Hva har watt og si egentlig ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva har watt og si egentlig ?

Hva blir forskjellen på 125 w og 200 w ?
    Er det hvor "høyt" de spiller ?

Takk på forhånd

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien, ja.

Mer strøm/spenning til høyttaleren = mer lyd.

Men det handler også om å tilpasse forsterkerdelen til høyttaleren.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken skal jeg velge ? Jeg er så itvill

Dynavoice F-6 Black 125 w kr 1390,-

Proson Event 6 Black oak 200 w kr 1490,-

Intermediate Chrisonfire sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    742
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynavoice

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs helt hvilken forsterker du har ?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kulian1111
    Hvilken skal jeg velge ? Jeg er så itvill

Dynavoice F-6 Black 125 w kr 1390,-

Proson Event 6 Black oak 200 w kr 1490,-
    Dynavoice er jo ganske kjent for å gi mye for pengene. Ser at de skal være mer lettdrevne enn Proson (91dB kontra 89dB). Dynavoicene skal også kunne spille dypere i frekvens, men at de spiller troværdig nedi 30Hz tror jeg ikke så sterkt på.

Dynavoicene har vel også eget kammer til diskant og skal vel generelt være det bedre valget av de to, iallefall mer lettdreven og med 10 av 10 fra lyd og bilde så spiller de nok også bra.

Angående watt er vel dette mer hvor mye de skal tåle, opp til hhv 125W og 200w, og som BlackkoZ skriver vil flere watt gi høyere volum. Har du dog en forsterker som virkelig klarer å pøse ut 200W er jeg ganske sikker på at du vil se elementene i prosonen fly tvers over rommet. Dette er budsjetthøytalere så jeg regner med du bruker de med en budsjettforsterker/receiver, så det som er oppgitt om watt på disse høytalerene er ikke så viktig.

Dynavoicen skal spille høyere enn Proson på samme forsterker på samme volum, dette ser du utifra følsomheten som nevnt over.

Hva med Dynavoice F-6 EX? Dette er jo en forbedret utgave til kun kr 100 mer. Skal spille litt dybere og er også mer lettdreven (1dB mer enn standard F-6 og 3dB mer enn Prosonen)

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Watt sier i teorien hvor "sterk" en forsterker er.
    Desverre, er det en del juks/forskjellige måter å oppgi slikt på :-)

Om je var deg, ville jeg heller kjøpt M65 eller høyere utgaver i 2.0 og ev spart opp til resten av høyttalerene i samme serie, vs. å kjøpe f6..
    f6 er nok ok, men m65 er betydelig bedre.. Så har du jo enda bedre, som DF-5, DF-6, m.m. ev. M85 eller andre, om du vil ha mer partyfaktor.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Dynavoice er jo ganske kjent for å gi mye for pengene. Ser at de skal være mer lettdrevne enn Proson (91dB kontra 89dB). Dynavoicene skal også kunne spille dypere i frekvens, men at de spiller troværdig nedi 30Hz tror jeg ikke så sterkt på.

Dynavoicene har vel også eget kammer til diskant og skal vel generelt være det bedre valget av de to, iallefall mer lettdreven og med 10 av 10 fra lyd og bilde så spiller de nok også bra.

Angående watt er vel dette mer hvor mye de skal tåle, opp til hhv 125W og 200w, og som BlackkoZ skriver vil flere watt gi høyere volum. Har du dog en forsterker som virkelig klarer å pøse ut 200W er jeg ganske sikker på at du vil se elementene i prosonen fly tvers over rommet. Dette er budsjetthøytalere så jeg regner med du bruker de med en budsjettforsterker/receiver så det som er oppgitt om watt på disse høytalerene er ikke så viktig.

Dynavoicen skal spille høyere enn Proson på samme forsterker på samme volum, dette ser du utifra følsomheten som nevnt over.

Hva med Dynavoice F-6 EX? Dette er jo en forbedret utgave til kun kr 100 mer. Skal spille litt dybere og er også mer lettdreven (1dB mer enn standard F-5 og 3dB mer enn Prosonen)

Takk Blir nok til at jeg sparer opp til Dynavoice M-65 men hvor stor forsterker må jeg ha da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,580
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I teorien så stor forsterker som du måtte føle for. Så lenge du klarer å begrense deg til ett viss volum...

Men, alt ifra 70w og oppover er brukbart

Større er som oftest bedre når det kommer til forsterker.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke meningen å tråkke noen på tærne da jeg ikke har grenseløst peiling på hifi lyd. Innen konsert bransjen jeg har jobbet en del har hvor mange watt en høyttaer spiller veldig lite og si.

Der er viktig er hvor mange db (decibel) en høyttaler kan levere målt på 1 meters avstand over lengre tid.

Hvor mange watt en forsterker leverer er derimot ganske vesentlig for å kunne utfylle høyttalerne maksimalt. Her det da igjen stor forskjell på hva en får. En billig forsterker fra kina på 1500 watt kan være langt svakere en dyr en til det ti doble som leverer 1000 watt. Samtidig som lydkvaliteten er en helt annen.

Så egentlig bra med en høyttaler som ikke trenger så mange watt, men alikevell spille høyt målt i db. Da denne da trenger en mindre og ikke minst billigere forsterker en en større høyttaler som i db spiller like høyt.

Dette er jo selvfølgelig mange andre forhold inne i bildet, men som en lett beskrivelse. Hvet ikke om dette kan bringes inn i hifi verdenen også?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    30
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan aldri få for mye krefter til å drive høyttalerene dine. Mer krefter gir bedre kontroll på høyttaler elementene som fører til lavere forvrengning, muligjør høyere lydtrykk samt minsker sjangs for at de blir "sprengt"(så lenge du greier å styre deg med volumkontrollen).
    Jeg personlig ville ikke gått for noe under 2 x 70w kontinuerlig effekt i 8ohm.

Lykke til med valg av forsterker!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke M-65 litt tungdrevet? Mener å ha lest her at den kan være krevende og da må det litt bra forsterkeri til.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Er ikke M-65 litt tungdrevet? Mener å ha lest her at den kan være krevende og da må det litt bra forsterkeri til.
    M65 våkner til liv med mere strømtilgang ja

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback