kalibrering av subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 42
    Intermediate Megawatt sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    536
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Du vil sannsynligvis ikke få noe godt resultat, fordi YPAO da tror du ikke har sub - men det har du. Så frontene (og kanskje andre) høyttalere blir satt til large, dvs. spiller fullfrekvent (for et sted må bassen "gå") og kjører du subwoofer i tillegg, blir det for mye bass (er det noe som heter det? :-)).
    Kan jo slå ut i for lite bass også dersom det blir utfasing mellom fronter og sub?

Har planer om å prøve en liten(8) ) runde med subkalibrering i kveld da jeg har fått alle komponentene som skal være i kinoen en goood stund fremover nå.

Blir nok så jeg følger guiden din Hellnoob. Ser ikke bort ifra at det kanskje blir en PM eller to til deg dersom jeg blir stående å stange huet i veggen for lenge. Noen gode råd og tips kan være flott å få med seg dersom jeg skulle møte på problemer underveis..:???:

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Megawatt
    Kan jo slå ut i for lite bass også dersom det blir utfasing mellom fronter og sub?
    Oh yes.

Ser ikke bort ifra at det kanskje blir en PM eller to til deg dersom jeg blir stående å stange huet i veggen for lenge.
    Oh no... :-)

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg kan utrolig mye, men er ikke alltid så flink til å dele "hvordan" og "hvorfor" skriftlig på AVforum.

Se disse to enkeltpostene i min tråd:

:arrow: http://avforum.no/forum/910461-post573.html

og

:arrow: http://avforum.no/forum/910467-post574.html

Det jeg har gjort i mikroguiden er å oppdatere den etterhvert som jeg har funnet ut av ting, og på den måten dele dette med flest mulig. Dess flere som "kan" subkalibrering - eller kan noe eller mer om det - dess bedre :-)

Go subs
    Jeg ble ikke så veldig mye klokere på fasejustering på subbene av de to innleggene der, men det var kanskje det som var poenget..hehe.

Uansett, jeg har brukt guiden du har laget og syneste den er finfin.
    Må til med ny runde straks, da en SVS tube er på vei i posten fra LSound i skrivende stund

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med postene jeg viste til, er ikke å henge ut noen, men at 1-2-3 guiden etterlater flere spørsmål enn svar - dersom en ikke tror at autokalibrering og eventuelt romkorreksjon gir et resultat en blir fornøyd med.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det noe jeg har tengt på...
    85dB ved 50hz... ville det ikke vært bedre og eks: x-over er satt til 80hz, og justert til 85 dB ved 80 hz for en så fin overgang som mulig ???

Dette er noe jeg også har tenkt på.....
    Høres da fornuftig ut med tanke på at det er viktigst at sub og fronter spiller i nøyaktig fase ved x-over!!
    Eller???
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Autokalibrering og romkorreksjon er IKKE det samme.

Autokalibrering setter avstand (=fase), høyttalere som small/large, delefrekvens (crossover, x-over) og volum for hver kanal.

Romkorreksjon (YPAO, MCACC, Audyssey) bruker equalizer-magi til å påvirke lyden.

Jeg bruker autokalibrering - først. Det bør alle gjøre.

Jeg bruker ikke romkorreksjon - men det kan være du bør gjøre det, hvis du liker hva det gjør med lyden.

Slik eg har forstått det,ifølge ein i lyd og bilde,så skal romkorreksjonen i pioneerene vere dårlig (eq,standing waves,phase,osv) og ein skal kalibrere og kun beholde avstander,volumnivåer,osv og slå av alt det andre...Så kanskje eg skal kun kjøre auto calibration og ikkje full auto calibration og reverb measurement,advanced equaliser,osv,når eg kalibrere pionen/mcaacen.

Prøvde å stille litt på suben.... Eg kjørte 75 db på alle kanaler ved 20 i master volum..På suben fikk eg ca 72db ved 50 hz og 75 ved 40 og 30 om ikkje eg tar feil.....

Når eg har kalibret med mikrofon,så viser frontene -3,0 og suben er nede i -6db... Ser svs ( på lappen eg fikk med)anbefaler som utgangspunkt å justere suben +1 til +3 høyere enn resten av anlegget.Men da blir det jo j.... høyt og ekstremt med bass.Hehe... Eg justerte 4 opp fra -6 til -2... Da ristet det godt i magen på master and commander....

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronter og sub skal spille i fase så langt ned som frontene spiller. Få om noen receivere/prosessorer har så bratt delefilter at frontene er stumme under delefrekvensen.

Er de i fase på 50hz er du på ingen måte i mål - det kan godt være utfasinger og peaks andre steder på kurven (noen skylds frontene, andre rommet) - men i mange tilfeller er du da et godt stykke på vei.

Se forøvrig "disclaimeren" i guiden min.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost
    Slik eg har forstått det,ifølge ein i lyd og bilde,så skal romkorreksjonen i pioneerene vere dårlig
    Som jeg har påpekt tidligere - en slik uttalelse viser hvor lite "ein i lyd og bilde" kan - vedrørende verifisering av korrektheten etter utført romkorreksjon.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost
    Slik eg har forstått det,ifølge ein i lyd og bilde,så skal romkorreksjonen i pioneerene vere dårlig (eq,standing waves,phase,osv) og ein skal kalibrere og kun beholde avstander,volumnivåer,osv og slå av alt det andre...Så kanskje eg skal kun kjøre auto calibration og ikkje full auto calibration og reverb measurement,advanced equaliser,osv,når eg kalibrere pionen/mcaacen.

Prøvde å stille litt på suben.... Eg kjørte 75 db på alle kanaler ved 20 i master volum..På suben fikk eg ca 72db ved 50 hz og 75 ved 40 og 30 om ikkje eg tar feil.....

Når eg har kalibret med mikrofon,så viser frontene -3,0 og suben er nede i -6db... Ser svs ( på lappen eg fikk med)anbefaler som utgangspunkt å justere suben +1 til +3 høyere enn resten av anlegget.Men da blir det jo j.... høyt og ekstremt med bass.Hehe... Eg justerte 4 opp fra -6 til -2... Da ristet det godt i magen på master and commander....
    Som med Yamahas YAPO så får du med Pioneers MCACC med mulighet for FLERE minneblokker... forsterkere med Audyssey klarer bare og får lagret 1.

Så om du spør meg så velger jeg og kunne ha flere minneblokker til forskjellige signalkilder og lydformater :-)
    I stedet for og sitte der med 1 kalibrering som må forsøkes og tilpasse til alle.
    For det er stor forskjell på de forskjellige lydformatene har jeg merket.

Så det er fordeler med og kjøpe eksempelvis yamaha og pioneer også om det ikke er 100% på en kalibrering at de er 70-80% på 6 eller flere minneblokker

Justere nivået på suben trengs sikkert litt jobbing med, pass på at suben har kapasitet til og tåle det den yter på max.

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et kjapt spørsmål ang flere subber i anlegget;

For å få på en tredje sub (evt plassere to stk bak i rommet), må signalet splittes i enden av eksisterende subkabel. Dvs det må vel være hunn til to hunn, om jeg ikke tenker feil. Problemet er jeg ikke finner en slik type kabel i de nettsjappene jeg har sjekket (lsound, surround).
    Er det ikke med et som nevnt y-ledd man splitter signalet?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    Et kjapt spørsmål ang flere subber i anlegget;

For å få på en tredje sub (evt plassere to stk bak i rommet), må signalet splittes i enden av eksisterende subkabel. Dvs det må vel være hunn til to hunn, om jeg ikke tenker feil. Problemet er jeg ikke finner en slik type kabel i de nettsjappene jeg har sjekket (lsound, surround).
    Er det ikke med et som nevnt y-ledd man splitter signalet?
    Bare og slenge på et y-ledd til ved reciverens re-out og trekke en kabel som er litt for lang i stedet for litt for kort

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Bare og slenge på et y-ledd til ved reciverens re-out og trekke en kabel som er litt for lang i stedet for litt for kort
    Takker!
    Ok, så der jeg allerede har et y-ledd (1-hann, to hunn), må man inn med enda ett y-ledd (1-hann, to-hunn) som kobles på en ene splitten fra forrige ledd...?

Da *må* man altså inn med to lange kabler dersom man ønsker to subber bak?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Backstreets
    Takker!
    Ok, så der jeg allerede har et y-ledd (1-hann, to hunn), må man inn med enda ett y-ledd (1-hann, to-hunn) som kobles på en ene splitten fra forrige ledd...?

Da *må* man altså inn med to lange kabler dersom man ønsker to subber bak?
    Jepp, det er en måte og gjøre det på.
    Så skal du inn med 2 suber bak så må du vel utvide med enda en y-splitt.

Det skal heller ikke være noe problem og sette på en splitter på subens kontakt

Newcomer iMars sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil sannsynligvis ikke få noe godt resultat, fordi YPAO da tror du ikke har sub - men det har du. Så frontene (og kanskje andre) høyttalere blir satt til large, dvs. spiller fullfrekvent (for et sted må bassen "gå") og kjører du subwoofer i tillegg, blir det for mye bass (er det noe som heter det?).
    Jeg har Pioneer LX-71 hvor romkorreksjonen automatisk satte fronthøytalerne til ”Large” og subwoofer til ”on”. Subwooferen kan det settes fra ”on” til ”plus” for at den skal spille hele tiden.

Spørsmål 1: Har jeg forstått det riktig dersom romkorreksjonssystemet selv har valgt å kjøre bass til både sub og fronthøytalere?

Spørsmål 2: Dersom romkorreksjonssystemet selv har valgt dette, er det da et poeng å likevel sette fronthøytalerne til ”small” slik at all bass kanaliseres til subben? Hensikten må da være, slik jeg forstår Megawatt, at fronter og sub ikke utfaser hverandre ettersom det vil resultere i mindre bass?

iMars

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iMars
    Jeg har Pioneer LX-71 hvor romkorreksjonen automatisk satte fronthøytalerne til ”Large” og subwoofer til ”on”. Subwooferen kan det settes fra ”on” til ”plus” for at den skal spille hele tiden.

Spørsmål 1: Har jeg forstått det riktig dersom romkorreksjonssystemet selv har valgt å kjøre bass til både sub og fronthøytalere?

Spørsmål 2: Dersom romkorreksjonssystemet selv har valgt dette, er det da et poeng å likevel sette fronthøytalerne til ”small” slik at all bass kanaliseres til subben? Hensikten må da være, slik jeg forstår Megawatt, at fronter og sub ikke utfaser hverandre ettersom det vil resultere i mindre bass?

iMars
    1.Ja det gjør den,men ikke i stereo,da spiller ikke suben!
    På film,så spiller suben LFE-sporet!

2.Det kan det vere ja,men dette kommer også an på hvordan suben din er plassert!
    Og hvis du har frontene som large,er det særdeles viktig at sub(ene) er 100 % kalibrert med frontene! Dette må du prøve deg frem til hva som låter best hos deg,og med dine ører!
    For å kalibrere sånn,må du ha en db måler,og sinustoner tilgjengelig!
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    1.Ja det gjør den,men ikke i stereo,da spiller ikke suben!
    På film,så spiller suben LFE-sporet!

2.Det kan det vere ja,men dette kommer også an på hvordan suben din er plassert!
    Og hvis du har frontene som large,er det særdeles viktig at sub(ene) er 100 % kalibrert med frontene! Dette må du prøve deg frem til hva som låter best hos deg,og med dine ører!
    For å kalibrere sånn,må du ha en db måler,og sinustoner tilgjengelig!
    Takker for svar Trolan!

Min subwoofer er plassert ca. halvannen meter til høyre for frontene, og ca. en meter fremover mot lytteposisjon (der begynner hjørnesofaen). Den er ikke kalibrert med hverken dB-måler eller sinustoner, men har kjørt romkorreksjonssystemet (MCACC). Antok at "large" var korrekt ettersom MCACC valgte dette til frontene, men kan jo sette frontene til "small" og subwoofer til "plus" og høre hvordan det låter!

iMars

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar Trolan!

Min subwoofer er plassert ca. halvannen meter til høyre for frontene, og ca. en meter fremover mot lytteposisjon (der begynner hjørnesofaen). Den er ikke kalibrert med hverken dB-måler eller sinustoner, men har kjørt romkorreksjonssystemet (MCACC). Antok at "large" var korrekt ettersom MCACC valgte dette til frontene, men kan jo sette frontene til "small" og subwoofer til "plus" og høre hvordan det låter!

iMars

Eg kjørte også romkoreksjonen på pioneer ( MCAAC ) og der stilte den også inn large.MEN,hos meg fungerer det mye bedre å ha dei på SMALL.Har store fornthøytallere ( B&W 604s3 som er krevende høytallere ).Det er mye bedre å stille alle høytallere på small og deling ved 80hz ( Dette er også standard i bransjen.Kjøpte nettopp ny sub.Svs10nsd og der fikk eg med ein lapp kor det stod enkelte punkter ved kobling opp av suben.Og der stod det at det var som regel best resultat ved small og 80hz.Har også blitt anbefalt av flere avforumere til å stille dette)...... Når du stiller på SMALL og 80HZ tar suben seg av mesteparten av bass/dypbass.Da vil recieveren slippe dette til høytallerene,og dei vil bli lettere å drive.Da vil høytallerene levere det dei er best til.Mellomtone og diskant.Og recieveren vil få mere overskudd til dette Eg merket ivertfall STOR forskjell på å gå fra large til small.Nå kan eg spille ganske høyt uten at det låter anstrengende... Ved large ble lyden dårlig/skarp/for klinisk ved høyt volum....... Synest også det låter bedre ved lavt volum........... 8)

Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synest denne var en grei og enkel forklaring av dette med delefrekvens

Bass Management Basics – Settings Made Simple — Reviews and News from Audioholics

(det er grunnleggende info for starters, slik som meg )
    Flere andre gode artikler på den siten også.

Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjertost: Takk for svar! Er det slik at ja kan sette frekvensområdet (Crossover frequency) på subwooferen på maks (tror det 120Hz) ettersom forsterkeren uansett tar seg av delingensfrekevensen på rundt 80Hz?

Andre er også velkomne til å svare!

iMars

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjertost: Takk for svar! Er det slik at ja kan sette frekvensområdet (Crossover frequency) på subwooferen på maks (tror det 120Hz) ettersom forsterkeren uansett tar seg av delingensfrekevensen på rundt 80Hz?

Andre er også velkomne til å svare!

iMars
    JEPP

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •