Monster-sub for musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Monster-sub for musikk

Vurderer å bygge en sub på 100 liter med 2 adskilte kammer med 1 stk. Peerless XLS SWR308-830500 (aktiv) og 1 st. SWR308 (passiv) 830548 i hvert kammer (-12"ere), og paralellkople de aktive elementene og drive dem med en Zachry DSW-400 (-Fra Ljudia) :roll:
    Bygger i tilfelle kassen i 24mm laminert Mdf, med 36mm laminert MDF frontplate. -Regner med en vekt på over 100 kg. ops:
    Er det noen som har hørt noe tilsvarende eller sammenlignbart?
    (-Er møbelsnekker, det skal vel lønne seg å bygge subèn selv, eller??)

:arrow: Burde jeg kanskje heller bare kjøpe en Sony SA-WX900 :?:

Skal bygge opp et gromt anlegg til både musikk og film, 8) og starter altså med suben

Og så trenger jeg tips om magnetisk skjerming, siden jeg har tenkt å plassere suben under Tv`n og svært gjerne vil fortsette med å kunne se alle fargene.. :twisted:

Ærbødig hilsen Gerhard

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke at den kommer til å veie så mye.....[likerHIFI] bygde en sub i 38mm MDF på 300 liter og den veide ikke mer enn 120 kg...

Forresten kanskje.....Tror det kommer til å bli en veldig bra sub iallefall..

Det er jo snakk om gode bass elementer som går ned til en ca. 22 HZ i 50 liters kasse med slave..(passivt)

Et lite tips eller to:

bygg en skråvegg inne i kammerne hvis det er mulig, det hindrer stående bølger.

Skrå avstivninger fordeler resonansene rundt i "hele" frekvens området (fra 22-80Hz...) slik at man ikke hører resonanser..
    Akkurat som en ballong ikke sprekker hvis man legger den på mange spikrer...mens hvis man legger den på èn spiker sprekker den (resonans...)

Tror du vil få mye for pengene hvis du bygger denne subben, for det er ofte slik at du ikke alltid sparer så mye når du bygger billige subber, mens hvis man legger litt penger i det får man som oftest mye for pengene..

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zachry DSW-400 vil nok få store problemer med å drive 2 XLS 12" i parallell. Ellers så synes jeg ikke Zachry DSW-400 er spesielt god. Den har bla et litt høyt subsonicfilter.

Ikke er det noen god ide å plassere tven oppå subben heller med det oppsettet der. Den bevegelige massen blir sannsynligvis over 1,5kg og selv om subben blir stor og tung blir det ikke helt stødig.

Hvis du alikevel vil prøve, så vil jeg anbefale å sette de aktive elementene rygg mot rygg og de passive rygg mot rygg. Da vil de motvirke hverandres bevegelser endel. Og det blir noe mindre magnetisk stråling.

Ellers er XLS med slave en god sub til musikk og film. Ganske så brutal dypbass fra en liten kasse.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av martin
    Tror nok ikke at den kommer til å veie så mye.....[likerHIFI] bygde en sub i 38mm MDF på 300 liter og den veide ikke mer enn 120 kg...
    Må nesten bare få lov til å si det; den har 316liter invendig og 440liter utvendig, noe som tilsier en vekt på ((440-316)*0,75) 93Kg pluss et 10kg element og forsterkeri på noen kg nærmer det seg 110kg :twisted:

Så jeg tror nok ikke du klarer å komme langt over 50-60kg med en slik sub.

Er ikke 50liter litt mye for en 12" XLS?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke akkurat finregnet på vekta, ops: forsterker og elementer kommer i hvertfall på 27,5 kg :wink:
    Ved å lime sammen 2 stk 12mm mdf får man en plate som er vesentlig stivere og tettere/tyngre enn omm man bruker en vanlig 25mm plate og tilsvarende får man en tettere og tyngre plate av å laminere 3stk 12mm fremfor å bruke 2x19mm.
    Avstivinger og dempemateriale veier jo også noe, men det er for så vidt greit nok for meg med en vekt på 60 kg hvis det bare spiller bra (-Er for øvrig nordlending med kjeft som en middels vannpumpetang..)

Takk for tipset med innvendige skrå avstivinger! Tenker å lage de også i 36mm mdf.
    –Er det en ide å perforere slike avstivinger med frks 50mm hull med 75mm senteravstand, vil det kunne bryte resonansene enda mer effektivt? :?

Det er gutta i Ljudia som anbefaler 50 liters kasser til XLS 12”og som mener det er en god løsning å brokople DSW-400 på dem. :x –Hva ville du ha brukt?

For meg gjør det ikke noe om kassa blir stor/større, for jeg kommer til å bygge en stor TV/Stereo-benk / bokhylle rundt den etterpå, slik at den blir integrert i benken med TV`n på benkeplata over suben, men altså selvfølgelig ikke direkte oppå, lager jo hullet i benken større enn subens utvendige mål slik at ikke hele seksjonen dirrer mer enn det som uansett forplanter seg via parketten..
    Siden suben blir plassert forholdsvis tett mot bakvegg og vil være innebygd over og på sidene, bør vel både de passive og de aktive elementene vende enten forover eller nedover?

Er det noen som har hørt dette eller et liknende oppsett og kan si noe om hvordan det låter, frks i forhold til Sony SA-WX 900 ? :?: –Eller noen som har veldig god erfaring med andre kombinasjoner mellom elementer og forsterkere? Noe poeng å legge mer penger i prosjektet; dette kommer på ca 10 k.?

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo fyre på med en Hypex 500 sub forsterker og paralell koble elementene på den, da får du jo 750 watt delt på 2 elementer..

Leste en anmeldelse om en sub med et XLS element (12") og en hypex 500 forsterker...
    Den fikk god kritikk og kostet omkring 10 000 å bygge, de sa at du måtte opp i en ca. 20 000 for å få noe som kan sammenlignes...

Så jeg ville ha droppet slavene og brukt 2x12" på en Hypex 500, det hadde nok kostet litt over 10 000, men ikke noe spesielt mer enn elleve..

tror subben hadde blitt mye bedre enn den sony subben som det er så mye snakk om..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •