Gallo VS Orb VS Bose = smålekre høytalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer Desillusjonert sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Gallo VS Orb VS Bose = smålekre høytalere

Er det noen som har testet disse opp mot hverandre?

Jeg har hørt både Gallo og Bose. Gallo stikker nok av med seieren i mine ører, men Orb har jeg ikke hørt.

Gallo koster rundt 8000 kroner, det gjør også Bose.
    Orb bygger på samme prinsippet som Gallo, men er noen lapper billigere. Der koster samme type sett rundt 5000 inn i Norge. Ulempen med Orb er at det ikke er forhandlere i Norge, men det er jo lite som skjer med høytalere og!

Noen som har noen erfaringer?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er noen andre som er verd å nevne også, Waterfall Audio eller hva de heter Swans har noen design saker, Tannoy Har noe og Mordaunt Short har noen som jeg syns er lekre. Cabasse har også noen kuler, Focal, Dali og B&W. (Sikkert mange mange flere også)

Nesten samtlige av merkene jeg har nevnt over ville jeg heller satset på enn Bose Har brukt Lifestyle 48 en del og for meg så er det bare litt bedre enn systemer man får kjøpt på ekljøp for under fem lapper.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi snakker vel her en litt annen pris og?
    Er greit å sammenligne like produkter

Men gode alternativer!

Må jo bare si at Bose Cinemate GA, låt meget bra på film! Engasjerende og lekkert anlegg. Men Gallo er både lekrere og mye mere hifi!

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wife Acceptance Factor-faktor?

Mirage har også, f,eks OMD-5:

Men det finnes også billigere utgaver som Omnisat V2 etc.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dritlekker høytaler, men muligens ikke like plasseringsvennlig som Bose, Gallo og Orb? Prisen er vel noe høyere også! Har du hørt den?

Hvem andre konkurrenter finnes det i prisklassen 5-8000 kroner?

Og hvem importerer Mirage i Norge nå?

Intermediate ragwo sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    2,710
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mono importerer Mirage.

Velkommen til Mono AS
    2x Devialet Silver Phantom, Devialet Dialog
    SB Touch

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener at Cabasse IO ble testa av Hjemmekino med meget gode resultater?

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noe jeg gikk glipp av? Hvor mange høytalere dreier det seg om i dette tilfellet?

Om det dreier seg om et par (2st) små stilige høytalere har jo de fleste merkene jeg nevnte noen modeller som kommer under 10k.

Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Mener at Cabasse IO ble testa av Hjemmekino med meget gode resultater?
    Jepp tror det stemmer, har fått lyttet en del på Cabasse og syns egentlig en del derfra låter bra.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, du gikk nok ikke glipp av noe, men jeg trodde at de fleste du nevner vil havne godt over 10.000 med sub, men det er mulig jeg er litt udatert på priser?

Men det var ikke helt poenget heller.
    Poenget var å få en liten debatt rundt stuevennlige, plasseringsvennlige, KONEvennlige og godt lydene høytalere, som Gallo og Orb. For det er svært få høytalere som slår disse i utseende og plasseringsvennlighet? Vil jeg tro...

Og de to gangene jeg har hørt Gallo, har de imponert meg! Det er ikke High End og knapt nok god hifi, men det er veldig god og musikalsk lyd!

Orb har jeg nå bestilt fra USA, så det skal det bli veldig moro å sjekke ut! Prisene er ganske mye bedre enn på Gallo og de skal være nokså like!

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen bilder...

Newcomer Ghostman1 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    78
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mirage OMD-5 er ganske lett å plassere, de er omnipolare, så får som regel bra lyd uansett hvor du sitter. Men de er vanskeligere å få tak i, da de er gått ut av produksjon. Mirage la visstnok ned OMD serien for å satse på billigere modeller:roll: Men kan vel hende at de dukker opp brukt en sjelden gang innimellom...

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Desillusjonert

Ting ser jo enda bedre ut uten kabler...

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er greiene motatt!

Veldig grei levering og godt innpakket.

Man ser med en gang at dette er en billigere utgave av Gallo. Høytaler kontaktene er av laber kvalitet. Grove kabler kan man glemme og det er vanskelig å koble sammen doble kuler.

Byggekvaliteten ellers ser ut som Gallo.

Lyd...de må innspilles, men første inntrykket er at man får hva man betaler for!
    Greit, men ikke mere...

Men det kan muligens endre seg etter innspilling!

More to come...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig grei levering og godt innpakket.

Man ser med en gang at dette er en billigere utgave av Gallo. Høytaler kontaktene er av laber kvalitet. Grove kabler kan man glemme og det er vanskelig å koble sammen doble kuler.

Byggekvaliteten ellers ser ut som Gallo.

Lyd...de må innspilles, men første inntrykket er at man får hva man betaler for!
    Greit, men ikke mere...

Men det kan muligens endre seg etter innspilling!

More to come...

Bra, pønsker på å kjøpre ORB jeg også så supert med noen ærlige tilbakemeldinger FØR jeg gjør valget... Hvilket sett har du kjøpt? Legg gjerne inn noen bilder.

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKJ
    Bra, pønsker på å kjøpre ORB jeg også så supert med noen ærlige tilbakemeldinger FØR jeg gjør valget... Hvilket sett har du kjøpt? Legg gjerne inn noen bilder.
    Det samme settet som det hvite på bildene over.
    Sammen med sub.

Må jo si at man får mye for pengene og for de fleste tror jeg dette låter meget bra. Man har tilogmed stativer til det meste (flere bordstativer og veggfester). Det får man ikke med Gallo!

Jeg vet at Gallo også spiller litt "trangt" før den er innspilt, så det blir spennende å sjekke ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvilken Gallo?

Og de to gangene jeg har hørt Gallo, har de imponert meg! Det er ikke High End og knapt nok god hifi, men det er veldig god og musikalsk lyd!
    Heisann, hvilken gallo er det du har hørt? micro, micro ti, adiva, adiva ti?

Stusser litt ved denne uttalelsen, "knapt nok god hifi" I testene jeg har lest har adiva ti blitt betegnet som minst god hifi. Har ikke ennå hørt de selv, så jeg spør for å bli klokere:-)

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Micro TI. A'Diva har jeg hverken hørt eller kommentert! :-)
    Men joda, Gallo spiller nok mere hifi enn Orb, men Orb spiller film og den slags litt bedre. Så det er litt hva man er ute etter!

Men da er kulene spilt på i snart en uke og joda, det har løsnet!
    Det er fremdeles ikke hifi, men veldig god stereo!

Alt spiller bedre og bedre og som tillegg til TV-, DVD- og mediasenter-lyden, så er det et genialt anlegg. Som hifi anlegg...tja.

Den låter ikke like oppløst og subben er ikke like stram, men de spiller fint og basse går dypt.

Per nå synes jeg ikke dette låter like bra som Gallo, men vi er flere som er spente på en A-B test. Så det vil komme i løpet av kort tid.

Til den prisen jeg ga? Det er verdt det!

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Æsj! Og jeg som endelig hadde et håp om eller en tro på at denne avstemmingen handlet om noe mer spennende enn høyttalere! 8)

I alle fall inviterte spørsmålene til dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hørt Micro TI. A'Diva har jeg hverken hørt eller kommentert! :-)
    Men joda, Gallo spiller nok mere hifi enn Orb, men Orb spiller film og den slags litt bedre. Så det er litt hva man er ute etter!

Men da er kulene spilt på i snart en uke og joda, det har løsnet!
    Det er fremdeles ikke hifi, men veldig god stereo!

Alt spiller bedre og bedre og som tillegg til TV-, DVD- og mediasenter-lyden, så er det et genialt anlegg. Som hifi anlegg...tja.

Den låter ikke like oppløst og subben er ikke like stram, men de spiller fint og basse går dypt.

Per nå synes jeg ikke dette låter like bra som Gallo, men vi er flere som er spente på en A-B test. Så det vil komme i løpet av kort tid.

Til den prisen jeg ga? Det er verdt det!
    Hvilken sub bestilte du? Hvordan er kvaliteten på den?
    Går det ann å kjøre på med litt volum(til film,fest osv) før satelittene kneler?

Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Da er lyttetesten unnagjort.

Verten stilte med gløgg, "hjemmelagde" pepperkaker og smågodt! Nam :razz:

Vi testet Orb (4 kuler og sub) mot Gallo TI (2 kuler og sub) på Cayin 153 og Pro-ject integrert og for & effekt. Avspiller var en eldre Denon CD-spiller.

Orb er såvidt påbegynt innspilling, mens Gallo er innspillt. Det er IKKE brukt lang tid på å fininnstille subber. Orb koster ca. 5000 kroner inn i landet, Gallo koster rundt 9000 kroner.

Vi brukte disse platene:
    - Susanna Hoffs & Matthew Sweet - You’re so vain, Under the Covers, Vol. 2 (begge låt bra på denne)
    - Elvis - Amazing grace, Amazing Grace: His Greatest Sacred Performances (Her kom virkelig hifi egenskapene til Gallo frem, Elvis låt litt kjedelig på Orb)
    - Editors - An end has a start (her låt Orbene skarpt! S'ene var nesten inne i hodet! Platen må ha særdeles dårlig lyd, men Gallo reddet til en viss grad dagen).
    - Bob Marley - Stir it up, Catch A Fire - Deluxe Edition
    - Rosanna Cash - I’m moving on, The List
    - John Martyn - Solid air, Solid Air

Førsteinntrykket: Forskjellen er ikke god eller dårlig lyd, men forskjellig lyd.

Etter noen flere CD'er: Gallo er mere lyttevennlig, mellomtonen er større og mere ut i rommet. Orb er veldig detaljert, mellomtonen er litt "mindre". Subbene er ikke så forskjellige, men Gallo subben kan virke hakket mere "frisk" og tight!

Etter enda flere plater: På enkelte plater kan Orb være litt for frempå, der Gallo duser det ned litt og er mere lyttevennlig. Gallo mangler litt av detaljgraden til Orb, men har større tendenser til å være en hifi høytaler enn Orb.

Konklusjon: Man får ofte det man betaler for, men det er også litt smak og behag, og det matching er uhyre viktig! Orb trenger en "snill" og rund forsterker (NAD eller Onkyo?), Gallo låter bra på Pro-ject og meget bra på Cayin! Jeg tror at 5.1 settet til Orb (til rundt 8000 kroner) er et meget godt kjøp og det gir veldig mye for pengene. Skal du lytte til musikk, så er Gallo det beste! Men til en nesten dobling i pris...om det er verdt det, er jo opp til hver enkelt! Gliser
    Ingen av settene er veldig glad i hardrock og den slags...

Håper det var til hjelp for noen.

PS: vi kjørte også en liten demo på MP3 kvalitet. Først 128kbps, det låt skit! Så 192, det låt MYE bedre. Utrolig stor forskjell her. Så 320, da ble vi litt mere usikre, men mente vi kunne høre en større ro, mere punch og glattere diskant på 320. Så satte vi på CD opp mot 320. Det var IKKE lett å høre forskjellen. MEN...det skal sies at vi brukte en eldre CD-spiller. På en ny og god spiller så vil jeg tro vi hadde hørt større forskjell! Konklusjon: Hvorfor rippe som MP3 og miste informasjon, når man kan rippe til FLAC og beholde kvaliteten? Minne koster bare mindre og mindre!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •