JL Audio Fathom: 2 stk F212 eller 4 stk F113? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 35 av 35
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er rart at den ruller av såpass tidlig. Men det er kanskje best så den ikke ødelegger huset.
    Ja, det er en lukket kasse da... men med servo som den har så burde den kunne nå litt lengere ned, om de da ikke har ofret kassestørrelse og dypbass for mere kontroll og mindre golvplass

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldrick
    Mulig jeg mistolker men iom at frontene alene koster noe sånn som 700.000 kr så er vell ikke pris på sub den aller største utfordringen
    Det er en vanlig misforståelse og feilkonklusjon blant nordmenn at dersom noen har råd til A så har de også råd til B. I mange tilfeller er det slik at en velger en "kjipere" B fordi A tok så mye av budsjettet.

Intermediate AjSelj sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    2,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først av alt, gratulere med muligheten til å gjøre slike innkjøp!

JL Audio er utrolig gode subber og hadde det vert snakk om bruk av subber til musikk og potensielt dele noe høyere opp, så hadde jeg skjønt denne prioriteringen.

Men når du egentlig kunn skal ha dypbass for kinoen så ville jeg allikevel revurdert noen andre merker før jeg tok avgjørdelsen, jeg sier ikke at du gjør noe feil med JL audio, men de fleste andre merker, SVS, eD, Velodyne etc, leveres jo også i pianolakk.
    Og ytelsen på de merkene trenger du jo heller ikke bekymre deg for.

Subwoofer review summary page ... From the AVS forum - Tweak City Audio

Hadde jeg alikevel skulle bruke så mye som 120k på bass så hadde jeg forsøkt å se på andre merker også, Revel, ADAM audio, Paradigme og kanskje sett på varianter av orntlige kino subber.

Paradigme har jo Signature SUB 25 som omtales som : ""... [JL Audio's] Fathom f113 has been displaced in my mind by a subwoofer that I think is clearly superior: The Paradigm Sub25 ... which I heard in the same room as the f113, played noticeably deeper and cleaner than the f113. The Sub25 is simply a monster, but a monster that has agility and finesse too.""
    Reference ::: Models

Hos ADAM audio var det denne jeg tenkte på: ::ADAM::Professional Audio::
    Om man ikke beveger seg over på proff avdelingen dems og går for 21" og 99db følsomhet!

Revel ble jo nevnt her, men jeg vet ikke så mye om dem annet enn det jeg har lest her på forumet.

Får selv eD subb her snart, kan ikke si jeg er like heldig som deg når det kommer til hvor mye jeg kan bruke på dette, men 21k for dobbel 13" som angiverlig skal ha ytelse på linje med JL's doble syns jeg alikevel ikke det er mye å sipå. kompakte 8x13" for 84k hadde kanksje ikke vert så galt alikevel i din sammenheng...: Elemental Designs

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Ja, det er en lukket kasse da... men med servo som den har så burde den kunne nå litt lengere ned, om de da ikke har ofret kassestørrelse og dypbass for mere kontroll og mindre golvplass
    Det er jo slettes ikke uvanlig at kassestørrelse har 1. prioritet. Det er det som gjør SVS litt unike i det at de lager kassene for å få best mulig bass. Det er nok én av grunnene til at SVS er såpass mye rimeligere enn mange andre; de trenger ikke å bruke masse tid å penger på å få bra bass i en liten kasse. Dvs lyd er 1. pri og utseendet blir som det blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det er jo slettes ikke uvanlig at kassestørrelse har 1. prioritet. Det er det som gjør SVS litt unike i det at de lager kassene for å få best mulig bass. Det er nok én av grunnene til at SVS er såpass mye rimeligere enn mange andre; de trenger ikke å bruke masse tid å penger på å få bra bass i en liten kasse. Dvs lyd er 1. pri og utseendet blir som det blir.
    Det er kanskje noe unikt i dette, jeg vet ikke. Men det er jo dette selvbyggerne gjør også da, typisk fordi de ikke har tilgang på den teknologien som kreves for å få sub'er i mindre kasser til å klare det samme.

Jeg har tidligere drevet med diverse diy-høyttalerprosjekter, og kommer mest sannsynlig til å gjenoppta denne hobbyen, men for 'gutterommet' er målet å fylle det opp med komponenter som selvbyggere ikke klarer å klone. Rockport-høyttalerne er et godt eksempel på dette, og jeg ser for meg at JL Audio's subber, og kanskje Paradigm's high end sub'er, konstruksjonsmessig representerer noe man ikke selv kan bygge like godt. Og jeg er vel heller ikke overbevist om at SVS sine sub'er er bedre enn JL Audio sine.

Slik jeg ser det, er det mer relevant å sammenligne SVS sub'ene med tilsvarende store sub'er fra JL Audio eller andre, og da vil f.eks. PB 13 Ultra måtte sammenlignes med F212.

Bare for å si det: Målet med mitt nye rom, bortsett fra meget høy lyd- og bildekvalitet, er at det skal se stilig ut, og gjerne moderne og maskulint :-)

La meg til slutt si at jeg ønsker at denne tråden ikke blir en diskusjon om hvor gode SVS sine sub'er er, hos meg trigger de ingen må-ha-begjær. Det samme gjelder Elemental Designs. Men Revel's nye sub virker absolutt spennende.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skulle ha laget en avstemningstråd istede, du vet hva du vil ha. Du vil ha design, stil og lydkvalitet(og dyre ting).

MAO du er en PIMP!

Ikke la dama lure deg!

Meeen, er ikke Rockport ganske gode på bass da? Gå for 2stk F212, tar mindre plass, er en (enda) mer uvanlig sub og den har et vakkert design.

Intermediate ambiance sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,849
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med hånden på hjertet vil jeg valgt 4 stk 113. Med så mange subwoofere er det lettere å finne den ultimate plasseringen av subwooferene slik at du får så lite utfasing som mulig i sweetspot, og umulig å pin pointe hvor lyden kommer i fra. Det blir selvfølgelig en mange dobbling i grunnarbeide, men jeg kan ikke tro det vil være bortkastet tid! Disse er "pene" å se til, og de yter godt. Hva er målene på rommet ditt? Mulig du har skrevet det før, men det er innteresant å vite.

A.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blekansikt
    Det er kanskje noe unikt i dette, jeg vet ikke. Men det er jo dette selvbyggerne gjør også da, typisk fordi de ikke har tilgang på den teknologien som kreves for å få sub'er i mindre kasser til å klare det samme.
    "Teknologien" du sikter til er jo ikke annet enn mer effekt. Velger man et element med kraftig magnet og tung membran kan man dytte det inn i en veldig liten kasse. Man får dertil lavere følsomhet og må kompensere med høyere effekt.

De fleste "bang for the bucks"-subene på markedet har konsekvent ganske store kasser for å klare seg med mindre effekt.

Edit: Har du høyttalerne eller er det høyttalere du drømmer om?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    "Teknologien" du sikter til er jo ikke annet enn mer effekt. Velger man et element med kraftig magnet og tung membran kan man dytte det inn i en veldig liten kasse. Man får dertil lavere følsomhet og må kompensere med høyere effekt.

De fleste "bang for the bucks"-subene på markedet har konsekvent ganske store kasser for å klare seg med mindre effekt.
    Javel, da tok jeg feil. Jeg trodde kanskje det var spesielle elementer og bruk av EQ eller servo e.l., i tillegg til den kraftige forsterkeren. Men jeg er likevel mer imponert av måten JL Audio gjør det på enn f.eks. SVS.

Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Edit: Har du høyttalerne eller er det høyttalere du drømmer om?
    Høyttalerne er kjøpt og betalt, og blir endelig sendt fra forhandler på mandag, etter lang bestillingstid og treg frakt fra produsenten. Men det at jeg fortsatt venter skyldes like mye at jeg har flyttet fra andre siden av kloden, hjem til Norge, og høyttalerne får dermed en ekstra (lang) transportetappe. Heldigvis er de meget godt pakket.

Det er absolutt mine drømmehøyttalere. Forskjellen er bare den at her våkner jeg opp fra drømmen, og så viser den seg å være sann. Så det er for sent å prøve å friste meg med Adam Audio-høyttalere ;-)

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Adam har uansett ikke noe i samme prisklasse.

Det er morsomt at noen kan realisere så ekstreme drømmer

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med innkjøp av noen råe,- og helt sikkert fantastiske høyttalere ,- håper at de kommer vel frem ,- og at de ikke blir "strippet" av en ivrig toller som ser etter narkotika eller noe. :-D

Er helt enig med "Baldrick" , dette bør vel ha potensiale til å bli et av landets ypperste anlegg.
    Med slike høyttalere blir man jo voldsomt nysgjerrig på resten av utstyret ,- så hvilken elektronik er det som skal inn i rommet?

Håper at du tar deg tid til å oppgradere denne tråden etter hvert som rommet/utstyret faller på plass ,- for denne tråden gleder jeg meg til å følge videre.

Har selv 2 stk F113,- og er veldig fornøyd med de ,- så går du for 4 av de,- blir du nok helt sikkert ikke skuffet,- men med innkjøp av 2 stk F212 ,- kan man jo alltids oppgradere til 4 senere ,- eventuelt etter hvert sette 2 stk F212bak , og gå til innkjøp av to stk "Gotham" i front senere. ("mye vil som kjent ha mer")
    For har man holdt på med dette en stund , så vet vel de fleste av oss at "oppgraderings spøkelset" vil før eller senere komme "snikende"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,729
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt lesestoff hvis det er av interesse.

onhometheater.com - Features Archives

http://www.harman.com/EN-US/OurCompa...ions/13680.pdf

http://intellagence.eu.com/acoustics...les/000836.pdf

Varierende grad av tilgjengelighet på artiklene men relle bass respons i rom er et interessant felt :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gratulasjoner og andre hyggelige innlegg!

Henning: takk for interessante linker, skal lese gjennom det i helgen.

Bicks: jeg skal huske på å oppgradere denne tråden, eller starte en ny tråd når jeg mottar høyttalerne.

Slik anlegget er nå, er det egentlig ikke så mye å snakke om. Som stereoforsterker bruker jeg en ASR Emitter II Exclusive med batteristrømforsyning til forforsterkerdelen. Denne er jeg så langt veldig fornøyd med, men jeg har ikke hørt den drive Altair-høyttalerne, så det kan tenkes at den blir byttet ut etterhvert. Håper egentlig å slipe det, bl.a. fordi jeg syns det er ganske så tidkrevende å finne nye produkter som matcher resten av anlegget. Men det er jo litt morsomt også da.

I vinter solgte jeg CD-spilleren min, Electrocompaniet EMC1, og planen var å oppgradere til Accuphase sin toppmodell, DP800/DC801. Men dette kjøpet ble det ikke noe av, fordi selger plutelig skulle ha en mye høyere pris. I det siste har jeg benyttet en Sonos ZP-80 som avspiller, sammen med PS Audio sin siste DAC. Men det er klart at for å matche de nye høyttalerne, trenger jeg en bedre signalkilde. Derfor ser jeg på muligheten for å bruke PC som drivverk, sammen med f.eks. et Lynx lydkort og en eller annen ekstern DAC, kanskje Berkeley Audio Design's Alpha DAC.

På surroundsiden er det også klart for oppgraderinger. For tiden har jeg kun en Denon AVR-4308 surroundreceiver, i påvente av flere surroundprossesorer som kan dekode de nyeste HD-lydformatene. Classé SSP-800 virker spennende, syns jeg. Det samme gjør Anthem's nyeste. Jeg ønsker å se flere tester av de som allerede er på markedet før jeg bestemmer meg.

Deretter trenger jeg en effektforsterker til å drive bakhøyttalerne. Kommer nok til å la mitt valg av prosessor påvirke dette valget også, fordi jeg ønsker helst å bruke samme merke, slik at samme designet går igjen. Ellers kan det være interessant å gå for en DP-A1, som er en forsterker jeg har meget god erfaring med fra tidligere. Denne burde klare å drive Ankaa'ene godt.

Som Blu-ray-avspiller bruker jeg en PS3, som vel også nærmer seg behov for oppgradering. Har også 2 HD-DVD-spillere, Toshiba HD-XE1 og HD-EP30.

Projektor er en Sony VW-60, som jeg syns duger bra.

Rockport'ene kommer til å erstatte Martin Logan Summit og Vantage. Dette er høyttalere som jeg har vært veldig fornøyd med, men da jeg kom over Rockport-høyttalerne ble det umulig å motstå en utskifting.

Jeg vil vel si det slik at min oppgraderingsrunde har begynt med høyttalerne, så får resten av anlegget komme på plass etter som forskjellige komponenter dukker opp og gjør seg fortjent til en plass ved alteret.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må også si meg enig i dette "Henning" skriver at antall rader med sitteplasser bør være en faktor man bør ta hensyn til,- når det gjelder valg av to eller 4 subw.
    ( "Hvis man ønsker å prioritere mer en kun den første raden da" )

Jeg har selv to rader med sitteplasser , og på første rad så leverer 2 stk F113 et lydbilde som er mer en godt nok for meg,- men på rad to, så synker jo denne opplevelsen ganske betraktlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke tatt stilling til antall sitterader ennå, fordi jeg vet ikke om jeg skal innrede med kinostoler, sofa eller lenestoler. Vet ikke om jeg bryr meg om å kjøpe 2 ekstra sub'er for å gi de på de bakre seteradene mer/bedre bass, det må i tilfelle gi bedre bass på første rad også.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •