Kan en høytaler få for mye effekt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kan en høytaler få for mye effekt?

Har planer om etter hvert å gå over fra surround til ren stereo-løsning. Har Dali ikon 6 høytalere, og sikler litt på Parasound New Classic for- og effektforsterker. Forforsterker blir Parasound 2100, og effektforsterker blir enten 2125 (2*125 watt @ 8 ohm), eller 2250 (2*250 watt @ 8 ohm). Har et par spørsmål:

1. Vil 2250 bli ''overkill'' og på noen som helst måte være skadelig for høytalerne?

2. Vil lyden bli noe bedre ved å kjøpe 2250 kontra 2150 (125 watt vs 250)? Høytaleren drar vel bare den mengden med watt den trenger, og viss den da ikke trenger mer enn 125 watt så vil vel ikke lyden bli bedre med 250 watt, eller?...betyr ikke det bare i praksis at 2250 forsterkeren har mer watt i ''reserve'' viss høytalerne har behov for mer effekt? Mulig jeg er helt på jordet nå, men greit å vite før jeg skal legge flere tusen i nytt forsterkeri

Takker og bukker for svar

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom over en interessant artikkel på nettet...Der står det følgende:

Most of the time (with most loudspeakers), it only takes a watt of two of output power to drive a loudspeaker to moderate levels. However, music is a dynamic art form -- that means it changes loudness and intensity. It also moves in time -- you might almost say that music is time, divided creatively. So, as music flows and changes, different demands are placed upon an amplifier. Certain passages with, say, huge drum thwacks or other massive instantaneous power demands, might require immediate delivery of far-higher power outputs -- and, believe it or not, it is because of the need to deliver massive power for those fractions of a second that 600W amplifiers exist. For most of their lives, those behemoths just cruise along putting out 1W or 5W or maybe even as much as 20W, no more.

Kan jo få inntrykk av at man kan klare seg med 10-20 watt, siden de fleste høytalere sjelden har behov for noe mer?...Hvordan blir lyden da bedre med å ha hundrevis av watt i ''reserve'' viss høytalerne ikke har behov for mer effekt?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Palk
    Har planer om etter hvert å gå over fra surround til ren stereo-løsning. Har Dali ikon 6 høytalere, og sikler litt på Parasound New Classic for- og effektforsterker. Forforsterker blir Parasound 2100, og effektforsterker blir enten 2125 (2*125 watt @ 8 ohm), eller 2250 (2*250 watt @ 8 ohm). Har et par spørsmål:

1. Vil 2250 bli ''overkill'' og på noen som helst måte være skadelig for høytalerne?

2. Vil lyden bli noe bedre ved å kjøpe 2250 kontra 2150 (125 watt vs 250)? Høytaleren drar vel bare den mengden med watt den trenger, og viss den da ikke trenger mer enn 125 watt så vil vel ikke lyden bli bedre med 250 watt, eller?...betyr ikke det bare i praksis at 2250 forsterkeren har mer watt i ''reserve'' viss høytalerne har behov for mer effekt? Mulig jeg er helt på jordet nå, men greit å vite før jeg skal legge flere tusen i nytt forsterkeri

Takker og bukker for svar
    1. Dette blir på ingen som helst måte overkill og vil heller ikke bli skadelig for høyttalerene. Om gevinsten i form av mer kontroll og lydtrykk av å bruke en større/dyrere forsterker er verdt det er en egen vurdering du må ta. Jeg selv er en stor fan av plenty power (se min hifi)
    Når det er sagt er det jo ikke bare kreftene, men også lydsignaturen som teller. Jeg vet at Ikon kan bli skarpe i toppen så Parasound tror jeg nok er en klok match i den forstand at lyden sannsynligvis ikke blir slitsom i toppen.

2. Høyttalerene trekker ikke støm fra forsterkeren. Du leverer watt til høyttaleren med forsterkeren. Etterhvert som du nærmer deg grensen for hva forsterkeren greier å levere vil du få en økning av forvrengning i lyden. Bassen blir mer upresis og resten av frekvensområde blir rotete og slitsomt. Dette høres ikke bra ut og er heller ikke bra for høyttalere. Med en kraftigere forsterker vil du kunne utnytte høyttalerene fullt ut før forsterkeren begynner å miste pusten. Dette gjelder ved lave volum såvel som høye.

Selv har jeg hatt meget god erfaring med å bruke kraftig forsterker, men vil råde deg til å prøve det ut på dine høyttalere før du bestemmer deg.

Lykke til!!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan jo få inntrykk av at man kan klare seg med 10-20 watt, siden de fleste høytalere sjelden har behov for noe mer?...Hvordan blir lyden da bedre med å ha hundrevis av watt i ''reserve'' viss høytalerne ikke har behov for mer effekt?

Jeg regner med at du hører på annet enn fele-gnikking og panfløyte?
    Isåfall trenger du resten av effekten og
    Når bassen - grunnmuren i musikken - ikke blir realistisk, får du en heller kjedelig musikkoplevelse syns jeg, men det kommer som sagt an på hva du hører på.

Vil heller si at de fleste høyttalere trenger MER enn 20-30w. Unntaket er horn og andre høyttalere med effektivitet over 96-100db

Intermediate dc1515sandnes sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stor forsterker er å anbefale men da må en heller ikke mate høyttaleren med mere effekt enn det den er oppgitt til å tåle...

Newcomer Tacritan sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    293
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Most of the time (with most loudspeakers), it only takes a watt of two of output power to drive a loudspeaker to moderate levels. However, music is a dynamic art form -- that means it changes loudness and intensity. It also moves in time -- you might almost say that music is time, divided creatively. So, as music flows and changes, different demands are placed upon an amplifier. Certain passages with, say, huge drum thwacks or other massive instantaneous power demands, might require immediate delivery of far-higher power outputs -- and, believe it or not, it is because of the need to deliver massive power for those fractions of a second that 600W amplifiers exist. For most of their lives, those behemoths just cruise along putting out 1W or 5W or maybe even as much as 20W, no more.

Det du skriver her er VELDIG viktig, og det er derfor mange forsterkere oppgis med f.eks 2x200W RMS @ 8 Ohm og en peakeffekt i tillegg som vanligvis er mye større enn RMS-effekten. Dette sier litt om hvor godt strømforsyninga og kretsløpa er dimensjonert, for å klare å levere nok strøm til høyttaleren akkurat i det bass-slaga går eller lyden får en kjapp endring i volum (amplitude).

For å dra en (vanvittig dårlig) sammenligning kan man se på en fotballspiller. Fyren snapper opp ballen på egen banehalvdel og kontrer, løper som en gærning over hele banen, fort som bare fy, tripper og dribler, beina som trommestikker, men akkurat i det han skal til å bruke siste krafta si på å skyte ballen HARDT i mål så går'n tom for energi og bare dulter ballen utover sidelinja isteden.

Hvis forsterkeren spiller 1-10W normalt på vanlig musikk, normalt lyttenivå så trenger den kraftreservene til å "skyte" basselementa ut hardt når det trengs, bass er spesielt strømkrevende.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har SVS STS-01 som kanskje kan sammenlignes med Ikon 6 og jeg mater de med 2x375watt fra en Rotel. Det skal jeg bare fortelle deg at fungerer utmerket.

EDIT: Korrigerte effekten i Rotel'en.

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper jeg får et rimelig bra resultat uansett hvilken forsterker jeg evt. kommer til å kjøpe. ''10.000.000 kroners spørsmålet'' er da om det er verdt å legge til 5500 kroner ekstra, og om jeg vil merke noen forskjell på lyden med 125 watt mer til hver høytaler (250 kontra 125). Ikon 6 er jo ikke de største høytalerne akkurat8). Viss høytalerne på moderate volum ikke har behov for så ekstremt mye effekt, så vil vel lyden bli like bra på begge forsterkerne?...er vel kansje bare viss jeg skal spille grisehøyt at jeg kommer til å merke forskjell?...Jeg spiller foresten mest på moderate volum

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    stor forsterker er å anbefale men da må en heller ikke mate høyttaleren med mere effekt enn det den er oppgitt til å tåle...
    På Dali sine hjemmesider står det for ikon 6: Recommended amplifier power: 25-150...Vil det si at max anbefalt effekt er 150 watt, og at en ikke bør gå over dette?

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Dali sine hjemmesider står det for ikon 6: Recommended amplifier power: 25-150...Vil det si at max anbefalt effekt er 150 watt, og at en ikke bør gå over dette?
    forsterkeren kan være så stor du vil men du bør ikke bruke mer enn 125 av de watt'a i den (det justerer du med volumkontrollen)

akkurat som en bil... den går 200kmt men du kjører kun i 50kmt.. ellers havner du i grøfta... ikke dra forsterkeren full pinne liksom

Newcomer Palk sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dc1515sandnes
    forsterkeren kan være så stor du vil men du bør ikke bruke mer enn 125 av de watt'a i den (det justerer du med volumkontrollen)

akkurat som en bil... den går 200kmt men du kjører kun i 50kmt.. ellers havner du i grøfta... ikke dra forsterkeren full pinne liksom
    Virker nesten som det kan gå gale uansett...hehe 8)

Enten så har man en for svak forsterker, og når man skrur opp så starter den å klippe signalet, og resultatet er ødelagt diskant/høytaler.

Eller så har man en for stor og kraftig forsterker, og viss man da skrur opp så leverer den mer effekt/strøm enn hva høytalerne tåler, og man ødelegger høytalerne...

En smule forvirret

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker nesten som det kan gå gale uansett...hehe 8)

Enten så har man en for svak forsterker, og når man skrur opp så starter den å klippe signalet, og resultatet er ødelagt diskant/høytaler.

Eller så har man en for stor og kraftig forsterker, og viss man da skrur opp så leverer den mer effekt/strøm enn hva høytalerne tåler, og man ødelegger høytalerne...

En smule forvirret
    med en for liten forsterker så kan du sprenge de uten at du hører det :S
    med en for stor forsterker så hører du da lyden begynner å bli hard å unormal..
    Det er ganske lett da du har hørt det å etter du kjenner annlegget ditt bedre så vet du hvor grensa går...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stor forsterker bare en fordel det. Du hører d lett når høyttalerne ikke vil mer. Med mindre du er dritings, da kan d lønne seg å holde igjen litt...

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I husk, Flux kapasitoren er ikke en god forsterker å bruke! Den leverer for mye effekt!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen som anbefaler en forsterker med liten effekt?
    Eneste grunnen til dette måtte være budsjett eller om du skulle ha noen hornhøyttalere eller lignende som er utrolig lettdrevet.

Når høyttaleren får nok hører du det uansett om du har stor eller liten forsterker. Hold et øye med membran utslag, skru sakte opp på et spor med litt trøkk i. Når lyden blir skrikete og/eller du ikke får noen økning i basstrykk har du nådd punktet for hvor mye du kan guffe på! Dette er den beste måten å finne grensa på.
    Hvis det lukter svidd clutch av bassrefleksen har du gått for langt. Du kan også kjenne på støvkappa på bassen - om denne blir varm har du også gått for langt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn jeg ser det så er det lettere å ødelegge høyttalerne med en for liten forsterker. Grunnen til det er at det er lett å tro at en ikke kan sprenge en 250watts høyttaler med en 50watts forsterker og dermed skru opp mer enn det forsterkeren liker. Da sier ihvertfall diskanten takk for samarbeidet. Har du en forsterker som er kraftigere enn det høyttalerne takler så vet du det og er litt mer forsiktig. Dessuten så får du utnyttet alt som bor i høyttalerne hvis du har en "for stor" forsterker. Da kan du spille det høyttalerne klarer uten at forsterkeren vrenger. Er forsterkeren for liten så får du ikke utnyttet hverken forsterkeren eller høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er lettere å trives med for stor forsterker enn for liten forsterker.

Jeg har Dynavoice Challenger M-65 EX (+C5 og 2xS5) og Yamaha RX-V765 surround receiver. Jeg fant raskt ut at 765 ikke hadde de nødvendige kreftene for mine preferanser. Når man skrur opp lyden er det jo gjerne for å høre bestemte partier som har den egenskapen man liker. Jeg liker dynamikk og gjerne med lave frekvenser. Og 765 knelte i mine favorittpartier. Bassen buldret og diskanten sprikte.
    Dvs jeg måtte begrense pådraget.

Nå hadde jeg jo lest at M65 liker strøm og de er jo spesifisert med maks 250 watt kontra 765'ens 90 watt i 8 ohm. Jeg visste jo egentlig at receiveren var for svak og hadde valgt en med pre out. Med min musikksmak og preferanser ville jeg ha effektforsterker i tillegg. Valget falt på Emotiva XPA-3 som gir kraft til centeren i tillegg når jeg ser på film. XPA-3 gir 200w ut og er en helt ny verden. Den har ennå ikke skuffet meg.

Innenfor det pådraget jeg kan gi med hensyn til naboer og slikt er det rett og slett godt nok. Full kontroll.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du i hele tatt lest artikkelen du siterer? :P

Ja - med 20 watt så vil du utvilsomt få lyd i alle høyttalere, MEN problemene oppstår når du kommer til krevende partier i musikken hvor høyttaleren vil ha mere effekt - men ikke får det

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tipper jeg får et rimelig bra resultat uansett hvilken forsterker jeg evt. kommer til å kjøpe. ''10.000.000 kroners spørsmålet'' er da om det er verdt å legge til 5500 kroner ekstra, og om jeg vil merke noen forskjell på lyden med 125 watt mer til hver høytaler (250 kontra 125). Ikon 6 er jo ikke de største høytalerne akkurat8). Viss høytalerne på moderate volum ikke har behov for så ekstremt mye effekt, så vil vel lyden bli like bra på begge forsterkerne?...er vel kansje bare viss jeg skal spille grisehøyt at jeg kommer til å merke forskjell?...Jeg spiller foresten mest på moderate volum
    Stor forsterker en absolutt en fordel. Bedre med stor enn for liten. Det er ikke noe som heter at en har en for kraftig forsterker.
    Du trenger ikke å være redd for å mate høyttaleren med mer effekt enn den tåler heller, det er ikke værre enn å skru ned lyden når du hører forvregning.

Hvis du har råd ville jeg gått for 250wattern dersom du er usikker på om 125 blir for lite.
    Mere effekt vil gi bedre kontroll og mer dynamikk.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •