Subwoofer til musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Subwoofer til musikk

Vurderer å skaffe meg en subwoofer til hjemme stereoen for å få litt ekstra bass. Noen som har noen tips angånde merker eg burde teste ut? Prisklasse er maks 10 tusen. Kan også vurdere 2 stk.

Er for d meste musikk den ska formidle men også film engang i blant.

Anlegget fra før består av Klipsch RF-82 med HK 990

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en slik en:

XTZ 99 W12.16 Sort Matt 12" | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Har ikke hatt den så veldig lenge enda, og den er ikke ferdig innspilt, men foreløpig kan det virke som den gjør en god jobb med å spille bassen til både Manowar, Kemopetrol og Donald Fagen. Til film er den formidabel. Ellers ser jeg at veldig mange skryter av SVS, kanskje spesielt til musikk. Mulig det kan være et enda bedre kjøp.

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner til både SVS og XTZ men har bare erfaring med XTZ. Har ikkje med SVS. Annet enn hva eg har lest. Ser det er litt uenigheter om hvordan dem duger til musikk og vil gjerne høre litt om dette. Men gjerne om andre merker også.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Focal Chorus 700V SW. Veil 5995,- på hifihuset. Da trenger du bare 1 sub. Denne er syk i forhold til pris. fet på film og musikk. Leverer 100% i begge sammenhenger, bruker denne sammen med Monitor Audio GS20 som funker ekstremt bra.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    REL er konge til musikk

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har testet mange subber opp gjennom åra.SVS,XTZ,Audio Pro,B&W,Focal,Velodyne,Klipsch.
    Focal SW900 som du sikkert får for 5-7.500 (kostet 15.000) er jo ekstremt god på musikk.Tight som f... Velodyne SPL1000r vil også anbefales.
    Focalen er svær,men det er high end sub i mine ører.Hadde den i årevis og solgte pga plassmangel.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med RF-82, trenger man da sub til musikk?

XTZ har forøvrig et par "musikalske" suber også:

XTZ | Bashögtalare • 99 W10.17P

XTZ | Bashögtalare • 99 W12.18 P

Personlig ville jeg valgt en med DSP:

XTZ | Bashögtalare • 99 W12 DSP

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ,XTZ,SVS,SVS...det finnes andre merker.Har hatt SVS PB12PLUS og XTZ 12.
    Kan ikke akkurat si at de kan måle seg med en Focal eller Velodyne på musikk og han var jo villig til å bruke 10.000.XTZ-en ble kun brukt på rock og techno på vorspiel,ellers stod den av.

Newcomer Prat sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tillater meg å nevne BKelec for endte gang:-) Home Page for quality UK manufactured subwoofers and sub bass systems har mange spennende subber. Selv har jeg hatt to xls200 i mitt forrige oppsett, og pris/ytelse er helt rå!

Jeg har hørt mye på REL og MJ Acoustic opp igjennom årene da dette lenge var var de "eneste" musikalske subbene i "min verden". Bkelec står ikke tilbake på musikaliteten, noe som er naturlig da BKelec faktisk produserte enkelte subber for MJ acoustic en periode...

BKelec selger direkte fra fabrikk, og min neste sub blir definitivt xls400 fra nettopp bkelec, da denne ser svært lovende ut.

Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For sub til musikk kan du ikke tenke så mye på merke, og ihvertfall ikke erfaringer folk legger ut. Det er dessverre sånn med de lavere frekvensene at de er ekstremt romavhengige, og samme subben kan derfor låte totalt forskjellig i to ulike rom.

Du må derfor etter min erfaring enten få tak i forskjellige subber på hjemlån og prøve deg fram, eller beregne med en eller annen form for DSP i budsjettet... Og kjøpe en sub uten å teste den i rommet først, uten returrett og DSP blir som å spille russisk rulett!

Om du bør velge en dyr eller to litt billigere subber kommer veldig ann på rom og plassering. Men personlig syns jeg symmetri i bassen er ekstremt viktig til musikk, noe man av og til trenger to subber for å oppnå...

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror mange bruker litt for lite tid til å integrere subene sine. Plassering og EQ, begge deler tar endel tid, men resultatet kan bli bra selvom man ikke kjøper sub til 20,000.

Jeg har en XTZ 10" som brukes primært til musikk og spiller veldig hyggelig sammen med 804s.

Det finnes naturligvis bedre subber der ute, men pris/kvalitet-forholdet på disse subbene må man høre før man tror på.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er Elemental skriver om rommet er jo veldig sant.Hadde Sunfire True Subwoofer en gang.Den ble prøvd i 4 forskjellige rom/hus.I 2 av de spilte den helt greit og som forventet,i det ene rommet reiv den ned nesten alt på veggene,men nesten ikke bass i rommet, og i det siste pumpet den ut ENORME mengder bass.
    Sikkert mye prøving og feiling for å få et godt resultat.Grunnen til at jeg anbefaler SW 900 så sterkt er at den oppførte seg relativt likt i de 3 husa jeg prøvde den,og den integrerte så godt at det var ikke godt å vite om den var av eller på.Uten romkorreksjon.Den slår jo nedover og har observert at mange synes det er lettere å plassere.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

SVS er jo blitt referanse sub flere steder nå, så det sier vel endel om hva de har oppnådd med sine sub'r! Selv vurderer jeg en sub test med Velodyne SPL1000 og SVS PC13.. Har System audio explorer fronter med hegel h200 og matchende mk2 hegel cd-spillern og er evig fornøyd spes etter baldur kablene ble spilt inn.. Klokkeklar og varm lyd med mye luft som også når kjellerdypt i mine ører! Men sub er da så "justeringsbetont" føler jeg..grr :???:

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokie
    Vurderer å skaffe meg en subwoofer til hjemme stereoen for å få litt ekstra bass. Noen som har noen tips angånde merker eg burde teste ut? Prisklasse er maks 10 tusen. Kan også vurdere 2 stk.

Er for d meste musikk den ska formidle men også film engang i blant.

Anlegget fra før består av Klipsch RF-82 med HK 990
    En subb som virkelig falt i smak hos meg var Mordaunt Short Mezzo 9.
    Har hørt den ved flere annledninger, blant annet delt helt oppe på 180hz med veldig godt resultat.
    Koster vel 11k men er definnitivt en subb man burde undersøke om man er i markeddet for litt ekstra til stereon. Gjorde seg forrøvrig godt i kino også, men det er ikke et dypbass monster som eD og SVS sine største.
    Kjapp og fin med EQ, DSP, pen finish og egen fjernkontroll med volum måler.

Mezzo 9 subwoofer / Mezzo / Products / Mordaunt Short
    DSP står beskrevet på siden jeg linker til.

Active Lokie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Med RF-82, trenger man da sub til musikk?
    [/url]
    Alltid kjekt med litt ekstra bass i bunnen Har vurdert 2 stk XTZ subber da dette ligger innenfor budsjettet. Men vet ikkje om eg blir fornøyd musikalsk sett med dem.

Velodyne har eg hørt mye bra om men ikkje hørt live, prisklassen på dem e også høy.

Noen med erfaring med Klipsch sine subber? Der får eg samme finish, men d e nå ikkje d viktigste men hjelper.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lokie
    Kjenner til både SVS og XTZ men har bare erfaring med XTZ. Har ikkje med SVS. Annet enn hva eg har lest. Ser det er litt uenigheter om hvordan dem duger til musikk og vil gjerne høre litt om dette. Men gjerne om andre merker også.
    Dette er det mye forskjellige meninger om og det kommer nok ann på rom til rom. Her hos meg så fikk jeg definitivt ett mye bedre resultat Med SVS'en enn xtz'en.

Angående klipsch sub så har jeg ikke hørt disse selv dessverre, men er mange som sier at de er veldig gode spesielt til musikk. Skal være veldig tight og fin bass i de.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •