Dali Mentor 6 eller B&W CM9?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Intermediate Ultima sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dali Mentor 6 eller B&W CM9?

Har lyttet til CM9 på HFK og likte det jeg hørte, men jeg tviler på at det blir noen god match med senterhøyttaleren min - til tross for romkorrigering på receiveren. Se profil for utstyr. Antagelig må jeg straks ha matchende senter fra CM serien, og da begynner det å bli dyrt.

Lurer derfor på om Dali Mentor 6 hadde vært veien å gå? Den koster litt mer enn CM9, men hvis den matcher øvrige oppsett bedre, så er det jo et alternativ.
    Skal ta en liten lytterunde på disse, men er det noen som har umiddelbare kommentarer til forskjeller i lydkvalitet mellom disse høyttalerne?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate Neo83 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Ændal
    Poster
    680
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vel gå utifra lydbildet vil være ganske forskjellig på din nåværende senter å de tiltenkte Mentor og..

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neo83
    Vil vel gå utifra lydbildet vil være ganske forskjellig på din nåværende senter å de tiltenkte Mentor og..
    Vet det, men muligens er det bedre enn med B&W. Får høre litt med gutta på HFK

Dali mangler forresten noe imellom Ikon Vokal 2 og den aldeles gigantiske senteren i mentor serien

Men i stereo da, hvilken er best?
    Sony KD 55X8509C | Denon AVR X6200W | Cambridge Azur 840W | Hegel HD11 | Cambridge Azur 751 BD | PS3| Tecnnics SL-Ma1| B&W 804 Diamond, B&W HTM4 Diamond, B&W DB3D, Dali Suite R0,8, B&W M1, Focal Dome | Apple TV |

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    1,432
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ultima
    B&W :-)

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet det, men muligens er det bedre enn med B&W. Får høre litt med gutta på HFK

Dali mangler forresten noe imellom Ikon Vokal 2 og den aldeles gigantiske senteren i mentor serien

Du har Mentor LCR da, den er 66cm isteden for Mentor Vokal som er 89cm, det er en vesentlig forskjell. Den er ett alternativ. Tror du får kjøpt den som senter (1 stk.).

Men ellers ja takk, begge deler. Smell på FST-mellomtonen på mentor, eller sett Dalis hybrid-diskant på B&W. Dette må en eller annen (kanskje meg ) snart gjøre. Har ett sykt potensiale.

Jeg digger mellomtonen til B&W, den er helt fantastisk, så syns jeg diskanten til B&W er litt slitsom på ørene. Så da ble det XTZ 99.26

Men helt seriøst, kan man få til det på en "rimelig" måt?

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1. Er fornøyd med bassfundament og ekstremt fornøyd med diskanten på Mentor 6, men føler at mellomtonen står litt tilbake iallfall i mitt nåværende oppsett. Lurer på bytte av forforsterker kan hjelpe litt, gjelder å teste seg frem på dette området. Du får kjøpe et par av hver og slå dem sammen :-P

Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n
    Du har Mentor LCR da, den er 66cm isteden for Mentor Vokal som er 89cm, det er en vesentlig forskjell. Den er ett alternativ. Tror du får kjøpt den som senter (1 stk.).

Men ellers ja takk, begge deler. Smell på FST-mellomtonen på mentor, eller sett Dalis hybrid-diskant på B&W. Dette må en eller annen (kanskje meg ) snart gjøre. Har ett sykt potensiale.

Jeg digger mellomtonen til B&W, den er helt fantastisk, så syns jeg diskanten til B&W er litt slitsom på ørene. Så da ble det XTZ 99.26

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurte også på å kjøpe en av disse 2.Jeg hører mye på Dire Straits,Pink Floyd,Eric Clapton,Bruce Springsteen osv og Daliene er visst overlegne på sånn musikk.CM9 er visst mer rocka.Daliene er også en lettere last for forsterkeren din.Monitor Audio GS 20 og GS 60 er visst også svært bra til prisen.
    Jeg enda opp med B&W 803N som jeg etter en treg start er veldig fornøyd med.

Active
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    377
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sist jeg var ute å handlet høytalere var jeg å hørte på blandt annet mentor 6, men endte opp med å kjøpe MA GS20 da jeg syntes Dali'ene ble litt slitsom i diskanten.
    Det lar seg sikkert ordne med å bruke en forsterker som er litt rund i toppen.

Har ikke hørt på noe fra CM serien til B&W, men en kjenning av meg har kjøpt komplett frontrekke med cm9 og den største senteren, det gleder jeg meg til å høre!

Jeg har ikke angret på at jeg valgte GS20 over Mentor 6/Focal Chorus 826/JBL LS serien.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mjusiker'n

Nei, man kan nok ikke jukse, så jeg får ta det trinnvis i stedet.

Har bestemt meg for B&W CM9. Koste meg med dem på HFK i dag og synes de har den lyddesignen jeg er ute etter. Litt varmere og mørkere enn Dali, og og så er de jo griselekre da:-D

Skal bestille CM9 på mandag - og så får jeg leve med Dali Vokal 2 som senter en stund før jeg oppgraderer til B&W CM Centre 2. Satser på at Pioneerens glimrende romkorreksjon gjør det levelig en stund.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

godt valg,mentor 6 er den høytaleren som har skuffa meg mest,har de siste ukene vært å sett på aktuelle høytalere i din prisklasse i Oslo området.
    Det endte med å låne meg hjem et par av Monitor audio gs60 på mandag.

mvh thomas

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thomasqpr
    mentor 6 er den høytaleren som har skuffa meg mest
    Interessant! Det er faktisk første gang jeg har hørt det om Mentor 6. Hva var det som skuffet, bortsett fra design på foten;-) ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    CM9: KJEDELIG!!! En enorm skuffelse, alt for lik 703 i mine ører, 683 er mye mer livat. CM serien starter med et brak med CM1, så går det bare nedover. CM5 er vel kanskje et unntak.

Mentor 6: Klart en av de beste i sin prisklasse, vannvittig livat sak. Mye luftigere diskant enn BW. Bass som virkelig kan dra skinnet av pølsa! Minuset er at den i noen settings (rom og forsterkeri) kan låte litt tamt og tynt. (denon reciver er FY FY)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg burde ha vært innhabil,jeg har alltid vært dali fan,veldig bra høytalere til ålright pris,som sagt har jeg tenkt meg å kjøpe høytalere i prisklasse 20-25k,har vært på mange demoer rundt oslo området. har vært på demokveld på cm9,veldig bra høytaler,men mentor 6,jeg fikk demo oppe i det store åpne rommet i marcus thranes gate,muligens det var rommet som ikke rettferdiggjør høytaleren ytelse,det var helheten av lyden.Personlig synes jeg at den fortjener ett bedre demorom,cm9 står nede i skikkelig rom.Litt synd at jeg er skuffa,siden mange liker den, årets høytaler og alt det der.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    41
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var lyngdorf på mentor6 og cambridge på cm9 på demokvelden på hk ski.
    I mine ører er da lyngdorf helt feil til mentor 6.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lyttet til CM9 på HFK og likte det jeg hørte, men jeg tviler på at det blir noen god match med senterhøyttaleren min - til tross for romkorrigering på receiveren. Se profil for utstyr. Antagelig må jeg straks ha matchende senter fra CM serien, og da begynner det å bli dyrt.

Lurer derfor på om Dali Mentor 6 hadde vært veien å gå? Den koster litt mer enn CM9, men hvis den matcher øvrige oppsett bedre, så er det jo et alternativ.
    Skal ta en liten lytterunde på disse, men er det noen som har umiddelbare kommentarer til forskjeller i lydkvalitet mellom disse høyttalerne?
    Må det være en av akkurat de to? Veldig stor forskjell mellom disse, og nettop det burde inkludere flere alternativ...

CM9 har en suveren mellomtone, men litt behersket bassgjengivelse. I Mentor er diskanten på en måte både styrken og svakheten. Styrke hvis du vil ha et detaljert lydbilde. Svakhet hvis du har et rom som ikke takler en stor dose med overtoner. B&W kan godt ha en forsterker med en nøytral eller lys klang som kan få de til å åpne seg (Creek, Densen, Arcam, Marantz m.fl), mens Dali etter min mening bør ha en forsterker med varmere/ mørkere klang (Parasound, Thule, Primare m.fl). CM og Mentor har altså en ganske ulik lydsignatur, og begge er sterke kandidater i sin prisklasse. Men det fins altså flere...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,184
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gimsegutten
    Må det være en av akkurat de to? Veldig stor forskjell mellom disse, og nettop det burde inkludere flere alternativ...

CM9 har en suveren mellomtone, men litt behersket bassgjengivelse. I Mentor er diskanten på en måte både styrken og svakheten. Styrke hvis du vil ha et detaljert lydbilde. Svakhet hvis du har et rom som ikke takler en stor dose med overtoner. B&W kan godt ha en forsterker med en nøytral eller lys klang som kan få de til å åpne seg (Creek, Densen, Arcam, Marantz m.fl), mens Dali etter min mening bør ha en forsterker med varmere/ mørkere klang (Parasound, Thule, Primare m.fl). CM og Mentor har altså en ganske ulik lydsignatur, og begge er sterke kandidater i sin prisklasse. Men det fins altså flere...

Det selvsagt ikke være en av disse to i klassen rundt 20k.

Men når det er sagt, er det jo en fordel å ha hørt høyttalerne, før man bestemmer seg. Dessuten må de nødvendigvis ha en matchende senter, og det er det ikke alle som har.

Soundgarden har f.eks mange aktuelle kandidater - på papiret. F. eks Dynaudio. Men hva hjelper det, når butikken blir tommere og tommere for hver dag som går, så man ikke får lyttet til dem? Slik er det iallefall her i Trondheim.

HFK driver profesjonelt, hvor man kan lytte til de aller fleste av produktene deres. Det tjener de stort på.

De to aktuelle høyttalerne har jevnt over fått strålende kritikker, så her er det den subjektive smaken som avgjør. Og da høres CM9en mer sofisitikert ut i mine ører. Dessuten har CM serien en glimrende senterhøyttaler, noe som teller veldig mye i hjemmekilnosammenheng.

Intermediate Gimsegutten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    665
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De to aktuelle høyttalerne har jevnt over fått strålende kritikker, så her er det den subjektive smaken som avgjør. Og da høres CM9en mer sofisitikert ut i mine ører. Dessuten har CM serien en glimrende senterhøyttaler, noe som teller veldig mye i hjemmekilnosammenheng.
    CM9 er utvilsomt en meget bra høyttaler!

System Audio Ranger kunne jo også vært et tips, men de har dem kanskje ikke inne for demo? Og TonArt selger Vienna Acoustics, i allefall i følge hjemmesiden.

Er enig med deg i at det er alt for få alternativer å lytte til i byen! Monitor Audio, Kef og PSB er eksempler på høyttalere som savnes. Selv valgte jeg å bestille PSB Synchrony Two Synchrony serien uhørt. Bare flaks at jeg er storfornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    2,130
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dynaudio Focus 220 er jo også helt vanvittige til prisen.Koster normalt 23 k,men går for 14-16 nå siden ny modell kommer.Men de har som minus at de elsker mye effekt.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du først skal opp i denne prisklassen, og det er snakk om andre merker enn B&W og Dali vil jeg anbefale og høre på Martin Logan Source, tror de ligger på 20K. Har hørt på de på H/K forsterker, og det låt helt genialt, de har en 8" bass som spiller bra også så det går ann og bruke til film også hvis det er tema.

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv tenkt å handle CM9, men ble faktisk litt skuffet når jeg sjekka de ut på HFK i Trondheim.

Testa de på min egen Pioneer AX2, samt HFK sin egen Lyngdorf og den største Denon PMA-2000 eller hva den heter. Synes rett og slett at det manglet litt trøkk i bunn, og skjønte ikke helt hva som var galt.

Selgeren foreslo da at vi skulle prøve Mentor 6 istedet, og det var hvertfall en lyd som appelerte mye mere til meg enn CM9 gjorde. Skuffende nok, siden jeg var veldig fornøyd med mine 604S3 som jeg hadde før.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •