Xtz w12 vs SVS PB10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Xtz w12 vs SVS PB10

Jeg vurderer å bytte ut subben min til en svs 10", men er usikker på om jeg vil få mer glede av denne. Skal brukes både til film og musikk. Skal da eventuelt kvitte meg med XTZ'en og er det da verdt mellomlegget? Gir den så mye mer trøkk?

(Har prøvd å søke, men finner ikke noe godt svar)

Takker for alle svar.

Intermediate CNK sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    1,787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok litt mer trøkk i svs ja, men hva med en xtz til?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir jo fort litt dyrere igjen da. Og vet ikke om samboeren min blir så happy for det heller:P

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SVS'en går jo noe dypere så på film vil du få mer liv, men det er ikke sikkert at det er like mye å hente på musikk.

Newcomer Axelander sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har hørt flere som mener at xtz "trykker litt bedre på musikk, siden den takler litt høyere frekvenser. men skal du se på film, så ville jeg valgt svs. en nsd 10" er virkleig imponerende. den flytter mye mer luft en størrelsen på elementet skulle tilsi.

Intermediate longbow sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    956
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men du bør ta med i reknestykket ditt, at med to subber så blir lydbildet mye mer ballansert og nøytralt.
    når eg hadde en sub, så hørte man kor subben stod, men nå etter eg fikk to stk, så høres det bare ut som eg har to store høytalere.... umulig å høre kor de står.... så har du muligheten, så hadde ikkje eg stusset å gått for to stk.. og eg synest at det ser bedre ut, med en i hvert hjørne og... litt mer symetrisk

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Longbow har et godt poeng der.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, har hørt at det skal være det mest optimale, men tingen er den at jeg har egentlig lite plass til 2 stk og har veeeeldig lyst til å prøve SVS, men er bare redd for at den skal bli skuffende til musikk i forhold. Vanskelig valg når jeg ikke får hørt den.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva er målet ditt med å bytte sub da? vil du ha mer trykk ved film? musikk? hva er det dud savner siden du vil bytte?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    51
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Ja, har hørt at det skal være det mest optimale, men tingen er den at jeg har egentlig lite plass til 2 stk og har veeeeldig lyst til å prøve SVS, men er bare redd for at den skal bli skuffende til musikk i forhold. Vanskelig valg når jeg ikke får hørt den.
    Hva med å få en demo på PB10, da veit du sånn noenlunde hva du eventuelt bytter til...Kan hende det er noen i nærheten som kan gi en demo...Har en PB10 selv og kan gjerne gi en demo, men jeg bor i Larvik, og det blir vel litt i lengste lage å reise...

Mvh. Trond...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skjønner ikke at SVS skal være så dårlig på musikk bare fordi den går dypt. Receiveren deler hos de fleste på rundt 80hz om det er en XTZ som spiller til 25hz eller om det er en SVS som spiller til 15hz. Mine SVS'er spiller bra på musikk om det er Diana Krall, Bela Fleck eller Infected Mushroom.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Axelander
    hva er målet ditt med å bytte sub da? vil du ha mer trykk ved film? musikk? hva er det dud savner siden du vil bytte?
    Vil ha ekstra trykk både til musikk og film egentlig, også har jeg litt lyst til å prøve noe nytt, men da må det nesten være verdt kronene byttet vil koste.

Sitat Opprinnelig postet av Tgulvik
    Hva med å få en demo på PB10, da veit du sånn noenlunde hva du eventuelt bytter til...Kan hende det er noen i nærheten som kan gi en demo...Har en PB10 selv og kan gjerne gi en demo, men jeg bor i Larvik, og det blir vel litt i lengste lage å reise...

Mvh. Trond...
    Ja, hadde jo selvfølgelig vært det beste, men har ikke fått muligheten til det og ikke vet jeg om noen som har den i nærheten her.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg skjønner ikke at SVS skal være så dårlig på musikk bare fordi den går dypt. Receiveren deler hos de fleste på rundt 80hz om det er en XTZ som spiller til 25hz eller om det er en SVS som spiller til 15hz. Mine SVS'er spiller bra på musikk om det er Diana Krall, Bela Fleck eller Infected Mushroom.
    tror det kanskje kan ha noe med at svs er flatere enn andre merker? har selv opplevd at en jamo 10" som er 14 år gammel gir mer trykk til musikk enn en nsd 10". men på film så blir det noe meeeeget annet, da kan de ikke sammenlignes engang. vi målte begge subene og jamoen har en ganske høy peak på 40-60 hz noe som svs`en ikke hadde. (regner med at mye musikk ligger heromkring) kan jo selvfølgelig være noe med rom eller plassering. det er bare noe jeg har opplevd, å da er det vanskelig å ikke komme med den påstanden.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    tror det kanskje kan ha noe med at svs er flatere enn andre merker? har selv opplevd at en jamo 10" som er 14 år gammel gir mer trykk til musikk enn en nsd 10". men på film så blir det noe meeeeget annet, da kan de ikke sammenlignes engang. vi målte begge subene og jamoen har en ganske høy peak på 40-60 hz noe som svs`en ikke hadde. (regner med at mye musikk ligger heromkring) kan jo selvfølgelig være noe med rom eller plassering. det er bare noe jeg har opplevd, å da er det vanskelig å ikke komme med den påstanden.
    Det er mulig det ligger noe der ja. Mener at partydunket ofte ligger i 40-60hz som du sier. Men jeg prøver å unngå peaker når jeg kalibrerer jeg da. Ikke alltid like enkelt, men...

Men det er jo mange som sier at SVS bare rumler, men det har ikke jeg opplevd. Før jeg kalibrerte og den/de stod trykka opp i hjørne så var bassen upresis, men nå er den bra.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg påstår jo ikke at den er dårlig på musikk! den gir en skikkelig fet og dyp bass. så kanskje ved å justere opp gain litt ved musikk så er man i mål! tror uansett at om du ikke vil kjøpe en xtz til, så blir du nok fornøyd med svs`en!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men jeg påstår jo ikke at den er dårlig på musikk! den gir en skikkelig fet og dyp bass. så kanskje ved å justere opp gain litt ved musikk så er man i mål! tror uansett at om du ikke vil kjøpe en xtz til, så blir du nok fornøyd med svs`en!
    Jeg anklagde ikke deg spesielt. Men det er mange som sier dette.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    274
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har XTZ 12", og det er en glimrende høyttaler. Men selv med nye brytere som tillater mer trykk på lave frekvenser har den har sine begrensninger. Om jeg senere skal bytte den ut eller skaffe en til er jeg usikker på.
    Kunne godt tenke meg to stk da jeg innbiller meg at dette gir mye jevnere lyd i hele rommet. Slik det er nå hører jeg god lyd i sitteposisjon, men nesten ingenting noen andre steder

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    524
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innstillinger svs nsd 10 new og ting ein bør passe på i begynnelsen

Låner denne tråden litt.Hehe...

Har nettopp fått meg svs nsd 10 new i hus.Er det noe spesielle innstillinger er må gjøre på denne.Fikk med ein lapp der det sto kva ein skulle gjere ved oppstart.Men kanskje det er noen andre "tjuvtriks"??? Hehe.... Har stillt gain/volum på suben på kl 9. Men på lappen står det at den skal stå på 12? Har lest litt før at suber skal stiles på kl 9.Men har vel kanskje ikkje noe å si når eg bruker reciever med romkoreksjon.Har også slått av delefilteret,da eg bruker reciever som deler dette på 80hz...

Trenger svsen innspillingstid slik som høyatellere må ha når dei er nye,og vil den spille bedre etterhvert? Når eg testa litt igår,so synest eg at den trøkken alle snakker om at svs gir uteble litt.Men spilte litt the police blurayen (som har mye bass),og merket forskjell når eg slo av og på suben.Nå bur eg i leilighet med naboer,så kan ikkje spille altfor høyt,men rekner med suben klarer seg bra ved lave volum og?

Var godt å endelig få bytta ut min gamle B&W asw 600 fra 2002 8-)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost
    Låner denne tråden litt.Hehe...

Har nettopp fått meg svs nsd 10 new i hus.Er det noe spesielle innstillinger er må gjøre på denne.Fikk med ein lapp der det sto kva ein skulle gjere ved oppstart.Men kanskje det er noen andre "tjuvtriks"??? Hehe.... Har stillt gain/volum på suben på kl 9. Men på lappen står det at den skal stå på 12? Har lest litt før at suber skal stiles på kl 9.Men har vel kanskje ikkje noe å si når eg bruker reciever med romkoreksjon.Har også slått av delefilteret,da eg bruker reciever som deler dette på 80hz...

Trenger svsen innspillingstid slik som høyatellere må ha når dei er nye,og vil den spille bedre etterhvert? Når eg testa litt igår,so synest eg at den trøkken alle snakker om at svs gir uteble litt.Men spilte litt the police blurayen (som har mye bass),og merket forskjell når eg slo av og på suben.Nå bur eg i leilighet med naboer,så kan ikkje spille altfor høyt,men rekner med suben klarer seg bra ved lave volum og?

Var godt å endelig få bytta ut min gamle B&W asw 600 fra 2002 8-)
    Hehe, går helt bra det:P Jeg får forhåpentligvis min i dag, så skal bli morro å teste Du må nok regne med endel innspilling før det løsner som du skal, dette gjelder vel egentlig alt av høyttalere.

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gertost
    Ligger en drøss med guider til oppsett og kalibrering av SUB'er her på forumet. Anbefaler deg å følge en av disse for å få satt opp SUB'en skikkelig. SUB nivået på selve SUB'en har jeg ca på 10 / 11 på mine. Kl.9 synes jeg kanskje virket litt lavt, men er selvsagt noe du kan prøve deg frem på.

Hvis du kun kjørte autokalibreringen med Recieveren igår, så husk at du som regel må øke SUB nivået alt fra 3 til 10 db i Recieveren i forhold til hva den selv anbefaler. Recieverene er som regel litt puslete i anbefalingene kan man si
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •