Subelement til 27 liter lukket kasse?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subelement til 27 liter lukket kasse?

Hei!

Har en kasse med innvendig voulm ca. 26-27 liter. Det er hull til et 10" element. Er det element som spiller bra i slikt volum? Forslag? Og hva er forskjellen på aktiv og passiv subwoofer?

Har foreløpig ikke noe busjett for hva jeg kan bruke, men kanskje et par tusen + delefilter hvis det blir bra.. :P

Hilsen KingKnut!

Intermediate dj-vega sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    2,008
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En aktiv sub har innebygget forsterker i motsetning til passiv. som trenger ekstern forsterker.

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ikke funnet noe element enda.
    Men forskjellen på aktiv og passiv sub er at aktiv har en innebygd forsterker i kassen mens en passiv sub må ha forsterker utenom som ikke er innebygget.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du har en hovedforsterker i tillegg??
    Kan kanskje utvide volumet til kassen til ca. 30 liter..

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KingKnut
    Men du har en hovedforsterker i tillegg??
    Kan kanskje utvide volumet til kassen til ca. 30 liter..

Ja. Har du aktiv sub med innebygget forsterker eller passiv sub med ekstern forsterker så må du ha en forsterker som har Pre out sånn at du kobler den aktive subben eller passive på noe som heter Pre out.
    Det er ikke alle forststerkere som har Pre Out men di fleste idag har det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg et noname element, men vet ikke om dette er noe bra. Dette har egentlig vært en bassgitarforsterker
    Testet dette oppsettet med en sånn basstester på youtube, men hørte ingenting (bare litt knitrelyder) under 80 Hz! :razz: Hadde det gått an å lage ett delefilter som kuttet alt over 120 Hz, og fått bassen til å gå dypere og gi OK lyd?

Har ikke forsterker enda, men tenker å kjøpe :razz:

Kunne blitt fint viss jeg fikk det til

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Få fatt i et brukt Peerless XLS-10 element og en Hypex DS 2.0 subamp, så har du en meget god sub.

I en liten lukket kasse trenger dette elementet (og de fleste andre) eq for å spille dypbass, derfor foreslår jeg Hypex forsterkeren som har en bånds eq innebygget.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte passivt delefilter i dag, og skal få subben til å virke sånn den står først
    Men i nær framtid (halvt år?) planglegger jeg å kjøpe et Peerless XLS 10" element og lage ny kasse til dette viss byggingen virker gøy.. :razz: Men hvis jeg kjøper en dyr Denon forsterker (over 10 000), vil jeg da trenge aktivt delefilter for å få aktiv subwoofer, eller vil denne funksjonen være integrert i recieveren? :lol: Har hørt at akrive subber er bedre enn passive..

På sikt planlegger jeg å bygge anlegg for å høre på både musikk (fra data) og se på film i hjemmekino (7.1). Er det noen som tror at et XLS element i ca. 30 L lukket kasse m/ slave fortsatt vil være bra for meg da? Har aldri hørt et Hifi- anlegg, men tror jeg heller er opptatt av at det er bra lyd enn at det blir høylytt og masse bråk :razz: Da passer det kanskje bedre med "fastere" bass?

Btw. norcad, hvor kan jeg kjøpe brukte element? Er det flere som vil anbefale dette? Man vet jo ikke hva forrige eier har utsatt det for..! :roll: Er det mye å hente prismessig?

Hilsen KingKnut!

Intermediate Leikis sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Dayton HO 10" element, det trives i liten kasse. Mine kasser var ca 28 liter før, det funket bra.
    Dayton HO kjøpte jeg av midgard audio.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I surround receivere er det riktignok delefilter for sub kanalen innebygget, men fortsatt trenger du å koble til en forsterker.
    I mine øyne er det både billigere, bedre og enklere å benytte en sub-amp (plateforsterker) innebygget i subkassen.

Når XLS i lukket kasse er nevnt, er det nettopp lukket kasse og IKKE slave.
    Du får ikke den dypeste bassen (uten eq) men den er rimelig grei å integrere med fronthøyttalerne og er "musikalse".

Søk her på forumet eller nettet ellers så finner du en god del om XLS elementene, både med slaver og i lukkede kasser.
    Elementene får du tak i brukt her på AVTorget, på Hifisentralen eller Finn.
    Halv pris er ganske vanlig, og foreløpig er de ikke så gamle at tilstanden bør være noe problem.

Men det finnes selvfølgelig alternativer til XLS, ikke minst nye elementer. Forslaget mitt kom utfra oppfattelsen om at dette var et lavbudsjett prosjekt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok.. Visste ikke at lukket kasse og kasse med slave (passiv radiator) var forskjellige ting :razz:

Ja, i første omgang er det veldig lavt budsjett. Har tenkt å få subkassen til å virke slik den står nå først (har forsterket kassen fra den gamle bassgitarforsterkeren med mye lim bl.a.). Er det vits i å kjøpe f.eks. Hypex DS 2.0 og bruke den på dette prosjektet i mellomtiden?

Fant en artikkel som var veldig interessant. Her går jo fyren for løsning med slave til slutt! Build your own 10" subwoofer, a detailed how-to - Introduction
    Fikk lyst å bygge en sånn i framtiden, men da med ny kasse selvsagt Ikke noe problem..

Men tilbake til prosjektet: Er det mulig å bruke bassgitarforsterkeren som forsterker til subben, og sette inn delefilteret mellom subben og bassgitarforsterkeren? Er det noen som tror at bassgitarforsterkeren i tillegg kan drive to fulltoneelementer ved siden av? Vil ombygging være nødvendig, og prosjektet dermed meningsløst? Har basic loddekunnskaper kunne kanskje laget kretskort

Hele bassgitarforsterkeren kostet kanskje 1500,- ny, og er på 40W tror jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå sparklet og pusset kassen en gang.. Skal sparkle enda en gang og pusse med finere papir før jeg lakkerer
    Fikk senket elementet dypere i kassen vha. vinkelsliper, ble veldig bra

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kjøpt en O-Audio Bash 500W forsterker som skal brukes til prosjektet :-D Kuttet ut hull for forsterkeren bak på kassen, pusset deretter en gang til før jeg tok grunning.
    Forsterkeren er nå til reparasjon, skal montere den og teste når den funker :-P (Se forøvrig tråd http://avforum.no/forum/receivere-fo...bash-500w.html)

Spørsmål:
    Noen som vet om jeg kan kjøre lydsignal ut fra PC-en, dele dette i to med en minijack Y-splitter hvor den ene går til høyttalere den andre til sub-en? Høyttalerene har egne forsterkere.
    Vil den ene av dem "stjele" mer av lydsignalet, og vil jeg få stereo ut (viss det i det hele tatt er mulig)?
    Er også "low level out" på subforsterkeren, men tror ikke denne kan brukes..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    O-Audio Bash 500W forsterkeren er nå reparert, og har satt den inn i boksen. Boksen er sparklet og grunnet, og venter på litt pussing før den skal lakkeres svart. :-P

Er det noen betenkligheter med at jeg plutselig tar et noname-element som er ment for en 30W bassgitarforsterker og setter den sammen med plateforsterker som gir 325W i 8 ohm (Elementet er 8 ohm..)?

Bruker for tiden suben med to aktive høyttalere for å ta seg av diskanten, har Y-splitter mellom dem. Merker at lyden i høyttalerene forsvinner litt når bassen trykker skikkelig på, liksom den "stjeler" signalet.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •