Hjemmekinosystem til film og musikk (20-25k)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjemmekinosystem til film og musikk (20-25k)

Noen som har innspill til hvilke høyttalere (5.0 eller 5.1) jeg bør gå for til et hjemmekinoanlegg som skal brukes til 60% film og spill og 40% musikk (hovedsakelig av det tyngre slaget)?

Gjerne hjemmekinosystem med prislapp 20 000-25 000...

Takker for alle tips og innspill!

EDIT: tenkte å kjøre YAMAHA RX-V3900

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trancton
    Noen som har innspill til hvilke høyttalere (5.0 eller 5.1) jeg bør gå for til et hjemmekinoanlegg som skal brukes til 60% film og spill og 40% musikk (hovedsakelig av det tyngre slaget)?

Gjerne hjemmekinosystem med prislapp 20 000-25 000...

Takker for alle tips og innspill!

EDIT: tenkte å kjøre YAMAHA RX-V3900
    Hei hei, for 25k burde du da kunne finne deg en bra surround pakke
    Men om det skal brukes mye til film så ville jeg ikke gått for en 5.0 pakke, på film er det et eget lydspor som går til sub utgangen og du vil miste en del i bunnen om du ikke har 5.1.
    Du sier hovedsaklig tyngre saker, jeg regner med at du tenker på tyngre saker i form av basstunge saker eller?

Flere merker jeg selv liker godt, men om du kunne si litt mer spesifikt hvilke begrensninger på størrelse og utseende du har hadde det gjort det mulig å gi noen bedre tips.

Du nevner Yamaha 3900 reciever, er det noe du alt har eller skal det regnes med i prisen? Er litt flere muligheter om du kan bruke 20k i tilleg til forsterkeren, men kan finne noe gode saker selvom den skal være med i pakken.

Noen gode merker:

Tannoy
    Monitor Audio
    Klipsch
    Mordaunt Short
    XTZ
    Focal

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville sett litt på klipsch hvertfall.

Lsound

Newcomer Trancton sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar så langt!

Jeg har ikke kjøpt Yamaha'en (ennå), men den kommer utenom. Altså er 20-25k øremerket høyttalere, og ja, du har nok rett AjSelj, bør gå for 5.1.

Med tyngre saker, så tenker jeg mer på rock, og da gjerne av den litt hardere typen.

Størrelsen er i utgangspunktet ingen begrensning, så lenge det ser skapelig ut og kan "fungere som et møbel"(sort pianolakk er ikke helt feil). Rommet det skal brukes i er på rundt 30-35kvm, men bare "stuen" i seg selv utgjør rundt 10-15 av dem (åpen kjøkken/stue løsning). Ser det ofte henvises til størrelse på rom/stue etc, men usikker på hvor stort en "stor stue" egentlig er

@Thoge: Klipsch har jeg hørt mye bra om fiht til filmbruk, men har også fått inntrykk av at de ofte har svært lav WAF... Finnes det pene og gode Klipsch høyttalere i min prisklasse?

Takker for tiden deres!

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om klipsch ikke har waf er vel de fleste løsning innen din prisklasse uaktuellt, alle ser mer eller mindre like ut spør du meg (vanlig kasse), eneste som varierer er jo størrelsen. Skal du har noe mer eksklusivt koster det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes de er lekre jeg da Samboeren synes ikke de var ille ho heller. Angående bruk til musikk så fungerer de veldig bra til dette også. Spesielt litt av den tyngre sorten som du snakker om. Skal du ha noe som trykker til sånn type musikk må du ofte fort opp i den størrelsen også.

Active UOB sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    491
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    xtz virker som det gir veldig mye for pengene, men har aldrig hørt dette.

Ellers er Kef med IQ serien noe som spiller veldig bra. IQ90, IQ10, IQ60C, og en Kube 2(sub). Dette blir litt under kr. 32 000,- (veiledende pris, sikkert noe tilbud å hente ved et sånt kjøp). IQ90 er en fullrange høytaler som låter veldig bra på alle typer musikk. Flere her inne som har et IQ oppsett, som virker meget fornøyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av UOB
    xtz virker som det gir veldig mye for pengene, men har aldrig hørt dette.
    Ja, får mye for pengene i XTZ, men de trenger mye forsterkerkraft og er vel kanskje ikke like retta til musikken han tenker å bruke det til. (etter hva jeg har forstått)

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch rf-62 ca 8000kr
    Klipsch rc-62 ca 4000kr
    Klipsch rs-52 ca 6000kr
    Klipsch rsw 10d ca 10000kr

Dette blir tilsammen 28000kr, men du får nok en pakke hos stereofil eller jfs for 25k eller mindre. Her får du en liten sub med mye trykk og ikke alt for plasskrevende anlegg med MYE lyd!

Syntes i allefall dette er et forslag som burde vurderes i den prisklassen, til ditt formål.

Lykke til med nye ht.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Klipsch rf-62 ca 8000kr
    Klipsch rc-62 ca 4000kr
    Klipsch rs-52 ca 6000kr

Dette blir tilsammen 28000kr, men du får nok en pakke hos stereofil eller jfs for 25k eller mindre. Her får du en liten sub med mye trykk og ikke alt for plasskrevende anlegg med MYE lyd!

Syntes i allefall dette er et forslag som burde vurderes i den prisklassen, til ditt formål.

Lykke til med nye ht.
    +1

Nå har ikke jeg hørt klipsch sub før, men de skal visst være råe til musikk

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bytt ut klipsch subben med 2x svs pb10nsd-new så er vi enige.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch rf-62 ca 8000kr
    Klipsch rc-62 ca 4000kr
    Klipsch rs-52 ca 6000kr

Lykke til med nye ht.
    +2

Kjører du denne pakka og yamaha forsterkeren er filmkvelden bankers!

Edit: Ta en titt på brukt i Avtorget, du kan sikkert finne hele oppsettet der, langt billigere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Hehe, har en slik på vei, så håper det ligger noe i det du sier

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trancton
    Takker for svar så langt!

Jeg har ikke kjøpt Yamaha'en (ennå), men den kommer utenom. Altså er 20-25k øremerket høyttalere, og ja, du har nok rett AjSelj, bør gå for 5.1.

Med tyngre saker, så tenker jeg mer på rock, og da gjerne av den litt hardere typen.

Størrelsen er i utgangspunktet ingen begrensning, så lenge det ser skapelig ut og kan "fungere som et møbel"(sort pianolakk er ikke helt feil). Rommet det skal brukes i er på rundt 30-35kvm, men bare "stuen" i seg selv utgjør rundt 10-15 av dem (åpen kjøkken/stue løsning). Ser det ofte henvises til størrelse på rom/stue etc, men usikker på hvor stort en "stor stue" egentlig er

@Thoge: Klipsch har jeg hørt mye bra om fiht til filmbruk, men har også fått inntrykk av at de ofte har svært lav WAF... Finnes det pene og gode Klipsch høyttalere i min prisklasse?

Takker for tiden deres!
    Må nesten ha en full surround pakke da ja
    Det er kanskje en fasit på hva som er en stor stue, men jeg syns nå alt som er over 25 kvm er en ganske stor stue. Har hatt 32kvm ,22kvm og 16kvm stue å spille i de siste årene så jeg har merket forskjelden godt.

Er jo ikke bare pianolakk som ser bra ut da, har riktignok det selv, men det var mer med at det ikke var noen gode alternative finisher på de høytalerene jeg valgte.

Klipsch er nok ikke de høytalerene med høyest waf nei, men de er jo ikke stygge de heller. Uansett kan du jo ta en kikk på noen av disse:

Mezzo 6 floorstander / Mezzo / Products / Mordaunt Short
    Mezzo 6 floorstander / Mezzo / Reviews / Mordaunt Short
    HI-FI Huset AS - RS8
    HI-FI Huset AS - 726 V
    Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9!
    JBL ES100 Gulvstående høyttaler | Soundgarden

Mordaunt Short høytalerene som jeg linker til der er Mezzo6, Aviano er serien under litt rimligere i pris, litt kjedeligere utseendemessig, men låter også kanonbra syns jeg.
    Liker godt både Monitor Audio og Focal også, men har ikke så mye egen erfaring om de modellene som er aktuelle i dette tilfellet.
    Klipsch har jeg selv vurdert et par ganger, men valget falt bare aldri på noe derfra. Har riktignok ikke fått gjort så mye direkte sammenlikning, men likte det jeg hørte både fra Focalene jeg hadde og Mordaunt Short bedre.

Jeg la ved en link til noen JBL høytalere, det er kanskje den høytaleren jeg liker minst selv, og vil ikke annbefale den, men forsøker å finne litt hva du liker utseendemessig osv.

Du sier det er en åpen løsning til kjøkkenet, avhengi av hvor åpent det er må du nok tenke på stua som litt større. spiller på 16kvm her (ikke åpen løsning), har store stativhøytalere og kraftige subber, spiller knall bra
    Normal størrelse gulvstående høytalere tror jeg vil gjøre en god jobb hos deg, typisk 2x6,5" fronthøytalere. Om du går for noe mindre ville jeg valgt yamaha 1900 og to subber.

Vedlegg 57198
    Om man syns denne pakken ser grei ut på bilde syns man ikke de er mindre pene i virkeligheten! ser virkelig bra ut.

Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CNK
    Skal ærlig inrømme at jeg ikke har hørt Klipsch subber selv, men anbefalte rsw 10d siden jeg har hørt mye bra om den både til musikk, film og waf(?).
    Du tråkker selvfølgelig ikke feil med denne svs subben heller. Da er du jo nede på 23000kr før rabatter, evt 28000 for to(noe du kan prøve om en ikke er nok.

Klipsch er i allefall supert på film, og i mine ører supert på musikk! Spiller også hard rock i blandt på mine, og det er bare helt supert.

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch rf-62 ca 8000kr
    Klipsch rc-62 ca 4000kr
    Klipsch rs-52 ca 6000kr

Lykke til med nye ht.
    +3

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ærlig inrømme at jeg ikke har hørt Klipsch subber selv, men anbefalte rsw 10d siden jeg har hørt mye bra om den både til musikk, film og waf(?).
    Du tråkker selvfølgelig ikke feil med denne svs subben heller. Da er du jo nede på 23000kr før rabatter, evt 28000 for to(noe du kan prøve om en ikke er nok.

Klipsch er i allefall supert på film, og i mine ører supert på musikk! Spiller også hard rock i blandt på mine, og det er bare helt supert.
    Hehe er det noen som har fått med seg at trådstarter har nevnt at han kanskje er på jakt etter noe med litt høyere waf enn Klipsch.

Måten folk ommtaler Klipsch på er jo omtrent den samme som andre snakker om CV, har absolutt sine sterke sider, men de høy WAF har de ikke og det finnes mange høytalere i prisklassen som er vel så bra på mange parametre.

Intermediate unified86 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    1,678
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WAF
    Sjekket det opp på wikipedia:
    Woman acceptance factor
    Woman approval factor

De to forkortelsene er jo vidt forskjellige.
    Det er jo lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Altså lettere å få acceptance i ettertid, enn godkjenning i forkant.

Klipsch har absolutt woman acceptance factor når første hjemmekinokveld er et faktum.

Løp og kjøp

Edit: Jeg lever etter førstenevnte WAF btw.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville prøvd følgende:

Dali IKON 6
    DALI IKON Vokal 2
    DALI IKON W2

19990kr.

+
    SVS PB10-NSD New Black Charcoal.

totalt blir dette så si 25000kr .

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WAF er jo nokså individuelt vil jeg tro. Samboeren til broderen godtar ingenting så der i huset dras en laptop + et par PC-høyttalere fram ved festlige anledninger. Hos andre står det et par Martin Logan store som kjøleskap på stua. Tror nesten du må spørre W'en om hva hun synes er WAF. Uten innspill fra henne så er det egentlig forsvinnende lite vi kan bidre med i konstruktiv retning.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •