To par med høyttalere i front

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

To par med høyttalere i front

Har lekt litt med tanken å plassere dobbelt sett med høyttalere i front. I dag så har jeg et par Infinity kappa 90 som fronter også har jeg audiovector m3 signature liggende på loftet. Dette er to vidt forskjellige forskjellige høyttalere med totalt forskjellige egenskaper. Men det er jo alltid slik at savner noe av det som ble borte.. også bytter man tilbake. Alle som stereo interesse kjenner seg igjen her.. Man blir jo aldri forøyd.

Men hva med å sette opp begge settene i front? Når det gjelder lyd og høyttalere så er det jo fysikk og det er ikke min sterkeste side. Regner med at det skjer saker og ting ifht faser og motfaser osv.. Noen synspunker i fra de som har kunnskap kunne vært spennende.

Eller blir det enkelt og greit nirvana? Får man begge deler, eller blir det bare "grøt". Jeg har to sett med effekt forsterker + en relativt kraftig surround reciver så det mangler ikke krefter. I dag så ligger jo den ene effekten på loftet sammen med audiovectorene og det er jo litt trist da. Må jo få brukt den til noe fornuftig.

Her er det rom for meniger og synspunkter, så fyr løs karer!

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde dette vært en kanonidé så hadde du nok sett at dette var gjort i mye større grad enn idag.

Lyd er ikke vaffelrøre.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å koble opp to par høyttalere som skal spille samtidig, er neppe noen stor genistrek. Lydmessig er dette high-risk. Stor sannsynlighet for å grøte det til, ja. Det kan også bli ganske anstrengende m.h.t. impedans for forsterkeren med to høyttalersett koblet i parallell.

Derimot KAN det ha noe for seg å koble opp høyttalerne via en svitsjeboks - slik at man kan velge enten det ene eller det andre høyttalerparet. Eller bruke A og B høyttalerutgangene på forsterkeren hvis man har det. Besnærende å kunne velge det høyttalerparet som passer best til enhver tid. Men det blir jo trangt om plassen der foran - og man risikerer at ingen av høyttalerne blir stående akustisk riktig, slik at man i stedet for ett bra alternativ, kan man få to mer eller mindre dårlige.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Intermediate mteinum sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    4,058
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Varsko!

Det er heller ikke lurt å ha høyttalere i rommet som ikke er i bruk. Disse vil ha en påvirkning på lydbølgene som er i rommet.

Se også Tip #52 i Get Better Sound

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mer varsko å ha to sett høytalere som er ganske forskjellige spille samtidig, vil grøte til lydbildet og utfase hverandre ved en del frekvenser.
    Om jeg ikke var fornøyd ville jeg solgt begge parrene og kjøpt noe jeg kunne bli fronøyd med jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt useriøst...

...men de M3'ene fortjener bedre enn å ligge på loftet. De kan doneres til min kino når som helst ;-)

Forøvrig så støtter jeg de andre her, blir tull med flere hovedhøyttalere. Jeg kan ikke huske hvilke/når men mener jeg var med på å kjøre flere fronter uten hell.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda.. jeg er fornøyd med dem begge på hver sin måte. Kappaene er etter min mening best.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ups! forrige innlegg kom ut litt for fort. Kom vel borti noe taster.

Her har det kommet noen interessante argumenter.. Takker for svarene..

Jeg er liker egentlig begge høyttalerne selv om de er forskjellig. Kappaene er etter min mening best og mest raffinert men de har et par dobbelt sett med tunge 10”, og jeg savner litt snerten i fra de kjappe 6” elementene i audiovectorene.

Visste det ville dukke om noen argumenter vedrørende fasing og utfasing, og hva når man da har en sub. Er det sånn at den ikke faser ut høyttalerne siden den spiller på en lavere frekvens da?
    Har også vært inne på tanken og kjøre min gamle acurus effekt forsterker på diskant og mellomtone for å gi maks effekt til bassene, men har vel falt ned på at det ikke er noe ide da det vel blir missforhold i effekt forholdet (det er to forskjellige typer effektforsterker). Også regner jeg med at mellomtone og diskant ikke suger noe særlig av total effekten.

Intermediate Ulf-B sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,698
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sub, ja - den la jeg ikke merke til i signaturen din. Da blir det bare enda verre. Det er vanskelig nok - enkelte påstår at det er "umulig", men jeg holder meg til "vanskelig" - å integrere en sub med ett par fronthøyttalere. Men å integrere en sub med to par fronthøyttalere, det høres ut som relativt umulig. Det går på plassering av sub i forhold til frontene, samt justering av nivå og delefrekvens. Om du får det til riktig i forhold til det ene høyttalerparet ditt, må du ganske sikkert gjøre om på alt sammen når du kobler inn det andre høyttalerparet ditt. For ikke å snakke om når du - eventuelt - kobler opp begge høyttalerparene samtidig.
    1) SB Touch m/iPad, Beolab 5
    2) SB Classic, Weiss DAC-1 MkII, Get-boks, Hegel HD11 DAC, Copland DRC-205, Primare DVD30, ML 326s, 2x Bryston PP 300 SST, ProAc D1, Amphion Impact 500 sub
    3) SB Touch, Benchmark DAC-2 HGC, 2x Bel Canto e.One Ref. 1000, ProAc 1SC, ProAc ER-1 sub, Denon AH-D7000

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •