det er også viktig for kinofølelsen at bassen kjennes fysisk på kroppen for maksimal innlevelse :grin:

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Phatpulls kino er definitivt et godt utgangspunkt for hva kinolyd angår... Kinolyd består av dels av en visuell komponent, og selvsagt mest den faktiske lydgjengivelsen.

Jeg mener ikke nødvendigvis at Klipsch = kino, men at hornbaserte løsninger er veien å gå. Dette fordi en trenger lyddtrykk uten forvrengning, og det sliter faktisk ofte "vanlige" diskantelementer med å levere.

I tillegg er selvasgt en sub svært vesentlig.

Det viktigste er uansett - og det er udiskutabelt - et STORT bilde - og jeg skal ikke si at en plasma på 60 tommer ikke ser imponerende ut, men skal du ha skikkelig kino er det kun projektoren som duger!

Når det gjelder effekt kan jeg også istemme Crown som et godt alternativ mht effekt - men husk at de fleste Crownene har vifter, og i så måte bør du finne et annet sted enn selve "kinorommet" å kjøre disse. Det er også mulig å modde viftene da selvsagt, trenger ikke bli så støyende om en gjør det slik...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Phatpulls kino er definitivt et godt utgangspunkt for hva kinolyd angår... Kinolyd består av dels av en visuell komponent, og selvsagt mest den faktiske lydgjengivelsen.

Jeg mener ikke nødvendigvis at Klipsch = kino, men at hornbaserte løsninger er veien å gå. Dette fordi en trenger lyddtrykk uten forvrengning, og det sliter faktisk ofte "vanlige" diskantelementer med å levere.

I tillegg er selvasgt en sub svært vesentlig.

Det viktigste er uansett - og det er udiskutabelt - et STORT bilde - og jeg skal ikke si at en plasma på 60 tommer ikke ser imponerende ut, men skal du ha skikkelig kino er det kun projektoren som duger!

Når det gjelder effekt kan jeg også istemme Crown som et godt alternativ mht effekt - men husk at de fleste Crownene har vifter, og i så måte bør du finne et annet sted enn selve "kinorommet" å kjøre disse. Det er også mulig å modde viftene da selvsagt, trenger ikke bli så støyende om en gjør det slik...
    På min crown DSi så hører man ikke viftene i det hele tatt. De slår seg nok på med meget høy belastning, jeg har aldri opplevet det og forsterkeren blir ikke noe spesielt varm, bare litt lunken.
    På en kompis sine Qsc RMX forsterkere så er det en annen sak, der bråker viftene enormt og må stå i eget rom.

Side 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •