JL Audio Fathom: 2 stk F212 eller 4 stk F113?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 35
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

JL Audio Fathom: 2 stk F212 eller 4 stk F113?

Hei,

I løpet av denne høsten og vinteren kommer jeg til å bygge opp et hjemmekino-oppsett, og skal også starte bygging av et nytt hjemmekinorom som vil være rundt 40kvm. stort.

På høyttalersiden vil anlegget bestå av Rockport Altair fronthøyttalere, Rockport Ankaa bakhøyttalere, og mest sannsynlig JL Audio Fathom sub'er
    Slik det er nå står det egentlig kun mellom 2 forskjellige sub'er fra JL Audio, nemlig F113 og F212. Ønsker svært gjerne råd og anbefalinger fra de som har erfaring med en eller begge disse modellene.

Dersom jeg går for F113 blir det nok 4 stk. Hvis valget faller på F212, nøyer jeg meg med 2 stk. Sub'ene kommer mest sannsynlig til å bli brukt kun i filmsammenheng, siden jeg tror at Altair's 15-tommer vil gjengi "musikkbassen" på en mer troverdig måte enn JL Audio'ene.

Det er spesielt 2 ting som er viktig for meg: Lydkvalitet og dynamiske egenskaper. Håper å oppgraderere deler av elektronikken parallelt med, eller etter innkjøp av sub'ene, men det får være emne for en annen tråd :-)

Mvh
    Sture

Rockport Altair
    Vedlegg 56960

Rockport Ankaa
    Vedlegg 56962

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Wow... utifra høyttalerne dine så blir vell dette noe av det aller ypperste som er i Norge så dette blir jo bare fantastisk spennende

Har ikke detaljerfaring med subene men på sånn generelt basis ville jeg nok satset på 4 stk F113 framfor 2 F212. Dette både pga det er mer kraftfull løsning men og fordi en har flere muligheter med tanke på plassering. Bl.a. muliggjør det plassering av 1 sub i hvert hjørne noe som kan være en god løsning, bl.a. ihht til denne skissen fra JBL ang flere suber:

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når man skal bruke så sinnsykt mye penger på front og bakhøyttalere vil jeg tro at det ikke står på penger her. Så jeg ville gått for 4 F212 hvis jeg var deg. Hva skal du bruke som center??
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den naturlige senterhøyttaleren er vel en Rockport Merak, tenker jeg.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Når man skal bruke så sinnsykt mye penger på front og bakhøyttalere vil jeg tro at det ikke står på penger her. Så jeg ville gått for 4 F212 hvis jeg var deg. Hva skal du bruke som center??
    Det er vel ikke noe å lure på, til den prisen får man jo 14 stk SVS PB13-Ultra. Det blir 3,5 subwoofer i hvert hjørne det.
    Blir vibrasjoner av sånt.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja bra svar, tror ikke personen er intresert i å ha 40 SVS subber i rommet.

Hvorfor vurderer du ikke JL Audio's Gotham?

og det er faktisk subwoofere dær ute som synses å være bedre en JL Audio sine på alt utenom størrelse.(Og design)

Intermediate Probie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    908
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når subbene bare skal bli brukt til film, så tror jeg at du burde se på SVS, siden de har så fryktelig mye og gi i bunn til en rimeling penge. Og siden du har et relativt høyt budsjett ville det vært naturlig å kjøpe med SVS EQ'en, som jeg tror kan være meget nyttig å ha.

Jeg tror du også kan kikke på eD sine største subber, som virker som noen ordetlige beist

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :?

Intermediate leifen sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    697
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her siktes de høyt. Skal bli morsomt å se hva du ender opp med .

Jeg kan ivertfall ikke annet enn å anbefale JL Audio sine suber .

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ikke så mye vits i og bruke så mye penger på JL om det kun skal være bass til film og ikke til musikk i tillegg

1.... 4* SVS PB13 Ultra + EQ-1. (eventuelt ED + EQ-1)

2.... Så spør du Flageborg (Kringlyd) om og komme og kalibrere hele oppsettet.

3.... Så nyter du oppsettet resten av dets sammarbeids tid :-D

Men det er bare meg da... for og ha sikkelig elektronikk til stereo siden det skal være sikkelig musikk oppsett også

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    40 kvadratemeter rom er en kjekk størrelse, skulle gjerne hatt det til rådighet….

Spørsmålet er hvor mange seter skal du ha inn i det rommet?

Hvis svaret er mange (2 eller tre rader?) så utfordringen å få en bassrespons som er god på alle de 6, 9, 12 eller 15 setene....

Hvis en ser på forskningene som JBL har gjort (og de er vel en av de som har gått mest systematisk tilverks) så er det konfigurasjon 2 fra posten til Baldrick (med 4 subber mitt på hver sin langside (hvis en skal være ekstrem så burde de være også midt mellom tak og gulv.... (men så ekstreme er vel de færreste)).

En slik konfigurasjon gir ett stort område i rommet der frekvensresponsen er den samme (den vil helt sikkert ikke bli flat). Å ha ett slik stort område med lik frekvensrespons er forutsetingen for at man skal kunne gå inn med en EQ (der er vel SVS sin ett godt valg eller en prosessor som har individuelle sub utganger med separat eq) og gjøre justeringer som virker på samme måte i hele rommet. På den måten en får flatet ut frekvens responsen slik at en får korrekt bass for så mange av setene i kinoen som mulig.

Hvis en ikke har en konfigurasjon som er slik vil en lett kunne EQ seg til en tilnærmet flat kurve i for ETT sete men frekvensresponsen blir ofte dårligere for mange av de andre….

Med det ambisjonsnivået som det ser ut som det er i denne kinoen tror jeg faktisk at dette er viktigere enn hvilket merke sub du kjøper….

Om du så velger JL, SVS eller ED vil mer handle om det visuelle og hvor store kasser vil en ha i rommet (med 40 m2 har en jo litt plass). Samt om en ønsker en sub som er basert på bassrefleks eller lukket kasse (der min forkjærlighet er til lukket kasse).

Så til spørsmålet helt klart 4 subber i stedet for 2. Og jeg tror ikke du blir missfornøyd hvis de 4 heter F113…

En fordel med det er også at 4 F113 kan maksimalt flytte til sammen 25,2 liter luft mens 2 F212 flytter 18,8 liter dvs mer heeadroom og mindre forvrenging. Råd vil uansett være å brygge et rom der det ikke er mye bak veggene som kan skrangle…..

Og hvis du lander på 4 Gotham så funker sikker det også (da snakker vi om mulighet til å flytte over 50 liter luft !!!!) :-D

Når den dag kommer så må du jo også forsøke deg frem mhp sub skal brukes til musikk eller ikke. Når en lytter til musikk i stereo så er det uansett kun EN sweetspot så størrelsen på sweetspot er ikke så viktig som i kino sammenheng. Men i noen rom er det likevel er jo ikke alltid at den beste plasseringen av hovedhøytalere i forhold til stereoperspektiv og lerret er det som gir den mest korrekte bassen på denne ene plassen. Men å dele systemet kan en jo få det beste av to deler. Så er jeg klar over at hifi puristene ikke liker det, men der kan jeg ikke annet enn å bli enig med dem at jeg er uenig….

Lykke til med prosjektet, håper du deler med bilder av det endelige resultatet.

Et siste råd er å legg mye tanker og kvalitet (les penger) i rommet mhp rom dimensjoner (forholdet mellom lengde bredde og høyde) material valg, akustikk tiltak og design, det gir mer (IMHO) avkasting i lydkvalitet per krone enn utstyret når en er på det ambisjonsnivået som det her legges opp til på utstyrssiden :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode svar, folkens. Interessant å se hva folk mener er riktig vei å gå i min situasjon. Jeg vurderte å skrive i mitt innledende innlegg at SVS er uaktuelt for meg, og dette skyldes flere ting. For det første syns jeg sub'ene deres blir for store i forhold til deres egenskaper. I tillegg, ut ifra hva jeg har lest, er konkurrenten JL Audio rett og slett bedre lydmessig. Samtidig liker jeg Fathom's design mye bedre enn SVS og ED, og mitt intrykk er også at JL Audio sine sub'er er mer avansert teknisk og konstruksjonsmessig, noe som også tiltaler meg. Rockport Technologies deler absolutt disse kvalitetene.

En annen underliggende faktor for mine valg av komponenter er at de vil passe inn i en helhet estetisk/designmessig sett. Jeg ønsker også at hver enkelt komponent ikke skal skrike om oppmerksomhet, men heller representere "understatement", noe Fathom-sub'ene presterer, sammen med Rockport-høyttalerne. Det er først når man ser nærmere på de at man får øye på kvalitetene. Samtidig vil jeg poengtere at jeg føler at disse siste 2 punktene ikke påvirker ytelsen i negativ retning.

Som flere er inne på, er det derfor ikke så viktig for meg om JL A koster flere ganger mer enn SVS sine beste sub'er.

Jeg har så smått vurdert den nye highend-sub'en til Paradigm, Reference Signature Sub 2 (se test: SoundStage! Equipment Review - Paradigm Reference Signature Sub 2 Subwoofer (10/2009)) Dette kan være den neste kongen på haugen, med 6 stk. 10-tommere per sub. Den er også oppgitt til å prestere bedre på 230V spenning enn den ordinære 110V spenningen i USA/Canada. Sub 2 virker som å være en god konkurrent med Fathom F212 og Gotham G213.

4 stk. F212 hadde helt klart vært morsomt, men jeg vet ikke om jeg øsnker å bruke så mye penger på sub, ihvertfall ikke i første omgang. Men det kan alltids være interessant å kjøpe 2 stk. F212 nå, og supplere med 2 til senere.

Når det gjelder senterkanal, vil det som Hellnoob er inne på være naturlig for meg å velge Rockport. Så vidt jeg vet er Merak et utgående produkt, og en ny senter, Mira Center, er rett rundt hjørnet. Jeg har kun sett noen tegninger av denne ennå, og den virker absolutt lovende.

Henning: jeg ser for meg at du kan bidra med verdifull input ift. bygging av mitt rom, håper å kunne høre fra deg senere også, når jeg har nye spørsmål :-).

Mvh
    Sture

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er en av relativt få (tror jeg) som har litt erfaring med både SVS, eD og JL Audio og selv om jeg har forstått jeg tråkker flere på tærne når jeg sier dette, men JL Audio spiller ett par hakk bedre i mine ører ihvertfall. Der er riktignok andre som nok ikke er særlig langt bak (og kanskje tom forran), siste jeg var borti var Klipsch Palladium suben, den virket også meget bra synes jeg. Når en først ser på utstyr i den høyere prisklasse vill jeg også sett på JBL Array, det er ihvertfall en lyd som tiltaler meg, og skal en ta den helt ut tror jeg ikke det er mange som overgår den nye Revel 18" suben, den er helrå men også relativt dyr

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, er da ikke helt rett og sammenligne svs og JL da men, JL`ene koster da nesten 3 ganger så mye...

Håper hjemmekino bladet og lage en repotasje etter at prosjektet er ferdig :-D

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rent lydmessing så tror jeg JL Audio Gotham er kongen på haugen, og den rister sikkert evig nokk.

Resten blir opp til lydbehandlingen av rommet, nyter ikke hvor dyr en høytaler, spiller dårlig i dårlige rom uansett.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Hmm, er da ikke helt rett og sammenligne svs og JL da men, JL`ene koster da nesten 3 ganger så mye...
    Mulig jeg mistolker men iom at frontene alene koster noe sånn som 700.000 kr så er vell ikke pris på sub den aller største utfordringen

Begge JL Audio løsningene skissert i første post koster vell rundt 100-120.000, og i den prisklassen ville jeg av det jeg selv har hørt, valgt 4 stk F113 eller JBL Array 1500/HB5000, begge spiller fantastisk bra på musikk og med 4 stk har en mer enn nok trøkk på film.

Av drømmesuber som jeg desverre ikke har hørt men ekstremt tro på så rager nok Revel Ultima Rhythm2 høyest, den er desverre enda ett hakk dyrere enn Paradigm suben men sies å bli lagt med ett utgangspunkt, være det aller ypperste som er å få tak i uansett pris

Ellers har selvsagt Truls ett godt poeng vedr rom, men det regner jeg med trådstarter har full kontroll på iom at han har anskaffet slike høyttalere

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blekansikt

Henning: jeg ser for meg at du kan bidra med verdifull input ift. bygging av mitt rom, håper å kunne høre fra deg senere også, når jeg har nye spørsmål :-).

Mvh
    Sture

Det er bare å spørre så skal vi svare etter beste evne og basert på egne erfaringer. Du skulle i alle fall ha ett meget godt utganspunkt for å ett fantastisk rom med de budsjettrestriksjonene du har :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blekansikt
    4 stk. F212 hadde helt klart vært morsomt, men jeg vet ikke om jeg øsnker å bruke så mye penger på sub, ihvertfall ikke i første omgang. Men det kan alltids være interessant å kjøpe 2 stk. F212 nå, og supplere med 2 til senere.
    Eller hvorfor ikke 8 F113 der to og to er plassert ved siden av hverandre eller eventuellt oppå hverandre ("Fattigmans" Gotham...) så har du over 50 liter luft som kan flyttes. Og tro meg når vi snakker bass er evenen til å flytte luft det som betyr "ALLT" (jada med noen modifikasjoner)....

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Mulig jeg mistolker men iom at frontene alene koster noe sånn som 700.000 kr så er vell ikke pris på sub den aller største utfordringen

Begge JL Audio løsningene skissert i første post koster vell rundt 100-120.000, og i den prisklassen ville jeg av det jeg selv har hørt, valgt 4 stk F113 eller JBL Array 1500/HB5000, begge spiller fantastisk bra på musikk og med 4 stk har en mer enn nok trøkk på film.

Av drømmesuber som jeg desverre ikke har hørt men ekstremt tro på så rager nok Revel Ultima Rhythm2 høyest, den er desverre enda ett hakk dyrere enn Paradigm suben men sies å bli lagt med ett utgangspunkt, være det aller ypperste som er å få tak i uansett pris

Ellers har selvsagt Truls ett godt poeng vedr rom, men det regner jeg med trådstarter har full kontroll på iom at han har anskaffet slike høyttalere
    Den revel suben så ut til og ha ekstreme ytelser ja, peek effekt på over 5500w, det er Halve av Panasonic IMAX salen har å gå på om det ikke er oppgradert der de siste årene.

Heldig den som har så mye gryn og spytte inn i et oppsett :-D
    Håper vi får se romet det skal stå i også :-D

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Den revel suben så ut til og ha ekstreme ytelser ja, peek effekt på over 5500w, det er Halve av Panasonic IMAX salen har å gå på om det ikke er oppgradert der de siste årene.

Heldig den som har så mye gryn og spytte inn i et oppsett :-D
    Håper vi får se romet det skal stå i også :-D
    Det er rart at den ruller av såpass tidlig. Men det er kanskje best så den ikke ødelegger huset.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •