110% kinolyd, hva trenger man da? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 112
    Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Ja, er klar over det, DSi er fantastisk gode forsterkere, men de er jo ikke helt gratis heller da... På de litt rimeligere Crown-forsterkerne (de uten DSP), er viftene noe mer "hyperaktive"...

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    På min crown DSi så hører man ikke viftene i det hele tatt. De slår seg nok på med meget høy belastning, jeg har aldri opplevet det og forsterkeren blir ikke noe spesielt varm, bare litt lunken.
    På en kompis sine Qsc RMX forsterkere så er det en annen sak, der bråker viftene enormt og må stå i eget rom.
    Tittet litt på disse Crown. De ser jo som andre PA ikke ut som de veier allverden, men mulig jeg tar feil.
    Tar dette livet av myten om at vekt er viktig, altså god strømforsyning?

Eller skjuler det seg ting under lokket?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, de er litt dyre. Er derfor jeg skifter den ut med noe som passer lommeboka bedre slik at jeg får samme merke på alle kanalene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forresten er disse nesten naboen min:

Crown XTi 2000 / PA-forsterkere / Forsterkere / Belco.no - Lyd, lys og scenevarehuset på nett

Vært fryktelig moro å testet en slik PA sak her hjemme, men blir vel bare feil på Patos og Swans?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Tittet litt på disse Crown. De ser jo som andre PA ikke ut som de veier allverden, men mulig jeg tar feil.
    Tar dette livet av myten om at vekt er viktig, altså god strømforsyning?

Eller skjuler det seg ting under lokket?
    Det er fordi de er digitale. Den gir nok kraft skal jeg love deg, den bare leker med jbl'ene mine når jeg gir gass.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tanke om kinolyd vil være at man bruker PA elementer/høyttalere og horn på grunn av høy følsomhet, gi litt slipp på design slik at man kan ha lav WAF, Stort lerret med en god prosjektor. Høyttalermessig kunne jeg gjerne tenkt meg Mackie SR1530 i frontrekke

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Razor
    Det er fordi de er digitale.
    Ok. Er det en fordel, bakdel, smakssak?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SMPS strømforsyning, viftekjøling og klasse D forsterkertrinn gir lav vekt. Poenget er at det skal være lette å flytte på og allikevel levere mye effekt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendigvis. Hvis man er litt kjent på forumet her, så vet man at mange har høyttalere til titusenvis(sikkert hundretusenvis også) av kroner. Ikke dermed sagt at de er 110% til dedikert kinobruk, de er ofte begge deler. Eller så har design mye å si, ikke nødvendigvis bare lyden.
    Selv om jakten på god lyd, enten det gjelder kinolyd eller musikklyd, peker i samme retning betyr ikke det at alle som har dyrt oppsett har oppsett som egner seg til både musikk og film. Det har jeg heller ikke hevdet.

Jeg tror ikke kinoene rundt i verden tenker så mye på utseende eller på kvalitet i stereo når de velger høyttalere. Og hvis vi ser for oss samme problemstilling, hva gjør man da?
    Utseende gir ikke høyere lydkvalitet når man lytter på musikk heller.

Samme med elektronikk. Hva bruker man hvis man tenker kun kino? Trenger ikke alle hundrevis av funksjoner det er i dagens recievere, man skal ha kun kino, punktum. Trenger man da en Z11(som kanskje er dagens referanse)?
    Det blir jo individuelt hva man trenger av funksjoner. Uansett finnes det neppe surroundreceivere som er optimale til å drive det aller heftigste av høyttalere. Det gjør ingen forskjell om man skal høre musikk eller se film. Dessuten er multikanals musikk noe man gjerne tar med seg i de virkelig gromme oppsettene. Da trenger man også surroundprosessor osv.

Klart budsjett har noe å si her. Men hvis man tar utgangspunkt i Klipsch da, som mange bruker. Fins det noe annet i samme prisklasse som er 110% påtenkt kino og ingenting annet?
    Er dette en Klipschtråd eller en tråd om prinsippene rundt lyd på film vs lyd ved musikkgjengivelse?

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,538
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Er det en fordel, bakdel, smakssak?
    All lyd er jo en smaksak.
    Fordel er at mann får enormt med krefter og stålkontroll på høyttalerene. Da de avgir lite varme så slipper man også å ha aircondition for å kjøle ned rommet året rundt.
    Bakdel er at de bare kommer i 2 kanaler og det kan bli fryktelig dyrt hvis man har ett 7 eller 9 kanals system. Men dyrt defineres jo på tykkelsen av lommeboka.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For sammenliknbare konstruksjoner har klasse D et stort fortrinn hva lastkontroll angår.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is

Er dette en Klipschtråd eller en tråd om prinsippene rundt lyd på film vs lyd ved musikkgjengivelse?
    Dette er absolutt ingen Klipsch tråd, lang ifra.

Det jeg er ute etter er hva man bruker i en kino som er 110% dedikert til kinobruk. Altså best mulig lyd og effekter i en ren kino.

Det er hundrevis av produkter der ute, og en jungel å velge i.
    Jeg sier ikke at en kino nødvendigvis skal spille alt klokkeklart, her er jeg ute etter måten å lage mest mulig liv i kinoen. På en riktig måte.

Og da ser jeg for meg at man må gå andre veier enn flotte høyttalere sånn finishmessig, kanskje man bør velge en egen processor samt PA effekttrinn.

Jeg vet ikke, det er derfor jeg spør.

I mitt hode så er det sånn at enkelte CW, JBL og andre PA elementer ikke er noe å ha hvis man spiller litt musikk også, men er det veien å gå for å få mest smell i kinoen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er på jakt etter noen guidelines til fremtidig prosjekt tror jeg det lønner seg å sette et budsjett for å få litt mer systematiske råd. Om jeg skulle bruke 20k på anlegg til musikk vs 20k på anlegg til film ville prioriteringen mine vært svært ulike. Om jeg skulle brukt 200k ville de to nærmet seg hverandre dramatisk. Hadde vi snakket om en million ville trolig ikke bruksområdet påvirket utstyrsvalget over hodet.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [QUOTE=Snickers-is]Selv om jakten på god lyd, enten det gjelder kinolyd eller musikklyd, peker i samme retning betyr ikke det at alle som har dyrt oppsett har oppsett som egner seg til både musikk og film. Det har jeg heller ikke hevdet.

Utseende gir ikke høyere lydkvalitet når man lytter på musikk heller.

QUOTE]

Det er heller ikke poenget. Men de aller fleste vil jo gjerne at utstyret ser ok ut sånn finishmessig, og det er jo ikke så rart.

Men hvis vi legger det tilside og tenker bare på lyden. Det er hva jeg er ute etter her.
    Jeg vil gjerne vite litt om det. Jeg er litt på husjakt og da vil jeg ha en plass jeg kan bygge min egen kino igjen.
    I den forbindelse vil jeg dedikere den 110% til kinolyd og drite i utseende.
    Jeg kan gjene gjemme alt inni vegger og bak ting. Det jeg ønsker er en kino som gir meg en flott opplevelse, og som smeller til meg i de riktige sekvensene.

Og da er jeg litt på villspor slik som jeg har det nå har jeg skjønt.
    Jeg må jo innrømme at jeg kjøpte bla Swans sine høyttalere(F1.1C+F5R) mye fordi de tiltalte meg utseende messig. Ikke noe feil i det, men i en fremtidig rendyrket kino vil jeg fokusere på lyd, lyd, lyd.

Og bilde selvfølgelig, men der er jo alle enige om at projektor er løsningen. Den er grei.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er på jakt etter noen guidelines til fremtidig prosjekt tror jeg det lønner seg å sette et budsjett for å få litt mer systematiske råd. Om jeg skulle bruke 20k på anlegg til musikk vs 20k på anlegg til film ville prioriteringen mine vært svært ulike. Om jeg skulle brukt 200k ville de to nærmet seg hverandre dramatisk. Hadde vi snakket om en million ville trolig ikke bruksområdet påvirket utstyrsvalget over hodet.
    Er ikke så mye budsjettet jeg er ute etter her. Jeg er ute etter riktige løsninger. Er det PA forsterkere, høyttalere med hornbasert løsning, egen prosessor og prosjektor som er det riktige?

Isåfall er det jo starten på en riktig kurs. Og det er hva jeg søker, begynne på den riktige kursen fra dag en. Jeg er ikke ute etter fantastiske nyanser og riktig gjengivelse av lyden på en konsert. Jeg er ute etter en fantastisk opplevelse av det å se film hjemme.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilket utstyr som passer best kommer jo an på rommet og akustikken. Det beste ville være å få akustikk og utstyr matchet opp mot hverandre.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Smaken er som baken, men jeg synes at det som låter bra til musikk også fungerer glimrende til film. Jeg har ikke behov for ekstra heving i bassen som man får fra enkelte av de nevnte høyttalerne her. Det er nok bass i filmsporene fra før av. En jevn og fin frekvensgang som faller noe mot diskanten fungerer ypperlig til begge formål. At lydbildet er åpent og detaljert er viktig til film også. Får man lyden til å sitte til musikk, fungerer det veldig bra til film også. Av elektronikk så kan man velge en god surround prosessor eller eventuelt bruke en stereoforforsterker med prosessorinngang.

Plassering av høyttalerne er derimot noe forskjellig, men et kompromiss går fint. Man plasserer frontene tettere sammen til film enn til musikk. Bakhøyttalere plasseres også noe annerledes til film enn til multikanals musikk. Så må man selvfølgelig ha suber til film for å få den dypeste bassen.

Jeg nevnte akustikk og husk at kinoer bruker mye demping. Det er viktig for å få den intime lyden med kort etterklangstid. Men skal det brukes til musikk også, bør det ikke være overdempet. Mye tynne absorbenter som ikke gjør noe i bassen er ikke bra. Akustikken er viktigere enn elektronikk.
    Jobber med akustikk og høyttalerutvikling

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om man skal bruke offentlig kino for 100++ personer som mal, så bør man vel uansett skalere det ned en del? Kinohøyttalere har vel et spredningsmønster som er beregnet på å kaste lyden langt utover i salen og er vel derfor mindre egnet når man sitter tett innpå?

Jeg har gjennomført et anbud på lydanlegg til en offentlig kino et sted i Østerdalsregionen, og utstyret som ble tilbudt var JBL-høyttalere i kombinasjon med Dolby prosessor og Crown forsterkere. Høyttalerne har selvsagt horn i mellomtone og diskant og 18" basser. En annen leverandør tilbød Klipsch høyttalerpakke med samme type bestykning, Yamaha prosessor og forsterkere. I begge tilfeller ble høyttalerne delt aktivt selvsagt. Man kan også bemerke at høyttalerkablene i løsningene var tilbudt med 2,5 mm2 til surround og 4 mm2 til front.

Hva med MKSound (tidligere Miller & Kreisel)? De er jo tilbake på markedet nå.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder referansekino på avforum, så er det helt klart Loffen som har beste/mest utstyr (men koster en del...). Så kommer Striky og Phatbull som nevnt før. Striky var den som startet denne kino bølgen her på avforum

Når det gjelder (hjemme)kino utstyr så kommer man ikke unna JBL Pro og Klipsch. Om jeg ikke tar feil så er JBL størst i proff markedet og de har de beste systemene (Link). Dessverre krever JBL høyttalerne et veldig stort rom og de fleste av hos må nøye seg med mindre høyttaler som Klipsch THX Ultra2 (Link). Klipsch har også ekte kino høyttaler (Link)) men de også krever et stort rom. Ikke noe særlig å ha disse hjemme.
    Her bruker de ikke penger for å gjøre høyttalerne pene. Lydkvaliteten skal være på topp og det stopper der. Men det spiller ikke noe rolle fordi de front høyttalerne skal skjules uansett. Plasseringen er veldig enkelt og JBL har skrevet noe guide for å hjelper deg.

Det samme gjelder for subene: de finnes ikke så mange å velge mellom: JBL (Link) , SVS (Link) og ED (Link) er vel de jeg tenker på for brukt i en hjemmekino. Du må ha en stor sub som har mye headrom og klarer å flytte mye luft for å få noe troverdig.

Når det gjelder forsterkerne, så har vekt ikke noe å gjøre med lydkvalitet. Dette er noe de hifi folkene har funnet på (mer vekt = bedre kvalitet). Litt som å si at en bil er bedre fordi den veier mer... For å ta det litt enkelt: ta en middels klasse AB forsterker, bytt trafoen med en som veier 20kg, sett en tykk frontplate som veier også mye, bytt kontaktene med noen som ser dyr ut og vips da har du en knall god forsterker som du kan selge dyrt!!!
    Her kan mye fungere bra. Det viktigste er å ha nok headrom og at du liker lyden. Jeg bruker Crown men har lest at flere synes Beringher (EP1500/EP2500 for eks) eller Yamaha (Pro serie) fungerer bra også. Men det er fult mulig at en god multi-kanal forsterker fra NAD, Parasound, Arcam, ... kan gjøre jobben like bra.

Lerret: skal du ha ekte hjemmekino så går du vel for et 2.35:1 buet lerret med lyd transparent dukk(for eks: Link).

Jeg må si meg uenig med Orso: skal du ha ekte hjemmekino så ødelegger du helt for hifi. Og hvis du ikke har et enormt budsjett så finnes det ikke noe løsning som fungerer utmerket for begge to i et rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et ikke budsjett en helt avgjørende del av dette? Blir budsjettet høyt nok vil jeg mene man skal kikke i samme retning både for kinofront og stereooppsett (høyttalere + forsterker, korreksjon, sub osv).
    Vil det si at hvis man (feks) velger Dali Eufonia i front, vil dette gi bedre kinolyd enn feks et klipsch oppsett til halve prisen? Og vil gode nok klipsch høyttalere kunne matche Eufonia på stereo hvis prisen og utseendet ikke spiller noen rolle?

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •