110% kinolyd, hva trenger man da? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 112
    Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er ikke DETTE også ren kinoglede?

Teufel har jo mange sett i ulike prisklasser som gjør det godt i tester. Bruker dog ikke horndiskanter.

Suben veier 77.80 kg, neppe et tegn på svakhet. To slike å resten av settet? Sikkert mye moro for pengene. Har vurdert et slikt sett, samt Klipsch sitt liknende om eg skulle hatt rent kinorom selv.

En kar på forumet her som har fått ett av settene, theater 8her

"Without direct predecessors, but in the glorious tradition of the best Teufel subwoofers, the M 11000 SW THX Ultra 2’s 1200 watt amplifier and two 300 mm neodym drivers reach a maximum sound pressure level of 120 dB (1 m, 1 W, maximum 2% klirr) and in the frequency range from 20 to 200 Hz hardly any measurable deviations of ±0.5 dB are emitted. In other words: The superwoofer reproduces 20 Hz ultrabass without any volume loss! "

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I en ren kino må man jo også ha bilde.

Uten sammenligning forøvrig, men jeg pratet med en som styrer filmrullene på en kino i helga og de skal bygge om til digitalt nå.
    Det de får inn forklarte han som en diger pc med innebygd projektor i på en måte.

Han mente at herligheten kostet rundt 600.000,-.
    Og han mente også at dette var noe "alle" kunne få tak i hvis de ville.

Stemmer dette, og er det noen som kjenner til det?
    Ikke at jeg noengang skal ha det, det er HELT uaktuelt.

Men det finnes jo noen som ville vært så gale også.

Eller er det helt meningsløst hjemme med tanke på størrelse etc. Jeg bare spør.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok meningsløst og er jo beregnet på STORE lerret og rom. Tenk på hvor mange watt den pæra er og hvor hinsides kjøling man må ha, og for ikke å snakke om pris pr time det koster å drive noe sånt.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvor høyt i pris må man på kino høyttalere (med horndiskant) for å få både tilstrekkelige kvalitative og kvantitative egenskaper til å erstatte en high end høyttaler i hjemmekinoen, i mitt tilfelle (DALI Helicon 300)?

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren

Jeg mener ikke nødvendigvis at Klipsch = kino, men at hornbaserte løsninger er veien å gå. Dette fordi en trenger lyddtrykk uten forvrengning, og det sliter faktisk ofte "vanlige" diskantelementer med å levere.

Da sku en tro at mine Heresy III, med hornbasert mellomtone i tillegg til diskant, er ypperlig til kino?!
    (ser selfølgelig bort fra bassen i disse, da en som regel har sub utenom)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Ok, skjønner. Så man har alle muligheter der som ellers. Godt å vite.

Men er det sånn at PA verden vil si lettdrevne saker? Eller har du hele registeret der også, altså alle varianter?
    Det er stort sett lettdrevne saker ja, men det varierer jo litt der også. Typisk 95-100dB @1W er vanlig. De har også markant bedre kjøling av talespoler og generelt høyere effekttålighet, så termisk kompresjon er ofte en fraksjon av hva man finner i hifi-elementer.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    9,2i har en av historiens laveste impedanskurver. Dette parret med brokoblede forsterkere er dømt til å gå veldig veldig galt.

Sitat Opprinnelig postet av Razor
    En kompis av meg hadde noen Infinity Kappa 9.2i i mange år som var koblet opp med 2 brokoblet nad 218. Det fantes ikke dynamikk i de høyttalerene i det hele tatt, ja det låt helt forferdelig.
    Så byttet vi nad møkket med en kraftig qsc pa forsterker, da skal jeg love deg det ble lyd i fløyta. Det var helt rått så bra de spilte da. Samme gjorde vi på noen Jbl LS 250 (forgjengeren til Ti 250) Da også våknet høyttalerene til live, disse var også koblet opp på samme måte som infinityene med de elendige 218 som så mange mener er bra. Eneste de duger til er rumperistere.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Så hvor høyt i pris må man på kino høyttalere (med horndiskant) for å få både tilstrekkelige kvalitative og kvantitative egenskaper til å erstatte en high end høyttaler i hjemmekinoen, i mitt tilfelle (DALI Helicon 300)?
    Hvis du mener proff høyttalere så koster den billigste til JBL i 3000 serien 11200 kr. stk. + mva. Så for 5 høyttalere så er man opp i over 55 000,- +mva. Men da trenger man ikke sub tror jeg for 10 x 15" basser skulle holde

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Uten sammenligning forøvrig, men jeg pratet med en som styrer filmrullene på en kino i helga og de skal bygge om til digitalt nå.
    Det de får inn forklarte han som en diger pc med innebygd projektor i på en måte.

Det er nok snakk om en 2K eller 4K-projektor. Det er jo utarbeidet to standarder for digital HD-kino med hhv 2000 og 4000 linjers oppløsning. Imidlertid får du ikke slik oppløsning på de filmene du får tak i. Du vil neppe få tak på de versjonene som spilles i kinoene.

En annen sak er at du får lyset som skal dekke et 10-15 meters lerret, og du skal vel neppe ha mer enn 3 meters lerret. Da bør du nok i såfall investere i en god sveisemaske.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du mener proff høyttalere så koster den billigste til JBL i 3000 serien 11200 kr. stk. + mva. Så for 5 høyttalere så er man opp i over 55 000,- +mva. Men da trenger man ikke sub tror jeg for 10 x 15" basser skulle holde
    Nei, jeg mener ikke proff høyttalere. Jeg mener for hjemmebruk. Og det jeg lurer på er hvor skjæringspunktet er sånn ca.

Eller sagt på en annen måte, hva må inn i kinoen før det er interessant å bytte ut et vanlig high-end oppsett som er først og fremst laget for musikk, med ett som er laget primært for å spille av film..?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo på mange måter derfor jeg startet denne tråden også, for å få mer kunnskap.
    Men meg selv og sikkert flere med meg forbinder jo ikke PA med kvalitet på den måten jeg nå skjønner at man kan få. Jeg forbinder med høyt volum, liten dynamikk, mye skrik og dunk dunk.

Men jeg har jo nå funnet ut at det er så mye mer, og jeg vil absolutt vurdere en fremtidig rendyrket kino med PA. Ingen tvil om det.
    Mulig at jeg tar feil men det er små forskjeller mellom PA og kino utstyr. Forsterker blokkene er vel like men komponentene (DSP, strøm begrenser, kontakter, etc) er ikke det. Som jeg har sett så er lydkvaliteten (ganske) lik. En god eksempel på dette er Crown Dsi (kino) og Xti (PA).

Intermediate Vetteman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    3,922
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men hvis man tar utgangspunkt i Klipsch da, som mange bruker. Fins det noe annet i samme prisklasse som er 110% påtenkt kino og ingenting annet?
    Det finnes vel høyttalere som i utgangspunktet er konstruert med tanke på stereo som spiller fletta av Klipsch i kinosammenheng også.

Klipsch er fullstendig opphypa spør du meg.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Anlegget jeg linket til lenger oppe har en Sony SRX-R110 med oppløsning 4096x2160, kostet noe sånn som $100.000 når den kom for noen år siden.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her tar du nok litt feil, for det første får en midre høyttalere i 3000 serien (den minst koster 7000 +mva), samtidig så er det uansett litt begrenset med dypbass i de kassene, trøkk er det, men svært mange ville nok ment der manglet ganske mye under 35-40 hz dersom en er vannt til f.eks. SVS. Er ikke mange "fullfrekvent" høyttalere som klarer seg uten sub til filmbruk

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo på mange måter derfor jeg startet denne tråden også, for å få mer kunnskap.
    Men meg selv og sikkert flere med meg forbinder jo ikke PA med kvalitet på den måten jeg nå skjønner at man kan få. Jeg forbinder med høyt volum, liten dynamikk, mye skrik og dunk dunk.

Men jeg har jo nå funnet ut at det er så mye mer, og jeg vil absolutt vurdere en fremtidig rendyrket kino med PA. Ingen tvil om det.
    Liten dynamikk ?!? PA-elementer er jo kjent for å ha mye dynamikk fordi de har lette membraner, kraftige magneter og derav høy følsomhet.

Av andre kjente merker som er store i PA verden har man Meyer Audio. Fikk høre av en ansatt hos konsertsystemer at noen modeller var mer beregnet på naturlig musikk i stedet for tekno/trance osv.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,898
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fullt mulig å ha hjemme så lenge man har et stort rom, stort lerret og maskinrom. Se denne artikkelen. Synes den gav noen gode ideer...

Sony SRX-R220 4k Professional CineAlta Front Projector Reviewed

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PA høyttalere er utmerket hvis man har høye krav til høy solide utførelse, mobilitet og ikke minst trenger muligheten til å spille svært høyt over lengre tid.

Naturligvis kan PA låte meget bra i konsertsammenheng, men i en vanlig stue/hjemmekinorom vil det etter min mening være perler for svin å prioritere disse faktorene. Vil tippe at ganske mange her med dedikerte rom ligger på et maksimalt snittvolum på 90-100db når de ser film og vil spille høyt (det betyr dynamiske peaker et godt stykke over dette), og sikkert en god del vil finne 85-90db mer behagelig. Til slikt bruk trenger man stort sett ikke noe PA utstyr (i allefall ikke med et minimum budsjett), spesielt ikke når man har gode subwoofere som tar seg av det krevende dypet.

Jeg mener også det er en seiglivet myte at man må ha hornhøyttalere for å få dynamikk. Det er riktignok en billig vei til høy ytelse (lydtrykk per watt), men i et kompromistløst kinooppsett (om det er det man søker), bør en ta seg råd til å også fokusere på litt andre kvalitetsmessige parameter som er viktig for god lyd. (start med aktiv deling. )

Lydspor i film er i realiteten ingenting mer enn reprodusering av lyd vi kjenner igjen fra virkeligheten, musikkspor og ikke minst vokal/stemme. Hva er egentlig et bedre verktøy for for en slik jobb enn en velintegrert hifi høyttaler som også takler det dynamiske aspektet? Jeg vil hevde at om et kinooppsett ikke også spiller bra på multikanals musikk, vil det heller aldri være 110% optimalt for film. Film handler vel så mye om detaljer, vokal, 3D perspektiv, stort lydbilde, nøytralitet etc. som musikk.

Rene kinoprosjektorer ville jeg også ha styrt unna. De er beregnet for enorme lerret, og er derfor dimensjonert opp til lysstyrker på flere tusen ansi lumen med dertil kjøling (og støynivå/størrelse). Vil også tippe flere av de kanskje også har et litt annet vedlikeholdsbehov enn den gjennomsnittelige Sony/JVC/Epson hjemmekinoprosjektorene.

For 110% kinolyd (og musikk), vil jeg tippe man kommer langt med 1-1,5 millioner for utstyret fra A til Å. Selve rommet, eksterne styringsystemer, profesjonell kalibreringen av lyd og bilde kommer i tillegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    For 110% kinolyd (og musikk), vil jeg tippe man kommer langt med 1-1,5 millioner for utstyret fra A til Å. Selve rommet, eksterne styringsystemer, profesjonell kalibreringen av lyd og bilde kommer i tillegg.
    Herregud! Forstår du virkelig hva du skrev der??? :shock: :shock:

I hvilken verden lever du??? 1-1.5 millioner er hva de fleste av oss må låne på 20-25 år for å kjøpe seg et ok leilighet eller hus! I tillegg må man finne penger til alt som skal inn i huset + bil + barn .... Tror du virkelig at de fleste kan investere så mye penger i en liten hjemmekino?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Herregud! Forstår du virkelig hva du skrev der??? :shock: :shock:

I hvilken verden lever du??? 1-1.5 millioner er hva de fleste av oss må låne på 20-25 år for å kjøpe seg et ok leilighet eller hus! I tillegg må man finne penger til alt som skal inn i huset + bil + barn .... Tror du virkelig at de fleste kan investere så mye penger i en liten hjemmekino?
    Vi diskuterer vel ikke folks privatøkonomi her?

Jeg snakket vel egentlig om 110% filmlyd, og hvilke løsninger man må se på for å oppnå best mulig lyd. I så fall vil et slikt oppsett være nært kompromistløst. Men det er mulig jeg misforstod intensjonen til trådstarter.

Jobber man med et begrenset budsjett er det selvfølgelig ikke sikkert de samme modellene og prioriteringene som gjelder lenger. Poenget er ikke nødvendigvis så ulikt, dvs. at filmlyd også skal være en troverdig reprodusering av virkeligheten. Selvfølgelig er dynamikk viktig, men jeg mener også det bør tas hensyn til andre faktorer. I allefall om man har større ambisjoner enn at det bare skal spille høyt.

Jeg mener det ikke er så enkelt som å si "det må være horn", "bare receiveren har Audyssey" eller "du må ha SVS". Totalresulatet handler mye mer om romintegrering, kalibrering og synergi mellom komponentene. Det gjelder vel egentlig uansett budsjett eller antall kanaler. IMO.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Vi diskuterer vel ikke folks privatøkonomi her?

Jeg snakket vel egentlig om 110% filmlyd, og hvilke løsninger man må se på for å oppnå best mulig lyd. I så fall vil et slikt oppsett være nært kompromistløst. Men det er mulig jeg misforstod intensjonen til trådstarter.

Jobber man med et begrenset budsjett er det selvfølgelig ikke sikkert de samme modellene og prioriteringene som gjelder lenger. Poenget er ikke nødvendigvis så ulikt, dvs. at filmlyd også skal være en troverdig reprodusering av virkeligheten. Selvfølgelig er dynamikk viktig, men jeg mener også det bør tas hensyn til andre faktorer. I allefall om man har større ambisjoner enn at det bare skal spille høyt.

Jeg mener det ikke er så enkelt som å si "det må være horn", "bare receiveren har Audyssey" eller "du må ha SVS". Totalresulatet handler mye mer om romintegrering, kalibrering og synergi mellom komponentene. Det gjelder vel egentlig uansett budsjett eller antall kanaler. IMO.
    Hehem trodde også det var 110% filmlyd det dreide seg om ja

Men uansett, for min egen del også kunne det vert intressangt å begrense den totale pengebruken litt her, dersom du eksempelvis hadde 2 - 3 hundre k å rutte med heller enn 1 - 2 mill. Har du noen gode tanker rundt det også, noen høytalere du tenker på når du snakker om dynamikk etc?

(fikk forrøvrig med meg hva du syns om ADAM så tenker andre merker nå )

Side 4 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •