110% kinolyd, hva trenger man da? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 112
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Monitor; svaret er NEI - du får IKKE like god kinolyd om du velger Dali i stedet for Klipsch. Det du får, er bedre Hi-Fi-lyd med Dali, og selvsagt bedre kinolyd enn Hi-Fi-høyttalere til halve prisen. Skal du opp på en høyttaler som både leverer massivt med diskanteffekt OG detaljering på moderate lyttevolum må du LANGT opp i pris... JBL K2 ser jeg er nevnt her - de er selvsagt gode kandidater - men noe lenger ned i pris finner du Array-serien til JBL, som absolutt kan fungere som gode kandidater til både kino og Hi-Fi. Disse koster imidlertid også mye penger, men skal du altså ha BÅDE Hi-Fi og kino samtidig er det på dette nivået du må bevege deg etter mitt syn...

Når det er sagt; det vil jo være langt rimeligere å heller gå til innkjøp av et separat anlegg for Hi-Fi. En god rørforsterker / dynamisk effektforsterker ala Hegel etc., og et par tilhørende høyttalere slår jo det meste av "kino"-høyttalere (selv de kostbare variantene med glossert ytre... ) på nettopp god musikkgjengivelse på moderate lyttevolum, så kan du heller kjøpe PA + JBL / Klipsch og plassere dette bak en lydtransparent duk slik at du uansett slipper å se det noe heslige designet!

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Vil det si at hvis man (feks) velger Dali Eufonia i front, vil dette gi bedre kinolyd enn feks et klipsch oppsett til halve prisen? Og vil gode nok klipsch høyttalere kunne matche Eufonia på stereo hvis prisen og utseendet ikke spiller noen rolle?
    Her tror jeg at filmsmak i stor grad spiller inn.
    Eufonia er mere detaljert oppover og vil være en god match med drama, mens Klipsch er mere en actionhøyttaler. Klipsch kan bli temmet med en rørforsterker, men mener at noe slikt ikke passer i ett rent surroundanlegg.
    Millmaker: Tror muligens Klipsch og Parasound er noe for deg...

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye bra diskusjon her, og endel å plukke opp.
    NÅR, og jeg sier når jeg finner meg et hus, så er dette en høyt prioritert sak, og jeg vil da ha et eget kinorom som kun er det. Ikke stereo, bare kino.

Derfor alle spørsmålene mine. Det jeg har i dag spiller jo mer enn bra nok for meg på en måte, men i neste runde vil jeg ha noe som er rendyrket kino. Dagens system spiller greit i stereo også, men det er uten betydning neste gang.
    Hva det koster aner jeg ikke, men føringsveier er på en måte lagt her nå, slik at man kan begynne i rette enden. Man får et utgangspunkt som man da må tilpasse seg etter, både med tanke på økonomi og utførelse.

Men litt tilbake til forsterkeri igjen. Noen her nevnte jo Parasound. Og det er vel og bra det. De er jo ikke stygge å se på heller. Men er det noen vits i å kjøpe noe som er fint å se på hvis man kun er ute etter lyden?
    Altså, jeg sammenligner med Crown. De er jo ikke pene i mitt hue. Er det mer å hente på en "stygg" PA kontra foreksempel Parasound da, som jeg syns er pene å se på i tillegg til at de spiller som bare pokker.

Active Sphinx sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    364
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eit anna alternativ til forsterkere er jo Emotiva eller Earthquake. Bra forsterkere med masse effekt til ein forholdsvis billig penge...

Eg kjører Earthquake Cinenova grande 5 på min Array frontrekke med eit veldig bra resultat både til musikk og kino...

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En trenger to rom i huset sitt til AV-formål. En batcave til kino

og et dedikert stereorom.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Men litt tilbake til forsterkeri igjen. Noen her nevnte jo Parasound. Og det er vel og bra det. De er jo ikke stygge å se på heller. Men er det noen vits i å kjøpe noe som er fint å se på hvis man kun er ute etter lyden?
    Altså, jeg sammenligner med Crown. De er jo ikke pene i mitt hue. Er det mer å hente på en "stygg" PA kontra foreksempel Parasound da, som jeg syns er pene å se på i tillegg til at de spiller som bare pokker.
    Vil nå ikke si at Parasound New Classic serien er noe vakkert syn, men Halo serien har jo ett bra design hvis du liker sølvfarge på anlegget da. Liker du parasound lyden så får man jo Halo A51 for rett i underkant av 50k, den yter 5x250w

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ligger en A51 på finn til 25....

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Vil nå ikke si at Parasound New Classic serien er noe vakkert syn, men Halo serien har jo ett bra design hvis du liker sølvfarge på anlegget da. Liker du parasound lyden så får man jo Halo A51 for rett i underkant av 50k, den yter 5x250w
    Ja, NC er vel litt mere "rocka" i sin fremtoning...
    Men tror den tonalt sett vil være en god match til en hjemmekino.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beveger man seg over på PA så er der ett hav av utstyr å velge blandt, ikke bare JBL og Klipsch men også merker som Martin, EAW osv, leverer alle rått ustyr. MEN alt dette krever også at en har rom av en viss størrelse og dermed blir dette automatisk uaktuelt for de aller fleste.

JBL synthesis leverer noe av det ypperste til hjemmekino men det koster skjorta og er tidvis ekstremt overpriset. Men det kan sette en på gode ideer om hvordan en kan bygge opp en skikkelig hjemmekino. Noen punkter jeg mener er viktige for en ideel dedikert hjemmekino:
    - (Mer eller mindre) identiske høyttalere over hele linja, gjerne med ikke alt for store element. JBL Array 880 i alle kanaler stått høyt på ønskelista dersom penger ikke var tema, en rimeligere løsning kunne vært Klipsch RB81 i alle kanaler eller Klipsch THX settet.
    - Som sub ville jeg valgt JBL (eller tilsvarende) proff 18" suber. De går kanskje ikke fullt så dypt som f.eks. SVS og noen andre men leverer en helt annen type lyd og trøkk.
    - STORT transparent lerret er selvsagt ett must

Blir nevnt at horn er ett must, litt artig at kanskje verdens råeste (ihvertfall ett av de dyreste) hjemmekinoen ikke bruker det

Dette får man for $6.000.000:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Beveger man seg over på PA så er der ett hav av utstyr å velge blandt, ikke bare JBL og Klipsch men også merker som Martin, EAW osv, leverer alle rått ustyr. MEN alt dette krever også at en har rom av en viss størrelse og dermed blir dette automatisk uaktuelt for de aller fleste.

JBL synthesis leverer noe av det ypperste til hjemmekino men det koster skjorta og er tidvis ekstremt overpriset. Men det kan sette en på gode ideer om hvordan en kan bygge opp en skikkelig hjemmekino. Noen punkter jeg mener er viktige for en ideel dedikert hjemmekino:
    - (Mer eller mindre) identiske høyttalere over hele linja, gjerne med ikke alt for store element. JBL Array 880 i alle kanaler stått høyt på ønskelista dersom penger ikke var tema, en rimeligere løsning kunne vært Klipsch RB81 i alle kanaler eller Klipsch THX settet.
    - Som sub ville jeg valgt JBL (eller tilsvarende) proff 18" suber. De går kanskje ikke fullt så dypt som f.eks. SVS og noen andre men leverer en helt annen type lyd og trøkk.
    - STORT transparent lerret er selvsagt ett must

Blir nevnt at horn er ett must, litt artig at kanskje verdens råeste (ihvertfall ett av de dyreste) hjemmekinoen ikke bruker det

Dette får man for $6.000.000:
    Hehe, nå skal vi ikke ta helt av her. Men det hadde vært moro å prøvd noe PA utstyr engang, rett og slett for å få"hjertet" til å følge filmen på en måte.

Jeg har jo Belco nesten som nærmeste nabo, de har mye rart i PA verdenen. Selv er jeg grønn akkurat der, har null peil eller ide om PA utstyr.
    Forbinder det med russetid og diskotek drift.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sphinx
    Eit anna alternativ til forsterkere er jo Emotiva eller Earthquake. Bra forsterkere med masse effekt til ein forholdsvis billig penge...

Eg kjører Earthquake Cinenova grande 5 på min Array frontrekke med eit veldig bra resultat både til musikk og kino...

Emotiva har jeg akkurat fått inn døra her, en XPA-5.

Før det hadde jeg Aragon som effekt, og før det igjen H/K Citation. Så litt bevandret i effektverden er jeg.

Men ser for meg andre løsninger til et rendyrket kinorom.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med alle de nye formatene som er nå, altså full HD med det som hører til av DTS HD Master og alt det der. Vil PA elementer og PA effekter gjøre skam på alt dette, eller funker det som det skal? Får man med seg alle detaljer med et PA utstyr?
    Eller blir virkningen bare bedre?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monitor
    Vil det si at hvis man (feks) velger Dali Eufonia i front, vil dette gi bedre kinolyd enn feks et klipsch oppsett til halve prisen? Og vil gode nok klipsch høyttalere kunne matche Eufonia på stereo hvis prisen og utseendet ikke spiller noen rolle?
    Vel, så vidt jeg vet er ikke Eufonia det eneste i sin prisklasse. Man får jo også stativhøyttalere som er dyrere enn de modellene.

Om man velger å prioritere små høyttalere med antatt andre kvaliteter enn de fysisk større konkurrentene vil jo motivasjonen typisk være den samme enten de er til filmbruk eller til musikkbruk.

Sammenlikningen din ville bli langt mer relevant om du trakk frem konkurrenter som Klipsch sine egne dyrere modeller, JBL Array, ZU audio osv (som alle har kapasitet til å spille veldig høyt med en viss kvalitet).

Så spørs det hvordan ting settes opp. Med riktig match mellom høyttalere og suber kan man gå temmelig forsiktig til verks på fronter, senter og surround, både til musikk og filmbruk, men dette stiller krav til integreringen av subene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med alle de nye formatene som er nå, altså full HD med det som hører til av DTS HD Master og alt det der. Vil PA elementer og PA effekter gjøre skam på alt dette, eller funker det som det skal? Får man med seg alle detaljer med et PA utstyr?
    Nå må du ikke dra alle over en kam. Man får diskanter i PA-verdenen fra noen få USD til noen tusen USD. Tror meg, det er kvalitetsforskjeller. Samme historie har du selvsagt på bass/mellomtoneelementer og på forsterkere.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Nå må du ikke dra alle over en kam. Man får diskanter i PA-verdenen fra noen få USD til noen tusen USD. Tror meg, det er kvalitetsforskjeller. Samme historie har du selvsagt på bass/mellomtoneelementer og på forsterkere.
    Ok, skjønner. Så man har alle muligheter der som ellers. Godt å vite.

Men er det sånn at PA verden vil si lettdrevne saker? Eller har du hele registeret der også, altså alle varianter?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hør ett skikkelig PA system så tror jeg du blir rimelig overrasket for det kan spille så utrolig bra! Forrige helg var jeg på ett utested hvor de har komplett EAW oppsett med bl.a. 8 stk KF850Z og 6 stk SB850ZR, det spiller helt hinsides, og da ikke bare høyt men så utrolig detaljert og bra!

Blir en smule OT utifra trådtema men håper bare en vakker dag at endel PA skeptikere får øynene opp for hvor bra PA faktisk kan spille. Som den strake motsetning var jeg denne helga i 40 års dag med komplett Behringer PA oppsett, og det var direkte smertefullt å høre på....

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes dårlig og bra pa i likhet som det finnes dårlig og bra "vanlig" Hifi. Det virker som du greier alt under en kam i proff verden.
    Her må du også prøvelytte som alt annet.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kompis av meg hadde noen Infinity Kappa 9.2i i mange år som var koblet opp med 2 brokoblet nad 218. Det fantes ikke dynamikk i de høyttalerene i det hele tatt, ja det låt helt forferdelig.
    Så byttet vi nad møkket med en kraftig qsc pa forsterker, da skal jeg love deg det ble lyd i fløyta. Det var helt rått så bra de spilte da. Samme gjorde vi på noen Jbl LS 250 (forgjengeren til Ti 250) Da også våknet høyttalerene til live, disse var også koblet opp på samme måte som infinityene med de elendige 218 som så mange mener er bra. Eneste de duger til er rumperistere.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er absolutt igjen i proff verden som bruker overpriset utstyr som amatører (i.e. vi) kjøper. Hva tror du de største rock gruppene i verden bruker? PA utstyr. Hva tror du alle kinoene bruker? De studioene?

Du forstår helt sikkert hva jeg mener hvis du har vært en gang på en konsert med bra lyd ....

EDIT: PA utstyr blir alt for ofte blandet med dårlig lyd. Grunnen er vel at de som snakker om det kjøper de dårligste/billigste komponentene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Det er absolutt igjen i proff verden som bruker overpriset utstyr som amatører (i.e. vi) kjøper. Hva tror du de største rock gruppene i verden bruker? PA utstyr. Hva tror du alle kinoene bruker? De studioene?

Du forstår helt sikkert hva jeg mener hvis du har vært en gang på en konsert med bra lyd ....

EDIT: PA utstyr blir alt for ofte blandet med dårlig lyd. Grunnen er vel at de som snakker om det kjøper de dårligste/billigste komponentene.
    Det er jo på mange måter derfor jeg startet denne tråden også, for å få mer kunnskap.
    Men meg selv og sikkert flere med meg forbinder jo ikke PA med kvalitet på den måten jeg nå skjønner at man kan få. Jeg forbinder med høyt volum, liten dynamikk, mye skrik og dunk dunk.

Men jeg har jo nå funnet ut at det er så mye mer, og jeg vil absolutt vurdere en fremtidig rendyrket kino med PA. Ingen tvil om det.

Side 3 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •