Skumle tanker om nedgradering

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skumle tanker om nedgradering

Sitter på et sett Dali Euphonia MS4 og CS4. Er utrolig godt fornøyd, men bruker anlegget 90% til film.

Leker med tanken om at det kanskje er 'overkill'.

Hvor skuffet vil jeg bli med f.eks 7stk JBL 8340A eller noe liknende?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    160
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt muligt det vil fungere greit, men generellt sett hadde jeg nok heller gått for en annen ny gulvstående høyttaler. Eksempelvis Klipsch RF83.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joa, men da er jeg egentlig like langt, rent pengemessig. RF-83 koster omtrent like mye som jeg får for MS4, og da har jeg nedgradert uten å egentlig komme noen vei...

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pluss at du har nedgradert til noe som er helt sinnsykt mye styggere.. hehe. Og det er det vel ingen som har lyst til.

Jeg skjønner tanken din for jeg og føler at film ikke er sååå vanskelig å få bra. Så om du ikke hører noe særlig på musikk, som du forsåvidt sier du ikke gjør, så tror jeg du kommer langt med noe rimeligere og ikke minst mindre.

Litt vanskelig å si hva du egentlig er ute etter, men kanskje et kompaktanlegg fra KEF? De eggforma høyttalerne. Ikke hørt de selv, men får mye bra kritikk i hvert fall. Men det er klart, det vil vel ikke kunne måle seg mot det du har, men det er vel det en nedgradering strengt tatt er.

Hadde jeg vært deg hadde jeg beholdt høyttalerne dine, man veit jo aldri når det kommer ut et knallalbum man har veldig lyst til å høre på.. hehe.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jo det, da... Er litt redd for å angre etterpå.

Skal jeg ha nye nytt skal det være noe som klarer godt trøkk og som tåler juling. Spiller ganske høyt når jeg ser film, og anlegget SKAL klare referansenivå uten å kny, det er i alle fall et kriterium. RF-83 så meget spennende ut. 3 8" i hver gir dynamikk og trøkk til film i alle fall. Må høre litt på de en dag, tror jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ellers kan du jo bare oppgradere til MS5 8)
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe! Joa...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror ikke du bør tenke på det du vil gjøre som en nedgradering

Jeg har gjort litt av det samme som du tenker på: hjemmekino/hifi oppsett til ren hjemmekino og jeg angrer ikke!

Jeg hadde et par ML Vista, Bladelius Tyr og en Transporter. Var veldig fornøyd med alt men jeg ble bare lei av å se alt utstyret mellom meg og lerret. Som deg så jeg mest på film. Jeg solgte nesten alt (ikke subene) og gikk til Klipsch THX Ultra2 med Crown forsterkere (kino proff utstyr). Alt utstyr er nå bak et lettvegg og det blir så mye mer kino effekt enn før :-D
    Du trenger ikke å kjøpe store front høyttaler for film fordi det er subbene som tar seg av alt under 80Hz.

Så min anbefaling er: hvis du ikke trenger anlegget ditt til musikk og vil ha en ekte hjemmekino så GO FOR IT! Jeg kjenner flere her på forumet (striky, Loffen68, ...) som har gjort det og er veldig fornøyde.

Når det gjelder JBL høyttalerne du skrev om så er de designet for surround, ikke front plassering. Jeg har hørt dem hos AVShop i Oslo og det fungerte greit (selv om jeg mener at det var for skarp lyd) men JBL ha andre høyttalerne som passer mye bedre som front (og som de anbefaler).

Hvis jeg husker riktig så har du et dedikert rom men det blir nødvendig å gjøre endringer hvis du kjøpe ekte (hjemme)kino høyttaler. Typisk er det å sette opp en lettvegg og bruke scenemolton på den.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dedikert rom, med falske vegger framme og bak (gardin).

Hvor fikk du tak i THX-oppsettet?

Edit: AVshop, 32 laken for 5.0 oppsett... hmmmmmm

Så må jeg ha lydtransparent 100" lerret.... Fristende!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atledreier
    Hvor fikk du tak i THX-oppsettet?
    JFS i Drammen. De var billigere enn alle de andre. Og jeg har alltid fått veldig god hjelp der.
    Du må ikke kjøpe alt THX, du kan gjerne bruke 1 eller 2 par RS-42 (eller RS-52) til surround (jeg tror at disse er billigere en THX versjonen).

Edit: AVshop, 32 laken for 5.0 oppsett... hmmmmmm
    Jeg tror at du tar feil. jeg fikk 29 599,- via tilbudet de har der:
    AVshop.no / Systemkonfigurator
    Uansett bør du sende dem en epost for å spørre om et tilbud. Det er MYE penger å spare når du presser prisene.

Så må jeg ha lydtransparent 100" lerret.... Fristende!
    Hvis du allerede har et (ramme)lerret som du liker så se om du ikke kan få kjøpt et lydtransparent dukk. Det blir mye billigere. Ellers kan du gå for et 2.35:1 buet lerret

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ha nytt lerret. Har nedtrekk nå, siden det henger fra taket 'i løse luften'.

Må uansett se om det er noen interesse for Dali'ene mine...

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må uansett se om det er noen interesse for Dali'ene mine...
    Da er det bare å legge ut et par annonser her og på HFS

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja dette så jo ut som en kjempeplan. Mye smartere enn det jeg klarte å komme på.. hehe.

Tror det blir brutalt og fint det kinoopplegget der når man får fyllt på med et par sub'er.

Er helt sikkert noen som vil ha seg noen MS4, noe annet ville overrasket meg. Som nevnt så er her og Hifisentralen bra steder å legge ut. Jeg kjøpte forøvrig mine fra Hifisentralen. Fungerer veldig bra det.

Min hjemmekino

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror det blir brutalt og fint det kinoopplegget der når man får fyllt på med et par sub'er.
    RL-p15 byggetråden

Er ikke bekymret for MS4, er mer bekymret for senteren. Det er ikke så stor interesse for CS4, er jeg redd. Men det kan ikke skade å legge ut en annonse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da drar det seg mot salg av Daliene. Har fått pris på U2 som er akseptabel.

Hva med forsterkere? 'Alle' sier de trenger mye effekt, gjerne 300-600W per kanal. Forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med å ha mer effekt enn nødvendig er å få mer enn nok headroom (Wikipedia).

Jeg har kjøpt kino forsterkere fra Crown (DSi 1000) og er veldig fornøyd med dem. Den har bla DSP og kan fjernstyre fra PC via USB. Den er ikke veldig dyr eller (ift 'hifi' forsterkere). For info: på avsforum er det mange som har gått fra hifi forsterkerne til Crown og mente at lydkvaliteten ble bedre.
    Andre kjører Parasound (med Klipsh THX2 også) og liker det også.

Jeg anbefaler at du først finner de høyttalerne du vil ha. Så finner du en/flere forsterker(e) som passer til disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel nokså sikker på at det blir et sett 650 og 525.

Ser DSi 1000 ligger på rundt 8 lapper. Trenger 3 stykker... Blir noen penger det, gitt... Hvor kjipt blir det med Behringer EP1500 eller 2500?

Newcomer BeoMaster sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Så det blir vel egentlig ikke en nedgradering dette her , fordi det nye oppsettet simpelt henn er noe helt annet...

Lykke til!

Intermediate Tigerberget sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    1,803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "skumle tanker om nedgradering" høres mer ut som "Nye tanker og omprioritering" her.... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vel mest det, ja!

Gleder meg, selv om jeg fremdeles er litt skeptisk, og jeg er SIKKER på at jeg kommer til å angre noen ganger, så er nok dette mer det jeg er på jakt etter i det lange løp.

Men nå er det forsterkeri som står på agendaen. Crown til 24 lapper blir litt mye akkurat nå....

Behringer EP2500 ligger på rett over 4 lapper, og EP1500 er rett over 3,5. Begge skulle være plenty, og jeg har ingen behov for DSP, delefilter osv, alt det tar Audyssey seg av. Men skal jeg kjøpe Behringer går jeg for 2500. Det er et par hundrelapper i forskjell, og da har jeg i alle fall forsterkere så det klarer seg. Kan også kanskje klare meg med bare to, til front og senter. Bak klarer kanskje receiveren å trekke, den trekker Euphonia/Mentor nå.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •