Nye, rimelige fronter. Er Klipsch F-1 et godt alternativ

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 48
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nye, rimelige fronter. Er Klipsch F-1 et godt alternativ

Har nettopp begynt prosessen med å bytte ut mitt Denon alt-i-ett hjemmekino-anlegg. Har ikke tenkt å legge allverden i dette, får heller bytte ut litt etterhvert, men har hittil kjøpt en Denon AVR1910 surroundreceiver og en XTZ 99 W12.16 sub. På høyttalerfronten er det ellers ikke så mye å skryte av: i front har jeg to Pioneer "hyllehøyttalere", S-CR52 eller noe i den duren (6 ohm, 130 watt). De gjør forsåvidt en brukbar jobb til å være så små, men jeg ønsker altså å bytte dem ut i noe gulvstående med mer og bedre/fyldigere lyd. Resten av høytalerne er foreløpig de som fulgte med det gamle Denon-anlegget, de heter vel SC-A500SD tror jeg, 6 ohm, 100 watt elns.

AVR1910 yter 7 * 90 watt over 8 ohm, 125 over 6 ohm.

Planen er å (i første omgang) flytte de Pioneerene som surroundhøyttalere bak, og i front sette noe til rundt 3000 kroner. Siden jeg har en sub som skulle være saftig nok, er det ikke så nøye om det er supermye bass på disse gulvhøytalerne, heller best mulig lyd oppover i registeret (høres ikke det fornuftig ut...eller?). Jeg ser at det finnes diverse Dynavoice-høytalere til alt fra en latterlig billig penge og oppover, og Qln Artech 6 burde kanskje også være en verdig kandidat? Men så ser jeg altså at Soundgarden for tiden selger Klipsch F-1 til 3000 kroner (vet ikke om dette er nettpris, eller om de selges til den prisen i butikk også)

Noen som har god erfaring med noen av disse, og kanskje spesielt med Klipsch? (de virker forsåvidt mest interessante, siden de egentlig er høyttalere til 4500 kroner). Vil Denonen min klare å drive disse tilfredsstillende?

Jeg bruker anlegget mest til film, men også en del til musikk (rock, RnB, metal, progressivt)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Disse funker bra 3490,- : Proson Kevlar R66 MKII i Calvados Farve Proson | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Hva gjør du med centerhøytaleren?

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror klipsch vill gjøre enn bedre job en proson høytalleren.får mye mer for pengene å kjøpe klipsch
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C30
    Hei.

Disse funker bra 3490,- : Proson Kevlar R66 MKII i Calvados Farve Proson | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Hva gjør du med centerhøytaleren?

Sorry, jeg glemte å nevne: de nye frontene må være svarte (har bla. med WAF å gjøre).

Disse så jo ellers ikke dummen ut de da, men kommer seg på nærmere 4000 inkludert frakt. Jeg har allerede brent av så mye den siste måneden på dette her (har kjøpt BD-spiller også :-|), at julegavebudsjettet er blitt redusert, så jeg burde nok helst holde meg ganske nært 3000, tror jeg :-D

Senteren ja...godt poeng, den blir jo ganske liten i forhold til alt dette andre etterhvert. Mulig jeg lever en liten stund med centeren jeg har, før jeg kanskje kjøper noe billig XTZ-greier (de har en til 590 feks) som jeg senere oppgraderer til noe heftigere.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    F1 er jo nokså lettdrevne, men det er mulig de kan bli litt skarpe sammen med Denon. Tror du blir nødt til å prøve.

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 9ppel
    Sorry, jeg glemte å nevne: de nye frontene må være svarte (har bla. med WAF å gjøre).

Disse så jo ellers ikke dummen ut de da, men kommer seg på nærmere 4000 inkludert frakt. Jeg har allerede brent av så mye den siste måneden på dette her (har kjøpt BD-spiller også :-|), at julegavebudsjettet er blitt redusert, så jeg burde nok helst holde meg ganske nært 3000, tror jeg :-D

Senteren ja...godt poeng, den blir jo ganske liten i forhold til alt dette andre etterhvert. Mulig jeg lever en liten stund med centeren jeg har, før jeg kanskje kjøper noe billig XTZ-greier (de har en til 590 feks) som jeg senere oppgraderer til noe heftigere.
    Gå for Klipsch-F1 med en gang! Med det budsjettet der så finner du nok ikke noe bedre Mine klipsch f1 trøkker bedre enn hva mine cv12" gjorde og bedre enn min brors proson høyttalere med 3x 6,5".. F1 gjør en steinbra jobb på bass område og gir deg ett saftig og deiligt lydbilde!

Kan kanskje bli litt skarpt her og der avhengig av hva musikk/film du ser, men jeg som kjører H/K (som er kjent for å være litt kvasse) synes ikke det river i øyrene før jeg nærmer meg -8dB og da begynner høyttalerne å nærme seg kanten!

Jeg var veldig skeptisk til disse høyttalerne selv pga den latterlige prisen, men var og prøvehørte de noen ganger og har ikke angret siden! Har blitt helt forelsket i klipsch og gleder meg til å kjøpe noen større & dyrere etter litt tid og sparing

edit: Jeg kjørte høyttalerne først med en gammel yamaha rx-v forsterker som var oppgitt til 110watt 6 ohm tror jeg, og den klarte de fint Meget lettdrevne høyttalere!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Gå for Klipsch-F1 med en gang! Med det budsjettet der så finner du nok ikke noe bedre Mine klipsch f1 trøkker bedre enn hva mine cv12" gjorde og bedre enn min brors proson høyttalere med 3x 6,5".. F1 gjør en steinbra jobb på bass område og gir deg ett saftig og deiligt lydbilde!

Kan kanskje bli litt skarpt her og der avhengig av hva musikk/film du ser, men jeg som kjører H/K (som er kjent for å være litt kvasse) synes ikke det river i øyrene før jeg nærmer meg -8dB og da begynner høyttalerne å nærme seg kanten!

Jeg var veldig skeptisk til disse høyttalerne selv pga den latterlige prisen, men var og prøvehørte de noen ganger og har ikke angret siden! Har blitt helt forelsket i klipsch og gleder meg til å kjøpe noen større & dyrere etter litt tid og sparing

edit: Jeg kjørte høyttalerne først med en gammel yamaha rx-v forsterker som var oppgitt til 110watt 6 ohm tror jeg, og den klarte de fint Meget lettdrevne høyttalere!
    OK, dette begynner å høres lovende ut ja :-) Det eneste som er litt kjipt er hvis bassen er så bra at investeringen i sub viser seg å være bortkastet :-D

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, dette begynner å høres lovende ut ja :-) Det eneste som er litt kjipt er hvis bassen er så bra at investeringen i sub viser seg å være bortkastet :-D
    Det er aldri bortkastet med sub til høyttalere Du tar bare og deler på mellom 40-80 hz til sub'en.. På de fleste høyttalerne mangler du alltid litt bunn, men F1 klarer og levere enn enorm mengde bass mtp. att det bare er ETT 1x 6,5".. Jeg har kjørt F1 sammen med CV 12" og du merker godt forskjell uten sub, og med sub (spesiellt på film da)..

Så ikke vær redd for det Jeg tror du vil bli temmelig fornøyd med F1!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hrmph...de var selvsagt utsolgt for de høyttalerne her i byen da, tilogmed demo-modellene var solgt. Kan jo alltids bestille via nettet, men hadde håpet å slippe unna frakt-kostnader da. Mulig butikken kan bestille dem opp, har sendt mail og forespurt. Hadde uansett vært greit å fått se dem live først, for å vurdere WAF o.l.

En par-tre ting: de føttene/spikes'ene som er avbildet på høytalerne, følger de med i pakken, eller må de kjøpes til?

Og nå spør jeg sikkert dumt her, men hvilke koblinger er det bakpå disse, er det kun tilkobling for banan-plugger, eller er det også skru-koblinger (antar: ja, men jeg spør nå for å være sikker. Foreløpig har jeg bare høyttalerledninger a la Lefdal, uten plugger på, nemlig )

De andre høyttalerne i oppsettet mitt er 6 ohms, disse er 8 ohm. Vil dette ha noe å si? Hva er evt. "fordel/ulempe" med 8 kontra 6 ohm, hvis noe? Bedre respons jo lavere impedanse, eller?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åkkesom: de tok dem ikke inn i butikken igjen, til den prisen ihvertfall, så nå er de bestilt fra nettbutikken :-D

Takk for hjelpen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åkkesom: de tok dem ikke inn i butikken igjen, til den prisen ihvertfall, så nå er de bestilt fra nettbutikken :-D
    Gratulerer med nye høytalere

Når du har fått høytalerne i hus hadde vært gøy med en liten rapport om hvordan de fungerer..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at en forsterker på 2x100watt i 8ohm skal spille like høyt med en høyttaler med samme følsomhet bare med 6ohm så må forsterkeren yte 150watt i 6ohm. Det er sjelden vare med slik økning i effekt. Dette vil si at det er lettere for forsterkeren med 8ohm høyttalere enn med 6ohm. Så det er en fordel med 8ohm framfor 6ohm.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok komme tilbake med en liten rapport ja, når de er trygt i hus (tilogmed kona gleder seg....hva i allverden....).

Ble noe krøll med den bestillingen min, men det får jeg greie ut med i morgen, har sendt dem mail.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (tilogmed kona gleder seg....hva i allverden....).
    Siden julemarsipanen er ute i butikkene, kan vi vel si at det må være et tidlig julemirakel ;-)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal nok komme tilbake med en liten rapport ja, når de er trygt i hus (tilogmed kona gleder seg....hva i allverden....).

Ble noe krøll med den bestillingen min, men det får jeg greie ut med i morgen, har sendt dem mail.
    Føttene følger med (er ganske mye bass, så de hjelper godt og gir den ett bra trøkk uten at ting rister rundt omkring nært høyttalerne).. Det er skru-koblinger og er faktisk usikker på om det er plass til bananplugger :P Har ikke sitt så godt etter ;D

Gratulerer med nye høyttalere! Jeg tror du kommer til å bli OVERRASKET over hva du har kjøpt og til hvilken pris

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hokeyh
    Føttene følger med (er ganske mye bass, så de hjelper godt og gir den ett bra trøkk uten at ting rister rundt omkring nært høyttalerne).. Det er skru-koblinger og er faktisk usikker på om det er plass til bananplugger :P Har ikke sitt så godt etter ;D

Gratulerer med nye høyttalere! Jeg tror du kommer til å bli OVERRASKET over hva du har kjøpt og til hvilken pris
    Da var ordren ordentlig plassert, og ting går sin vante gang. Snakket med en på Soundgarden, og han sa at det var tilkobling både med skruing og plugger. Var også mulighet for bi-amping, noe forsterkeren min også støtter, så det bør jeg kanskje gå for? Vet jo ikke så mye om hva det går ut på, men det blir renere lyd av det elns? Det jeg trenger er vel et ekstra par høyttalerledninger per høyttaler, eller er det mer som skal til?

Jeg begynner å få store forhåpninger til dette kjøpet ja, må jeg si :-D Gladiator på Blueray ligger i posten på vei fra play.com også, det kan jo bli en ganske annerledes opplevelse med de nye høyttalerne og en 12" XTZ enn da jeg så den på DVD med det gamle alt-i-ett-anlegget

Ny senter er vel det neste nå da...og deretter ny TV 8) Men det får bli litt fram i tid ja, tror jeg, sist jeg så etter var det ikke penge-trær vi hadde i hagen

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var ordren ordentlig plassert, og ting går sin vante gang. Snakket med en på Soundgarden, og han sa at det var tilkobling både med skruing og plugger. Var også mulighet for bi-amping, noe forsterkeren min også støtter, så det bør jeg kanskje gå for? Vet jo ikke så mye om hva det går ut på, men det blir renere lyd av det elns? Det jeg trenger er vel et ekstra par høyttalerledninger per høyttaler, eller er det mer som skal til?

Jeg begynner å få store forhåpninger til dette kjøpet ja, må jeg si :-D Gladiator på Blueray ligger i posten på vei fra play.com også, det kan jo bli en ganske annerledes opplevelse med de nye høyttalerne og en 12" XTZ enn da jeg så den på DVD med det gamle alt-i-ett-anlegget

Ny senter er vel det neste nå da...og deretter ny TV 8) Men det får bli litt fram i tid ja, tror jeg, sist jeg så etter var det ikke penge-trær vi hadde i hagen
    Bi-amp vil jeg anbefale hvis muligheten er der.

Tror du i hovedsak vil merke det på at F1 vil bli mindre skrikete ved høyere volum.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    138
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aiai...sporingsnummer til pakken er mottatt :-D Få ting her i verden som er like moro (....og frustrerende) som å spore pakker.

*klikk*

"Nei"

*klikk*

"Nei"

*klikk*

"Nei, ligger fortsatt i Oslo ja"

*klikk*

"Nei"

Intermediate shield sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,172
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    gratulerer med nye høytallere.du kommer til å digge dem
    LG B6-Panasonic TX-P55VT60Y-Onkyo TX-NR 636-.16-Philips Fidelio X2-
    Panasonic DMP-BDT110-Pioneer BDP-120-Samsung UBD-K8500-Xbox 360 250GB-Xbox One 500GB

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Det du gjør er at du f.eks fjerner den metal-tilkoblingen som kobler sammen 2x2 bakpå høyttalerne, så tar du f. eks 2 kabler fra Frontene t bass elementenet og 2 kabler fra bakhøyttalerne til diskanten.. Dette gjør jo da at du får mer watt i både diskant og bass slik at du får bedre kontroll over høyttaleren

Tror ikke du kommer til å angre på kjøpet Jeg har blitt forelsket i Klipsch og gleder meg til å kjøpe noen litt større i framtiden

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •